• 0

Inkomstenbelasting loondienst + eenmanszaak + VOF

Voor het eerst moet ik aangifte doen terwijl ik in loondienst ben, een eenmanszaak bezit en participeer in een VOF. Ik kom echter niet goed uit het programma van de belastingdienst voor ondernemers en hoop dat er hier iemand mij de goede kant op kan sturen.

Het deel loondienst + eigen woning kom ik prima uit, dat is niks anders dan ik al jaren doe. Het stuk voor de ondernemingen is een stuk lastiger. Ik zal de getallen neerzetten die uit mijn boekhoudpakket (BokBiz) komen, ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke getallen ik waar in moet gaan vullen.

 

Eenmanszaak

Winst & Verlies

Omzet: € 1110,27

Inkoop goederen: € 78,19

Bruto winst: € 1032,08

Bedrijfskosten: € 975,44

Netto winst: € 56,64

 

Balans

Activa (bankrekening): € 154,11

Passiva (eigen vermogen): € 154,11

 

Omzetbelasting

Totaal € 63 ontvangen, waarvan € 62 euro in 2012 maar op boekjaar 2011.

 

VOF

VOF bestaat uit 2 mensen, ik ben dus voor 50% eigenaar. De getallen hieronder zijn voor de volledige VOF van toepassing.

 

Winst & Verlies

Omzet: € 935,60

Inkoop goederen: € 153,24

Bruto winst: € 782,36

Bedrijfskosten: € 1375,78

Netto winst: € -593,42

 

Balans

Activa (bankrekening): € 4,92

Passiva (eigen vermogen): € 4,92

 

Omzetbelasting

Totaal € 39 ontvangen, waarvan € 39 euro in 2012 maar op boekjaar 2011. Deze 39 euro staat niet op de balans van 2011, wel op die van 2012.

 

Zoals te zien is is het allemaal geen vetpot, een accountant zit er dan ook nog even niet in helaas. Wat mij wel verbaasd is het hoge getal bij de balans van de eenmanszaak, de bankrekening begon op 0 op 1-1-2011 en op 31-12-2011 stond er € 92,68 op. Waar die 154,11 dus vandaan komt is mij een groot raadsel.

 

Alvast dank voor het meedenken!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je kijkt naar het verschil tussen jouw verwachting en de werkelijke balans precies de 62 euro is die je (op dat moment) nog tegoed had van de belasting. Dus het bedrag wat op de balans staat is niet alleen het tegoed wat je bij de bank hebt, maar ook het tegoed wat je bij de belastingdienst hebt. Dat geld is immers ook van jou.

Link naar reactie
  • 0

Als je kijkt naar het verschil tussen jouw verwachting en de werkelijke balans precies de 62 euro is die je (op dat moment) nog tegoed had van de belasting. Dus het bedrag wat op de balans staat is niet alleen het tegoed wat je bij de bank hebt, maar ook het tegoed wat je bij de belastingdienst hebt. Dat geld is immers ook van jou.

Dat is nu net het lastige, ik kom op geen mogelijkheid op dat bedrag uit.

 

Als ik 56,64 winst heb, en daar 63 euro (totale teruggave omzetbelasting 2011) bij optel dan kom ik op € 119,64. Het zou nog kunnen dat ik BTW moet optellen bij de winst, in dat geval zou de winst € 67,40 zijn. Doe ik daar 63 bij dan kom ik op € 130,40 uit. Ook dat komt niet bij die 154,11 in de buurt.

 

Maar dat zou ook een bug kunnen zijn in de software, dat staat al uit bij de makers/eigenaars van BokBiz.

Link naar reactie
  • 1

ik zal het eens in de Kluweraangifte software stoppen, wordt vervolgd. Dat kost mij minder tijd dan ruzie maken. Ik hoop me te rehabiliteren daarmee. je hoort de uitkomst zo! :)

 

wacht eens even, is het niet handiger de balans en resultatenrekening van de vof in te voeren, en het kapitaal dat jou toekomt te herleiden? volgens mij is daarmee de vraag beantwoord lijkt me.

 

je kunt namelijk niet je banksaldo herleiden naar jou als vennoot. Dus neem de cijfers over van de vof!

Alleen weet ik niet of de software aangifte ib ook voor ondernemers bij jou beschikbaar is als je inlogt op de site? volgens mij kun je het na inloggen downloaden.

 

daarbij is het verlies dat je toekomt iets meer dan 250 euro. ik zou daar geen levenswerk van maken eerlijk gezegd. Sterker nog, ik zou de winst als totaalpost invullen (wel netjes de mkb winstbijtelling berekenen dmv de rekenhulp).laat die balans lekker zitten. als men piept, kun je alsnog cijfers toesturen naar de inspecteur, maar die heet het druk genoeg met het beantwoorden van alle bezwaarschriften. voor dit soort bedragen zou ik de boekhouder overigens ook niet lastig vallen. levert je niks op.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Het je geen prive opnames/stortingen gedaan? Of een keer een zakelijke uitgave privé betaald?

In de eenmanszaak bewust nooit gedaan. Er was geen extra geld nodig (had op op 6-1-11 de eerste factuur binnen waarmee ik de KVK etc kon betalen) en ik had het geld verder ook niet nodig. In de VOF zijn wel prive storingen gedaan, ongeveer 321 euro per vennoot. Maar die kan ik netjes opgeven in het IB programma en dat lijkt goed te gaan.

 

Mijn doel is nu eerst de cijfers kloppend (en begrijpend, want misschien klopt het en begrijp ik het niet) te krijgen en dan moeten ze nog naar het IB programma voor ondernemers ;)

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen een uitdraai van mijn balans en dat lijkt te kloppen. Daarin is de 62 euro die ik teruggehad heb voor 2011 (in 2012 gehad) meegenomen. De winst/verlies en balans lijkt dus gewoon goed te kloppen.

 

Nu blijft dan de vraag, welke getallen ga ik waar in het IB programma invullen? :)

Link naar reactie
  • 0

ik zal het eens in de Kluweraangifte software stoppen, wordt vervolgd. Dat kost mij minder tijd dan ruzie maken. Ik hoop me te rehabiliteren daarmee. je hoort de uitkomst zo! :)

 

wacht eens even, is het niet handiger de balans en resultatenrekening van de vof in te voeren, en het kapitaal dat jou toekomt te herleiden? volgens mij is daarmee de vraag beantwoord lijkt me.

 

je kunt namelijk niet je banksaldo herleiden naar jou als vennoot. Dus neem de cijfers over van de vof!

Alleen weet ik niet of de software aangifte ib ook voor ondernemers bij jou beschikbaar is als je inlogt op de site? volgens mij kun je het na inloggen downloaden.

 

daarbij is het verlies dat je toekomt iets meer dan 250 euro. ik zou daar geen levenswerk van maken eerlijk gezegd. Sterker nog, ik zou de winst als totaalpost invullen (wel netjes de mkb winstbijtelling berekenen dmv de rekenhulp).laat die balans lekker zitten. als men piept, kun je alsnog cijfers toesturen naar de inspecteur, maar die heet het druk genoeg met het beantwoorden van alle bezwaarschriften. voor dit soort bedragen zou ik de boekhouder overigens ook niet lastig vallen. levert je niks op.

Ik hoor ergens een klok luiden, maar de klepel kan ik nog niet vinden :(

 

Ik begrijp niet precies welk bedrag ik nu waar moet gaan invullen, ik moet iets met activa en passiva doen volgens het IB programma wat ik van de ondernemerswebsite gedownload heb, maar dat begrijp ik dus niet helemaal :(

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb alle getallen gecontroleerd en bij vrij zeker van de getallen die ik in mijn allereerste bericht plaatste. Deze zijn correct. De 154,11 komt voort uit het bedrag wat op de rekening stond (wat dus betaalde rekeningen zijn waar BTW inzit) en de 62 euro die ik nog terug kreeg van de belastingdienst (en die 17-1-12 gestort is, en op boekjaar 2011 geboekt is).

 

Nu ben ik aan de slag met het IB programma voor ondernemers. Ik doe nu eerst even de eenmanszaak alleen om te beginnen.

Bij winst-en-verliesrekening heb ik de getallen ingevuld en daar komt netjes een winst uit van 55 euro (door de afrondingen). Vervolgens moet ik blijkbaar bij Overzicht Activa en Overzicht Passiva de getallen uit de balans invoeren. Als ik dat netjes doe met begin boekjaar 0 en einde boekjaar 154 en vervolgens ga ik naar het overzicht dan krijg ik de volgende getallen:

Saldo fiscalewinstberekening €154

Af: mkb-winstvrijstellen € 19

Belastbase winst uit onderneming € 135

 

Vervolgens kost me dit 58 euro. Dat is inderdaad 42% van 135 dus dat getal klopt. Maar is het normaal dat ik over 135 euro belasting moet betalen terwijl mijn winst slechts 55 euro was? De teruggekregen omzetbelasting is niet in het kader van de kleineondernemersregeling maar puur omdat ik meer omzetbelasting heb moeten betalen dan binnengekregen heb. Klopt het dan dat je daar opeens weer belasting over moet gaan betalen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.