• 0

Overnameprijs bepalen

Ik heb de gelegenheid om als voornaamste medewerker van een webshop de activiteiten over te nemen van mijn baas. De shop bestaat 8 jaar, 5 jaar in de huidige vorm en draait een goede omzet. We komen er alleen niet goed uit hoe we de prijs moeten bepalen. Mijn baas heeft een prijs genoemd, waar op wat voor manier kan ik berekenen of dit realistisch is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Omzet zo'n 900.000 euro per jaar.

Netto winst: zo'n 30.000 euro.

 

Ik wil liever niet al teveel details prijsgeven, maar ik vraag me af wat een geschikte methode is om het te berekenen.

Maar, wat voor gegevens zou je verder nog willen hebben?

Link naar reactie
  • 0

Standaard rekenregeltjes geven altijd een verkeerd beeld. Je moet een dergelijke investeringen individueel bekijken: 9 ton omzet om 30k over te houden ! Da's nie best. Een klein beetje minder omzet en je winst is weg.

 

Als er grote risico's zijn (concurrentie) die direct je omzet kunnen beinvloeden, dan is de winkel eigenlijk geen investering waard.

 

Zie je echter hele goede mogelijkheden om deze omzet langdurig vast te houden en daarnaast ook de winstmarge te vergroten (dat moet echt) dan zou m.i. 2x winst een redelijke overnameprijs zijn.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord.

Het is wel zo dat in de kosten die worden gemaakt voor die omzet van 9 ton heel veel flexibele kosten zitten, kosten die afhankelijk van de omzet worden gemaakt. Daalt de omzet, dan dalen die kosten ook.

Bij die 30.000 zijn wel alle kosten eraf (incl. loon voor de ondernemer).

Link naar reactie
  • 0
Daalt de omzet, dan dalen die kosten ook

en de winst ook ...

 

Bij die 30.000 zijn wel alle kosten eraf (incl. loon voor de ondernemer).

Dat mag ik hopen ...

 

Het probleem zit hem toch vooral in relatief lage winst t.o.v. de hoge omzet. Als je investeert in deze onderneming dan zul je met die 30k per jaar de investering terug moeten verdienen, maar dan moet je wel redelijkerwijs op kunenn vertrouwen dat de omzet/winst solide is voor de komende jaren. De cijfers geven geen vrolijk beeld, tenzij jij kansen ziet te verzilveren die je baas heeft nagelaten.

 

Gr

Devlinx

 

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik heb wel zelf een prognose gemaakt van de omzet en kosten als ik de activiteiten overneem.

Personeel wordt niet overgenomen en daar komt vooralsnog niemand voor terug. Ook vallen er een paar lease-auto's weg en nog wat zaken.

 

Daarbij ga ik uit van een lagere omzet (7,5 ton). Na aftrek van alle kosten die ik kan bedenken kom ik op een winst van 2 ton.

Link naar reactie
  • 0

Da's een mooie prognose die je in je achterhoofd moet houden. Het is vooralsnog maar een prognose.

 

Met je baas ga je onderhandelen over de overnameprijs met de stand van zaken zoals het nu is: 900K omzet en 30K winst.

Dat is een feit.

 

Je baas kan zich niet beroepen op jou prognoses of intenties, daar weet hij immers niets van.

Wat is zijn richtprijs en waar is deze op gebaseerd?

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou het dus, als alles blijft zoals het nu is, minstens 5 jaar duren voordat je je investering eruit hebt en zelf winst kunt gaan maken. Ik zou dat proberen terug te brengen tot 2, hoogstens 3 jaar.

 

En als de deal gesloten is natuurlijk direct jou "reorganisatie" uitvoeren.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 2

Beste F77, als webshopeigenaar, waarderingsdeskundige en overnameadviseur kan ik je wel wat input geven ;D

 

Het is heel normaal om bij een overname te kijken naar een 'genormaliseerd' resultaat. Oftewel, kosten die eigenlijk niets te maken hebben met het bedrijf, haal je er uit. De gemiddelde ondernemer betaalt het liefst zo min mogelijk belasting en declareert daarom het liefst zoveel mogelijk op de zaak. Daarnaast kan het zo zijn dat de huidige eigenaar bepaalde activiteiten uitvoert of ondersteuning nodig heeft die voor jou niet nodig zijn. Ook kun je allerlei eenmalige uitgaven uit de resultaten van vorige jaren filteren om een zuiverder beeld te krijgen van de 'verdiencapaciteit' van het bedrijf dat je koopt.

 

Voor een waardebepaling is eigenlijk alleen de toekomst van belang, het gaat er om wat jij als koper er in de toekomst uit kunt halen. Ze noemen dat zo mooi: free cash flow, vrije geldstromen. Hoeveel geld kun jij uit het bedrijf halen, na aftrek van alle kosten (dus ook jouw salaris), belastingen, investeringen die nog nodig zijn in bepaalde jaren enzovoort, zonder dat het bedrijf daar last van heeft.

 

Jij hebt voor jezelf uitgerekend dat dit 200k is, ik ga er even vanuit dat dit netto is en dat dit na jouw ondernemersbeloning is. De onderneming klinkt redelijk stabiel dus ik ga er even van uit dat je geen echte investeringen meer hoeft te doen en dat er ook geen substantiele afschrijvingen meer zijn in de cijfers (als dat wel zo is, dan is het zo dat afschrijvingen de waarde verhogen, tenslotte zijn die uitgaven al gedaan en dat investeringen de waarde verlagen, tenslotte moet je dat geld nog uitgeven).

 

Voor jezelf kun je bepalen hoeveel risico je wilt nemen, hoe lang mag het duren voordat je het terugverdiend hebt en je er zelf echt geld aan over gaat houden?

 

Hierbij moet je goed nadenken over hoe zeker de inkomsten zijn die je kunt verwachten, wat gebeurt er als de ondernemer stopt, wat zijn de andere risico's met de shop? Jij bent de voornaamste werknemer dus ik ga er van uit dat jij alles wel weet.

 

Op basis van de info die jij geeft, vind ik het geen onrealistische prijs. Eigenlijk kun jij alleen zelf bepalen wat je realistisch vindt. Als jij denkt er 200k uit te halen in jaar 1 en je betaalt 200k inclusief 50k voorraad, dan doe je gewoon een hele mooie deal denk ik. Stel nu dat het langer duurt voordat je het terugverdiend hebt, wat is dan voor jou een realistische tijd? Hoe hoog zijn de risico's., verwacht je veranderingen in de markt enzovoort. Alleen jij kunt die vragen beantwoorden.

 

Een andere vraag is of jij het kunt financieren, zo niet dan de verkoper je misschien nog een lening geven?

 

Als ik nog ergens specifiek antwoord op kan geven, let me know! Manon

Link naar reactie
  • 0

Vraagprijs wordt door de eigenaar bepaald. Aangezien zijn overwegingen onbekend zijn, is daar ook geen zinnig woord over te zeggen.

 

Jij zou je moeten richten op een overnameprijs. Ik heb geen gevoel achter de cijfertjes (aard van de onderneming, kansen, risico's, concurrentie, verwachtingen, ...) maar als je de huidige situatie voor de komende jaren kunt doortrekken dan zou, met enig risicoopslag, 75k reeel zijn. Een investering in een webshop moet m.i. in 2, uiterlijk 3 jaar weer terug zijn (daar zijn de meningen over verdeeld)

 

Ik kan geen inschatting maken van jou prognose. Het doet een beetje vreemd aan om met 150k minder omzet ineens 170k meer winst over te houden. Het gaat dan ineens over heel andere bedragen.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Daarbij ga ik uit van een lagere omzet (7,5 ton). Na aftrek van alle kosten die ik kan bedenken kom ik op een winst van 2 ton.

 

Niet om het een of ander maar ik heb het idee dat jij jezelf rijk zit te rekenen.

Net als Devlinx vraag ik mij ook af hoe je met 150 k minder omzet 170k meer (netto?) winst draait.

 

Je geeft zelf aan dat de huidige eigenaar op grote voet leeft en de eigenaar de winst flink weet te drukken door allerlei kosten op te voeren. En dan vraag ik mij af, waarom zou iemand een goedlopende webshop verkopen waar hij tenminste 170 k in opmaakt en 30k winst aan overhoud aan jouw verkopen voor 200k - 50k voorraad = 150k bruto?

Zelfs al gaat er 170 kof meer op aan dikke BMW's, als dat je hobby is waarom zou je dan een webshop verkopen waarmee je je hobby betaald?

Mijn vraag is: waarom zou hij de kip met de gouden eieren verkopen ?

 

Eigenlijk komt het er namelijk op neer dat hij jou de winkel verkoopt voor minder dan de hoeveelheid cash die hij binnen het bedrijf binnen een jaar zelf verbrand aan 'leven op grote voet'.

uitgaande van de cijfers die jij verstrekt klinkt dat toch echt wel een beetje to good to be true

.

 

Laat ik even wat rekenen.

Omzet 750 k

btw omzet 750 -> 6% 43k 19% 120k

Winst 200 (bruto, netto? Hoe zit het met de belastingen?)

Kosten directie 60k (laag)

Kosten verzending porto,verpakking enz???

Kosten retouren ed. ???

Kosten opslag - huur pand ???

Gas water licht internet ???

Overige kantoorkosten - accountant ???

Onderhoud website - automatisering ???

Inkoop product ???

 

De leasewagens gaan eruit, welke functie hebben deze auto's ?

Heb jij straks een auto nodig, heb je die dan wel opgevoerd aan de kostenkant ?

 

 

Waar ik vooral mee zit is dat ik niet zo snel een webshopbranche kan bedenken waarin de marges zo groot zijn.

Maar met bovenstaande gegevens heb je bij lage kosten en laag btw tarief gaat je inkoop dus 1 keer over de kop (factor 2)

 

Daarnaast moet je ook even rekenen met de terugverdientijd.

Geld wat jij in het bedrijf stopt kost ook geld, ook als het je eigen geld is moet dat renderen.

En er zijn nog wel wat argumenten die de prijs drukken maar dit lijkt me al genoeg rekenwerk.

 

Op basis van de gegevens die jij tot nu toe hebt verstrekt kan ik echt niet zeggen of 150k + 50 k voor de voorraad een goede prijs is.

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Nico qua input. Ben benieuwd naar het rekensommetje wat daar uitkomt en hoeveel je dan overhoudt. Doe die uitkomst maal het aantal jaren waarin je het zeker terugverdiend wilt hebben en dan heb je je risico uitgerekend wat je wilt lopen. Het is geen echte 'waardering' maar dat is hier ook minder belangrijk. Het gaat om de prijs die jij wilt betalen.

Link naar reactie
  • 0
Personeel wordt niet overgenomen en daar komt vooralsnog niemand voor terug. Ook vallen er een paar lease-auto's weg en nog wat zaken.

 

Helaas... Personeel moet waarschijnlijk overgenomen worden en de contracten gewoon voortzetten, ook al neem je de activiteiten over via een nieuwe onderneming in plaats van de onderneming overnemen.

 

Leasecontracten vallen weg... en wie gaat de afkoop daarvan betalen? Zo maar een contract beëindigen gaat je niet lukken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Over de prijsbepaling lijkt alles me wel zo'n beetje gezegd en ik sluit me aan bij Nico en Manon.

 

Helaas... Personeel moet waarschijnlijk overgenomen worden en de contracten gewoon voortzetten, ook al neem je de activiteiten over via een nieuwe onderneming in plaats van de onderneming overnemen.

 

Leasecontracten vallen weg... en wie gaat de afkoop daarvan betalen? Zo maar een contract beëindigen gaat je niet lukken.

 

M.b.t. personeel je op hoofdlijnen wel gelijk, echter ik vermoed dat het hier tijdelijke contracten betreft die van rechtswege eindigen. Wel even goed op letten hoe dit wordt afgewikkeld en hoe je dit in de overeenkomst opneemt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een koper zonder personeel verder denkt te gaan maar achteraf toch werkgever blijkt te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Begrippen als omzet en kosten zeggen niet zo veel omdat het boekhoudkundige begrippen zijn. Boekhoudkundige begrippen die tot doel hebben de winst voor het berekenen van de belasting te berekenen. Vrije kasstromen (het geld dat overblijft nadat alle kosten zijn betaald) daarentegen, zegt des te meer. Het genoemde bedrag dat de jaarwinst moet voorstellen, kan aanzienlijk afwijken van de vrije kasstroom. De reden is dat de omzet in de afgelopen jaren aan veranderingen onderhevig is geweest en dat er mogelijk kosten op in mindering zijn gebracht die geen uitgaven zijn.

 

Met andere woorden: op basis van de informatie die je kunt verkrijgen van de verkopende partij, verdient het de aanbeveling de cijfers te laten onderzoeken door een deskundige, zodat geanalyseerd kan worden wat er 'handje-contantje' overblijft nadat alle uitgaven zijn betaald. Eventuele 'uitschieters' aan omzet uit het verleden moeten worden beoordeeld op houdbaarheid in de toekomst.

 

De verkopende partij heeft doorgaans de neiging omzetten (baten) te overdrijven en uitgaven zo laat mogelijk in de boeken te verwerken, met als doel het resultaat zo hoog mogelijk te verantwoorden. Daar moet je als koper rekening mee houden.

 

 

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie. Ik zal proberen een en ander toe te lichten. ik heb ook een nieuwe berekening gemaakt van de te verwachten omzet en winst.

 

Op basis van alle gegevens die ik heb kunnen vergaren heb ik een verwachte omzet bepaalt van 750k. De marge is 50%, blijft over 375k. Voor marketing, verzendkosten e.d. tel ik ook nog 125k. Blijft over 250k. Vervolgens gaat er nog ongeveer 125k af aan vaste kosten (mijn salaris, auto, huur pand etc. etc.). Blijft over per jaar 125k.

Er zijn grote geen investeringen te verwachten. Deze bedragen zijn overigens allemaal zonder BTW.

 

De verkoper heeft aangegeven dat de prijs ook in termijnen voldaan kan worden. Hij vraagt 200k, 50k direct en 150k kan in bijvoorbeeld 36 maandelijkse termijnen worden afgelost.

 

Is die 200k een realistische prijs op basis van deze gegevens? Of zijn er nog zaken die jullie willen weten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

latente belastingverplichtingen over historische resultaten, alsnog te betalen. Of andere lijken die uit de kast komen vallen.

Als het zo is, zoals je hebt begroot en je alle uitgaven volledig in aanmerking hebt genomen en de koopprijs zonder financiering kunt betalen, zou ik zeggen: doen. Hou wel rekening met financieringskosten (kosten van rente wegens het lenen van geld voor de betaling van de koopsom).

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Er is sowieso sprake van overname van activiteiten (ik neem niet de BV over). Dus als er lijken uit de kast zouden komen, dan zijn die niet voor mij toch?

 

Verder vraag ik me nog het volgende af. Hoe ga je normaal gesproken om met debiteuren en crediteuren? Neem je die ook over?

Link naar reactie
  • 0

als je (al dan niet via een beheer BV) een bestaande BV koopt, neem je ook de verplichtingen over. Dus ook eventuele toekomstige belastingschulden en dus ook de schuldeisers of crediteuren. Het zelfde geldt voor debiteurenvorderingen. Het verdient dus de aanbeveling om de houdbaarheid van de openstaande vorderingen per overnamemoment te onderzoeken. Dat is doorgaans eenvoudiger dan het bepalen of alle schulden (de volledigheid van de schulden) bekend zijn voor het moment van kopen. Dus ga na of alle verplichtingen in aanmerking genomen zijn. Een due-dilligence onderzoek door een accountant kan onaangename verrassingen achteraf voorkomen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je activiteiten overneemt, kun je zelf bepalen wat je wel en niet overneemt. In de praktijk is het vaak handiger voor een soepele overgang om debiteuren en crediteuren mee te nemen, maar het hoeft niet. Je zou heel praktisch kunnen kijken naar welke debiteuren en crediteuren er nog zijn en hoe je daar per post mee om wilt gaan. Je kunt het verrekenen met de koopsom bijvoorbeeld.

 

Jouw berekening volgend, doe je een goede deal. Neemt niet weg dat wat iemand eerder zei: wat is de motivatie voor de verkoper om een tent van de hand te doen die goed loopt en waarin hij bepaalde kosten kwijt kan. Als het voor jou duidelijk is waar de motivatie ligt en als voor jou helder is dat jij er gewoon meer van kunt maken dan zou ik zeggen: go for it.

 

Leg in het overnamecontract goed vast wat je wel en niet overneemt.

Link naar reactie
  • 1

Even wat losse gedachten mijnerzijds (die niet allemaal beantwoord hoeven te worden):

 

Hoe zijn de leverancierscontacten? hoe is de samenwerking? wie heeft die contacten met de leveranciers, blijven de leveranciers leveren bij een wissel van eigenaar, wat gebeurt er met de webwinkelsoftware, de domeinnaam, de merknaam etc.

 

Zijn er contracten met de leveranciers en wat staat daarin? Lever je uit voorraad? Zo ja, waar ga jij jouw voorraad opslaan?

 

Is de webwinkel bekend en wordt die foor kopers gevonden op de naam die de huidige BV heeft, hoe ga je dat oplossen als je de domeinnaam niet meeneemt?

Helemaal overnieuw beginnen met vindbaarheid?

 

Gaat de verkopende partij verder met een nieuwe shop in dezelfde branche met dezelfde leveranciers? Concurrentiebeding in overnamecontract opnemen! Verkoper weet immers alles over jou.

 

Op welke software draait de webwinkel? Eigendom of huur. In eerste geval->neem je de software compleet over incl SLA's en andere contracten?

In geval van huur: Hoe ziet de huurovereenkomst eruit en neem je die over? Als je die overneemt, zijn er dan nog contractuele bepalingen?

 

Hoe is de linkbuildingstructuur opgebouwd? Is die te managen door huidige eigenaar (hiermee bedoel ik dat ik zelf mijn signature hier op Higherlevel met link naar shops kan aanpassen)

 

Neem je alle inlogcodes en accounts over van bijvoorbeeld adwords, analytics, affiliateprogramma's, persberichtensites.

 

In a nutshell : Denk aan alles voordat je je handtekening zet

Link naar reactie
  • 0

Frans, dank voor je reactie! Alle zaken die je noem zijn zeer relevant en worden geregeld. De huidige eigenaar gaat zich met andere activiteiten bezighouden (geen webshop exploiteren) en er zal zeker een concurrentiebeding worden opgesteld. Merknaam en alle mogelijke relevante contracten worden overgenomen. Magazijn en kantoorruimte (huurcontract) wordt incl. alle inventaris en voorraad overgenomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.