• 0

van eenmanszaak naar VOF

Beste HL leden,

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over het volgende:

 

Op dit moment heb ik een eenmanszaak waar ik in totaal voor 50000 in heb geïnvesteerd.

 

Het is de bedoeling dat het vanaf 1 maart een VOF wordt.

 

Tot nog toe is afgesproken dat de verdeling 40%-60% word.

Ik heb hier uiteraard ongeveer 1,5 jaar aan gewerkt om tot dit punt te komen, dat alles nu klaar is om van start te kunnen gaan.

 

Is de verdeling dan eerlijk? Welk gedeelte moet zij aan mij betalen? Of moet ze wat op de zakelijke rekening storten?

Hoe kan ik mij zo goed mogelijk indekken, mocht het uiteindelijk toch niet zo goed werken als dat het op dit moment gaat?

 

Is de verhouding 40/60 alleen bij het uitkeren van de winst, of ook bij het inkopen van producten?

 

Ik hoop dat een van jullie het mij een beetje duidelijk kan maken.

 

Groet

 

Monique

 

I

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je wat meer gegevens voor ons?

 

Jij brengt 1,5 jaar opbouw/ goodwill en 50.000,00 in, en 'zij' brengt niets in? Of brengt zij ook vermogen en/of een (gedeeltelijke) onderneming in?

 

In principe is de bedrijfsvoering dan aan jullie 2, en zou de jaarlijkse winst in een overeengekomen ratio verdeeld moeten worden. Of 40-60% eerlijk is, dat bepaal je zelf (afhankelijk van de verhouding tussen wat jij en je partner elk financieel/ in natura inbrengen in de VOF).

Wat betreft inkopen; op het moment dat de VOF 'draait', is er een ondernemingsvermogen (jouw 50.000,00 en het bedrag dat je partner inbrengt). Van dit vermogen doen jullie de investeringen en het inkopen van producten.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je wat meer gegevens voor ons?

 

Jij brengt 1,5 jaar opbouw/ goodwill en 50.000,00 in, en 'zij' brengt niets in? Of brengt zij ook vermogen en/of een (gedeeltelijke) onderneming in?

 

In principe is de bedrijfsvoering dan aan jullie 2, en zou de jaarlijkse winst in een overeengekomen ratio verdeeld moeten worden. Of 40-60% eerlijk is, dat bepaal je zelf (afhankelijk van de verhouding tussen wat jij en je partner elk financieel/ in natura inbrengen in de VOF).

Wat betreft inkopen; op het moment dat de VOF 'draait', is er een ondernemingsvermogen (jouw 50.000,00 en het bedrag dat je partner inbrengt). Van dit vermogen doen jullie de investeringen en het inkopen van producten.

 

 

Dat is eigenlijk mijn vraag.

 

Omdat ik dus 50000 euro heb ingebracht, hoeveel moet zij dan inbrengen?

Is dat 33333 ( 50000/ 60*40)?

 

Moet ze dat dan in de zaak stoppen ( zakelijke rekening) of moet ze dat aan mij betalen?

 

Als ik het goed begrijp is de 40-60 % puur voor de winstuitkering/ lonen. Omdat ik dus meer in de zaak heb gestoken krijg ik dus ook meer loon.

 

Wanneer het niet goed gaat tussen ons is er dan een goede manier om direct uit elkaar te komen? Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

De afspraak mbt verdeling van inbreng en winst e.d. is helemaal aan jullie om te bepalen. Daar is geen wettelijke regel voor ofzo.

 

Grofweg zou ik het zo doen:

- Gelijke inbreng van geld/goodwill/materiele zaken, dus ieder 50%. Dit wordt de startbasis voor het bedrijf.

- Verdeling van winst op basis van inzet, dus gewerkte uren

 

Jullie zullen hierover rond de tafel moeten gaan zitten. Maar leg wel alles, maar dan alles goed vast, om later geen gezeik te krijgen. Bij vof's gaat het meestal mis als elkaars verwachtingen qua inzet e.d. niet stroken met de werkelijke inzet.

 

Winstverdeling op basis van inbreng zou ik niet doen. Als je partner nog geen gelijke inbreng als jij kan bewerkstelligen, dan zal ze dat op een later moment moeten doen en kunnen jullie eventueel afspreken dat dat op haar winst wordt ingehouden totdat haar totale inbreng is voldaan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wanneer het niet goed gaat tussen ons is er dan een goede manier om direct uit elkaar te komen? Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Ik raad je van harte aan om dit forum (en ach, ook de rest van het internet) goed door te lezen en je zelf te overtuigen van het belang van een goede vennootschaps-overeenkomst. Het 'op een goede manier uit elkaar gaan' wordt idealiter hierin geregeld. Zorg dat je een vennotschapsovereenkomst hebt die jullie allebei op dezelfde manier begrijpen, als je achteraf ruzie krijgt over de interpretatie ben je niet zo geholpen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat de HL leden en bezoekers je niet willen helpen, uiteraard, en dat geldt ook voor mij, maar ik vraag me af waar jouw boekhouder is in deze kwestie. Kennelijk besta je al een tijdje, maar je stelt vragen (met alle respect) die lijken of je geen boekhouder hebt en je net komt kijken.

 

Ik zou dan eerder verwachten dat je de mening van boekhouder hier op HL zet en vraagt of hij/zij het goed heeft geadviseerd aan jou.

En als je geen boekhouder hebt, dan zou ik er toch eens een paar gaan spreken en dan een keuze maken.

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0
En als je geen boekhouder hebt, dan zou ik er toch eens een paar gaan spreken en dan een keuze maken.

 

H.L. is een forum waar mensen vragen kunnen stellen en alle leden zo goed mogelijk antwoord willen/kunnen geven. Iedere keer (door)verwijzen naar een (tob)boekhoeder is geen reactie. Als je pretendeert een (top)boekhouder te zijn geef dan ook gericht antwoord.

 

@monique

 

Hoe je dit exact moet oplossen zullen anderen wel vertellen. Mijn eigen ervaring is dat als er een scheefstand in kapitalen of werkzaamheden is dat dit op termijn toch wrijving kan geven binnen een vof.

 

De vof waar ik indertijd in zat is om die reden uit elkaar gevallen. Leg alles altijd goed vast en mijn advies is zorg altijd dat je gelijkwaardige vennoten blijft in geld en arbeid.

Link naar reactie
  • 0
Als je pretendeert een boekhouder te zijn geef dan ook gericht antwoord.

 

Ik zou het graag willen, maar waar te beginnen?

Het lijkt me allereerst handig als iemand aan Monique het verschil uitlegt tussen kapitaal-inbreng (eenmalig) en de jaarlijkse winstverdeling.

Daarna is het goed om helder(der) te krijgen hoe een VOF handelt in het handelsverkeer.

Is de verhouding 40/60 alleen bij het uitkeren van de winst, of ook bij het inkopen van producten?

 

Daarna lijkt het me handig als Monique meer inzicht geeft in de huidige balans van haar eenmanszaak. De 50.000 die ze geïnvesteerd heeft, is dat de stand van de kapitaalrekening op dit moment? Of heeft ze dat aanvankelijk als contanten ingebracht, en zoja, wat is daar nog van over? Zitten er activa in de zaak? Is er een orderportefeuille waar je blij van wordt? Wat was de winst de afgelopen jaren en wat is de winstverwachting de komende jaren?

Wat gebeurt er met de winstverwachting als jullie vennoten worden (verwacht je dat de winst verdubbelt, verdrievoudigt, en zoja binnen welke periode)?

 

Iemand laten instappen in je onderneming is niet hetzelfde, maar wel vergelijkbaar met het verkopen van je onderneming, je moet m.i. een redelijk beeld hebben van de waarde en de waarde ontwikkeling van je onderneming. Als je dat niet hebt, valt er niet gericht te antwoorden.

 

Het lijkt me ook goed als Monique vertelt wat de motieven zijn om de nieuwe partner te laten instappen, omdat die invloed kunnen hebben op de verwachte inbreng van kapitaal en de winstverdeling. Als het bijvoorbeeld zou gaan om een werknemer aan wie je op termijn de zaak wil overdoen, hanteer je wellicht andere maatstaven dan wanneer het een 'vreemde' is.

 

Op diverse andere topics wordt aan mensen geadviseerd om een adviseur in de arm te nemen. Als Monique nog geen goede adviseur heeft, denk ik dat dat advies hier ook op zijn plaats is. Het gaat kennelijk om substantiele bedragen, als je dan verkeerde keuzes maakt en opgescheept raakt met een vennoot waar je moeilijk van af komt, is dat een kostbare vergissing.

 

Kortom, ik wil heel graag gericht antwoorden, maar ik sluit me toch wel een klein beetje aan bij topboekhouder.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de vragen van Monique niet wil beantwoorden, graag zelfs. Monique, zou jij in willen gaan op de vragen die ik hierboven opwerp?

 

 

Is de verhouding 40/60 alleen bij het uitkeren van de winst, of ook bij het inkopen van producten?

Jullie bepalen samen - en leggen dat bij voorkeur schriftelijk vast - hoe je de winst verdeelt. De winst is wat er overblijft van de omzet na aftrek van de kosten. Jouw eenmanszaak doet straks niet meer aan inkoop, dat doet de VOF, en de VOF verkoopt die producten weer.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Sorry voor alle verwarring en bedankt voor jullie antwoorden.

 

Beste topboekhouder, ik heb wel een beetje verstand van het inboeken, en hou mijn eigen administratie bij via e-boekhouden. Maar nu iemand zich bij mij wilt inkopen had ik een aantal vraagtekens en vragen, vandaar dat ik gebruik maak van dit forum.

 

Ik probeer het in een overzicht een beetje duidelijk te maken;

 

Begin onderneming: 05-10-2010

Inbreng uit prive t/m heden: 48500

 

Het gaat om een webwinkel zonder activa.

Er is tot nu toe alleen maar geïnvesteerd in voorraad en in het maken van de webwinkel.

 

Nu is eindelijk alles klaar en begint het te draaien, en komen er eindelijk inkomsten uit.

 

Een bekende van mij wil zich nu wel inkopen in mijn zaak omdat ze wel ziet dat het gaat draaien.

 

Mijn vraagtekens zijn dus;

- Wat moet zij inbrengen?

Fvddungen zegt: Iederen 50%. In dat geval moet zij dus 48500 in de zaak steken.

 

- Wat is de winstverdeling?

Zij had het over 40-60%, hier komen dus mijn vraagtekens? Ik heb alles opgezet en vele uren gedraaid, en nu het begint te lopen wil zij mee gaan draaien. Is dit een eerlijke verdeling?

Wij gaan ieder evenveel uren in de zaak steken.

 

- Het motief om haar erbij te nemen?

Het werk te verdelen, we moeten namelijk veel beurzen bezoeken, er is veel kantoorwerk etc. Het is dus geen oud werknemer maar een bekende van mij.

 

 

Als ik het dus goed begrijp kun je het beste evenveel in de VOF investeren en is de winstverdeling op basis van de gewerkte uren/ inzet. In mijn geval kan zij zo in een goed lopend bedrijf stappen waar ik zelf veel energie in heb gestoken.

 

Is deze 40-60 wel reëel??

 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.....

 

Groetjes Mo

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is belangrijk dat er een VOF overeenkomst opgemaakt wordt voordat de VOF ingeschreven wordt.

 

In deze VOF overeenkomst komen je vragen een voor een aan de orde en moeten ze beantwoord worden.

 

Met name het onderdeel wat gaat over de verdeling c.q. voortzetting van de onderneming indien er problemen zijn of een van de vennoten niet voldoende presteert of verder wil gaan is van het grootste belang.

 

De winstverdeling is echt een overeenkomst tussen de vennoten.

Er zijn meerdere redenen om een andere verdeling dan 50% / 50% overeen te komen.

B.v. een verschillend kennis niveau of verschillende inbreng van geld of arbeid. etc.

 

De financiële inbreng wordt binnen een VOF vastgelegd in het kapitaal per ondernemer. Dit hoeft niet gelijk te zijn.

In de VOF overeenkomst wordt daarom meestal een (rente) vergoeding over het gemiddelde kapitaal berekend zodat de inbreng hiermede vergoed wordt.

 

Mijn advies is dan nu ook om een VOF overeenkomst op te stellen dan wordt het een een ander je wel duidelijk.

 

Succes met de onderneming.

.

Link naar reactie
  • 0
Ik zou het graag willen, maar waar te beginnen?

Het lijkt me allereerst handig als iemand aan Monique het verschil uitlegt tussen kapitaal-inbreng (eenmalig) en de jaarlijkse winstverdeling.

 

lijkt me een goed plan als de juridisch en fiscaal onderlegde H.Lers dit zouden oppakken. Omdat ik hiervan zelf te weinig kennis heb deel ik alleen maar mijn eigen ervaring.

 

Misschien zijn er leden die een wel v.o.f. hebben met afwijkende verdelingen en die hun ervaringen kunnen delen.

 

Link naar reactie
  • 1

Je moet twee zaken uit elkaar trekken. Hoe gaat je beoogde partner zich inkopen en hoe ga je de winst verdelen. Ten aanzien van winstverdeling zie je bij een VOF vaak verschillende afspraken over verschillende onderdelen. Vaak bestaat dat uit

- een vergoeding over de stand van de kapitaalrekening (dus hoeveel vermogen ieder van de vennoten in de VOF heeft zitten, opgebouwd uit inbreng en niet opgenomen winst)

- een arbeidsbeloning, bestaande uit een bedrag per gewerkt uur, voorzover de winst dat toelaat (dat bedrag kan per persoon verschillend zijn, bijvoorbeeld op basis van kennis en ervaring)

- als er dan nog wat over is aan winst, volgens vooraf bepaalde verdeelsleutel, zoals de genoemde 60-40, of 50-50, net wat je afspreekt.

 

Met goede afspraken waar beide partijen van vinden dat de beloning goed (genoeg) is, zal de vraag over hoe in te kopen niet zo ingewikkeld zijn. Daarvoor is dan immers eigenlijk alleen nog van belang wat de onderneming nodig heeft. Er hoeft geen inbreng te zijn als de onderneming het niet nodig heeft (en jij niet jouw geld er deels uit wil halen). Onderdeel van die afspraken is dan natuurlijk wel de waardering (in ieder geval ten behoeve van de winstverdeling/de vergoeding over het kapitaal) van de activa, inclusief goodwill, op het moment van toetreding. Dat is immers jouw inbreng in de VOF, niet zozeer het bedrag dat in de boeken staat.

 

Uiteindelijk is het natuurlijk wat jullie samen afspreken. Er is geen vast rekensommetje voor.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je samen met iemand verder wil gaan? Je zegt zelf:

 

"Nu is eindelijk alles klaar en begint het te draaien, en komen er eindelijk inkomsten uit."

 

Waarom wil je dan nu dat het eindelijk klaar is en er inkomsten uitkomen iemand mee laten liften op jouw succes??

Is het om meer arbeid te verrichten? (huur dan zo nu en dan iemand in of als het al heel druk is neem personeel)

Is het iemand die verstand heeft van hoe je een succesvolle webshop te runnen? (dan begrijp ik dat je kennis erbij wilt hebben maar die kennis is ook op andere manieren te verkrijgen)

Is het om meer te kunnen investeren? (probeer het dan eerst eens via bijvoorbeeld de bank)

is het omdat je kennis zo aardig en leuk is? (hou dat dan zo en ga niet samen zaken doen)

 

Vraag jezelf dus heel goed af waarom je samen verder zou willen gaan. Heel veel VOF bedrijven in mijn omgeving zijn al kapot gegaan omdat de eigenaren niet goed met elkaar samen kunnen werken. Zeker als jullie al met scheve verhoudingen beginnen, ze kan wel het zelfde geld inbrengen als jou en vanaf nu dezelfde arbeid erin gaan steken maar de tijd en voorbereidingen die jij erin gestoken hebt zal ze de komende jaren niet zomaar inhalen. Of het nou je beste vriend, je zus, nicht of weet ik veel wat is.. Geld maakt dat heel makkelijk kapot.

 

Dit is jouw droom waar je al jaren aan bezig bent en die je helemaal opgebouwd hebt tot wat het nu is, zou zonde zijn als die droom uiteen spat door een ander..

 

 

PS sorry als deze post erg negatief overkomt op je maar kijk maar eens naar andere onderwerpen over VOF bedrijven en zakenpartners op bijvoorbeeld dit forum, via google of misschien wel in je eigen omgeving.

Link naar reactie
  • 0
PS sorry als deze post erg negatief overkomt op je maar kijk maar eens naar andere onderwerpen over VOF bedrijven en zakenpartners op bijvoorbeeld dit forum, via google of misschien wel in je eigen omgeving.

 

Beslist niet negatief. het zijn gewoon allemaal vragen die Monique zichzelf een moet stellen en afwegen of een vof iets voor haar is. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is als het spaak loopt.

 

Hoewel bij mij alles goed vast lag is er uiteindelijk toch bonje ontstaan over de financiële afwikkeling. Met het gevolg dat er advocaten aan te pas kwamen die onderling tot de conclusie kwamen dat een schikking (dus water bij de wijn) de beste oplossing was.

 

Voorleggen aan de rechter geeft vaak ook toch een schikking want die stuurt daar ook vaak op aan.

 

Al met al toch veel extra kosten terwijl alles best wel goed op papier stond. En de vriendschap die aan de vof ten grondslag lag was ook over.

 

En dan te bedenken dat de problemen eigenlijk veroorzaakt waren door de partners van de vennoten vanuit een soort jaloezie en afgunst. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.