• 0

Uitgetreden vennoot voorziet bankroet BV

Hallo allemaal,

 

Ik volg deze site al geruime tijd en vind alle activiteiten heel erg interessant.

 

Momenteel zit ik echter met een probleem die ik wil voorleggen, wellicht hebben jullie raad hiermee?

 

Ik ben aandeelhouder in een BV voor 50%. Tot voor kort was ik nog bestuurder in deze BV, ongeveer 5 maanden terug uitgetreden. Deze BV heeft door de jaren heen heel wat schulden (niet door ons, maar door de vorige eigenaren) opgebouwd. Wij hebben geprobeerd met z`n tweeen de BV gezond te maken. De overnameprijs was ook minimaal.

 

Tot aan mij bestuurderschap gingen we absoluut de goede kant op! Samen met de werknemers heb ik hard gewerkt om het bedrijf gezond te maken. De overige aandeelhouder, tevens bestuurder heeft heel weining bijdrage geleverd. Door onder andere dit heb ik mij terug getrokken als bestuurder omdat wij absoluut niet samen door een deur konden. Voor overname van de aandelen aan mij kant en zijn kant is het nooit tot een akkoord gekomen. De onderhandelen zijn ook stil te komen liggen door een naderende fallisement. Wij hebben ontzettend veel juridische kosten gemaakt om zaken op te lossen, maar zonder resultaat.

 

Inmiddels heeft de huidige bestuurder een potje van gemaakt. De schulden lopen op en de verplichtingen komt hij niet na. Alles wat wij in de loop der jaren hebben terug betaald aan de schuldeiser heeft hij ervoor gezorgd in enkele maanden weer aan schuld op te bouwen. Zijn verklaring is terugloop van de markt!!! Echter merk ik dat hij weinig tot niet in het bedrijf werkt om omzet te generen. Hij laat alles aan het personeel over zonder positief resultaat. Hij neemt totaal geen verantwoordelijkheid. Echter in de gesprekken die ik met hem heb is dat hij het allemaal weet en dat ik mij als aandeelhouder niet mee moet bemoeien

 

Inmiddels zijn er al enkele rechtzaken tegen het bedrijf aangespannen over niet betaalde verplichting. Een faillisement is inzicht vind ik. De juristen rondom het bedrijf zijn het daar ook overeens dat het bedrijf niet lang te gaan heeft. De zaak wordt ook steeds ernstiger. De nota`s lopen op en weining omzet om deze te betalen.

 

Dat ik mij overigens heb terug getreden als bestuurder is op advies van mijn juristen. Die zagen dat wij niet door één deur konden en dat de andere een hele andere blik op het bedrijf heeft wat mij enorm nadelig zou uitpakken als ik als bestuurder aan zou blijven. Zelf heb ik nooit handeling verricht die schadelijk voor het bedrijf zijn. Mijn bestuurdersaansprakelijk is eigenlijk nihil. Volgens mij juristen uiteraard.

 

Inmiddels haalt de andere bestuurder enorme capriolen uit om het bedrijf te redden (of zijn investering terug te halen) door een deel van de vaste active te verkopen. Hij heeft enkele machines verkocht tegen een prijs wat redelijk is volgens mij. Echter tegen mij wil hij geen exacte bedrag noemen omdat ik geen bestuurder ben! Via onze administratieve medewerkers ben ik erachter gekomen dat hij een verkoop nota heeft gemaakt wat ongeveer 10% van het oorspronkelijk verkoopbedrag is. Het overige deel heeft hij waarschijnlijk in zijn zak (zwart) gestoken. Ik heb inmiddels hierover een brief gestuurd en dat ik hem aansprakelijk stel over zijn handelswijze! Hij brengt de ondermening in gevaar.

 

Nu is hij enorm geschrokken, wellicht heb ik hem bewust gemaakt dat ondanks het een BV is dat ook een bestuurder aansprakelijk gesteld kan worden door eventuele curator. Dat heb ik hem geroepen. Nu smeekt hij mij om het bedrijf over te nemen omdat hij door de bomen het bos niet meer ziet. De ondermening heeft veel potentie en enorme klantenkring. Echter heeft het een stadium bereikt dat het falliet gaat bijna 90% zeker is. Tenzij er veel geld weer in wordt gepropt!

 

Aan de andere kant heb ik zeer slechte ervaringen met deze compagnon en ik het hem dan ook gun om helemaal ten onder te gaan. Hij heeft het er zelf ook naar gemaakt vind ik. Mijn visie was veel beter, maar daar moest hij niets van hebben. De onderhandelingen gingen overigens ook niet allemaal netjes zoals het hoort.

 

Zal ik wachten tot het failliet gaat en dan met de curator praten? Aan de andere kant zitten veel kapers op de kust die het bedrijf heel graag willen en die wellicht meer financiele middelen hebben dan ik.

 

Of overnemen tegen minimale prijs en al mijn spaargeld erin steken om een succes van te maken. Slagingskans is dan 50%/50%.

 

Of overnemen tegen minimale prijs en dan voor een doorstart gaan in de tussentijd? Totale schulden zijn ongeveer 280k. Maar dan ben ik wel weer bestuurder in de tussentijd, terwijl daarvoor volgens mij handelingen zijn verricht door de vorige bestuurder die best wel als kwalijk kunnen worden aangemerkt.

 

Kan ik in dit geval (doorstart) zelf een curator kiezen?? Of wordt deze toegewezen? Zo ja door wie?

 

Hoe gaan de gesprekken met een curator in zijn werking??? Wat zal deze van je vragen??? Kan ik gewoon zeggen ik bied ................. enz... om moet ik met een plan van aanpak komen???

 

Daarnaast wordt bij een faillisement ook ik opgeroepen om verhaal te doen over het gevoerde beleid van de afgelopen periode???

 

 

Wie kan deze vragen beantwoorden??

 

Alvast bedankt

 

Hans.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Aan de andere kant heb ik zeer slechte ervaringen met deze compagnon en ik het hem dan ook gun om helemaal ten onder te gaan. Hij heeft het er zelf ook naar gemaakt vind ik. Mijn visie was veel beter, maar daar moest hij niets van hebben. De onderhandelingen gingen overigens ook niet allemaal netjes zoals het hoort.

 

 

 

 

Mensen kunnen enorm groeien door zo'n situatie. Ik zou mijn eigen rancune aan de kant zetten en misschien samen met een mediator kijken of de boel weer op de rails te krijgen is.

 

Succes ermee

Link naar reactie
  • 0

Lekker verhaal...

 

Heb je zelf nog een vordering op de vennootschap? In dat geval zou je met andere schuldeisers zelf het faillissement kunnen aanvragen (of althans, daarmee dreigen). Zorg dan wel vooraf dat je het vertrouwen van de grootste schuldeisers wint, maak een doorstartplan en een crediteurenakkoord en probeer de resterende schuld (of een deel daarvan) in een achtergestelde lening om te zetten. Het is wel belangrijk dat de schuldeisers vertrouwen in jou hebben. Dat zou best kunnen lukken, aangezien jullie ten tijde van jouw bestuurderschap in staat bleken om de schuld terug te dringen.

 

Met de steun van de schuldeisers in je zak, kan je je compagnon bewegen zijn belang aan jou te verkopen, maar daarmee stapt hij wel zonder kleerscheuren uit en ligt het risico vanaf dat moment volledig bij jou. Evt. kan de overnameprijs ook negatief zijn en behoud je een vordering op hem (overnemen voor € 1,- + vergoeding voor 'herstructurering' meekrijgen). Immers, bij een plof is hij persoonlijk aansprakelijk (wegens onbehoorlijk bestuur) voor de volledige schuld, dus jouw alternatief is bijna altijd beter. Zoals het een goede lening betaamt, moet je uiteraard ook nog wat pandrechten vestigen (if any) en rente + aflossing afspraken maken.

 

Mocht het toch zo ver komen dat er een curator in beeld komt, dan helpt het ook wanneer je met de steun van een aantal schuldeisers een doorstartplan kunt presenteren. Neem meteen contact op zodra de curator bekend is. Je hebt een voorsprong t.o.v. de kapers op de kust. Een ander alternatief is om na het faillissement zelf te starten (geen concurrentiebeding / relatiebeding meer). Neem het belangrijkste personeel mee, benader de belangrijkste leveranciers en klanten. Volgens mij heb je in no time een nieuwe business opgebouwd. Wel vervelend voor de schuldeisers, maar zoals ik het lees heb jij weinig aandeel in de resterende schuldpositie. De oorzaak hiervan ligt bij de vorige eigenaar en jouw compagnon.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ander alternatief is om na het faillissement zelf te starten (geen concurrentiebeding / relatiebeding meer). Neem het belangrijkste personeel mee, benader de belangrijkste leveranciers en klanten. Volgens mij heb je in no time een nieuwe business opgebouwd. Wel vervelend voor de schuldeisers, maar zoals ik het lees heb jij weinig aandeel in de resterende schuldpositie. De oorzaak hiervan ligt bij de vorige eigenaar en jouw compagnon.

Ik ken natuurlijk alle details niet maar in deze situatie heb je wel alle lijken uit de kast en schoon schip. Indien de waarde van het bedrijf ook terug te vinden is in de mensen en die gaan met je mee, dan heb meestal het grootste deel van je klanten binnen. Als de omzet gewaarborgd is en de kosten zijn beperkter heb je denk ik een betere case.

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kunnen jullie meer reageren aub?

 

Wat versta je onder meer reageren ??? Je hebt van StefanO een super antwoord, maar ook hij stelt vragen. Lijkt me gepast als je zelf eerst antwoord geeft voordat je in het luchtledige vraagt om meer reacties. Wat wil je nog meer weten dan? Ik kan ook schrijven dat ik het eens ben met StefanO. Is ook een reactie, maar daar word je niet wijzer van.

 

En als er al vragen onbeantwoord zijn, reageer dan eens op StefanO en kijk daarna wat hij daarop antwoordt. Nu doe je de reeds gegeven adviezen te kort en dat zal mensen niet echt uitnodigen om dieper in te gaan op je vraag (zo ik ook niet).

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Hallo Allemaal,

 

Jullie hebben wel gelijk! Het is inderdaad netjes om eerst op de gestelde vragen te reageren. Excuus. Door alle emoties rondom de vennootschap zit ik nu niet goed in mijn vel.

 

StefanO je schrijft

 

Heb je zelf nog een vordering op de vennootschap?

 

Nee ik heb verder geen vordering op de vennootschap. Paar kleine dingentjes, maar die zijn niet interresant.

 

Zorg dan wel vooraf dat je het vertrouwen van de grootste schuldeisers wint, maak een doorstartplan en een crediteurenakkoord en probeer de resterende schuld (of een deel daarvan) in een achtergestelde lening om te zetten. Het is wel belangrijk dat de schuldeisers vertrouwen in jou hebben. Dat zou best kunnen lukken, aangezien jullie ten tijde van jouw bestuurderschap in staat bleken om de schuld terug te dringen.

 

Hoe maak ik een crediteurenakkoord. Moet ik de belangrijkste afgaan en dan alles uitleggen? Wat gebeurd er dan met de kleine crediteuren?

 

Verder zijn er geen pandrechten. De vaste activa schat ik op ongeveer 25k en de goodwill is zeker aanwezig.

 

Mocht het toch zo ver komen dat er een curator in beeld komt, dan helpt het ook wanneer je met de steun van een aantal schuldeisers een doorstartplan kunt presenteren.

 

Hebben jullie misschien een voorbeeld van een doorstartplan hoe dat eruit ziet? Ik ben een leek hierin.

 

De totaalschulden bedragen 280k.

 

ING bank 175k

Belasting 65k

Pensioen 25k

overige 15k

 

Wat is realisitisch voor een doorstart met schuldeisers mee?

 

Wanneer alles failliet is schat ik het in dat alles wordt doorverkocht voor 50k meer niet. (Dit bedrag kan ik zelf eventueel financieren, ik heb de bank niet nodig)

 

Is het riskant om alle aandelen voor een eventuele fallisement, wat aannemelijk is over te nemen tegen € 1,-. De vorige bestuurder uiteraard geen decharge verlenen voor het gevoerde beleid. Dan als bestuurder uiteraard weer toe te treden in de BV. Vervolgens zelf fallisement als bestuurder aanvragen en de vaste activa verkopen voor een redelijk bedrag aan een nieuw op te zetten BV?

 

Wat zijn hier de gevaren van?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is het riskant om alle aandelen voor een eventuele fallisement, wat aannemelijk is over te nemen tegen € 1,-. De vorige bestuurder uiteraard geen decharge verlenen voor het gevoerde beleid. Dan als bestuurder uiteraard weer toe te treden in de BV. Vervolgens zelf fallisement als bestuurder aanvragen en de vaste activa verkopen voor een redelijk bedrag aan een nieuw op te zetten BV?

 

verder geen verstand van maar dat laatste deel gaat niet lukken.

Als je faillissement aangevraagd (en gekregen) hebt kan je niet zelf meer doorverkopen, dat zal dan alsnog de curator doen.

waarom dan eerst overnemen en dan alsnog faillissement aanvragen en niet wachten tot dat nu uitgesproken wordt?

 

Link naar reactie
  • 0

Aandelen overnemen voor 1 euro en dan 280K aan schuld wegwerken??? Of zelf verantwoordelijk worden gehouden voor et faillisement???

 

Laat lekker failliet gaan, desnoods een handje helpen (moet je er wel zeker zijn dat geen aansprakelijkheid op jouw terugvalt) en daarna proberen over te nemen van de curator.

 

Gr Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dag Hans

 

Kun je aangeven wat nijpend is. Verwacht je maandag al ellende of heb je nog even?

En wie heeft het faillissement ingeroepen? Loopt de procedure al?

 

Als je toch verder wilt met deze BV dan is een doorstart na faillissement je enige optie. De BV moet eerst failliet voordat je de BV kunt overnemen. Je wilt niet de nieuwe bestuurder en aandeelhouder zijn van een BV met 280K aan shit.

 

Als je zeker weet dat jij privé buiten schot blijft, dan is het zaak om zsm de curator (die aangewezen wordt door de Rechter) te benaderen met een voorstel tot overname. Daar is geen plan voor dat je even uit de printer kunt persen. Je voorstel richting de curator zal overtuigend moeten zijn en goed onderbouwd. De curator is er namelijk voor de schuldeisers en hij/zij zal afwegen of jouw voorstel qua euro's en tijd het beste voorstel is, mochten er andere kapers op de kust zijn. Vaak is een curator gevoelig voor snel kunnen schakelen: dus bied en geef aan dat je de eventuele overname snel kunt voltooien.

 

NB: ik laat me hier niet uit over de vraag of het überhaupt verstandig is!!

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hallo Joost,

 

Dank voor je reactie.

 

Het nijpend is dat de overige vennoot de bui al ziet hangen en de stekker eruit wil trekken. Het is helemaal niet meer haalbaar. Onder geen omstandigheid. Ik heb geprobeerd een crediteurenakkoord rond te krijgen, maar de logge organisaties die willen er weken voor uittrekken om iets te kunnen beslissen. Dit resulteert in een zeer ongeduldige vennoot die hier niet op wil wachten! Het faillisement wordt aangevraagd, omdat ik als bestuurder niet terug wil gaan om de boel te leiden. Daar is te veel voor stuk gemaakt door de andere. Dus het is een eigen aanvraag voor faillisement, waar ik tegen ben gezien er nog geen crediteurenakkoord is en de instanties in princiepe nog een paar weken vragen enz...

 

Prive blijf ik buiten schot, heb ik laten toetsen door juristen.

 

Ter voorbereiding hierop heb ik al een doorstartplan geschreven en een financieelplan. Inclusief explotatiebegroting enz....

 

Daarnaast alles in kaart gebracht wat er op korte en lange termijn in het bedrijf moet geinvesteerd worden om werkgelegenheid te behouden voor het personeel.

 

De vasta active ook in kaart gebracht en de dagwaarde. Alleen de goodwill is de vraag wat er voor betaald kan worden?

 

De korte termijn investeringen in matrieel is ook in kaart gebracht en de nodige offerte voor opgevraagd.

 

Wat bedoel je met; ik laat me hier niet uit over de vraag of het überhaupt verstandig is!!

 

Hans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie ook gekeken naar de mogelijkheid van surseance van betaling ipv direct voor faillissement te gaan?

 

Kennelijk zie jij mogelijkheden voor het voortzetten van de onderneming en schuldeisers hebben nu eenmaal tijd nodig om over een voorstel na te denken, uitstel van betaling kan je dan precies de juiste bescherming geven die je nodig hebt en het maximale te doen om het bedrijf te redden. Het dwingt alle betrokken partijen om na te denken over hun positie en in hoeverre ze aan de oplossing willen bijdragen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Roel,

 

Wij hebben het hier over gehad, maar dit wil hij absoluut niet. Verder zie ik dat hij eerder had moeten ingrijpen en dat hij de boel heeft laten uitstellen en uitstellen........weining kans!

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de curator voor mij plan kan inpakken? Enig tips en trucs?

 

Hans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.