• 0

Lunchkosten in mindering brengen op factuur

Goeden dag,

 

Momenteel werk ik voor een aantal maanden veel bij een klant op locatie. Voor de lunch geldt hier dat alle medewerkers maandelijks een bedrag betalen, en dat hiervan de dagelijkse lunch wordt betaald.

Ik ben overeengekomen met de klant dat ik de maandelijkse bijdrage voor de lunch in mindering breng op mijn factuur zodat ik met de rest kan mee eten.

Ik vraag me nu alleen af hoe ik dit BTW technisch verwerk.

Kan ik het bedrag gewoon als negatieve post in mindering brengen van de kosten die ik in rekening breng, nadat ik daarover BTW in rekening heb gebracht?

 

Groeten,

 

Wilrik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste ingeving zegt me dat je inderdaad het afgesproken totaalbedrag voor de lunch, ongecorrigeerd van het factuurbedrag (na aftrek van de btw) in mindering moet brengen.

 

Dus management fee ex btw Eur. 100 + btw Eur. 19 = factuurbedrag Eur. 119 af (-/-) Eur. 2,10 (lunchgeld inclusief btw) = te vorderen van klant Eur. 116,90

 

De kosten die je in jouw administratie boekt zijn lunchkosten Eur. 2,10 waar je geen btw uithaalt.

De omzet die je boekt in de winst- en verlies is Eur 100

De btw die je afdraagt is Eur. 19

Je vordert geen voorheffing btw.

Aan het einde van de periode corrigeer prive-deel gemengde kosten ad. 24,5% (mits eenmanszaak)

 

Zo zou ik het doen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Voelt toch altijd rottig je bammatje pindakaas uit je zakje peuterend, terwijl de financieel directeur zich afvraagt welke twee soepen vandaag gecaterd zullen worden, en je weet wat het uurloon van die controller is, nadat je zijn uurloon met jouw uurtarief (triomfantelijk) hebt vergeleken. Zul je hem trakteren of trekt ie de creditcard van de onderneming, of kan het op de lat van de cateraar geschreven worden? En morgen dan, verwacht die gozer dat je dan weer de soep met balletjes voor je rekening neemt. We zitten er nog 3 maanden....maak je het bespreekbaar.....dilemma.....

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Goeden dag,

 

Momenteel werk ik voor een aantal maanden veel bij een klant op locatie. Voor de lunch geldt hier dat alle medewerkers maandelijks een bedrag betalen, en dat hiervan de dagelijkse lunch wordt betaald.

Ik ben overeengekomen met de klant dat ik de maandelijkse bijdrage voor de lunch in mindering breng op mijn factuur zodat ik met de rest kan mee eten.

Ik vraag me nu alleen af hoe ik dit BTW technisch verwerk.

Kan ik het bedrag gewoon als negatieve post in mindering brengen van de kosten die ik in rekening breng, nadat ik daarover BTW in rekening heb gebracht?

 

Groeten,

 

Wilrik

 

 

Dat lijkt logisch maar is het ten dele. De achtergrond van deze lunchregeling van jouw klant is het vermijden van vervelende naheffingen in de loonheffing. Bij controle gaan ze 5 jaar terug. 5 Euro per dag, 10 man personeel, 250 dagen per jaar en dan nog gebruteerd in de eindheffing, gaat al gauw om tienduizenden euro's die je exclusief boete kunt betalen. Daar is dus geen exclusieve lunch voor nodig.

 

Voor de BTW zou je kunnen besluiten als werkgever het buiten de boeken om bij te houden. Personeel regelt het als ware zelf. Als dit niet gebeurt, dan mag de werkgever de door hem betaalde BTW in aftrek nemen als hij over de ontvangen gelden van het personeel de BTW afdraagt. Hij levert spijzen en dranken, dit zal tegen een tarief van 6% gaan. Daarbij mag de levering niet onder kostprijs zijn. Eventuele vrijstellingen laat ik buiten beschouwing, dat maakt het onnodig ingewikkeld.

(Besluit Uitsluiting Aftrek Omzetbelasting)

 

Wil je het dus goed doen, zal je de aan jouw verstrekte lunch moeten crediteren op jouw factuur met daarin 6% aan BTW inbegrepen. Deze BTW zal de opdrachtgever c.q. werkgever af moeten dragen.

 

Als jij inderdaad zelfstandige bent - dus niet uit een BV o.i.d. werkt - dan is die BTW voor jou niet aftrekbaar. Dit zal je moeten gelijkschakelen met horecakosten, waarvoor een aftrekbeperking geldt. Hoewel de opdrachtgever niet echt als horeca gezien kan worden, kan dit worden betwist, zou ik zelf niet doen.

(artikel 15 Wet OB)

 

Voor de winstbelasting (inkomsten- of vennootschapsbelasting) geldt een aftrekbeperking van 73,5% (dus 26,5% niet in aftrek nemen). Als het erg oploopt kan je ook de drempel van 4300 euro toepassen.

(artikel 3.15 Wet IB)

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor de reacties,

 

Hoe de opdrachtgever dit qua BTW met de werknemers verrekend weet ik niet. Alleen dat er maandelijks een bedrag (€ 20) wordt betaald door iedereen die van de gezamenlijke lunch gebruik wil maken. Persoonlijk vind ik dit niet een exorbitante bijdrage. Voor minder dan een euro eet ik dagelijks mee met een uitgebreide lunch.

Het blijft onduidelijk voor mij of ik dit bedrag zonder BTW verrekening mag aftrekken.

 

Dus:

 

+ Gewerkte uren

+ Overige kosten

-----------------------

Totaal ex BTW

+ 19% BTW

-----------------------

Totaal inc BTW

- Bijdrage lunch

----------------------

Totaal te factureren

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het blijft onduidelijk voor mij of ik dit bedrag zonder BTW verrekening mag aftrekken.

NEE, geen BTW over de consumpties aan jouw kant als IB ondernemer.

 

Berekening klopt in eerste aanvang:

Ik zou het voorstel van FinancieelBreda nemen, waarbij evenwel bij elke boeking het prive aandeel direct wordt genoteerd en niet achteraf over meerdere maanden.

Stel je hebt een omzet(prestatie) van €1000 en de lunch is € 20 per maandelijkse factuur.

Mijn poging:

                        

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     
   

   #   

   

   

   GRTB   

   

   

      debet      

   

   

      credit      

   

   

   Plaats   

   

                  VERKOOPBOEK         

            

   

   

            

   

            
                  Debiteuren         

      1170,00      

   

   

            

   

      Balans; 1000+190-20      
                  Omzet (prestatie)         

            

   

   

      1000,00      

   

      V&W      
                  BTW @ verkoop         

            

   

   

      190,00      

   

      Balans; 19% v 1000      
                           

            

   

   

            

   

            
                  Lunchkosten         

      14,70      

   

   

            

   

      V&W; 73,5% v 20      
                  Prive (opname)         

      5,30      

   

   

            

   

      Balans; 20-14,70      
                           

            

   

   

            

   

            
                  BETALING         

            

   

   

            

   

            
                  Bank         

      1170,00      

   

   

            

   

      Balans      
                  Debiteuren         

            

   

   

      1170,00      

   

      Balans      
                           

      ========      

   

   

      ========      

   

            
                  Totaal         

      2360,00      

   

   

      2360,00      

   

      ; OK      

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe de opdrachtgever dit qua BTW met de werknemers verrekend weet ik niet. Alleen dat er maandelijks een bedrag (€ 20) wordt betaald door iedereen die van de gezamenlijke lunch gebruik wil maken. Persoonlijk vind ik dit niet een exorbitante bijdrage. Voor minder dan een euro eet ik dagelijks mee met een uitgebreide lunch.

 

Dat is inderdaad een heel minimaal bedrag.

 

Ik vermoed dat de motivatie ervoor te laten betalen vooral is dat een gratis lunch voor loondieners wordt gezien als belastbaar inkomen. Waarschijnlijk wordt er nu een lunch onder kostprijs geserveerd, maar moeten de werknemers hiervoor betalen om de belastingdienst tevreden te houden.

 

Onder ondernemers is het denk ik niet gebruikelijk daar moeilijk over te doen gezien de belastingdienst het ook niet doet... maar met dit soort bedragen kun je het waarschijnlijk gemakkelijker prive betalen dan uitvogelen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.