• 0

levering publicaties vanuit het buitenland

we krijgen een factuur voor levering van publicaties van een Duitse leverancier. Deze leverancier rekent 7% Duitse BTW. Is dit juist of is de verleggingsregeling van toepassing? De publicaties worden vanuit Duitsland naar Nederland gestuurd. De vraag is wat mij betreft ook of het hier gaat om een levering of een dienst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joop,

 

Volgens mij hebben we bij een digitaal aangeleverde publicatie te maken met een electronische dienst.

De plaats waar deze dienst wordt verricht kun je vervolgens gemakkelijk vinden via deze invulhulp:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Ga voor het gemak even van de omgekeerde situatie uit (jij verricht dienst aan Duitse ondernemer) en je zult zien dat de dienst is belast in het land van de afnemer, althans bij een B2B-transactie.

 

De Duitse ondernemer had, indien aan alle voorwaarden is voldaan (zie onder meer bij de invulhulp), de BTW moeten verleggen. Nu hij dat blijkbaar niet heeft gedaan, krijg jij een helse klus voor je kiezen om die BTW weer terug te krijgen, dit kan nl. niet via je NL-BTW-aangifte,

Ik zou de Duitser vragen om een creditnota en vervolgens een juiste factuur, met BTW verlegd dus.

 

suc6 en groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan! En mocht er sprake zijn van de afname van andere diensten, dan zou je kunnen aanlopen tegen de vraag of dit al dan niet electronische diensten zijn. Op de site van de Belastingdienst staat een zeer beknopt overzicht.

 

Een volledig overzicht is te vinden in bijlage I van de Verordening 1777/2005, zie:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:288:0001:0009:NL:PDF

 

groet,

 

John

 

Edit John: ik zie dat die link niet werkt. Google dan maar gewoon op Verordening 1777/2005 en pak de bovenste hit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.