Ga naar inhoud
  • 0

Investeringsgroep/Maatschapij

Beste forum gebruikers,

Zoals de titel al zegt, vaak hoor je op het nieuws bijvoorbeeld dat een investeringsgroep of maatschappij een voetbalclub koopt, of aandelen koopt in een bedrijf jullie kennen het verhaal wel.

Mijn vraag is, is het zelf mogelijk om zo een investeringsgroep te openen?

Heb je hiervoor een kvk nummer nodig (Ik neem aan van wel), en een kantoor huren.

Zie het als volgt, een groep vrienden samen vier personen beschikken alle vier over een budget van bijvoorbeeld € 10.000,- dat houdt dan in dat de groep € 40.000,- te besteden heeft en kan investeren in bijvoorbeeld het openen van een winkel.

Heb zelf een sterke en goede vriendengroep die een leuk spaar bedrag hebben gespaard, en het zou ons ideaal lijken om als groep te werk te gaan. Samen investeren in een winkel/bedrijf, bij eventuele winst weer door gaan en hogerop komen.

Graag wat meer informatie, en als jullie mijn vraag niet goed snappen dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten,

TopFloor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Je kunt gewoon een vennootschap oprichten, geld gaan inzamelen en investeren. Het oprichten er van is niet de moeilijkheid. Lastiger is het om de juiste te selecteren, gezamenlijk te bepalen waar in zal worden geinvesteerd en deze deal ook met succes af te ronden. En dan is er nog de exit waar de hele besluitvorming opnieuw moet plaatsvinden. Wanneer voor welk bedrag uitstappen? Wat te doen als er moet worden bijgestort?

Een oplossing kan zijn om een paar mensen verantwoordelijkheid te geven ("fondsmanagers") en deze aan de groep verantwoording te laten afleggen / belangrijke besluiten vooraf laten goedkeuren. Binnen de groep geldt dan het verenigingsrecht en de meeste stemmen gelden (of bij versterkte meerderheid kan ook). Deelnemers moeten zich er wel bewust van zijn dat de meerderheid over hun centen beslist. Verder gaat het om de lol van het samen investeren en iedere vriend zal zijn best doen om de participatie te doen slagen. Doet me een beetje denken aan het ondernemerscafe. Kan het zo even niet vinden, maar was een groep van 20 ondernemers die allen 5k inlegden om een eigen cafe te kopen: meteen veel vaste klanten. Bovendien was er een aannemer, een advocaat e.d. in betrokken die om niet diensten aanboden. Erg leuk initiatief...

Kijkend naar je foto schiet me nog wat te binnen. Een kennis van me heeft met een aantal andere ondernemers geld gelapt en een oude Rolls gekocht die ieder 2 dagen per jaar vrij mag gebruiken. Voor de rest wordt het ding verhuurd en draait het kostenneutraal. Ook geinig...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.