• 0

Aanvragen VAR / WUO - Gevolgen als gegevens achteraf niet kloppen?

Hallo!

 

Ik ben per 01/03 eigenaar van 20Watt Consultancy en heb hiermee het plan hotels te gaan adviseren. Naast een website, ga ik zelf hotels benaderen met een van de diensten die ik aanbiedt (vergelijking van toeleveranciers).

 

Ik ga er van uit dat ik een VAR / WUO nodig ga hebben voor m'n klanten, maar ik vind het op dit moment nog erg lastig een redelijke inschatting maken van de gegevens die bij het invullen gevraagd worden...blijft gewoon lastig voor een startend bedrijf. (ik klus dan ook nog 2 dagen per week erbij via los/vast banen)

 

Heeft iemand ervaring met de informatie die ingevuld wordt voor de VAR gevolgen heeft als deze achteraf compleet verkeerd ingeschat is gebleken? Of is "hebben" gewoon "hebben" en verder geen zorgen meer over maken wat betreft belastingdienst?

Edit: Een site gevonden met een redelijk helder antwoord! Neemt niet weg dat ik evengoed nog steeds graag ervaringen hoor...

 

Bedankt!

 

 

 

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ja dat heb ik. In mijn geval ging ik les geven aan de Heao. Ik had al een var Wuo voor mijn administratie- en detacheringsopdrachten. Nu ik les ging geven diende een nieuwe VAR Wuo aangevraagd te worden voor 2011 en 2012. (per activiteit 1 var per jaar). Hetgeen ik bij de aanvraag invulde, kwam niet door de test van de computer, waardoor de VAR WUO niet werd verleend voor beide jaren. Ik heb hier uitgebreid bezwaar tegen gemaakt en er is aan het bezwaar tegemoet gekomen. Twee inspecteurs oordeelden verschillend. De ene keurde het bezwaar 2011 gelijk toe, de ander wilde meer informatie. Dat heeft hij ook gekregen en na een telefoongesprek alsnog er aan tegemoet gekomen.

 

In jouw geval is een iets ander aspect van de VAR vermoedelijk zwaarwegend, en dat is het aantal opdrachten die je van verschillende opdrachtgevers denkt te krijgen mede in combinatie met de verwachte omzet die je denkt te zullen halen. Ook toetst de computer of de branche het aannemelijk maakt dat je voldoende uren rendabel zult kunnen vergoed krijgen (al dan niet indirect).

 

Vul de vragenlijst in zoals je dat nu denkt dat het zal uitpakken. Documenteer eventueel je overwegingen, zodat je later terug kunt kijken, hoe je tot de keuze/stellingname bent gekomen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Jammer dat het zo afhankelijk lijkt van de inspecteur die je treft.

 

Uiteindelijk loont het denk ik om zowel m'n omzet als het aantal klanten aan de positieve kant van realistisch in te schatten.

 

Bedankt voor de tip om te documenteren...ga ik zeker doen.

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
  • 0

Hallo 20Watt,

 

Een startende ondernemer moet altijd inschattingen maken. Dat is richting bijv. de KvK; de bank; de verzekeringsmij en de fiscus. Meestal is de basis een bedrijfsplan. Ga dus niet richting de een een totaal ander verhaal ophangen dan richting de ander. Wees ook niet richting de een veel optimistischer dan richting de ander. Wees reeel voor zover je het nu kunt inschatten.

 

Het naast ondernemer zijn ook nog loondienstverbanden (los/vast twee dagen of meer?) hebben, kan onder de huidige regels fiscale gevolgen voor u hebben. Niet voor de opdrachtgever die gebruik maakt van uw zelfstandig bedrijf, zeker niet als u daarvoor een VAR-verklaring heeft. En over de VAR het volgende:

 

Ten eerste, het hebben van een VAR-verklaring voor u/uw bedrijf is geen wettelijke verplichting.

M.a.w. het niet-hebben van een VAR WUO/DGA kan toch gewoon ondernemerschap voor die specifieke activiteiten betekenen. Echter, een groot aantal opdrachtgevers wil graag ingedekt zijn tegen vorderingen van de fiscus (looninhoudingen etc) bij hen mocht de fiscus de relatie tussen u en hen als de opdrachtgever er toch een van een werkgever/werknemer (of vergelijkbaar) achten. Het wel-hebben van een VAR-WUO/DGA is slechts een "zekerheidje" voor de opdrachtgever.

 

Ten tweede, heeft u een VAR-WUO of VAR-DGA voor het werk waarvoor de opdrachtgever uw bedrijf inschakelt en is die VAR-verklaring geldig, hij geldt namelijk maar voor een kalenderjaar, dan is uw opdrachtgever dat jaar gevrijwaard van de al dan niet terechte dreigende verhaalslast (tenzij blijkt dat het allemaal vooropgezet was om de fiscus te misleiden). Elk kalenderjaar wordt uw VAR-verklaring vernieuwd, of niet als blijkt dat de bedrijfssituatie toch een andere is dan oorspronkelijk gedacht. Zo kan het dus zijn dat u het eerste jaar en misschien tweede kalenderjaar nog wel een VAR krijgt op basis van de inschattingen en dat misschien op basis van de feitelijkheid en de nieuwe inschattingen niet krijgt meer voor de opvolgende jaren.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 27-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat, gezien de dienten die jij aanbiedt, er ook zonder een VAR voldoende duidelijkheid is over jouw zelfstandig ondernemerschap. Een VAR wordt pas echt relevant op het mment dat jij als zelfstandige diensten verricht die ook op basis van een loondienstverband verricht worden - bijvoorbeeld als jij kamers gaat opmaken of gaat werken in de roomservice. Nu jij vooral consultncywerk gaat doen zal er niet snel het vermoeden zijn dat er ren arbeidsrelatie tussen jou en jouw opdrachtgever zal zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.