• 0

Problemen met importeur

Goedendag ,

 

Wij hebben sinds jaar en dag problemen met een Nederlandse importeur.

Deze wil niet dat zijn producten via internet worden verkocht .tenzij tegen een bruto prijs .

 

Dit is een probleem met het verlenen met garantie. want dit ondersteund hij niet

dit hebben wij zelf onder vangen en doen dit dan in eigenhuis

 

Wij kopen nu in via een groothandel en dan via importeur in Duitsland of Frankrijk.

(en met deze importeurs hebben wij een zeer goede band.)

 

De afgelopen jaren hebben we

Van de Nederlandse importeur al diverse berichten van advocaten gehad dat we hun foto's niet mogen gebruiken en Ook van verder ging dit niet

 

Nu hebben we upload gedaan via Youtube en materiaal in Duits en Engels en dan ons logo er aan toegevoegd.

voor en na de movie

Vandaag kregen wij een telefoontje van de directeur (importeur Nederland) dat deze eraf moet.

 

Wat zijn de regels hierin.

Uiteraard hebben wij een vraag neergelegd bij importeur Duitsland en Frankrijk.

Maar zijn toch benieuwd naar een onafhankelijk kijk op de zaak .

 

Met vriendelijke groet

Marco19

 

Wij hebben geen contact met de Nederlandse importeur als we producten kopen moet dit via groothandels.

ook op de beurs worden wij niet te woord gestaan . - Zijn we het stoutste jongetje van de klas -

 

movie youtube

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je mag gewoon niet ongevraagd materiaal dat door een ander gemaakt en betaald is gebruiken zonder toestemming.

 

 

Dat is juist het punt. Hij koopt in bij een groothandel die op zijn beurt bij de importeur betrekt die het van de fabriek krijgt. Dan geldt uitputting van het merkrecht. Dus er is geen expliciete toestemming nodig om het merk te noemen en is zelfs gebruik van het merkbeeld is (onder condities) mogelijk. Of dat meteen impliceert dat ook reclamemateriaal zomaar gebruikt mag worden, is wat ingewikkelder. Maar het doel van dat materiaal is de verkoop te promoten, en dat doet Marco.

 

Die brief kan ik niet lezen, maar dat is vast een blafbrief namens de Nederlandse importeur.

 

Ben benieuwd wat voor schade er gesuggereerd wordt en of daar eeen berekening aan vast zit. Ik heb weleens een redenering gezien waarin aangevoerd werd dat andere dealers schade ondervonden. Die redenering werd door de rechtbank afgewezen. Uitputting van merkrecht is uitputting. Als je iets mag verkopen mag je daar ook reclame voor maken. Met wiens reclamemateriaal: dat is hier de vraag.

 

Maar ik zie dat mijn stelling weinig steun krijgt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat komt vooral omdat jouw argument op aannames gebaseerd zijn die in de realiteit niet zo geregeld zijn.

 

Rechtmatige importeur heeft NATUURLIJK afgesproken om exclusief gebruik te kunnen maken van alle marketing materiaal door producent geleverd of geproduceerd. Dit is echt basic in elk landen/dealer/exclusive agent contract.

 

Hiernaast is het nu zover dat de advokaat een aantal zaken vordert van TS die betekenen dat hij zijn toko kan overdragen onder dreigement van sommering.

 

De discussie of hij de marketing materialen mag gebruiken zijn we al een paar stations geleden gepasseerd.

Link naar reactie
  • 0

Dat komt vooral omdat jouw argument op aannames gebaseerd zijn die in de realiteit niet zo geregeld zijn.

 

Onzin. Zoek maar eens op dealerjurisprudentie. Dat zijn geen aannames maar rechtspraak in ontwikkeling. De topicstarter zelf weet niet zo goed waar hij mee bezig is, maar ik heb nog geen rechtszaak genoemd zien worden. Alleen een sommatie. En zo te zien is topicstarter daar niet goed op voorbereid. Dus zwabbert het topic nogal.

 

Overigens heeft een onafhankelijk dealer niks te maken met een overeenkomst tussen twee andere partijen.

 

Kijk, als je in een roeibootje zit, kun je beter wijken voor de rijnaak. Maar dat wil nog niet zeggen dat de hardste toeter voorrang heeft. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik dank u alle voor het mee denken ,

 

Ik heb de advocaat gebeld ,Aardige man .!?

Deze kwam redelijk over ,en zei tussen lippen door dat ze ook direct een rechtszaak konden beginnen tegen mij .

Ik denk dat hun ook twijfelen over de zaak of deze kans van slagen heeft.

 

De sites die hun aangeven zijn informatief ook de Youtube stond boven hoe werkt een broyeur !

dus ook informatief .

En dan worden deze mogelijk niet als inbreuk gezien .

Maar doordat ik mijn logo eraan verbind is dit weer over het midden heen ,dus mogelijk twijfel geval.

en dan uiteraard rekening houdend met mijn omzet /verkoop kan een rechter zeggen

wie ben je nu aan het plagen JE BESTE KLANT.

 

UITERAARD is het niet netje van mij om zonder toestemming gebruikte maken van materialen.

Maar ook is de vraag heeft de fabrikant ook de rechten verkregen van de fotograaf of bewerker.

 

Maar ik heb de advocaat een mijn verhaal gedaan en hierna heeft hij gevraag deze op de mail te zetten

en dan te overleggen met de importeur.

Uiteraard heb ik overleg met Duitsland en deze begrijp dit totaal niet van de DIRECTEUR eigenlijk doet

maar kan /mag zich niet mengen in deze.

 

ik hoop op reacties van u .

Van een advocaat inschakelen is uiteraard een mogelijkheid maar ik hoop op een normaal verloop

zonder winnaars en verliezers

 

Marco

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die advocaat mag een aardige man zijn, maar hij vertegenwoordigt jouw tegenpartij. Dus die is nu even niet aardig.

 

Die advocaat is geen rechter, hij kan wel allerlei dingen zeggen maar dat zegt nog niks. Van belang is op grond waarvan ze menen dat jij het bewuste beeldmateriaal niet mag gebruiken. Jij hebt een product ingekocht binnen de EER (Europese Economische Ruimte) dus mag jij daar reclame voor maken. Je mag het merk noemen en waarschijnlijk ook het beeldmerk gebruiken. Ze kunnen dus niet het merkrecht gebruiken.

 

Degen van wie jij koopt (de directeur) is een groothandel in een ander land. Die vertegenwoordigt niet de merkhouder, noch de auteursrechten. Je kan wellicht aantonen dat het gebruik van reclamemateriaal van de fabrikant overal binnen de EU gangbaar is, dat andere groothandels en wederverkopers dat doen. Daar zal je je in moeten verdiepen. Een verhaal over de fotograaf is zinloos. Als de fabrikant de auteursrechten niet geregeld heeft, is dat jouw probleem niet. Daar kun je je niet achter verschuilen.

 

Verdiep je eens in dealerjurisprudentie!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De domeinnaam die overeenkomt met de handelsnaam van de Nederlandse tak van dit bedrijf.

 

Dank voor de pdf file ik kreeg als groentje het niet voor elkaar

Het deel woord broyeur is in mijn ogen een Frans woord voor vermaler dit kan zijn sanitair of takken hakselaar

als je dit woord in google plaatst en op afbeeldingen zie je dit .

Dus vandaar die keuze naam.

 

ZOEK JE OP WOORD verwissel niet expert voor specialist van die zijn we beslist niet.

Link naar reactie
  • 0

Grappig.

 

De domeinnaam s-b die je hebt vastgelegd, lijkt me merkinbreuk. Je wekt verwarring. Die moet je volgens mij overdragen. Is de merkhouder trouwens zelf actief onder die naam op internet?

 

Je mag het product verkopen (legaal ingekocht in de EER) dus je mag jezelf als verkoper aanprijzen, gebruik maken van de merknaam. De domeinnaam sb-expert kun je houden.

 

Het gebruik van sb-animaties en fimpjes is wijd verbreid - zie voorbeeld. Ik weet niet waar ze vandaan komen die animaties, maar ze staan op youtube en dus kun je daarnaar citeren. Youtube laat plaatsing op websites toe, dus het wordt lastig voor de merkhouder om dat tegen te gaan. Tenzij hij alle filmpjes van Youtube laat verwijderen. Daar zijn geen aanwijzingen voor. Dan lijkt het inderdaad een poging om jouw als rechtmatige parallelimporteur het leven zuur te maken.

 

Het zou nog beter zijn als de fabrikant of zijn importeurs zelf fimpjes openbaar ter beschikking stellen. Dan kunnen ze niet de geautoriseerde dealer wel gebruik vanaf Youtube toestaan en dat jou ontzeggen.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De domeinnaam s-b die je hebt vastgelegd, lijkt me merkinbreuk. Je wekt verwarring. Die moet je volgens mij overdragen. Is de merkhouder trouwens zelf actief onder die naam op internet?

Ja onder s......b.info

 

Het gebruik van sb-animaties en fimpjes is wijd verbreid - zie voorbeeld

Ik heb eerst een vaag telefoontje gekregen van een meneer met blabla van 1,5 minuut

en die zei dat ik de youtube eraf moest halen ,ik vroeg hem om te mailen.

dit kwam hem niet in goede keelgat en hing op .

 

Toen ik de nummer weergave bekeek en terug belde bleek het dus de importeur te zijn.

ik vroeg wie mij zonet via mijn mobiel belde werd in de wacht gezet na 10 min heb ik maar opgehangen

Toen ik Duitsland belde ,hoorde ik dat de 2 directeuren de week ervoor flinke woorden hadden om mij

omdat hij (Nederland) niet wilde dat Duitsland aan mij leverde .

Duitsland zei dat ik geen klant was, maar van een groothandel.

En is dus op de hoogte

Ik hoorde dat SB een juridische geschil heeft met een ander merk

waar zij vergelijking onderling maken dus tussen 2 merken van sb en een ander groot merk

En je raad het wel SB kwam beter uit hun test te voren .

Dit is voor de rechter en SB wil dat deze films van youtube afzijn en daarom kwamen ze bij mij terecht.

 

Hierna kreeg ik van youtube een mail dat deze rechten mij niet toe behoorde en haalde maar 1 van de 6 of 7 films eraf.

waarom maar 1 van de 6 ??

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van een advocaat inschakelen is uiteraard een mogelijkheid maar ik hoop op een normaal verloop

zonder winnaars en verliezers

Volgens mij wordt het lastig om hier zonder juridische hulp zonder kleerscheuren uit te komen. Ze willen sowieso al dat je 2.500 euro overmaakt ter compensatie van de kosten van hun juridische bijstand.

 

Morgen (woensdag) dus gewoon een ter zake kundige inschakelen, ik vermoed dat het je anders boven het hoofd gaat groeien.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een gratis advies gehad van een Advocaat die bij HL is aangesloten

 

Deze zei De boel overdragen (website) en niet tekenen.

De foto's eraf halen waar van je vermoed dat SB de rechten kan hebben.

En ook bij twijfel die ook .

(Want je'' leent'' wat en je weet niet waar deze vandaan komen en die niet terug te vinden zijn waar vandaag deze komen.

Dus eraf .

Dan voldoe je aan de grootste deel van de eis en dan wachten

En dan zelf foto's maken. (Dat is geen probleem maar de tekeningen)

 

Dus ik hoop vanavond / morgen nog op advies en anders eieren kiezen voor het geld.

Maar niet weten of het kan of niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit speelt al een tijdje, dus dan moet je eieren voor je geld kiezen. Je zwabbert voortdurend in het vaarwater van een grotere boot, dus nu moet je beslissen: een goeie stuurman inhuren of uitwijken. Je bent zelf niet goed in staat de juiste argumentatie te vinden, want je haalt er vanalles bij. De rechtbank is geen middelbare school waar je de vermoorde onschuld kan uithangen en beweren: ja maar Klaasje deed dah ook. Je hebt juridisch geschoold advies nodig!

 

Als je ervoor kiest om terug te knokken, moet je tijd winnen. Suggestie is om de domeinnaam die puur uit merk.nl bestaat over te dragen en voor de overige zaken enkele weken beraad met je juridisch adviseur te vragen, om dealerjurisprudentie te bekijken.

 

Mij dunkt (maar ik ben geen jurist) dat je gerust beeldcitaten (dus Youtube filmpjes van de fabrikant) op jouw eigen website mag zetten. Over varianten waar je je bedrijfsnaam toevoegt aan andermans filmpjes op Youtube, zeg ik maar niks. Dat kan inbreuk op het auteursrecht zijn, maar kan ook uitgelegd worden als een poging om verwarring juist te vermijden.

 

Ik zou een bolwerk maken van je eigen merk-expert site en die zoekmachine-optimaliseren. Op grond van een uitspraak van het Europese Hof. Zie toelichting.

 

Het HvJEG oordeelde verder, dat art. 5 Rl. niet toestaat dat de merkhouder een derde verbiedt om van zijn merk gebruik te maken om bij het publiek aan te kondigen dat hij de reparatie en het onderhoud van de waren voorzien van dit merk verricht, die door dan wel met toestemming van de merkhouder onder het merk in de handel zijn gebracht, of dat hij gespecialiseerd dan wel specialist is in de verkoop of de reparatie en het onderhoud van die waren, tenzij het merk zo wordt gebruikt dat de indruk kan worden gewekt, dat er een commerciële band tussen de derde onderneming en de merkhouder bestaat, en met name dat de onderneming van de wederverkoper tot het distributienet van de merkhouder behoort of dat een bijzondere relatie tussen de twee ondernemingen bestaat.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

lees ook de topics op twinkelmagazine.nl eens over Guesswinkel.nl twinkelmagazine

 

Heel belangrijk is dat je enkel originele producten verkoopt (doe je wat ik begrijp) en verder geen producten van concurrenten.

Verder dus zeer duidelijk maken dat je geen relatie van merk bent (b.v. bij het logo gelijk de text: door "bedrijfsnaam" en dat ook nog verder op de pagina duidelijk maken dat je niet gelieerd bent aan merkgerechtigde.

 

Als je dat allemaal goed doet zou je in principe de merknaam in je domeinnaam en op je site mogen gebruiken maar geeft helaas nooit 100% zekerheid op nadelige uitspraken van een rechter.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Daniël, Twabla en de advocaat. Domeinnaam met puur de merknaam overdragen en een goede (SEO) naam (of namen) bedenken waarmee je door kan gaan met de verkoop. Ook de filmpjes en filmpjes zou ik in eerste instantie verwijderen en op een nieuwe site kijken hoe je ze wel zonder conflict kan gebruiken. De foto's eventueel zelf schieten.

 

Je mag volgens mij altijd linken naar Youtube filmpjes. De uploader heeft namelijk expliciet toestemming gegeven voor het openbaar maken. Een rechthebbende kan wel vorderen dat Youtube de filmpjes verwijderd.

 

10.1 Als u Content naar YouTube uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:

 

1. YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de Website en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Website (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook; alsmede

2. iedere gebruiker van de Website een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u Geplaatste Content, alsmede voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content, voor zover op grond van de functionaliteit van de Website en ingevolge de Voorwaarden is toegestaan.

 

Je moet natuurlijk oppassen dat je door de filmpjes niet de indruk wekt de merkhouder te zijn of een officiële vertegenwoordiger.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Duitsland kan fotomateriaal leveren maar mag niet over de grens beslissen

Ze hebben liever geen gezeur met de Nederlandse ook als is er overleg geweest en weet de Duitse niet wat die Hollander mankeert

Uiteraard met telefoon niet per mail .

 

Tevens heb ik vandaag de advocaat nogmaals gebeld van SB.

Mocht nog niets zeggen ,wordt vandaag overleg gevoerd .

 

Heb wel advocaat in Utrecht spullen door gezonden

deze heeft diverse zaken gehad met deze en ook websites

en die zijn in bezit gebleven .

Heb wel begrepen dat de zaak in hoger beroep is

 

waaronder (merkauto) .........specialist.nl

Wel staat er een tekst onder de site

.....specialist Van den .... is op generlei wijze verbonden aan .........automobielen of .......... Het woord ....sche verwijst louter naar het type auto

En hij heeft eigen foto materiaal.

 

dat wel

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

 

De Duitse groothandel zaal graag leveren, dus zijn opinie is waardeloos. De Duitse importeur (is die ook overgenomen?) is onderdeel van hetzelfde bedrijf, dus dat zou op intern gedoe duiden. Wordt het merk ook in Duitsland en Frankrijk niet online verkocht, of is dat puur Nederlands beleid?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien zat dat ook dwars bij de Nederlandse importeur

Klein bedrijf als wij zijn sneller met site dan die van hun en wij voorzien de klant ook van meer info

en hun zich alleen richten op het product .

Een poepdosie (ons ander woord voor ) vermaalt en pompt weg ,dit gaat onder druk en komt wel eens via een ander sifon omhoog.

Als je alleen verkoop aan installateurs via de groothandel ,dien je zelf het probleem zelf op te lossen.

als een consument belt , zeggen ze vraag info maar bij uw verkooppunt

want je heb alleen een product van hun ,de leidingen hebben hun niet geleverd en dus geen invloed op.

Wij richten ons op de DHZ en geven dan advies hoe je hier mee kan omgaan.

Zo zijn er vele dingen waar de rekening mee moet houden.

 

Dus vandaar hebben wij een eigen pagina gemaakt met uitleg hierover.

Waar de klant iets mee kan doen.

de gebruikaanwijzing zegt hier niets overklik

nu hebben ze een nieuwe product met nog nog beperkte

nieuw

tevens is deze niet juist en dit hebben wij gemeld en dit is ook bevestigd en er zit nog een fout in.

zie foto onder

goedfout.thumb.JPG.38a9020b35506f51d523bdf9f1e70c95.JPG

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteindelijk wil je geen bonje met de merkleverancier noch met zijn lokale vertegenwoordiging. Zie het als een tijdelijk verschil van mening over marktbenadering, prijsniveau en informatievoorziening. Jij doet het directer, goedkoper en sneller. Vroeger of later komen ze jouw kant op, maar je hebt even te maken met traag management daar. Hou dus je contacten in Duitsland en Frankrijk warm en demonstreer hoe goed (en veel) jij verkoopt, zonder de Nederlandse importeur zwart te maken. Blijf erop hameren dat je graag direct in Nederland wil inkopen, maar dat die weg afgesloten wordt. Steun het merk, dat is ook jouw boterham.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja een tijdelijk probleem

 

deze mail ontvingen wij van een Persoon die wij niet een in het bestand terug vinden.

en dan sturen ze Zn brief terug.

 

Geachte familie De Wit,

 

Naar aanleiding van onderstaande e-mail geven wij u duidelijkheid omtrent uw verwarring. Wij zijn de moedermaatschappij en fabrikant van ons A-merk Sb® fecaliënvermalers en vuilwaterpompen.

De website van.ons nl en ons .nl heeft géén outletvergunning van ons en wij distantiëren ons volledig van hetgeen zij insinueren.

Om teleurstellingen te voorkomen, raden wij u aan (ook in de toekomst) bij een erkende sanitairspeciaalzaak onze Sb® producten te kopen. Deze kennen onze producten als beste en geven u een optimaal advies. Koopt u bijvoorbeeld via internetaanbieders die geen officieel verkooppunt van Sb® zijn, dan kan dit gevolgen hebben voor onze garantie en service.

Wij vinden het uiteraard zeer vervelend voor u en hopen dat u uw helaas minder goede ervaringen met anderen zult delen, aangezien u volgens eigen zeggen, niet de enige bent die dit (is) overkomen.

Wij waarderen het dat u de moeite heeft genomen ons hiervan in kennis te stellen. Zie onderstaande voor de correcte website-adressen.

 

Achter elke dr een sbr

 

Later bleek dat de klant niet ons bedrijf bedoelde maar een leverancier van een ander merk

En ons retour mailde dat er zo over ons gedacht werd.

 

 

 

We hebben een offerte ontvangen van Advocaat 1500,00 euro

voor inlezen stukken en 1 brief retour sturen

En uiteraard een factuur / voorschot naar ons.

en dat volgens vele niet te winnen zaak .

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.