• 0

Handelsprijs vaststellen boek

Beste mensen,

 

Ik ga een boek in een soort magazine uitvoering uitbrengen, maar dit wordt in eerste instantie kleinschalig.

Het boek/magazine wordt als naslagwerk gratis meegegeven aan mijn cursiten, ik wil het via internet verkopen, maar (en daar gaat mijn vraag over:

Ik wil het boek laten verkopen door winkels die het bij mij dan bij kunnen bestellen.

 

Om een goed beeld te krijgen:

Ik heb een hondenschool en wil nu een boek in magazine vorm uitbrengen voor nieuwe puppy eigenaren.

Het heeft een overzichtelijke indeling met de belangrijkste aandachtspunten om een pup zo goed mogelijk te begeleiden en op te voeden. Het heeft een overzichtelijke inhoud waardoor mensen direct naar die pagina kunnen waar het onderwerp waar ze een vraag over hebben uitgelegd wordt, het is geen moeilijk door te worstelende pup, maar opvoeding beschreven op 32 pagina's.

 

(tevens ben ik reeds bezig met een vervolg, zelfde idee maar dan voor de jong/volwassen hond.)

 

Het magazine wil ik als naslagwerk meegeven aan mijn eigen cursisten, maar tevens ook laten verkopen in dierenwinkels en bij dierenartsen ed.

 

De verkoopprijs wil ik laag houden en vaststellen op €5,-.

Naar mijn mening nemen mensen makkelijker iets goedkoops en overzichtelijks mee tijdens de inkoop van dierenbenodigdheden, het neemt de barriere weg van het door moeten worstelen van een dikke pul.

 

Ik wil de eerste druk qwa aantal klein houden daar ik eerst de interesse wil pijlen, en bij laten drukken kan altijd.

De inkoopprijs met een oplage van 500 stuks is €1,54 per stuk inc btw, 1000 stuks is €1,02 per stuk inc btw.

Verkoopprijs €5,- of €4,99.

 

De winkel wil en mag voor de verkoop hier ook aan verdienen.

Voor hoeveel moet ik het aan de winkels verkopen, wat is redelijk.

En als winkels het niet aandurven om het in te kopen, hebben jullie tips om ze schadeloos te stellen?

Ik zat te denken aan bijvoorbeeld garantie op retour afnamen.

 

Zelf zal ik door eventuele retour afnamen geen schade lopen daar ik het magazine tevens gebruik voor mijn cursisten.

 

Het is een hele nieuwe stap voor me, maar ik heb er zin in!

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Met vriendelijke groet,

Michelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te zien hoe het loopt zou je de boeken bij een aantal winkels bij jou in de buurt in consignatie kunnen geven.

 

Je levert bijvoorbeeld vijf boeken af, en de winkel tekent een ontvangstbewijs waarop staat dat de inkoopprijs € 5,- en verkoopprijs bijvoorbeeld € 7,50 is.

Na een maand ga je kijken hoe groot de interesse is en reken je de verkochte boeken af.

 

 

Als het boek in de winkel ligt voor € 7,50 zou ik deze prijs ook op je website hanteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om te zien hoe het loopt zou je de boeken bij een aantal winkels bij jou in de buurt in consignatie kunnen geven.

 

Je levert bijvoorbeeld vijf boeken af, en de boekhandel tekent een ontvangstbewijs waarop staat dat de inkoopprijs € 5,- en verkoopprijs bijvoorbeeld € 7,50 is.

Na een maand ga je kijken hoe groot de interesse is en reken je de verkochte boeken af.

 

 

Als het boek in de winkel ligt voor € 7,50 zou ik deze prijs ook op je website hanteren.

 

 

 

Bedankt voor je reactie.

Ik wil de verkoopprijs op €5,- houden.

Het idee dat je geeft staat mij erg aan.

Maar nu heb je een voorbeeld gegeven van inkoopprijs voor de winkel €5,-, Verkoopprijs €7,50, dit betekend dat de winkel er €2,50 aan verdiend.

 

Ik neem aan dat dit een voorbeeld is en geen normale handelsprijzen?

Wat is een normaal bedrag om de winkel aan jou boek te laten verdienen?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de verkoopprijs op €5,- houden.

 

 

Het valt mij erg op dat jij veel waarde hecht aan deze prijs. Eerder beargumenteer je dat:

 

Naar mijn mening nemen mensen makkelijker iets goedkoops en overzichtelijks mee tijdens de inkoop van dierenbenodigdheden, het neemt de barriere weg van het door moeten worstelen van een dikke pul.

 

Dit zijn aannames op basis van jouw mening en, niet denigrerend bedoeld, onderbuikgevoel. Maar je vergeet een ding: jij bent niet de doelgroep, jij gaat niet jouw eigen product kopen. Dergelijke aannames zouden niet leidend moeten zijn voor het vaststellen van jouw verkoopprijs. Dat inzicht deel je denk ik ook, gezien de titel van deze draad. Twa geeft een paar goede suggesties voor partners die jou kunnen helpen met de verkoop van dit product. Ik zou daar eens mee gaan praten.

 

Jij hebt, denk ik, twee doelen:

 

[*]Zoveel mogelijk mensen laten delen in jouw kennis en kunde zodat zij daarvan kunnen profiteren en honden een gelukkiger leven hebben;

[*]Een zo optimaal als mogelijk rendement realiseren op jouw product (daarvoor ben je immers ondernemer).

 

Ik ben ervan overtuigd dat je deze doelen beter kunt realiseren met een partner (groter verspreidingsgebied, kennis van de markt, distributiekanalen groter dan dierenwinkels, goedkopere productiemogeljkheden) dan zelf te gaan dokteren. Het kan betekenen dat je er per verkocht artikel minder aan overhoudt, maar door (veel?) meer artikelen te verkopen genereer je meer winst over je product. Zo zou je dus beide doelstellingen kunnen realiseren.

 

Ik zeg dus niet dat je dit moet doen, ik raad je alleen maar sterk aan dat je deze mogeljkheid onderzoekt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zo te zien heeft Michelle al vastgesteld dat een eerste oplage van 500 of 1000 stuks, direct besteld bij een drukker, goedkoper is dan printing on demand. Bij die inkoopprijs zou ik trouwens goed naar de kwaliteit kijken. Is dat gelijmd, geniet? Hoe zwaar is het papier? De kaft? Ook lijkt me de vormgeving, opmaak en correctie een punt van aandacht.

 

Vervolgens staan er een hoop dozen bij de drukker. En vervolgens in de garage. Duizend boeken is een boel. Als je die persoonlijk aan boekhandels (en dierenartsen) wil slijten, ben je nog even bezig. Dan moet je misschien toch in dozen tegelijk denken, en de inkoopprijs zo aantrekkelijk maken dat de winkel het risico wil nemen. Dan zit je op circa drie euro per boek, en wellicht nog wel lager.

 

Maak een dummy en ga eens met een winkel/dierenarts kletsen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dit zijn aannames op basis van jouw mening en, niet denigrerend bedoeld, onderbuikgevoel.

 

Hier ben ik het volledig met je eens, vandaar dat ik de eerste oplage erg klein wil houden en regionaal om het op deze manier haalbaar te maken om bij de winkels langs te gaan.

Door in eerste instantie een kleine oplange te laten maken, gaat de kostprijs wel omhoog, maar loop ik geen groot risico.

Hiermee kan ik er dan ook achter komen of de boeken idd zo lopen en beoordeeld worden als dat mijn "onderbuik gevoel" zegt.

Indien de boeken niet aanslaan kan ik ze voor mijn eigen cursisten gebruiken.

Vanuit het gebruik voor mijn eigen cursisten is het idee dan ook ontstaan.

Momenteel heb ik een erg voor mij ongemakkelijke map, die door losse copieen en aanschaf mappen erg tijdrovend en veel geld kost (zo'n €4,- per stuk inc btw).

Door deze te bundelen als een magazine scheelt mij dit erg veel geld, van hieruit bedacht ik mij de map zodanig aan te passen en uit te breiden dat de map ook geschikt wordt voor niet cursisten en dus de verkoop.

 

Het is geweldig dat ik van jullie zo veel informatie krijg waar ik terecht kan voor het groots in de markt brengen van het boek!

Van deze informatie zal ik dan ook zeker gebruik gaan maken, echter wel in de (nabije) toekomst.

 

In eerste instantie ga ik met de eerste kleine oplage regionaal kijken of hier markt voor is en zo ja dan wil ik zeker landelijk!

 

De drukwijze en opzet zal in het begin van weinig qwaliteit getuigen (denk aan binnendruk zwart/wit), maar dit kan verbeterd worden als het aanslaat (papier qwaliteit en full collor).

Wel wordt de tekst momenteel nagekeken en verbeterd door een deskundige en voorzien van foto's door een profecionele fotograaf.

 

70% van welke prijs?

70% van de verkoopsprijs = 3,50, als inkoop 1,54 is moet ik geld erop toe leggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.