• 0

prive betalingen voor zakelijke goederen

Ik heb een vraagje:

 

Als je een machine hebt gekocht vanuit je prive rekening, maar bestemd is voor je eenmanszaak en ook daadwerkelijk daar wordt gebruikt, hoe verwerk je dat in je administratie.

 

Ik had eerst geld moeten overboeken, dat weet ik maar ik had op dat moment ook nog geen zakelijke rekening geopend.

 

Wie o wie kan mij helpen....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
Marcel S:

ipv prive storting kun je ook de rekening 'privé opnames' gebruiken,

 

Ik begrijp de gedachtengang maar het zet mensen mogelijk wel op een verkeerd been.

Indien privégelden worden gebruikt voor een zakelijke transactie wordt dit een privé storting binnen de onderneming. Als gelden of goederen uit de onderneming worden onttrokken voor privé doeleinden is dit een privé opname.

 

Strikt vasthouden aan dit onderscheid geeft niet alleen duidelijkheid maar is ook handig bij het invullen van de IB omdat de fiscus ook dit onderscheid maakt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraagje: in mijn handboek van Boekhouden geboekstaafd staat het volgende: Bij inbreng in het bedrijf van goederen uit privebezit is het terugvorderen van vroeger betaalde omzetbelasting niet mogelijk, omdat de Wet op de Omzetbelasting dit niet toestaat.

Ik heb een eenmanszaak en heb heel wat facturen voor de zaak privé betaald omdat ik nog geen zakelijke rekening had. Kan ik deze BTW dan op geen enkele manier terug vorderen?

 

Mvg, Boy S,

Link naar reactie
  • 0

vandaag kwam en al een soortgelijke vraag voorbij..

incl antwoord van de belastingdienst zelf hoe het kan..

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=42933;start=0#msg405736

 

en als aanvulling daarop ivm met jou vraag:

wat in boekhouden gestaafd staat klopt dus wel als je ervan uit gaat dat er gebruikte goederen worden ingebracht.

Als je kort voor de start nieuwe goederen aanschaft voor je bedrijf die niet prive gebruikt zijn dan kun je dus middels een (apart) verzoek aan de inspecteur de btw terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Toen ik indertijd (2005) startte als zelfstandige kon ik de btw voorafgaand aan de daadwerkelijke start van mijn onderneming nog in mijn eerste aamgifte omzetbelasting meenemen (uiteraard alleen voor de daadwerkelijk zakelijk aangeschafte goederen en diensten). Ik begrijp uit jouw antwoord dat je hiervoor tegenwoordig een apart verzoek moet doen?

 

groet,

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, zo ken(de) ik het ook, maar uit uit diverse antwoorden door belastingdienst webcare zowel hier als op Hallo forum.. begrijp ik dat het tegenwoordig met apart verzoek gaat. Vermoedelijk omdat de papieren 1e aangifte steeds schaarser word

(ik heb er bij de start ook geen ontvangen, ik mocht mijn aangifte direct online doen)

 

ik heb de belastingdienst een pm gestuurd met het verzoek hier specifiek op te reageren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

OK, ik heb indertijd ook mijn eerste aangifte digitaak gedaan, die is ook gecontroleerd en er was geen probleem de btw uit de voorliggende periode (enkele maanden) via de eerste aangifte terug te vragen

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik denk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Ik doel namelijk niet op de gemaakte kosten voordat ik de onderneming heb opgestart, maar de kosten die ik gemaakt heb toen de onderneming al bestond. De onderneming was er al, ik heb alleen facturen betaald en producten gekocht voor de onderneming met mijn privérekening aangezien ik in het begin nog geen zakelijke rekening had.

Moet ik uit jullie antwoorden nu afleiden, dat ook de BTW van deze uitgaven terug gevraagd kan worden op verzoek in een brief bij de inspecteur?

 

Mvg, Boy

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik denk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Ik doel namelijk niet op de gemaakte kosten voordat ik de onderneming heb opgestart, maar de kosten die ik gemaakt heb toen de onderneming al bestond. De onderneming was er al, ik heb alleen facturen betaald en producten gekocht voor de onderneming met mijn privérekening aangezien ik in het begin nog geen zakelijke rekening had.

Moet ik uit jullie antwoorden nu afleiden, dat ook de BTW van deze uitgaven terug gevraagd kan worden op verzoek in een brief bij de inspecteur?

 

Mvg, Boy

 

Ik neem aan dat je IB-ondernemer bent (eenmanszaak)? In dat geval zijn alle zakelijke facturen die op jouw naam staan of op naam van de zaak gewoonnzakelijk en is de betaalde BTW gewoon terug te vorderen als voorbelasting. Hoe je die facturen betaalt (contant, met een zakelijke rekening, een privé rekening of met de rekening van jouw buurvrouw is niet relevant.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oke, dat is mooi. Ik heb een VOF dus neem aan dat dit hier ook voor geldt.

Stel ik heb aan de kassa 100 inpakdozen gekocht voor mijn bedrijf. Ik betaal dit met mijn privé rekening. Ik krijg hiervoor een bonnetje uit de kassa is dit voldoende in mijn boekhouding op te nemen. Of moet ik het betalingsbewijs van mijn bank uitprinten en in de boekhouding doen?

 

Bedankt voor het laatste antwoord;)

Link naar reactie
  • 0

De wet stelt dat je een factuur op naam moet hebben, in het geval van een VoF op naam van die VoF. Dat betekent dat je de kassajuf moet vragen om een bonnetje met BTW te schrijven dat op naam staat. Ik weet niet wat de kostprijs is van 100 inpakdozen, masr bij kleine aanschaffen schiet dat er vaak bij in. Die bon voldot dan nit maar eordt 99 van dev100 keer bij een controle gewoon geaccepteerd. Wat ik altijd aanraad is de aanschaf te pinnen van de zakelijke rekening, dan is de verwerving terug te leiden tot de VoF - nog steeds niet naar de letter van de wet maar wel heel acceptabel en bovendien boekhoudkundig veel eenvoudiger te verwerken.

 

In jouw geval is hier niets meer aan te doen, tenzij je alsnog terug gaat en een handgeschreven rekening op naam vraagt. Ik zou het gewoon in je administratie douwen en meenemen in de aangifte omzetbelasting. Ik heb nog niet meegemaakt dat, zeker in de opstartfase van een bedrijf, de factuur verworpen wordt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wat dat laatste betreft is mijn ervaring anders, zeker waar het om de omzetbelasting gaat. Een kassabon voldoet niet aan de vereisten en wordt bij een controle zeker verworpen.

 

Zo zie je maar hoe afhankelijk het is van de controleur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Om btw terug te kunnen vragen, heb je een factuur nodig die voldoet aan de factuureisen. Een kassabon die niet de verplichte gegevens bevat, geeft geen recht op btw-aftrek, ook al is met een zakelijke rekening betaald. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen van toepassing, bijvoorbeeld bij benzinebonnen.

 

Een vof mag ook btw aftrekken als een inkoopfactuur op naam van een van de eigenaren staat. Dit geldt uiteraard alleen als de goederen of diensten voor de vof worden gebruikt.

 

Met vriendelijke groet,

 

William

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.