• 0

VOF, Auto inbrengen, wegenbelasting, etc.

Beste allemaal,

Kan iemand mij helpen.

Wij, een vriend en ik, hebben een kleine VOF en zijn alleen belastingplichtig voor de omzetbelasting.

Nu wil compagnon zijn prive auto, dit is een bestelwagen citroen berlingo, inbrengen in de VOF.

Op deze manier komt hij in aanmerking voor het lage wegenbelasting tarief.

 

Volgens de wegenbelasting kun je een auto als grijskenteken kenmerken door met een geldig btw nummer te komen en dat je kunt aantonen dat je meer als 10% zakelijk rijd.

 

Op het moment dat hij dit voorsteld schieten bij mij allerlei vragen binnen waarop ik niet echt een duideliijk antwoord kan vinden.

 

Kun je zomaar een prive auto inbrengen in de onderneming, volgens de belastingdienst niet, alleen met een nieuwe auto.

Kun je deze auto op papier verkopen en vervolgens weer kopen en dan in de onderneming brengen?

Krijg je te maken met bijtelling?

Wat houdt dit in voor de andere vernoot?

Zoals je ziet hier en daar wat vragen waar ik geen antwoord op krijg.

 

Een ieder die reageert,

Hartelijk dank.

Arjan Wieland

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij, een vriend en ik, hebben een kleine VOF en zijn alleen belastingplichtig voor de omzetbelasting.

...

1. Kun je zomaar een prive auto inbrengen in de onderneming, volgens de belastingdienst niet, alleen met een nieuwe auto.

2. Kun je deze auto op papier verkopen en vervolgens weer kopen en dan in de onderneming brengen?

3. Krijg je te maken met bijtelling?

4. Wat houdt dit in voor de andere vernoot?

 

Allereerst, zo'n VOF wil ik ook wel. Ik vermoed dat jullie ook belasting betalen over de winst, maar dat deze in de aangifte als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) aangemerkt wordt?

 

@1: nee, dat kan niet zomaar. In het jaar van aanschaf moet een keuze voor de etikettering gemaakt worden. Als de belastingaanslag van eht jaar waarin je vriend de auto aanschaft nog niet definitief is, kun je hier nog op terugkomen.

@2: technisch gezien kan het, ik kan in de gauwigheid niks vinden wat het tegendeel beweert, dus op die manier zou je een auto alsnog zakelijk kunnen etiketteren, denk ik.

@3: zie hier een eerdere discussie. Jullie krijgen te maken met een bijtelling, het zou in dit geval logisch zijn als je partner die bijtelling bij zijn winst optelt en je hier in de winstverdeling rekening mee houdt.

@4: dat houdt voor de andere vennoot dat jullie een goede discussie over de winstverdeling moeten hebben.

Als alle autokosten van de winst afgetrokken worden, blijft er in eerste instantie minder winst over om te verdelen onder de vennoten. Je zult samen moeten uitvogelen wat je eerlijk vindt en de winst op die manier verdelen, dat wordt iets ingewikkelder.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
@1: nee, dat kan niet zomaar. In het jaar van aanschaf moet een keuze voor de etikettering gemaakt worden. Als de belastingaanslag van eht jaar waarin je vriend de auto aanschaft nog niet definitief is, kun je hier nog op terugkomen.

Als je de aanschaf van de auto als 'aanschaf door de VOF' wil beschouwen, gaat de auto ook voor die aanschafprijs de balans op.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Allemaal,

Ik heb hier veel gelezen, maar kan niet vinden wat ik zoek.

Wij hebben een VOF. In december heb ik mijn privé auto ingeruild voor een auto op grijs kenteken, dat was in belang van de VOF, anders zouden we niet kunnen werken. Ik heb de auto met grijs kenteken ook op mijn naam gezet, maar ik gebruik de auto nooit privé.

Nu hoor ik van alle kanten dat ik die auto op de VOF moet zetten, dat dat voordelig is etc.

Kan ik de auto nog achteraf gezien op de VOF zetten en in de omzetbelasting correctie doen?

Wat kan ik in deze situatie het best doen.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.