• 0

Start kledingmerk, zakenpartners, hoe dit juridisch vast te leggen?

Wie heeft er ervaring met het opzetten van een kledingmerk? En met name hoe je omgaat met agenten, partnerschappen e.d. Ik zit in de positie dat ik het geesteskind ben van dit merk, dus het concept en de ontwerpen bedenk, maar tevens afhankelijk ben van een producent, een agent die de materialen vertegenwoordigd en ook de tussenpaersoon is voor mij en de fabrikant en de winkels waar dit merk verkocht zou moeten gaan worden. Hoe timmer je zoiets zakelijk/juridisch goed in elkaar? Waar liggen de verantwoordelijkheden en hoe krijg ik alle partijen zover zich verantwoordelijk voor het merk te voelen in het geval dat het hele merk van mij blijft? En in het geval van partnerschappen, wat is verstandig qua verdeling winst e.d., hoe pak je zoiets aan?

Marijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb morgen een afspraak met een andere ontwerper, en ik wil zeker ook nog meerdere ontwerpers spreken om verschillende verhalen te horen. De agent zou de spil kunnen zijn, als ik voor deze stoffenfabrikant kies en deze producent. Ik heb kanalen om met anderen te werken als ik wil. Maar dit verhaal is mijn geesteskind. Hij was erg geïnteresseerd omdat hij iets dergelijks als ik nu wil eerder heeft geprobeerd en nu ruikt hij nieuwe kansen, omdat hij toen de juiste persoon op de juiste plek miste. En wie nu de risico's draagt is precies mijn dilemma,want je kunt deze spreiden of met elkaar delen, maar hoe dat dan moet dat weet ik dus niet, daar zou ik graag advies over willen hebben. Het komt eroop neer dat hij met mijn ideën meelift. We hebben elkaar nodig, tenminste dat is maar net hoe je het bekijkt, ik kan om hem heen, maar dat is nog niet de bedoeling...

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet mijn branche, dus dit is slechts common sense. Ken je andere ontwerpers die met dezelfde agent werken? En wie helpt je aan distributie? Krijgt deze agent jouw ontwerpen in de juiste winkels?

 

Misschien moet je eens met Fashion Fast Forward praten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is wel mijn branche, maar dan nog kun je zo onervaren zijn en gebruik ook ik mijn boerenverstand... Wat is dat Fashion Fast Forward? Heb je daar een link of een tel.nummer van? Alvast bedankt! Die agent komt morgen met mij verder praten, nog ideëen voor belangrijke vragen aan hem?? (Een leek weet juist de belangrijkste dingen te bedenken!)

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft er ervaring met het opzetten van een kledingmerk? En met name hoe je omgaat met agenten, partnerschappen e.d. Ik zit in de positie dat ik het geesteskind ben van dit merk, dus het concept en de ontwerpen bedenk, maar tevens afhankelijk ben van een producent, een agent die de materialen vertegenwoordigd en ook de tussenpaersoon is voor mij en de fabrikant en de winkels waar dit merk verkocht zou moeten gaan worden. Hoe timmer je zoiets zakelijk/juridisch goed in elkaar? Waar liggen de verantwoordelijkheden en hoe krijg ik alle partijen zover zich verantwoordelijk voor het merk te voelen in het geval dat het hele merk van mij blijft? En in het geval van partnerschappen, wat is verstandig qua verdeling winst e.d., hoe pak je zoiets aan?

Marijn.

 

Beste Marijn,

 

Je hebt veel vragen in één keer, maar ik denk dat je verkeerd begint. Kernvraag is: Wat wil je precies? De vragen die jij stelt horen thuis in een ondernemingsplan. Waarschijnlijk heb je deze nog niet opgesteld. Begin daar eerst eens aan. Zakelijk en juridisch valt vervolgens overal wel een mouw aan te passen. Succes.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De vragen die jij stelt horen thuis in een ondernemingsplan. Waarschijnlijk heb je deze nog niet opgesteld. Begin daar eerst eens aan.

 

Met respect, Edward... ;)

 

Niet iedereen is ondernemer. Een goeie voetballer, pianist, ontwerper en zelfs jurist doet er misschien wel veel slimmer aan om zich op zijn talent te concentreren en voor de rest adviseurs of agenten in te schakelen die hem bijstaan.

 

Neemt niet weg dat zoveel vragen ineens lastig te beantwoorden zijn. Vandaar de suggestie om contact te zoeken met lotgenoten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het punt is juist dat ik al schrijvende aan mijn plan met deze vragen kom. Omdat ik zelf niet de juiste ervaring heb, maar dat vooraf duidelijk wil hebben en dat dus in mijn plan verwerkt wil hebben, stel ik deze vragen om te peilen welke mogelijkheden er zijn. Zo kan ik uit de ervaringen van mensen kiezen wat het beste bij mij past. Alleen het kopje 'ondernemingsvorm' in het plan roept al de vraag op of ik een bv moet starten of nog een eenmanszaak kan blijven...

Daarnaast heb ik inmiddels zo'n 5 jaar ervaring met mijn huidige bedrijf en heb ik inderdaad ontdekt dat ik als ondernemer niet alles zelf kan en dus expertise van buitenaf nodig heb. Ook daarom stel ik deze vragen. Dus wie iets of iemand weet, graag!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.