• 0

Beëindigen van BV, contract kan niet beëindigd worden?

Beste collega-ondernemers,

 

Afgelopen jaar heb ik de activa uit mijn BV verkocht en ik zit nu in de laatste fase van het afsluiten van de BV. Nu heb ik een 2-jarig contract lopen bij ZakelijkeNummers.nl. Dit contract is gesloten met mijn BV en omdat ik stop met mijn bv wil ik ook stoppen met het contract: dat is niet meer mogelijk. Volgens de mensen van de klantenservice (laat dat service maar achterwege) is het niet mogelijk om het contract eerder te ontbinden, ook niet bij het uitschrijven van de BV. Vervolgens heb ik gevraagd of het mogelijk is een eindnota op te maken: ook dit is niet mogelijk, het komende jaar krijg ik gewoon nog maandelijks een factuur. Lastig, want ook de rekeningnummers van de BV worden opgeheven en zo wordt het een ingewikkeld gedoe met de boekhouding.

 

Concrete vraag:

- Het contract is gesloten met de BV. Is het mogelijk om het contract eerder te beeindigen wanneer de BV wordt uitgeschreven?

- Mocht dit niet lukken: kan ik ze verplichten om een eindnota op te maken om in een keer alles te voldoen?

 

Hoop dat iemand me kan helpen.

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb even op de site van Zakelijke nummers.nl gekeken en ze vertellen een heleboel over wat ze kunnen maar nergens een verwijzing naar algemene voorwaarden.

 

Ga er vanuit dat die wel onderdeel van jouw contract uitmaken dus kijk eens in die bepalingen. Vaak kent de "klantenservice" hun eigen voorwaarden niet.

 

Heb hetzelfde een aantal jaren geleden ook meegemaakt met een provider. Met het sluiten van het bedrijf wilde ik ook opzeggen maar dat zou ook niet gaan. Uiteindelijk na veel geharrewar en correspondentie was het gewoon wel mogelijk.

 

Ik heb eigenlijk geen idee of zoiets wettelijk geregeld is voor zakelijke contracten. Is het bedrijf ook uitgeschreven bij de KvK? Bij mij was dat wel een voorwaarde.

 

En kan er ook niet meer naar die nummers gebeld worden? Alternatief is dat je de service opzegt per datum en de nog te betalen kosten dan maar in 1x aftikt. Kan je het nu nog verwerken en misschien nog afschrijven.

 

Wellicht hebben de juristen op H.L. een passend antwoord of hier regelgeving voor is?

Link naar reactie
  • 0

Lastig!

 

Als je een B.V. wilt 'uitschrijven' heb je twee mogelijkheden:

- er is nul activa en nul passiva (komt slechts zeeeer zelden voor!!!) - korte procedure, gewoon uitschrijven.

- er is activa en/of passiva: lange route volgen.

 

Heb je meer passiva dan activa en wil je toch liquideren: tekort aanvullen en anders faillissement aanvragen.

Activa overtreffen passiva: vereffeningsplan maken, rekening en verantwoording maken, neerleggen bij de KvK en adverteren in een landelijk verspreid dagblad. Na twee maanden de rechtbank aanschrijven of schuldeisers verzet hebben aangetekend tegen jouw vereffeningsplan. Zo niet: uitdelen, uitschrijven.

 

Komt er later toch nog een schuldeiser, dan zul je snel richting een faillissement gaan.

 

Let wel, een B.V. blijft zo lang bestaan als nodig is voor vereffening van activa EN passiva. Uitschrijven bij de KvK betekent niet dat de B.V. ophoudt te bestaan. Let dus goed op met wat je doet, want bestuurdersaansprakelijkheid is niet ondenkbaar als je bewust een schuldeiser negeert.

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste collega-ondernemers,

 

Afgelopen jaar heb ik de activa uit mijn BV verkocht en ik zit nu in de laatste fase van het afsluiten van de BV. Nu heb ik een 2-jarig contract lopen bij ZakelijkeNummers.nl. Dit contract is gesloten met mijn BV en omdat ik stop met mijn bv wil ik ook stoppen met het contract: dat is niet meer mogelijk. Volgens de mensen van de klantenservice (laat dat service maar achterwege) is het niet mogelijk om het contract eerder te ontbinden, ook niet bij het uitschrijven van de BV. Vervolgens heb ik gevraagd of het mogelijk is een eindnota op te maken: ook dit is niet mogelijk, het komende jaar krijg ik gewoon nog maandelijks een factuur. Lastig, want ook de rekeningnummers van de BV worden opgeheven en zo wordt het een ingewikkeld gedoe met de boekhouding.

 

Concrete vraag:

- Het contract is gesloten met de BV. Is het mogelijk om het contract eerder te beeindigen wanneer de BV wordt uitgeschreven?

- Mocht dit niet lukken: kan ik ze verplichten om een eindnota op te maken om in een keer alles te voldoen?

 

Hoop dat iemand me kan helpen.

Stel ze gewoon voor om het contract af te kopen, en als ze dat nou écht niet willen, om het contract op naam van een andere partij te zetten (bijvoorbeeld een andere b.v., of jezelf in privé). Zoals hierboven al gezegd, betekent het uitschrijven uit het handelsregister niet noodzakelijkerwijs dat de b.v. ophoudt te bestaan, dus het risico bestaat dat je je op glad ijs gaat begeven als je de b.v. simpelweg uitschrijft zonder iets met het lopende contract te doen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is nu juist dat ik niet nog een jaar aan een contract vast wil zitten waar ik geen gebruik meer van maak omdat ik het bedrijf niet meer heb. Kan ik het opzeggen juridisch hard maken?

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie
  • 0

Let wel, een B.V. blijft zo lang bestaan als nodig is voor vereffening van activa EN passiva. Uitschrijven bij de KvK betekent niet dat de B.V. ophoudt te bestaan. Let dus goed op met wat je doet, want bestuurdersaansprakelijkheid is niet ondenkbaar als je bewust een schuldeiser negeert.

 

Succes.

 

Is het niet zo dat bij het besluit tot ontbinding de BV direct ophoudt te bestaan als er geen activa in de vennootschap

meer zijn? Hiervan kan alleen sprake zijn als het eigen vermogen per saldo nul is of negatief.

 

Dan kunnen er dus nog wel schuldeisers zijn maar een vereffeningsprocedure is dan zinloos omdat er geen 'baten' meer zijn.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Let wel, een B.V. blijft zo lang bestaan als nodig is voor vereffening van activa EN passiva. Uitschrijven bij de KvK betekent niet dat de B.V. ophoudt te bestaan. Let dus goed op met wat je doet, want bestuurdersaansprakelijkheid is niet ondenkbaar als je bewust een schuldeiser negeert.

 

Succes.

 

Is het niet zo dat bij het besluit tot ontbinding de BV direct ophoudt te bestaan als er geen activa in de vennootschap

meer zijn? Hiervan kan alleen sprake zijn als het eigen vermogen per saldo nul is of negatief.

 

Dan kunnen er dus nog wel schuldeisers zijn maar een vereffeningsprocedure is dan zinloos omdat er geen 'baten' meer zijn.

Nee. Als de BV meer schulden dan bezittingen hebt kun je alleen liquideren door bij te storten of verplichtingen over te nemen. Alternatief is dan faillissement aanvragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.