• 0

Hoeveel heb ik nodig om te beginnen?

Hallo!

 

Ik overweeg om samen met mijn partner een kleding zaak te beginnen. Het is nog heel erg pril, maar je moet toch ergens beginnen met informatie te verzamelen voordat dingen echt concreet worden.

 

Nu is mijn voornamelijkste vraag hoeveel eigen geld (startkapitaal) je zou moeten inleggen om serieus een kleding zaak te beginnen. Of hoeveel geld je mee zou moeten nemen naar een bank om een lening te krijgen?

 

Groeten,

Kees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe groot wordt je winkel? In welke stad? In welke buurt? Welke merken wil je gaan verkopen en waar ga je die inkopen? Hoeveel mensen wil je in dienst nemen? Hoeveel voorraad ga je aanhouden?

 

Om maar een paar vragen te noemen die zouden kunnen helpen om een enigzins zinnig antwoord te kunnen geven. Niet door mij, want ik maak websites, maar deze lijken zelfs mij toch redelijk voor de hand liggend.

Link naar reactie
  • 0

maar je moet toch ergens beginnen

 

Waar je moet beginnen is eigenlijk niet zo moeilijk. Hoeveel eigen geld of hoeveel geld je moet lenen is nog niet relevant.

Begin vanuit je enthousiasme met een ondernemersplan te maken! Pas wanneer je deze klaar heb zal duidelijk zijn hoeveel geld je nodig hebt en of het kans van slagen heeft.

Vooraan beginnen dus.

 

succes

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Peter

 

Middelgrote stad ergens in het midden van het land, wel een A-locatie (winkel straat). Denk dat we in eerste instantie 1 personeelslid in dienst willen nemen. Voorraad en waar we willen gaan inkopen weten we nog niet precies. Midden tot ietwat hogere segment.

 

 

@ Ironny

 

Voor ons is het wel relevant.

 

Als je kijkt naar huur prijzen van winkel panden, het aankleden van de winkel, je voorraad, anti diefstal maatregelen, personeel kosten dan schrikt dat nog wel een beetje af wat de kosten daarvan zijn. We beschikken over wat eigen vermogen, maar dat is niet voldoende om bovenstaand te betalen voor een jaar denk ik.

 

Groet

Kees

Link naar reactie
  • 0

Zoals beide heren hiervoor eigenlijk zeggen is een ondernemingsplan wel noodzaak. Ook om de haalbaarheid te toetsen. Hierin zullen vanzelf de meeste van je vragen beantwoord gaan worden.

 

Hier een plan van het IMK en hier een van Qredits. Beide zijn in te vullen met redelijk overzichtige rekenschema's.

 

Check ook even dit topic. Staan 20 pagina's vol met nuttige info waar je lering uit kan trekken.( Dank aan Henkh die het topic al eens eerder naar voren schoof)

 

Gebruik ook de zoekfunctie hier rechtsboven. Je zal je verbazen hoeveel informatie omtrent dit item hier al is geweest.

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beetje een open vraag eigenlijk, want veel zal afhangen van de vraag hoeveel voorraad je nodig hebt, hoeveel de huur en de borgsom zal zijn (als we het over een huurpand hebben althans) en hoeveel het persoon moet gaan verdienen. Ook zal de vraag afhankelijk zijn van hoeveel je verder nog moet investeren kwa inrichting (er vanuit gaande dat je helemaal opnieuw begint en geen zaak overneemt), hoeveel je aan reclame moet uitgeven, en wat verder jouw vaste lasten zijn.

 

Ik denk dat je al gauw aan EU 40.000 mag gaan denken, verdeelt over EU 15.000 voorraad kleding, EU 4.000 borgsom en enkele maanden huur, inrichting EU 10.000 , reclame en opgang tegenvallers EU 11.000.

 

Ik weet niet welke zekerheden je aan de bank kan geven, maar als dat minimaal is, dan zal je van de bank niet veel kunnen lenen, ook niet als je EU 20.000 zelf meeneemt.

 

Eigenlijk zou ik je willen adviseren, afgaande op enkele praktijk voorbeelden met kledingzaken, om te wachten totdat de economie weer wat beter draait.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ons eigen vermogen wat we in kunnen leggen ligt inderdaad rond de 20k, iets meer.

 

Ik vreesde dit antwoord al een beetje als ik eerlijk ben. Vandaar ook de wat open vraag. We willen graag samen een bedrijf/winkel beginnen .. idee begon als vlaaienbakker tot boekenwinkel en nu dus kleding zaak.

 

Ik ben al een uur de 20 pagina tellende thread aan het lezen die happy feet had gelinkt. Dit bevestigd je post wel.

 

Het is niet dat wij kosten wat kost een kledingzaak willen beginnen, maar het zou wel iets zijn wat wij zouden kunnen en

leuk vinden, de affiniteit met mode is er.

 

Ik ga me nog wat verder inlezen en stap binnenkort een zaak binnen van een ondernemer die een soortgelijke winkel heeft

als wij in gedachten hebben om meer inzichten te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
We willen graag samen een bedrijf/winkel beginnen .. idee begon als vlaaienbakker tot boekenwinkel en nu dus kleding zaak.

 

Ondernemen is net als topsport, je begint aan iets omdat je het leuk vind en je gaat er mee naar een hoger plan omdat je het goed doet.

 

Aan iets beginnen omdat je denkt dat je het goed gaat doen is denk ik niet de juiste basis, aan de andere kant, een goede ondernemer kan overal iets uithalen.

 

De vraag is natuurlijk in hoeverre jij een goede ondernemer bent.

 

Mijn advies is dan ook om alleen iets te beginnen als je zelf voor de volle 110% achter het product kan staan. Heb je feeling met kleding dan kun je een kledingwinkel beginnen, maar ga niet zomaar vlaaien verkopen omdat je iets wilt verkopen.

 

 

Het idee om een cursus te volgen is wel een goed idee, daar leer je altijd wat van en je komt ook in contact met andere potentiële ondernemers waar je gedachten mee kunt uit wisselen.

Link naar reactie
  • 0
Mijn advies is dan ook om alleen iets te beginnen als je zelf voor de volle 110% achter het product kan staan. Heb je feeling met kleding dan kun je een kledingwinkel beginnen, maar ga niet zomaar vlaaien verkopen omdat je iets wilt verkopen.

 

Helemaal mee eens!

 

Het proces van vlaaienbakker naar kleding zaak heeft dan ook ruime tijd in beslag genomen. Maar al lezende en spreken van mensen in mijn omgeving begin ik te twijfelen of een kledingzaak nu wel een goed idee is.

 

Ik las in deze thread:

 

De modesector kampt met een verouderde ketenstructuur en een achterhaalde middenstandersmentaliteit. Okay, een deel van het assortiment vergt bijzondere stoffen die ruim voor het verkoopseizoen gemaakt moeten worden, maar de overgrote meerderheid van het aanbod zijn katoentjes die binnen een paar weken gemaakt en verkocht kunnen worden. Zara doet dat prima, grotendeels vanuit Spanje - amper China. Daar concurreer je niet tegenop met collecties die een half jaar vooruit besteld moeten worden, met complexe agentschappen en bureaucratische inkoopcombinaties, en middenstanders die te klein zijn om zelf echt te ondernemen.

 

Ik woon in Engeland en daar is alleen nog maar middenstand in niches. De rest is ketens, van Topshop tot Primark. Met veel goedkope kleding bij de grote supermarkten, prima jeans voor een tientje. Nederland gaat dezelfde kant op, en daar zijn de gevestigde middenstanders het slachtoffer van. Hard, maar niet te vermijden. Alleen wanneer je een bijzondere niche vind, met bijzonder aanbod voor bijzondere klanten. De rest is uitstel van afstel.

 

Dit zet me toch wel even aan het denken ... back to the drawingboard?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.