• 0

BTW over kortings-, en cadeaubonnen

ik heb al zitten zoeken in het forum, maar kon mijn case niet zo snel vinden:

 

- ik ben een website aan het bouwen daar verkoop ik producten, klanten kunnen met iDeal betalen, sofar geen probleem, klant koopt product en betaald, facuur BTW etc.

- maar nu verkoop ik op deze site ook een kortingsbon, deze bon kost 1,5 euro, klant moet deze ook gelijk betalen via Ideal. Klant kan kortingsbon later inwisselen bij kopen product bij mij, of bij een andere aangesloten bedrijf. De vraag is nu hoe moet ik omgaan met die 1,5 euro. Via iDeal staat dat bedrag direct op mijn bedrijfs rekening...

Moet ik BTW afdragen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja je moet BTW afdragen, ongeacht hoe groot of klein het bedrag is. Over anderhalve euro is dat dus (1,5 / 119) * 19 = 0.24 euro.

 

Op het moment dat de bon ingewisseld wordt pas jij in feite het bedrag van de bestelling aan door 1.26 euro ex BTW, ofwel 1,50 euro incl. BTW, korting te geven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben het niet eens met het antwoord van Wouter.

 

Volgens mij mag de ondernemer die de bon verkoopt geen BTW berekenen over het ontvangen bedrag. De handel in dergelijke waarde-papieren is volgens mij vrijgesteld (11, 1, i Wet OB).

Bij inwisseling van de bon moet over het gehele bedrag van het verkochte goed (waarde bon + evt. bijbetaling) BTW worden berekend.

 

groet,

 

John

 

Edit John.

Bron

 

[link ingevoegd - mod]

Link naar reactie
  • 0

Geeft het kopen van die kortingbon voor 1,50 recht op een korting op aan te schaffen artikelen (bijvoorbeeld 10% korting op een volgende aankoop) of is die bon een betaalmiddel? M.a.w. als een klant een product koopt voor 10 euro inclusief BTW wisselt hij die bon dan in en betaalt 8,50 bij?

Zover ik kan overzien is in het eerste geval wel BTW over de kortingbon verschuldigd (het is immers een product om iets anders met korting te kunnen aanschaffen) en is in het tweede geval geen BTW verschuldigd omdat de klant ahw een "betaalmiddel" koopt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

misschien moet ik het verduidelijken:

 

- klant koopt bij mij bon

- die bon kost 1,5 euro

- ideal betaling

 

- klant gaat met bon naar (andere) winkel

- koopt product X van 100 euro

- echter met deze bon kost dat product bij die winkel maar 90 euro

- klant betaald aan die ondernemer 90 euro

 

Moet ik over die 1,5 euro BTW heffen ?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar stel dat ik het volgende doe.

 

Ik bied een product aan voor 119 euro. (incl. 19 euro BTW)

 

In plaats van dat de klant 119 euro betaalt voor dat product, laat ik de klant eerst een kortingsbon van 119 euro (zonder BTW) kopen. Dan wissel ik de kortingsbon in op het product. De klant krijgt voor het product een factuur van 0 euro omdat hij de kortingsbon inwisselt.

 

Hoe gaat het dan met de BTW? Moet ik op de factuur van 0 euro vermelden dat er 19 euro BTW is afgedragen of?

 

EDIT als ik het goed begrijp blijft de rekening 119 euro maar moet ik die wegboeken nav. het reeds betaalde bedrag voor de kortingsbon. Klopt dat?

 

EDIT 2. nav. het verhaal van TS; hij verkoopt een kortingsbon voor 1,5 euro, maar de bon geeft 10 euro korting. Hoe werkt dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Nee! Geen BTW over die bon. En niet op basis van logica, maar op basis van die wettelijke vrijstelling die er geldt voor waarde-papieren.

 

Een aanvulling hierop:

Omdat je omzet nu voor een gedeelte uit vrijgestelde prestaties bestaat (verkoop van de kortingsbonnen) moet je ook de voorbelasting splitsen:

Voorbelasting m.b.t. belaste omzet – niet terugvragen.

Voorbelasting m.b.t. vrijgesteld omzet – wel terugvragen.

Voorbelasting op overhead – gedeeltelijk terugvragen (op basis van omzetverhouding).

 

Het maakt het niet eenvoudiger om zowel belaste als vrijgestelde prestaties te leveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter: ik had dit bewust weggelaten omdat het verhaal dan nog ingewikkelder wordt, maar je hebt gelijk!

 

@Wouter: het product heeft een nominale waarde van 100 euro excl. BTW. Daarover is de BTW verschuldigd. Hoe je betaalt maakt niet uit (cash, pin, bon). De klant krijgt geen factuur met 0 euro, hij krijgt gewoon een factuur met de waarde van dat goed incl. BTW en vervolgens betaalt hij op de door hem gekozen wijze.

 

roet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dus het is eigenlijk onhandig om kortingsbonnen van 10 euro te verkopen onder de nominale waarde, omdat je uiteindelijk BTW over die 10 euro verschuldigd bent als de bon ingewisseld wordt. Niet over de 1,50 euro die er daadwerkelijk voor de kortingsbon betaald is.

 

Je zou het als een vorm van marketing kunnen zien, maar dan is het volgens mij handiger om bijvoorbeeld gewoon 10 euro korting te geven aan nieuwe klanten, in plaats van ze te laten betalen met een kortingsbon. Dit omdat je dan geen BTW over dat bedrag verschuldigd bent. Toch?

Link naar reactie
  • 0

Dus het is eigenlijk onhandig om kortingsbonnen van 10 euro te verkopen onder de nominale waarde

 

Onder welke nominale waarde? Van die bon of van het goed? Je weet toch niet op welk goed die bon ingewisseld gaat worden.

Nogmaals, die bon is gewoon een betaalmiddel, zoals er meerdere zijn. De BTW wordt berekend over de vergoeding van een product/dienst.

Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten :-\

 

groet,

 

John

 

 

(Modedit: titel aangepast)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onder welke nominale waarde? Van die bon of van het goed? Je weet toch niet op welk goed die bon ingewisseld gaat worden.

 

Er wordt in het voorbeeld van de topicstarter een bon verkocht tegen een prijs 1,50 euro. Deze bon geeft maximaal 10 euro korting bij aanschaf van goederen. De bon vertegenwoordigd dan een nominale waarde van 10 euro, maar er is slechts 1,50 euro (zonder BTW, naar ik begrijp) voor betaald.

Link naar reactie
  • 0

@Marco: dank voor wijziging van de titel en je klare taal. Het fiscale aspect zit 'm onder meer in de vraag wie er BTW betaalt en waarover.

 

@Wouter: Ik zie nu geloof ik je punt. Ik vind 't voorbeeld vreemd dat een bon van 1,50 een korting oplevert van 10 euro.

Maar als de innemer van die bon dat wil doen, prima! Dan berekent hij BTW over die lagere vergoeding, net als andere ondernemers die, zonder bon, korting geven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen handel in waardepapieren en uitgeven van waardepapieren.

 

Het verkopen van cadeau- c.q. kortingsbonnen is een vrijgestelde dienst.

 

Het uitgeven van een cadeaubon, die in de eigen winkel besteed gaat worden, is het in bewaring nemen van geld dat later besteed wordt. BTW staat daar helemaal los van. Er is namelijk geen prestatie geleverd. Dit boek je als volgt:

 

100 euro Kas (bijv grb 1000) aan 100 euro tussenrekening (bijv. grb 2000 uitgegeven cadeaubonnen)

Betaling met cadeaubon:

grb 2000 aan omzet circa 84 euro en aan btw circa 16 euro.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

@Wouter: Ik zie nu geloof ik je punt. Ik vind 't voorbeeld vreemd dat een bon van 1,50 een korting oplevert van 10 euro.

Grote sites als Groupon doen niet anders. Daar gaat het nog een stuk verder:

Ze verkopen bijvoorbeeld een kortingsbon van 100 euro waar de klant van Groupon 50 euro voor betaalt. Van die 50 euro houdt Groupon nog eens de helft, dus 25 euro, in. De ondernemer ontvangt slechts 25 euro voor iets waar hij een prestatie van 100 euro voor moet leveren. Over deze prestatie van 100 euro draagt de ondernemer dan ook nog eens 15.96 euro BTW af, naar ik begrijp. Netto blijft er in deze situatie een goede 9 euro omzet over over een prestatie die eigenlijk 100 euro vertegenwoordigd.

 

Dit is inderdaad een vreemde situatie, vandaar dat ik er over door ging en er verwarring bij mij ontstond. Nu begrijp ik ook beter waarom sites al Groupon in opspraak komen. Als je via Groupon kortingsbonnen gaat verkopen dan houdt je geen droog brood over.

Link naar reactie
  • 0

Het uitgeven van een cadeaubon, die in de eigen winkel besteed gaat worden, is het in bewaring nemen van geld dat later besteed wordt. BTW staat daar helemaal los van. Er is namelijk geen prestatie geleverd.

 

Hier ben ik (voor de verandering) niet helemaal met je eens, Ido.

 

Mijns inziens is dit een kortingskaart (of een vrijwillige vooruitbetaling misschien) en daar is wel degelijk BTW over verschuldigd op het moment van ontvangst van het geld (en uitgifte van de kortingskaart/kortingsbon).

Kortingskaarten (en zegels en dergelijke) zijn niet aan te merken als waardepapieren

 

Link naar reactie
  • 0

@Wouter: Ik zie nu geloof ik je punt. Ik vind 't voorbeeld vreemd dat een bon van 1,50 een korting oplevert van 10 euro.

Grote sites als Groupon doen niet anders. Daar gaat het nog een stuk verder:

Ze verkopen bijvoorbeeld een kortingsbon van 100 euro waar de klant van Groupon 50 euro voor betaalt. Van die 50 euro houdt Groupon nog eens de helft, dus 25 euro, in. De ondernemer ontvangt slechts 25 euro voor iets waar hij een prestatie van 100 euro voor moet leveren. Over deze prestatie van 100 euro draagt de ondernemer dan ook nog eens 15.96 euro BTW af, naar ik begrijp. Netto blijft er in deze situatie een goede 9 euro omzet over over een prestatie die eigenlijk 100 euro vertegenwoordigd.

 

je verhaal over groupon klopt ten dele, maar volgens mij krijgt de klant een factuur van de winkel over die 50 euro, dus over die 50 euro moet BTW worden afgedragen niet over 100 euro.

Als jij als winkelier je product met korting verkoopt, reken je ook geen BTW over het originele bedrag , maar over het werkelijk betaalde bedrag, toch ?

Link naar reactie
  • 0

Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen handel in waardepapieren en uitgeven van waardepapieren.

 

Het verkopen van cadeau- c.q. kortingsbonnen is een vrijgestelde dienst.

 

 

dus als ik een kortingsbon verkoop a 1,5 euro zit daar geen BTW op !? Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Die kortingsbon geeft de koper recht op korting op een product die hij NIET bij mij koopt.en over dat aankoopbedrag zit gewoon BTW bij die winkelier.

Link naar reactie
  • 0

Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen handel in waardepapieren en uitgeven van waardepapieren.

 

Het verkopen van cadeau- c.q. kortingsbonnen is een vrijgestelde dienst.

 

 

dus als ik een kortingsbon verkoop a 1,5 euro zit daar geen BTW op !? Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Die kortingsbon geeft de koper recht op korting op een product die hij NIET bij mij koopt.en over dat aankoopbedrag zit gewoon BTW bij die winkelier.

 

Wat jij over het hoofd ziet of wat ik niet goed heb gecommuniceerd is dat een kortingbon een contante waarde moet vertegenwoordigen of inwisselbaar moet zijn. Als de bon het karakter krijgt van provisie of bemiddelingsvergoeding dan is het geen waardepapier. Dat gebeurt al gauw. Een waardepapier geeft het recht op een vordering (op bijv. een goed) of deelgerechtigdheid (een aandeel). Recht op een korting is niet voldoende.

 

Bijvoorbeeld een cadeaubon van 90 euro waar je een product van 95 mee mag aanschaffen is iets anders als een bon waar je de 2e maaltijd gratis voor krijgt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

je verhaal over groupon klopt ten dele, maar volgens mij krijgt de klant een factuur van de winkel over die 50 euro, dus over die 50 euro moet BTW worden afgedragen niet over 100 euro.

Als jij als winkelier je product met korting verkoopt, reken je ook geen BTW over het originele bedrag , maar over het werkelijk betaalde bedrag, toch ?

(even checken of ik het nou ook goed begrijp)

 

Nee. Je verkoopt iets van 100 euro, en dat wordt betaald met een bon van Groupon die ook een waarde van 100 euro vertegenwoordigd. Je verkoopt niet iets van 50 euro wat betaald wordt met een bon van 50 euro van Groupon.

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij hebben we het hier niet over een boekenbon of iets dergelijks, maar over een product. TS verkoopt een bon die recht geeft op een bepaalde korting bij aanschaf van een ander product bij een derde (de verkoper). De waarde van de bon is € 1,50, althans daar wordt deze tegen verkocht. Het is vermoedelijk niet zo dat de uiteindelijke verkoper hier een deel van ziet, ik denk dat het eerder een soort van reclame-actie is.

In dit geval zou ik, met Peter, zeggen dat hier wel degelijk een met BTW belaste prestatie verricht wordt door TS. De prestatie is immers dat iemand een bon of coupon geleverd wordt waar hij bij een derde korting kan krijgen. Volgens mij is hier geen vrijstelling voor geregeld binnen de wet OB. We hebben het ook niet over een waardepapier o.i.d., het is immers niet zo dat er iets voor gekocht kan worden, er kan een korting voor bedongen worden. Er staat geen contante waarde tegenover.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zie ik het verkeerd, maar zoals het op mij overkomt wordt er wel een cadeaubon (of hoe je het wil noemen) aangeboden.

De cadeaubon geeft recht om iets te kopen voor een ander bedrag.

 

Bij inlevering van de bon (dus bij daadwerkelijk koop van een product of dienst) wordt er pas een btw prestatie geleverd.

 

Via de ING waardepunten kun je een bon kopen dat je kan inwisselen bij andere bedrijven. Dat geeft een korting.

De daadwerkelijke prestatie vind pas plaats als je deze inlevert (bij bijvoorbeeld ANWB winkels)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.