• 0

BTW over kortings-, en cadeaubonnen

ik heb al zitten zoeken in het forum, maar kon mijn case niet zo snel vinden:

 

- ik ben een website aan het bouwen daar verkoop ik producten, klanten kunnen met iDeal betalen, sofar geen probleem, klant koopt product en betaald, facuur BTW etc.

- maar nu verkoop ik op deze site ook een kortingsbon, deze bon kost 1,5 euro, klant moet deze ook gelijk betalen via Ideal. Klant kan kortingsbon later inwisselen bij kopen product bij mij, of bij een andere aangesloten bedrijf. De vraag is nu hoe moet ik omgaan met die 1,5 euro. Via iDeal staat dat bedrag direct op mijn bedrijfs rekening...

Moet ik BTW afdragen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zij zullen ongetwijfeld BTW over hun "plas-opbrengsten" afdragen, althans als het een serieus bedrijf is.

 

Maar: daar heb jij verder niets aan, want je mag de BTW niet zelf 'terugrekenen' wanneer deze niet apart vermeld staat. Dat mag alleen bij kaartjes van openbaar vervoer (en dit is wellicht 'openbaar' en sommigen kunnen het ook wel een soort 'vervoer' vinden, maar in wettelijke zin is het zeker geen 'openbaar vervoer'...) en taxibonnetjes (6%).

 

Dus je kan op basis hiervan geen voorbelasting terugvragen/verrekenen.

 

 

Er bestaan ook nog vereenvoudigde facturen hoor.

Link naar reactie
  • 0

 

Er bestaan ook nog vereenvoudigde facturen hoor.

 

Jaa, maar vermelding van de btw is daarop nog steeds verplicht, de vereenvoudiging zit hem vooral in het feit dat de adresgegevens van de koper mogen ontbreken

 

ook de vermelding van btw hoeft niet meer expliciet.. zie art 35a lid 2 onderdeel d

 

Op een vereenvoudigde factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:

• a.de datum van uitreiking van de factuur;

• b.de identiteit van de ondernemer die de goederenlevering of de dienst verricht;

• c.de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;

• d.het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend;

• e.wanneer de uitgereikte factuur een document of bericht is dat overeenkomstig artikel 34f als factuur geldt, een specifieke en ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke factuur, met specifieke vermelding van de aangebrachte wijzigingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Op een euromunt van € 0,50 staat ook geen btw.

 

De btw staat op de btw-bon die je met die € 0,50 betaalt, dus in dat opzicht is er geen verschil tussen de betaalmiddelen.

 

De vraag was daarom meer: mag je niet-verzilverde vouchers van € 0,50 beschouwen als kasbewijs voor zakelijk aftrekbare kosten? En wat doe je dan met de btw (die er niet op staat)? En zijn plaskosten wel voor 100% aftrekbaar, of valt plassen net als eten en slapen onder beperkt aftrekbare elementaire levensbehoeften?

Link naar reactie
  • 1

1.) mag je niet-verzilverde vouchers van € 0,50 beschouwen als kasbewijs voor zakelijk aftrekbare kosten?

2.) En wat doe je dan met de btw (die er niet op staat)?

3.) En zijn plaskosten wel voor 100% aftrekbaar, of valt plassen net als eten en slapen onder beperkt aftrekbare elementaire levensbehoeften?

 

1.) Ja.

2.) Niets.

3.) Ja, 100% aftrekbaar. De aftrekbeperking geldt voor "eten, drinken en genotsmiddelen".

Nu is het natuurlijk wel zo dat smaken verschillen (zowel ten aanzien wat 'te drinken' is, als wat 'genot' is), maar ik denk niet dat iemand met recht kan beweren dat "een plasje" onder deze definities valt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.