• 0

Hallo,

Ik zou graag even het volgende willen voorleggen.

Een momenteel bestaande BV met twee vennoten hebben twee man personeel in dienst. Er zijn dus op het moment vier personen werkzaam bij BV X, waarvan twee personen eigenaar en aandeelhouder zijn. Beide vennoten hebben een salaris uit BV X.

Nu is er sprake van een nieuwe bedrijfstak ( een idee voor een nieuw product ). De twee personeelsleden van BV X, hebben een aanzienlijke aandeel geleverd in het idee voor het nieuwe product, waardoor iedereen het er over eens is dat deze twee personeelsleden net zo veel mogen meedelen in eventueel succes als beide vennoten van BV X.

Het idee is dus om een nieuwe BV op te richten ( BV Y) met alle vier de personen als gelijke aandeelhouders. ( 4x 25% ). In deze BV wordt alleen het nieuwe product ondergebracht. Alle nieuwe vennoten leggen even veel start kapitaal in. De twee personeelsleden van BV X zullen ook voorlopig gewoon in loondienst blijven van BV X. De geleverde arbeid in de nieuwe BV Y, zal gelijkmatig verdeeld worden onder de vier vennoten. Het liefst willen we geen salaris betalen uit de nieuwe BV Y. Maar alleen eventueel dividend mocht het een succes worden.

-Is dit fiscaal mogelijk?

-Tot in hoever is het mogelijk dat BV Y gebruikt maakt van het machine park en pand van BV X?

-Waar moet op gelet worden bij dergelijke constructies?

Alle tips en eventuele aanvullingen zijn welkom.

Vriendelijke Groet,

Frank

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35674-oprichten-bv-dochter-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe is dit idee tot stand gekomen en waarom is voor deze opzet gekozen? Persoonlijk vind ik het een opmerkelijke keuze, die nogal voor wat administratief-, juridische en fiscale kopzorgen zal leiden. Kun je het idee verder toelichten mogelijk? Het eerste waar ik aan denk is dat deelnemen voor ieder 25% in het kapitaal van een bv, waar geen activa (machines) in zijn begrepen, maar wel kosten moeten worden gemaakt, problemen van financierbaarheid met zich meebrengen. Ook wordt het fiscaal (denk ik) een punt van discussie tegen welke interne verrekenprijs de activa van X zullen worden 'gehuurd'. Dan is het nog maar de vraag hoe om te gaan met de zeggenschap over BV Y die 'hol' is, en waarover niemand doorslaggevende zeggenschap heeft. Persoonlijk zou ik opnieuw aan de tekentafel gaan zitten, maar dan met een expert, die kan beschikken over de gevoelige feitelijke gegevens van de onderneming in kwestie.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

• 0

Het idee is eigenlijk simpel. We willen de twee werknemers meer bij de zaak betrekken. BV X is inmiddels zo succesvol dat inkopen niet mogelijk is omdat hier veel te hoge bedragen mee gemoeid zijn. Het nieuw te ontwikkelen product is een mooie gelegenheid om met z'n vieren te beginnen.

Er moeten in de nieuwe BV wat kosten worden gemaakt. Denk hierbij aan ontwikkeling, voorraad, promotie. Hier zijn overigens geen enorme bedragen mee gemoeid.

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar goede alternatieven.

• 0

Als het alleen maar bedoeld is om de twee personeelsleden op gelijke basis mee te laten delen in een eventueel succes, dan is het wellicht handiger om dat in de beloningsstructuur tot uitdrukking te laten komen. In het voorstel ga je van 2 kapiteins op 1 schip naar 2 kapiteins op 1 schip en 4 kapiteins op de bijbehorende sloep. Waarbij de twee personeelsleden ineens voor de inkomstenbelasting DGA worden van de dochter-BV en dus een gebruikelijk loon moeten gaan genieten, maar voor de werknemersverzekeringen gewoon werknemer blijven (immers: zij hebben ieder 25% tegenover 50% van jullie BV).

Als je wel met zijn 4-en aandeelhouder wil worden, dan zou ik er meteen een complete herstructurering tegenaan gooien, waarbij de huidige aandeelhouders met ieder een PH gaan deelnemen in de huidige werkmij en de nieuwe activiteit wordt afgesplitst naar een nieuwe BV, waarin jullie vieren via ieder een PH deelnemen (voor de huidige aandeelhouders is dat dus dezelfde PH als die deelneemt in de huidige BV).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

We zullen inderdaad gezamenlijk nog maar eens kijken naar alternatieven.

Die BV structuur die als laatst geschetst wordt klinkt heel leuk. Alleen zal er in het begin veel te weinig omzet zijn om dit te kunnen realiseren. Misschien is een VOF een idee. Die eventueel later bij enorme groei kan worden omgezet in een bv.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar