• 0

BTW over kortings-, en cadeaubonnen

ik heb al zitten zoeken in het forum, maar kon mijn case niet zo snel vinden:

 

- ik ben een website aan het bouwen daar verkoop ik producten, klanten kunnen met iDeal betalen, sofar geen probleem, klant koopt product en betaald, facuur BTW etc.

- maar nu verkoop ik op deze site ook een kortingsbon, deze bon kost 1,5 euro, klant moet deze ook gelijk betalen via Ideal. Klant kan kortingsbon later inwisselen bij kopen product bij mij, of bij een andere aangesloten bedrijf. De vraag is nu hoe moet ik omgaan met die 1,5 euro. Via iDeal staat dat bedrag direct op mijn bedrijfs rekening...

Moet ik BTW afdragen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

ik heb al zitten zoeken in het forum, maar kon mijn case niet zo snel vinden:

 

- ik ben een website aan het bouwen daar verkoop ik producten, klanten kunnen met iDeal betalen, sofar geen probleem, klant koopt product en betaald, facuur BTW etc.

- maar nu verkoop ik op deze site ook een kortingsbon, deze bon kost 1,5 euro, klant moet deze ook gelijk betalen via Ideal. Klant kan kortingsbon later inwisselen bij kopen product bij mij, of bij een andere aangesloten bedrijf. De vraag is nu hoe moet ik omgaan met die 1,5 euro. Via iDeal staat dat bedrag direct op mijn bedrijfs rekening...

Moet ik BTW afdragen ?

 

 

Heel leuk alle theorie over bonnen, kortingscoupons, vouchers, etc., maar volgens mij vroeg Freek enkel naar zijn situatie.

Je verkoopt een kortingsbon die inwisselbaar is bij jouw webshop en anderen. De bon zelf kost dus 1,5 euro, maar de korting staat niet vast. Dat maakt de bon geen waardepapier.

 

Je verkoopt in feite een onzeker recht op korting (wordt de bon ooit ingewisseld? Hoe hoog is de korting dan?). In mijn beleving verricht je een prestatie die gewoon met BTW belast is. Dus over die 1,50 euro per bon moet je BTW afdragen.

 

In de logica van de BTW klopt dit ook. Freek verkoopt onzekere korting. Als zijn klant A bij leverancier B de bon inwisselt, dan krijgt A de beloofde korting. B levert immers aan A tegen de prijs na korting (en A betaalt dus minder BTW). Maar A heeft daarvoor wel 1,5 euro aan Freek betaald. Die 1,5 euro is dus een vergoeding voor een belaste prestatie.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel leuk alle theorie over bonnen, kortingscoupons, vouchers, etc., maar volgens mij vroeg Freek enkel naar zijn situatie.

Je verkoopt een kortingsbon die inwisselbaar is bij jouw webshop en anderen. De bon zelf kost dus 1,5 euro, maar de korting staat niet vast. Dat maakt de bon geen waardepapier.

 

Je verkoopt in feite een onzeker recht op korting (wordt de bon ooit ingewisseld? Hoe hoog is de korting dan?). In mijn beleving verricht je een prestatie die gewoon met BTW belast is. Dus over die 1,50 euro per bon moet je BTW afdragen.

 

In de logica van de BTW klopt dit ook. Freek verkoopt onzekere korting. Als zijn klant A bij leverancier B de bon inwisselt, dan krijgt A de beloofde korting. B levert immers aan A tegen de prijs na korting (en A betaalt dus minder BTW). Maar A heeft daarvoor wel 1,5 euro aan Freek betaald. Die 1,5 euro is dus een vergoeding voor een belaste prestatie.

 

Zo zie je maar dat het ook kort en bondig kan worden samengevat -reus-

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

bedankt alle voor de reacties, gezien de discussie misschien niet alleen voor mij zinvol, maar ook voor ander in gelijke situaties.

 

Ik ga in ieder geval BTW heffen over die kortingsbonnen :(

 

ennu.... laat ik ze eerst maar eens zien te verkopen ;), als de site live gaat zal ik jullie (in het bijzonder) wel even op de hoogte brengen,

 

nogmaals bedankt voor de bijdragen.

Link naar reactie
  • 1

Wij zijn zeer geintereseerd in deze discussie omdat we facturen van Groupon ontvangen en niet percies weten hoe die te boeken. Omdat de kortingen die je geeft nogal fors zijn wil ik graag de btw terug kunnen vorderen. Het verschil tussen betaalde btw en af te dragen btw geeft net wat extra. Doe er een Groupon factuur bij als voorbeeld.

factuur_groupon.pdf

Link naar reactie
  • 0

@Glas: dank je voor je openheid.

 

Wat mij het eerste opvalt. Het lijkt op een fifty-fifty deal voor wat betreft de opbrengst tussen jou en Groupon, maar het is het niet.

 

Groupon ontvangt 323 euro en via een "handige" berekening ontvang jij uiteindelijk € 130,82. Wat op een 50%/50% deal lijkt levert dus eigenlijk maar net 40,5% op. Daar krijg je op zijn zachtst gezegd een vieze smaak van in je mond. Ik heb geen idee hoe en onder welke voorwaarden dit verkocht wordt?

 

Voor wat betreft de BTW. Die € 130,82 die jij ontvangt is omzet inclusief 19% BTW. Dus je boekt € 109,93 als omzet ex.btw en € 20,89 als af te dragen BTW.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus iets, met een 'normale prijs' van 323,- euro (incl. BTW), verkocht aan iemand. Daar heb je kennelijk dan geen geld voor (van de klant) ontvangen, maar een waardebon.

 

Nu krijg je het geld van Groupon: 130,82 (incl. BTW).

Daar ben je natuurlijk BTW over verschuldigd (althans als je levering niet vrijgesteld van BTW was en dat zal vast niet het geval zijn).

 

Als je het kasstelsel mag volgen, dan kan je mijns inziens kiezen hoe je dit gaat verantwoorden:

1.) Of je verantwoordt een verkoop van 323,- met een bijbehorende BTW berdrag van 51,57 (of 18,28 euro als het 6% is), met aftrek van de commissie aan Groupon (euro 30,69 aan BTW, dus je bent 20,88 verschuldigd als het 19% is, of je krijgt 12,41 euro aan BTW terug als het 6% is).

2.) Of je verantwoordt het nettobedrag van 130,82 euro. Als je 19% BTW over de levering verschuldigd bent, dan ben je dus 20,89 euro aan BTW hierover verschuldigd (is het 6% dan ben je 7,40 euro verschuldigd).

Het kan allebei (volgens mij dan).

 

Als je het factuurstelsel volgt, dan moet je methode 1.) kiezen lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Dat Groupon een fantastisch businessmodel heeft moge duidelijk zijn! Wat je ziet op de factuur is niet rechtstreeks een verkoop van mij. Groupon heeft dat geld direct geïncasseerd van de klant, die maakt een afspraak om een glasblaasworkshop te doen. Zij geven mij de code van de voucher, die ik dan weer indien bij Groupon. Met als resultaat een afrekening volgens de factuur die ik in mij vorige bericht laat zien.

Mijn redenatie zou zijn: maak een verkoop factuur voor het totaal bedrag inclusief 19% btw. boek de provisie van Groupon negatief en wat overblijft is onze opbrengst inclusief btw.. De btw wordt zo automatisch verrekend. Op de Groupon factuur staat vermeldt dat de waarde van de ingeleverde vouchers inclusief btw is.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zo moeilijk?

 

Waarde individuele groupon incl. BTW is €49 en € 29,- Totaal alle bonnen: €323 incl BTW.

 

Is deze BTW al niet door Groupon afgedragen bij verkoop van de bon? Of moeten ze dat nog doen bij retour ontvangst?

Hierdoor heeft Van Glas niets met deze BTW te maken.

 

De BTW op de commissie is natuurlijk als voorbelasting terug te vorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat Groupon een fantastisch businessmodel heeft moge duidelijk zijn!

dan vraag ik me nog steeds serieus af hoe ze het voor elkaar krijgen om nog steeds geen winst te maken??

 

ik had al eerder in de gaten dat ik niet via dergelijke deals moet gaan werken, daar zijn mijn marges gewoon niet naar.

dit voorbeeld maakt dat nog eens duidelijk.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb me aangemeld omdat ik overweeg een onderneming te starten.

Ben momenteel bezig om een ondernemersplan op te zetten.

Ik wil er nog niet te veel over kwijt, maar het komt er op neer dat ik inkomsten uit advertenties haal. Als ik dan mijn bezoekers korting wil geven via kortingsbonnen, hoe wordt dit dan met de BTW geregeld.

Bijvoorbeeld: Ik geef kortingsbonnen weg voor McDonalds in ruil voor het meedoen aan een campagne.

Deze kortingsbon wordt dus gebruikt om voedsel te kopen, dus laag BTW tarief, maar de ontvanger heeft eigenlijk een dienst verleend voor de bon, dus hoog BTW tarief.

Mag ik bij een kortingsbon dan 6% of 19% BTW verrekenen?

Link naar reactie
  • 0

In dit topic is het al uitgebreid besproken. Misschien handig om de discussie op die plek te houden :) . Er zijn grofweg 2 situaties te onderscheiden:

 

Verkoop van kortingsbonnen met een vaste waarde, bijv. vvv bon en zulke bonnen, zijn vrijgesteld van BTW. Ze vertegenwoordigen een nominale waarde. Je koopt bijv. een bon van 5 euro, en met die bon kan je als ware het 5 euro betalen bij een aangesloten winkel.

 

Verkoop van kortingsbonnen zonder vaste waarde (10% korting, 2e gratis, gratis koffie bij een broodje, 5 euro korting bij winkel X maar 10 euro bij winkel Y, Groupon bonnen) moeten worden voorzien van 19% BTW. Er wordt dan een dienst verkocht, die dienst is korting bij bepaalde winkels.

 

Dat gezegd hebbende is het nu zaak te onderscheiden hoe jouw constructie er precies uit ziet. Ik begrijp dat iemand een dienst verleend en dat die dienst betaald wordt met kortingsbonnen? Kan je dat toelichten?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

De dienst die aan mij verleend wordt is bijvoorbeeld het abonneren op een nieuwsbrief. In ruil hiervoor geef ik dan kortingsbonnen weg voor (niet verbonden) winkels. Ik neem dus aan dat ik deze korting of op voorhand inkoop, of deze later gefactureerd krijg.

 

Edit:

Nogmaals, de vraag ging hoofdzakelijk dus over het onderscheid in BTW tarief bij korting op bijvoorbeeld voedsel.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

De dienst die aan mij verleend wordt is bijvoorbeeld het abonneren op een nieuwsbrief. In ruil hiervoor geef ik dan kortingsbonnen weg voor (niet verbonden) winkels. Ik neem dus aan dat ik deze korting of op voorhand inkoop, of deze later gefactureerd krijg.

 

Edit:

Nogmaals, de vraag ging hoofdzakelijk dus over het onderscheid in BTW tarief bij korting op bijvoorbeeld voedsel.

Bij het uitgeven van de kortingsbon hoef je geen factuur te schrijven -je geeft ze immers "gratis' weg in ruil voor een abonnement op een nieuwsbrief. Hier komt geen BTW bij kijken.

 

De BTW op de inkoop is afhankelijk van hoe de leverancier er mee om gaat, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk 19% BTW zijn.

Maar als je met een beetje een goed verhaal komt en het niet om al te grote bedragen gaat denk ik dat je helemaal geen kortingsbonnen hoeft in te kopen. Ik denk dat de meeste bedrijven best wat korting ter beschikking willen stellen in ruil voor reclame in de vorm van nieuwsbrieven, banners en dergelijk. In dat geval kan je dit hele vraagstuk overslaan en hoef je niets in te kopen.

 

Informeer hier eens over bij de bedrijven zelf hoe ze hier mee om gaan.

Link naar reactie
  • 0

Deze kortingsbon wordt dus gebruikt om voedsel te kopen, dus laag BTW tarief, maar de ontvanger heeft eigenlijk een dienst verleend voor de bon, dus hoog BTW tarief. Mag ik bij een kortingsbon dan 6% of 19% BTW verrekenen?

 

 

Ik heb het vermoeden dat je op het punt staat om in de grootste BTW-val te trappen die er is ;)

 

De dienst die de particulier verricht is geen met BTW belaste prestatie. Er valt met die prestatie dan ook geen rekening te houden bij jouw BTW-aangifte. Met andere woorden: wat zij doen om in aanmerking te komen voor de kortingsbon doet dus geheel niet ter zake en is van geen belang voor de BTW-verrekening.

 

Wat heeft wel te maken met jouw BTW-boekhouding?

 

[*]jij levert ingevulde enquetes / uitgewerkte onderzoeken aan opdrachtgevers: hier reken jij het hoge BTW-tarief over;

[*]jij koopt diensten in (serverruimte, ontwerp website, inkoop kortingsbonnen): de eventuele voorbelasting kun je verrekenen,

 

Dus nogmaals, de prestatie van jouw respondenten is volstrekt irrelevant voor het BTW-verhaal.

 

Succes!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Deze kortingsbon wordt dus gebruikt om voedsel te kopen, dus laag BTW tarief, maar de ontvanger heeft eigenlijk een dienst verleend voor de bon, dus hoog BTW tarief. Mag ik bij een kortingsbon dan 6% of 19% BTW verrekenen?

 

 

Ik heb het vermoeden dat je op het punt staat om in de grootste BTW-val te trappen die er is ;)

 

De dienst die de particulier verricht is geen met BTW belaste prestatie. Er valt met die prestatie dan ook geen rekening te houden bij jouw BTW-aangifte. Met andere woorden: wat zij doen om in aanmerking te komen voor de kortingsbon doet dus geheel niet ter zake en is van geen belang voor de BTW-verrekening.

 

Wat heeft wel te maken met jouw BTW-boekhouding?

 

[*]jij levert ingevulde enquetes / uitgewerkte onderzoeken aan opdrachtgevers: hier reken jij het hoge BTW-tarief over;

[*]jij koopt diensten in (serverruimte, ontwerp website, inkoop kortingsbonnen): de eventuele voorbelasting kun je verrekenen,

 

Dus nogmaals, de prestatie van jouw respondenten is volstrekt irrelevant voor het BTW-verhaal.

 

Succes!

 

 

Hartelijk dank voor de uitleg. Toch voor de duidelijkheid rest nog de vraag:

Ik koop een McDonalds kortingsbon van zeg 10 euro in voor de respondent. Hierover kan ik dus 6% voorbelasting (57 cent) verrekenen? Deze vraag is van belang omdat McDonalds dan netto 9,43 euro van mij ontvangt in plaats van 8,40 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze kortingsbon wordt dus gebruikt om voedsel te kopen, dus laag BTW tarief, maar de ontvanger heeft eigenlijk een dienst verleend voor de bon, dus hoog BTW tarief. Mag ik bij een kortingsbon dan 6% of 19% BTW verrekenen?

 

 

Ik heb het vermoeden dat je op het punt staat om in de grootste BTW-val te trappen die er is ;)

 

De dienst die de particulier verricht is geen met BTW belaste prestatie. Er valt met die prestatie dan ook geen rekening te houden bij jouw BTW-aangifte. Met andere woorden: wat zij doen om in aanmerking te komen voor de kortingsbon doet dus geheel niet ter zake en is van geen belang voor de BTW-verrekening.

 

Wat heeft wel te maken met jouw BTW-boekhouding?

 

[*]jij levert ingevulde enquetes / uitgewerkte onderzoeken aan opdrachtgevers: hier reken jij het hoge BTW-tarief over;

[*]jij koopt diensten in (serverruimte, ontwerp website, inkoop kortingsbonnen): de eventuele voorbelasting kun je verrekenen,

 

Dus nogmaals, de prestatie van jouw respondenten is volstrekt irrelevant voor het BTW-verhaal.

 

Succes!

 

 

Hartelijk dank voor de uitleg. Toch voor de duidelijkheid rest nog de vraag:

Ik koop een McDonalds kortingsbon van zeg 10 euro in voor de respondent. Hierover kan ik dus 6% voorbelasting (57 cent) verrekenen? Deze vraag is van belang omdat McDonalds dan netto 9,43 euro van mij ontvangt in plaats van 8,40 euro.

 

 

 

Nee, in dat geval zal McDonalds geen BTW in rekening brengen. De BTW komt pas in beeld op het moment van de prestatie door McDonalds - dat is niet het leveren van de bonnen maar het leveren van de maaltijd.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik weet 't, oud topic, maar hier past mijn vraag denk ik wel bij (verplaats het anders maar).

 

Voor mijn bedrijf ben ik veel onderweg en moet vaak langs de snelweg naar het toilet. Ieder toiletbezoek kost 0,50 en deze vouchers kun je als betaalmiddel gebruiken bij de tankstations. Ik koop echter nooit iets, dus ik heb alle vouchers nog.

Nu wil ik ze boeken als kosten. Mijn vraag is nu: zijn deze vouchers incl of excl BTW?

Het betreffende bedrijf (2theloo) zegt het zelf niet te weten ???.

Hopelijk jullie wel!

Link naar reactie
  • 0

Zij zullen ongetwijfeld BTW over hun "plas-opbrengsten" afdragen, althans als het een serieus bedrijf is.

 

Maar: daar heb jij verder niets aan, want je mag de BTW niet zelf 'terugrekenen' wanneer deze niet apart vermeld staat. Dat mag alleen bij kaartjes van openbaar vervoer (en dit is wellicht 'openbaar' en sommigen kunnen het ook wel een soort 'vervoer' vinden, maar in wettelijke zin is het zeker geen 'openbaar vervoer'...) en taxibonnetjes (6%).

 

Dus je kan op basis hiervan geen voorbelasting terugvragen/verrekenen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.