• 0

reportage RTL7 dossiervorming rabo bank

Vanmorgen was er een reportage op RTL7 met als onderwerp dossiervorming Rabo bank.

Strekking in grote lijnen:

Alle verzekeringen en hypotheken moeten lopen via het hoofdkantoor en worden niet meer door de lokale Rabo banken beoordeeld omdat de verantwoordelijke medewerkers die de behandeling in portefeuille hebben eerst op training moeten. Tevens is men op de vingers getikt door de AFM omdat er geen of niet juist dossier vorming heeft plaats gevonden. Lees de lokale banken hebben niet die kwaliteit medewerkers in huis, die gewenst is door het hoofdkantoor, om het primaire proces goed te laten verlopen.

Recent heb ik een Businessplan ingeleverd bij dezelfde bank (deels bedrijf fin/deels woning). Nadat wij (adviesbureaus (o.a. haalbaarheidsonderzoek), accountant(solvabiliteit, rentabiliteit, cashflow en risico meer dan 60% eigen kapitaal), advocaat, notaris en leveranciers) 3 maanden bezig zijn geweest met dit plan, is het afgewezen. Reden het plan en mijn ondernemers kwaliteiten. De laatste 2 weken zijn wij bezig geweest om dit schriftelijk beargumenteerd en concreet te krijgen.:

• hebben wij een fout in onze berekening gemaakt?

•    Is ons haalbaarheidsonderzoek niet adequaat uitgevoerd ?

•    Hoe lang moet je ondernemer zijn geweest? ( In ons geval meer dan 15 jaar met een omzet van 2.5 miljoen en geen betalingsachterstanden). Akkoord dit is niet het profiel van de gemiddelde Horeca ondernemer.

 

Concrete vraag die is gesteld; op welke punten ons plan niet voldoet. Kortom hoe ziet ons dossier er binnen de Rabo bank eruit zodat zij tot de afweging zijn gekomen om ons dossier af te wijzen. Tot op heden heb ik nog geen duidelijk antwoord met motivatie en onderbouwing ontvangen.

Via dit portaal heb ik een oproep gedaan of er mensen zijn die negatieve ervaringen hebben met het afwijzen van hun businessplan. Achterliggende aanname daarbij is dat sommige banken niet willen of niet kunnen financieren.

De uitzending van RTL versterkt dit beeld in mijn optiek maar dat het nu aan de kwaliteit van de medewerkers van de Rabo bank ligt. ( de vraag van mijn Rabobank accountmanager welke kleur tafelkleedjes ik wil gebruiken heb ik ook niet beantwoord)

 

Mijn drijfveer hierbij is inzicht te krijgen in dit spel en de achtergronden en zijn stakeholders te begrijpen

 

Gaarne opbouwende reacties die hierin inzicht geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn ervaring is totaal omgekeerd, ben perfect geïnformeerd door de Rabobank en heb handvaten gekregen om eventueel een nieuwe aanvraag te doen in de toekomst.Ik ben oprecht behandeld in tegenstelling tot de Frieslandbank. De dag voor mijn 2e gesprek (met een delegatie) werd ik afgebeld zonder duidelijke motivatie. Moraal van het verhaal is dat het per vestiging verschillend kan zijn, bij de ene Rabo zit een accountmanager van 30 zonder kennis en bij de ander een gelouterde accountmanager.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan dat maar zeg dat dan. Had mij 3 maanden werk bespaard en een hoop frustraties.

Friesland bank zij dit gelijk.

Frieslandbank heef jou wel gefinancierd? Waarom dan een kruistocht ?

 

De rapportage waarnaar jij verwijst heeft helemaal niets van doen met zakelijke financieringen.

AFM beoordeelt de wijze waarop banken met particuliere financieringen omgaat en niet mate zakelijke financieringen. Blijkbaar heeft de Rabobank te makkelijk aan particuliere vragers kredieten verstrekt en wordt daardoor nu beboet.

 

Om jou een beeld te geven hoe banken met kredietaanvragen omgaan, heb ik een tijd geleden al eens iets geschreven, wellicht dat dit verhelderend werkt en jou rust geeft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan dat maar zeg dat dan. Had mij 3 maanden werk bespaard en een hoop frustraties.

Friesland bank zij dit gelijk.

Frieslandbank heef jou wel gefinancierd? Waarom dan een kruistocht ?

 

Ik lees dat Frieslandbank niet heeft gefinancierd maar direct al zei (zij) dat ze geen horeca doen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is totaal omgekeerd, ben perfect geïnformeerd door de Rabobank en heb handvaten gekregen om eventueel een nieuwe aanvraag te doen in de toekomst.Ik ben oprecht behandeld in tegenstelling tot de Frieslandbank. De dag voor mijn 2e gesprek (met een delegatie) werd ik afgebeld zonder duidelijke motivatie. Moraal van het verhaal is dat het per vestiging verschillend kan zijn, bij de ene Rabo zit een accountmanager van 30 zonder kennis en bij de ander een gelouterde accountmanager.

Ik reageer even niet op de twee andere quotes omdat mijn vraag is naar ervaringen. Want het is niet de bedoeling om een kruistocht tegen de Rabo te beginnen. Ook ik heb daar positieve ervaringen. Mijn vraag op dit forum is naar ervaringen van ondernemers.

Mijn aanname is dat Beunders gelijk heeft wie je als accountmanager treft. MAW een lotto. Als dat zo is klopt de reportage van RTL7 en moet er iets aan de structuur gedaan worden binnen de Rabo. Uiteraard is de betrokken afdeling een andere maar je kunt wel een tendens ontdekken.

Link naar reactie
  • 0

Zoals jezelf al aangeeft gaat dit over (privé) hypotheken in combinatie met de verkoop van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Dus de particuliere kant van de bank.

 

Ik zie niet hoe dit iets te maken heeft met jou krediet aanvraag via de zakelijke kant van de bank.

 

Ter info voor een ieder die het niet gezien heeft, hier de link naar het artikel:

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/07/rabobank-grijpt-in-bij-lokale-kantoren.xml

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn aanname is dat Beunders gelijk heeft wie je als accountmanager treft. MAW een lotto. Als dat zo is klopt de reportage van RTL7 en moet er iets aan de structuur gedaan worden binnen de Rabo. Uiteraard is de betrokken afdeling een andere maar je kunt wel een tendens ontdekken.

 

Al de tweede post die hierover gaat?

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Al de tweede post die hierover gaat?

niet helemaal.

ik probeer inzicht te krijgen in het spel van krediet aanvragen.

 

Ik weet nog steeds niet of het onwil is (bank heeft geen geld) of misschien de kwaliteit van bank medewerkers.

 

Als dat laatste het geval is, wordt dit ondersteund door de reportage van RTL.

 

Voor alle duidelijkheid het gaat dus niet om mijn case maar of hier een tendens in te ontdekken is. Ook moet dit geen kruistocht worden. Maar als de invloed van 1 medewerker doorslaggevend is op een aanvraag moet je er wel op kunnen vertrouwen dat dit een professional is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals jezelf al aangeeft gaat dit over (privé) hypotheken in combinatie met de verkoop van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Dus de particuliere kant van de bank.

 

Ik zie niet hoe dit iets te maken heeft met jou krediet aanvraag via de zakelijke kant van de bank.

 

Ter info voor een ieder die het niet gezien heeft, hier de link naar het artikel:

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/07/rabobank-grijpt-in-bij-lokale-kantoren.xml

Het gaat om inzicht te krijgen in hoe een bank werkt. Natuurlijk is dit een andere tak van sport. Heb ik ook duidelijk aangegeven en het gaat niet om mijn aanvraag. Maar de cultuur binnen een bank blijft wel hetzelfde. Het zal niet zo zijn dat de eindverantwoordelijken binnen de bank een totaal andere visie hebben op hun zakelijke klanten. Maar dat is een aanname van mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Jan, het gaat in de dossiers die centraal gecontroleerd moeten worden om strengere AFM regels. Met name de manier van vastleggen speelt hierbij een grote rol. De bepaling van kredietwaardigheid of het wel of niet juist verstrekken van financieringen is minder van belang. Dat is veel meer een bancair risico namelijk. Dit zorgt er voor dat je anders moet gaan vastleggen. Dat de Rabobank met zijn marktleiderschap in hypotheken de risico's op dit gebied zoveel mogelijk wil beperken is logisch. De ingreep is m.i. dan ook volkomen logisch. Het is ook niets nieuws binnen deze organisatie dat men centraal ingrijpt. Op ieder gebied worden jaarlijks audits vanuit het hoofdkantoor gedaan. Indien meerdere malen blijkt dat de kwaliteit onvoldoende is dan krijg je een zelfde situatie.

Dat brengt meteen de conclusie met zich mee: er is geen causaliteit tussen jou zakelijke financieringsaanvraag en de centrale controle van particuliere dossiers. Om wat meer snelheid te krijgen in de beantwoording van jou vragen zou ik eens contact zoeken met een manager van de bank. Rabobank heeft meestal ook een ledenraad of RvC, een van deze lieden zou je kunnen benaderen. Wil nog wel eens helpen. Ik ben van mening dat duidelijk moet zijn waarom je aanvraag afgewezen is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.