• 0

Escalatie aandeelhouders BV

Al enige tijd volg ik de vragen en adviezen op dit forum. Steeds ter lering, en soms ook ter vermaak. Helaas doet zich nu de situatie voor dat ik zelf om advies moet vragen. Dit overigens nadat ik het forum heb doorzocht.

 

De situatie: in 2009 samen met een compagnon, op 50-50 basis een BV gestart. Beide actief als statutair directeur. In 2010 is duidelijk geworden dat, door veranderde (markt)omstandigheden, de BV nooit genoeg omzet zal kunnen behalen om de salarissen van twee directeuren te kunnen betalen. O.A hierdoor is er wrijving ontstaan tussen de aandeelhouders, waarop we zijn overeengekomen dat ik de BV per 01 juli 2011 als statutair directeur zou verlaten, wat ook is gebeurd. Ik ben nog wel 50% eigenaar. Helaas heb ik het artikel "de 10 meest gemaakte fouten" te laat gelezen....

 

Het afgelopen jaar heb ik mijn compagnon verschillende voorstellen gedaan om hem uit te kopen, cq om mij uit te kopen. Mijn compagnon heeft hierbij steeds de hakken in het zand gezet; een (openings)bod van een derde is door mijn compagnon zelfs resoluut van de hand gewezen.

 

Het afgelopen half jaar heb ik mijn compagnon meerdere malen verzocht om (financiële) informatie. Hier wordt simpelweg niet op gereageerd. Inmiddels heb ik bij de bank de bankafschriften opgevraagd en ik ben me kapot geschrokken..... Mijns inziens stevent het bedrijf af op een faillissement, waarbij ik een serieus vermoeden heb van wanbeleid (door mijn compagnon).

 

Ik heb reeds aangegeven dat ik niet als aandeelhouder verder wil, doch nu wil ik er eigenlijk wel zo snel mogelijk vanaf. Om meer duidelijkheid te krijgen in de stuatie, vraag ik jullie om het volgende advies:

 

1) er is een krediet bij de bank van 25.000 euro, waarvoor wij beiden in privé hebben meegetekend. Kan ik hier, op enige manier, vanaf? Ik ben immers geen DGA meer?

 

2) er is een gerechtelijke procedure tot uittreding waarbij ik mijn compagnon kan dwingen om mijn aandelen over te nemen. Ik heb begrepen dat dit een omslachtige regeling is, die dit jaar zelfs aangepast gaat worden. Ik wil echter mijn aandelen kwijt. Iemand ervaring met deze procedure?

 

3) wat kan ik, in het geval van faillissement, verwachten van de curator? Hiermee doel ik op het wanbeleid van mijn compagnon.

 

4) welke acties dien ik nu, als aandeelhouder, te nemen richting de schuldeisers? En richting mijn compagnon? Kan ik bijvoorbeeld eisen dat de leasecontracten van de auto's worden beïndigd, om zo meer financiële armslag te krijgen?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje de goede weg op kunnen wijzen.

Alvast bedankt.

 

Marcel

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
1) er is een krediet bij de bank van 25.000 euro, waarvoor wij beiden in privé hebben meegetekend. Kan ik hier, op enige manier, vanaf? Ik ben immers geen DGA meer?

2) er is een gerechtelijke procedure tot uittreding waarbij ik mijn compagnon kan dwingen om mijn aandelen over te nemen. Ik heb begrepen dat dit een omslachtige regeling is, die dit jaar zelfs aangepast gaat worden. Ik wil echter mijn aandelen kwijt. Iemand ervaring met deze procedure?

 

3) wat kan ik, in het geval van faillissement, verwachten van de curator? Hiermee doel ik op het wanbeleid van mijn compagnon.

 

4) welke acties dien ik nu, als aandeelhouder, te nemen richting de schuldeisers? En richting mijn compagnon? Kan ik bijvoorbeeld eisen dat de leasecontracten van de auto's worden beïndigd, om zo meer financiële armslag te krijgen?

 

 

1) Hier kan je niet vanaf. Lijkt me nu ook nog niet raadzaam, de aansprakelijkheid betreft het hele bedrag. Je kan alleen nu nog niet weten welk bedrag uiteindelijk open blijft staan. Informeren bij de bank kan overigens geen kwaad.

 

2) Als je doelt op de geschillenregeling (BW2:336) is die precies omgekeerd. Deze dient om de andere aandeelhouder zijn aandelen te laten inleveren, omdat deze zich schadelijk gedraagt tegenover de vennootschap. Daarbij is de procedure duur en is de bewijslast zwaar.

 

3) Als het wanbeleid duidelijk is, kan en zal (meestal) de curator hem in prive aanspreken.

 

4) Hier zou ik een pas op de plaats maken. Handelingen "ten dienste" van de vennootschap kunnen worden opgevat als bestuurshandelingen, waardoor jij als feitelijk bestuurder wordt gezien. Je kan wel je compagnon ogv BW2:8 en BW2:9 aanspreken op zijn verantwoording en eventueel aansprakelijk stellen.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ido, in aansluiting op je reactie:

 

2) een kleine zoektocht op internet had mij geleerd dat de geschillenregeling twee variantent kent: uitstoten en uittreden. Ik wil graag uittreden, dus mijn compagnon de aandelen laten kopen. Welke kosten komen voor mijn rekening en hoe hoog zijn deze ongeveer?

 

4) ik kan dus niet eisen dat bepaalde zaken worden ingeregeld, doch slechts adviseren? Dit komt een beetje op mij over als "achterover leunen" en dit is meestal niet de beste optie. Wat kan ik doen om mijn belangen te beschermen?

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Ido, in aansluiting op je reactie:

 

2) een kleine zoektocht op internet had mij geleerd dat de geschillenregeling twee variantent kent: uitstoten en uittreden. Ik wil graag uittreden, dus mijn compagnon de aandelen laten kopen. Welke kosten komen voor mijn rekening en hoe hoog zijn deze ongeveer?

 

4) ik kan dus niet eisen dat bepaalde zaken worden ingeregeld, doch slechts adviseren? Dit komt een beetje op mij over als "achterover leunen" en dit is meestal niet de beste optie. Wat kan ik doen om mijn belangen te beschermen?

 

Marcel

 

2) Ik heb met uittreden geen ervaring, maar dat kan inderdaad op basis van artikel 343 Boek2 Burgerlijk Wetboek. De reden dat het weinig voorkomt is waarschijnlijk dat als iemand van zijn aandelen af wil, dat de waarde van de aandelen niet in voldoende verhouding staat met de kostbare procedure. Als je de procedure opstart heb je een advocaat nodig. Voordat je kan beginnen moet er eerst in statuten worden gekeken of er iets over geschillen is opgenomen. Deze regeling gaat namelijk voor. Vervolgens kan in de procedure de tegenpartij maatregelen treffen ter verbetering die de procedure verder onnodig maken. Als eventueel de vordering wordt toegewezen wordt er een dure accountant aangesteld door de rechter die de waarde gaat bepalen en de rechter daarover adviseert. Na een vonnis met de waardebepaling kan je de overdracht (uittreding) afdwingen. Je bent in een gunstig geval gauw 10.000 euro en de nodige tijd kwijt.

 

4) Je hoeft niet achterover te leunen, maar je moet geen bestuurshandelingen gaan verrichten.

 

Gezien punt 2 en punt 4 staat het je vrij in ieder geval een juridische brief te sturen met een aansprakelijkheidsstelling. Het liefst met ondersteuning van een advocaat. Of het tot een procedure komt zal vanzelf blijken.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.