• 0

Samenwerking met andere ondernemer.

Hallo,

 

Ik heb in 2011 een adviesbureau opgestart dat al redelijk wat contracten heeft binnengehaald. Ik heb nu het aanbod gehad van een soortgelijk adviesbureau dat in mijn regio wil uitbreiden (onder hun eigen label) en onder mijn verantwoordelijkheid een nieuwe vestiging wil opzetten. Mijn bestaande klanten worden daar dan ook in ondergebracht. Ik voel veel voor die samenwerking omdat ik dan toegang krijg tot kennis en daarnaast tot (back up) capaciteit. Voor hun breng ik vooral een netwerk en lopende contracten in. Harde voorwaarde voor mij is wel dat ik ondernemer blijf. Loondienst is daarom niet aan de orde.

Waar moet ik nu aan denken v.w.b. samenwerkingsconstructies? En welke mogelijkheden heb ik?

Stel dat ik een vaste fee beding + een deel van de omzet, welke percentage van de omzet is dan redelijk?

 

Graag advies dus!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je praat anders nog wel behoorlijk als een werknemer in dit bericht.. een ander bedrijf wil uitbreiden in jou regio en een vestiging openen onder jou leiding en jij krijgt dan een vast bedrag per jaar en een persentage van de omzet, klinkt toch wel erg als verkoop directeur of filiaalmanager..

 

Ondernemers krijgen een aandeel in de winst en geen vaste fee en een percentage van omzet :-[

(tenzij er sprake is van een holding-werkmij bv structuur waarbij de vaste fee dient om het verplichte DGA salaris te kunnen uitbetalen vanuit de holding)

 

wat gaat er nu eigenlijk gebeuren? samenwerken of word je min of meer overgenomen. samenwerken klinkt natuurlijk een stuk leuker en zelfs bij miljarden overnames door een groot bedrijf van een kleiner bedrijf word er naar buiten toe vaak over een fusie gesproken ipv een overname.. omdat fusie gelijkwaardiger klinkt, maar als je dan naar de verhoudingen in de raad van bestuur kijkt zie je dat de kleine partij 2 zetels krijgt en de grote partij 4, nou dan is het echt wel nagenoeg gedaan met je zeggenschap.

 

Misschien een wat kritische reactie maar je zult je goed moeten bedenken wat het word en wat jou positie is na het samenvoegen van de ondernemingen (om het maar even neutraal te benoemen).

- Zijn er 2 personen die gelijkwaardige partners worden jij en de andere ondernemer of

- zijn er meerdere ondernemers/(aandeelhouders?) en wat word jou stem in het geheel..

 

In het eerste geval kun je best afspraken maken over vergoedingen en verdeling van de winst en er niet al te veel geld van hand wisselt voor de bestaande contracten, hooguit een afspraak over het toerekenen van omzet cq winst aan 1 partner in de eerste 3 jaar voor de ingebrachte portefeuilles.

In het tweede geval zou ik meer gaan voor een overname som voor de contractenportefeuille en het netwerk en daarnaast je postitie als (mede) aandeelhouder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.