• 0

Cafetaria starten uit het niets en zonder ervaring....Help!!!

Beste HL ers,

 

Zolang als ik mij kan herrineren heb ik altijd een eigen zaak gewild.

Na 7 jaar in militaire dienst is de tijd nu daar om het roer volledig om te gooien en mijn eigen cafetaria te open.

 

Ik woon sinds kort in een jonge wijk in de omgeving van Rotterdam. Helemaal up en coming met 5500 inwoners en groeiende. Een wijk met veel jonge gezinnen en tweeverdieners. Restaurant en lunchrooms schieten hier als paddestoelen uit de grond, maar een goede cafetaria ontbreekt hier. En de behoefte is zeer zeker aanwezig.

Dus jullie raden het al...ik zie mogelijkheden. Via diverse bestemmingsplannen heb ik vernomen dat er nog een aantal panden verhuurd gaat worden ten behoeve van horeca. Weer zie ik mogelijkheden.

 

Ik heb mij weten te selecteren voor een startertraject waarin ik begeleidt wordt en kennis opdoe over alle facetten van het ondernemen. Want daarin ontbreekt het me aan kennis.

 

Daarnaast ben ik in gesprek met de gemeente over een locatie, waarvan de huurprijs zeer gunstig gaat zijn naar mijn idee. (600 euro per maand). Als ik met een goed plan kom, is de gemeente bereidt met het bouwen rekening te houden met mijn plannen. ;D

 

Wat ik voor ogen heb is heel duidelijk. Een kleinschalige cafetaria waarbij persoonlijkheid, kwaliteit, "gezondheid", uitstraling, service en ambacht de speerpunten zijn. Zelfgebakken patat!

 

Nu komt het probleem dat ik geen ervaring heb ik het snackbar wezen (1), niet weet wat er allemaal naast sociale hygiene ( nodig is (2), wat ik allemaal aan apparatuur nodig heb (3), hoe het zit met inkoop (4) , bij welke leveranciers ik af zou moeten nemen in de buurt van Rotterdam (5), waar ik het beste mijn apparatuur kan kopen, leasen of huren (5), of er ook cafetaria adviseurs zijn en waar ik die kan vinden (6), en wat formules precies zijn en of het een voordeel is of niet (7). Wat ik er tot dusver over gelezen heb is voor mij niet heel erg positief. Goedkoper inkopen versus verlies van eigen identiteit.

 

Maar wellicht nog de belangerijkste vraag is, wat kost het om een cafetaria vanuit niets te realiseren.

Ik heb wel een beetje eigen geld. Maar wat is er voor nodig.

 

Pff...ik weet het, een hoop vragen en dit is nog maar het begin.

 

Het plan om een cafetaria te starten is nu 2 weken oud en er is al een aardig balletje gaan rollen.

 

Om iets meer ervaring op te doen heb ik in het dorp verderop gesolliciteerd naar een kosteloze stage. Hun extra paar handen en ik ervaring opdoen en leren wat er allemaal bij komt kijken.

Ik ben me ervan bewust dat het hard werken zal zijn...maar ik heb uit enthousiasme al 2 weken slapeloze nachten. Mijn grijze massa draait overuren.

 

Ik heb mijzelf 2 maanden gegeven om een goed ondernemingsplan te schrijven. Dan ben ik nog optijd om in aanmerking te komen voor een ruimte en de meeste kans om een groot deel van de verbouwing door de gemeente te laten doen.

 

Maar hoe begin ik. Ik heb niks meer dan een visie van mijn cafetaria waneer de deuren open gaan. De weg ernaartoe en vooral het begin is lastig. Dus alle advies is meer dan welkom.

 

Alvast bedankt voor het brainstormen.

 

Vriendelijk bedankt,

 

GI-Jane

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om iets meer ervaring op te doen heb ik in het dorp verderop gesolliciteerd naar een kosteloze stage. Hun extra paar handen en ik ervaring opdoen en leren wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben me ervan bewust dat het hard werken zal zijn...maar ik heb uit enthousiasme al 2 weken slapeloze nachten. Mijn grijze massa draait overuren.

 

Wow, that's the spirit! Een stoomcursus.

 

Er worden volgens mij prijzen uitgereikt voor succesvolle cafetaria. Kopieer elementen uit hun succesformule. Soms moet je eigenzinnig durven zijn, soms moet je in het voetspoor treden.

 

Kun je niet een gepensioneerde ondernemer vragen een dag per week te helpen bij de start?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik word helemaal enthousiast van je verhaal! Zeker als de gemeente met je mee wilt werken klinkt het als een mooie kans.

 

Heb je helemaal geen ervaring in de horeca?

Het is wel heel verstandig om eerst eens wat ervaring in een cafetaria op te doen om te kijken of het werk je wel ligt.

Ik ben nu bijna een jaar geleden begonnen en heb deze zaak overgenomen van mensen die heel enthousiast zijn begonnen maar allebei geen ervaring hadden. Uiteindelijk bleek het dus niet hun 'ding' te zijn...

 

Je woont waarschijnlijk te ver weg maar anders had je hier wel een weekje mee kunnen draaien. Maar met de praktische zaken kan ik je misschien wel helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan vergeet ik antwoord te geven op je voornaamste vraag.

Het is heel moeilijk om nu in te schatten hoeveel geld je nodig hebt om te kunnen starten. Dat hangt van een hoop zaken af.

Hoe groot is de zaak? Wil je alles nieuw? Hoe wordt het pand opgeleverd? En ga zo maar door.

 

Ik hoop voor je dat je wat antwoorden op je vragen krijgt van de diverse leden en als ik iets voor je kan beteken dan laat het maar weten.

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik voor ogen heb is heel duidelijk. Een kleinschalige cafetaria waarbij persoonlijkheid, kwaliteit, "gezondheid", uitstraling, service en ambacht de speerpunten zijn. Zelfgebakken patat!

 

Nu komt het probleem dat ik geen ervaring heb ik het snackbar wezen (1), niet weet wat er allemaal naast sociale hygiene ( nodig is (2), wat ik allemaal aan apparatuur nodig heb (3), hoe het zit met inkoop (4) , bij welke leveranciers ik af zou moeten nemen in de buurt van Rotterdam (5), waar ik het beste mijn apparatuur kan kopen, leasen of huren (5), of er ook cafetaria adviseurs zijn en waar ik die kan vinden (6), en wat formules precies zijn en of het een voordeel is of niet (7). Wat ik er tot dusver over gelezen heb is voor mij niet heel erg positief. Goedkoper inkopen versus verlies van eigen identiteit.

 

Maar hoe begin ik. Ik heb niks meer dan een visie van mijn cafetaria waneer de deuren open gaan. De weg ernaartoe en vooral het begin is lastig. Dus alle advies is meer dan welkom.

 

Alvast bedankt voor het brainstormen.

 

Vriendelijk bedankt,

 

GI-Jane

 

Je woont waarschijnlijk te ver weg maar anders had je hier wel een weekje mee kunnen draaien. Maar met de praktische zaken kan ik je misschien wel helpen.

 

Met dit aanbod, als het ver weg is, boek een goedkoop hotelletje, stap in de auto en draai een week mee.

Brabant-Rotterdam is niet zo ver.

 

Voor de sociale hygiene, of je besteedt twee avonden aan deze.

;)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HL-ers

 

Wat fijn! Ben blij verrast door de leuke reactie. Ik word er zo nog enthousiaster van ;)

Hl-ers zijn idd vriendelijke mensen.

 

De snackkoerier ken ik. Van de week een abonnement op genomen....vakliteratuur vol goede ideen. ;D

 

Wat betreft mijn sollicitatie..nog geen bericht ontvangen. Ik zat vanmiddag in de stad wel bij elke snackbar zowel kleine als de bekende ketens naar binnen te gluren. Het idee dat ik een eorme bakwand nodig heb is hierbij aangepast. Zelfs die van de BurgerKing is niet zo groot als dat ik dacht. Ik denk dat ik binnekort gewoon naar een horeca keukenboer ga en vragen wat ik eigenlijk volgens hem nodig heb, en wat het allemaal kost. Wellicht komt hij met goede ideen of alternatieven.

Want op dit moment tast ik in het donker...

 

Wat betreft het aanbod voor een stageplek....Mocht het hier in de buurt nix worden, I'll take it !!!!

Ik weet niet waar je woont Spannie of Rick....Maar ik ben met 3 uur door Nederland!!

 

p.s Wat heb ik voor apparatuur nodig. Ik kwam zelf bij: - Bakwand, Afzuiging, Vitrine, Koel/vriescel, Aardappelschil ding en frietmaak-ding.

 

Ben ik warm?

 

GI- Jane

Link naar reactie
  • 0
Wat heb ik voor apparatuur nodig. Ik kwam zelf bij: - Bakwand, Afzuiging, Vitrine, Koel/vriescel, Aardappelschil ding en frietmaak-ding.

- Au bain marie voor pindasaus, jägersaus, gehaktballen etc.

- Milkshake- en softijsmachine

- Oven voor het afbakken van broodjes, indien nodig

- Magnetron

- Afwasmachine (indien je met borden werkt, zorg voor een goede afwasmachine!)

 

Het idee dat ik een eorme bakwand nodig heb is hierbij aangepast

De grootte van de bakwand is afhankelijk van de grootte van de zaak en het aantal (verwachte) gasten. Wat belangrijker is dan de grootte, is het vermogen van de bakwand. Als er volle bakken friet het vet ingaan, koelt het vet snel af. Zorg dat het krachtig genoeg is om te zorgen dat het weer snel op temperatuur is. Op piekmomenten moet je echt kunnen pieken.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het aanbod voor een stageplek....Mocht het hier in de buurt nix worden, I'll take it !!!!

Ik weet niet waar je woont Spannie of Rick....Maar ik ben met 3 uur door Nederland!!

 

GI- Jane

Ik haalde het aanbod van Spannie aan, als je via een pm contact zoekt met spannie, zal je daar wel antwoord op krijgen.

Via de groene button bij spannie een pm (persoonlijk berichtje) versturen.

Link naar reactie
  • 0
Aardappelschil ding en frietmaak-ding.

 

Een aardappelschil ding ;D heb je niet nodig want dat wil je echt niet zelf gaan doen! In de cafetaria waar ik gewerkt heb werden gemiddeld 200 kilo friet verkocht. Die wil je niet zelf schillen >;( Je kunt als je verse friet wilt gewoon geschilde aardappelen kopen bij de horecagroothandel. Snijden kun je eventueel zelf doen, maar voorgesneden is veel makkelijker. Let ook op dat je verse friet van tevoren moet voorbakken. Hiermee moet je ook rekening houden met het aantal pannen in je bakwand. Eén pan ben je al kwijt als je gaat voorbakken

 

Voor wat betreft de apparatuur ben je al een heel eind op weg. Als je een nieuwe bakwand wil dan is vermogen inderdaad heel belangrijk zoals T. Ottens zegt! Want als de temperatuur te laag wordt krijg je hele vette friet en het duurt ontzettend lang.

 

Vaatwasser is in mijn ogen onmisbaar want alles is vet aan het einde van de avond. Dit kun je handmatig afwassen maar dat is ontzettend veel werk. Met een vaatwasser ben je zo klaar.

 

Een softijsmachine zou ik niet zo snel meteen aan beginnen. Deze apparaten zijn heel duur in aanschaf/lease en leveren eigenlijk alleen in de zomer maar iets op. Daarnaast is schoonmaken ook iets dat veel tijd kost. Dat zou ik niet als eerste investering doen.

 

Voor wat betreft inkoop is het niet zo'n probleem. Waarschijnlijk legio horecagroothandels in de buurt. Voorbeelden zijn bijvoorveel DeliXL, Hanos etc. Het inkopen zelf zal in eerste instantie lastig worden. Zeker met verse friet zul je veel weg moeten gooien in het begin. Als je te weinig hebt is natuurlijk funest. Snacks is wat makkelijker want die kunnen in de vriezer. Daarnaast moet je nog sauzen koud en warm. De warme sauzen kun je zelf maken, maar dat zou ik in eerste instantie gewoon kant en klaar kopen. Calve pindasaus is prima om mee te starten.

 

Als je een snackbar begint kun je een franchiser worden. Hierbij krijg je vaak korting op inkoop, marketingvoordelen etc. Let wel op dat je dan weinig eigen inbreng hebt. Je zit vrijwel vast aan het assortiment van de franchise onderneming. Is dus een keuze die je moet maken. Een franchise kan heel goed werken, maar ook in je nadeel werken.

 

Ik weet ook niet of je het alleen gaat doen want dan wordt het heel erg lastig. In de piek 17.00 - 19.30 uur moet je eigenlijk met z'n tweeën zijn. Een doet de kassa en inpakken en de ander bakt. Dat redt je eigenlijk niet alleen.

 

Een cafetaria beginnen was in eerste instantie ook mijn eerste ondernemersplan maar het is uiteindelijk iets anders gelopen. Maar ik blijf wel horecaman en cafetaria beginnen zal er misschien ooit nog wel van komen.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste GI Jane

 

Mooi dat je wilt beginnen en mooi dat je zo enthousiast bent.

Ja HL-ers zijn vreselijk aardige mensen inderdaad. Zo aardig dat als je niet oppast je morgen zo 10 leden hebt die bij je frites komen bakken, het dan zelf opeten en er nog voor betalen ook!

 

Je wilt een snackbar beginnen, bent nog geen ondernemer en hebt geen ervaring.

De adviezen vliegen je om de oren. Van Rob Geus tot en met au bain marie en je kunt morgen al ergens mee gaan draaien.

Dat is allemaal hartstikke aardig en leuk maar in mijn ogen, maar daar word je niet vrolijk op den duur lijkt me.

 

 

Ik ben zelf wat minder enthousiast...

Voor wat mij betreft noem je zelf zo'n 7 punten waarom je (nog) niet zou moeten starten met deze zaak.

 

Nu komt het probleem dat ik geen ervaring heb ik het snackbar wezen (1), niet weet wat er allemaal naast sociale hygiene ( nodig is (2), wat ik allemaal aan apparatuur nodig heb (3), hoe het zit met inkoop (4) , bij welke leveranciers ik af zou moeten nemen in de buurt van Rotterdam (5), waar ik het beste mijn apparatuur kan kopen, leasen of huren (5), of er ook cafetaria adviseurs zijn en waar ik die kan vinden (6), en wat formules precies zijn en of het een voordeel is of niet (7). Wat ik er tot dusver over gelezen heb is voor mij niet heel erg positief. Goedkoper inkopen versus verlies van eigen identiteit.

 

Wat echter voor je spreekt is je enthousiasme en ook ...

Ik heb mij weten te selecteren voor een startertraject waarin ik begeleidt wordt en kennis opdoe over alle facetten van het ondernemen. Want daarin ontbreekt het me aan kennis.

 

Enthousiasme is een vereiste, maar ik ben zeer benieuwd wat dat starterstraject precies inhoudt en tegen welke voorwaarden je wat aangaat..

 

Dan het bestemmingsplangedeelte.. Je geeft zelf aan," als ik met een goed plan kom"

DAT plan, DAT ONDERNEMINGSPLAN... is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Door dat plan te maken, zoek je namelijk uit wat je doelgroep is. Waar die zich bevindt. Of ze willen besteden. Hoe bereikbaar je bent.

Je enthousiasme is namelijk niet veel waard wanneer je plan niet klopt. Een huurprijs van 600 euro klinkt goed maar je hebt er niets aan wanneer bijvoorbeeld de locatie lastig te bereiken is. Of er geen parkeerruimte is. Of de parkeerruimte niet voor je deur is maar verderop gelegen.

Wat gaat je patatten opbrengen. Hoeveel mensen van die 5500 omwonende gaat bij jou patat komen eten? Wie gaat je er bij helpen? Wat zijn al je andere kosten...

Ik kan echt heel lang doorgaan. Niet om je van de wijs te brengen want ik hoop dat je er wel voor gaat, maar je zult A een zéér degelijk plan moeten hebben voor jezelf en B Ervaring!

 

Mijn advies zou zijn... staar je niet blind op een locatie en goede huurmogelijkheden en vlinders in je buik. Er zijn zo veel ondernemers zo de boot in gegaan.

Ga eerst ervaring opdoen in de branche waarin je wilt werken en doe dat geruime tijd zodat je het klappen van de zweep leert kennen. Dat is niet wat je wilt horen, ik ken het, maar overweeg het zwaar.

Het ondernemersbloed komt vanzelf weer opborrelen en er zijn echt veeel meer mooie locaties dan juist die ene....

 

maar goed.. zo denk ik er over..

 

succes!

 

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met een goede voorbereiding een heel eind kan komen. Maar ook ik ben van mening dat je echt ervaring moet hebben met het werk.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor je klanten. Die eerste paar weken dat je net open bent kunnen de meeste klanten wel begrip op brengen voor je onervarenheid maar op een gegeven moment gaat het tegen je werken.

Het kan nu wel heel leuk lijken en je bent behoorlijk enthousiast maar wie weet vindt je het werk verschrikkelijk of kun je niet wennen aan het feit dat je er altijd moet zijn enz.

Als je nog niks hebt gehoord van die ene zaak ga het eens bij een ander proberen (en vertel niet de locatie waar je iets wilt beginnen, haha) Dit zou ik sowieso doen voordat ik met een horecagroothandel zou gaan praten. Voordat je het in de gaten hebt heb je van alles gekocht wat je nog helemaal niet nodig hebt.

 

Er wordt gesproken over het rendement van je bakwand, een hr-rendement is super maar is misschien nog helemaal niet nodig, zeker met verse friet is je baktijd een stuk korter dus kun je meerdere hoeveelheden in kortere tijd bakken en een hr-wand is meteen een hele grote investering.

Kijk eens op de diverse veilingsites, vaak kun je daar goede apparatuur kopen tegen een leuke prijs. Mijn bakwand komt via een veiling, geen hr maakt bakt met gemak gemiddeld 250 kilo friet per week weg. En dat geldt voor een hele hoop zaken.

 

Heb je niemand in je vrienden of kennissenkring die contacten heeft met iemand met een cafetaria? Misschien kun je daar eens gaan praten.

En anders zet je al je praktische vragen op papier en kom je een dag naar Den Bosch. Ik had geen enkele ervaring met ondernemen maar wel een hoop werkervaring. Ik had gelukkig een hoop contacten waar ik met mijn vragen terecht kon maar ik zat gedeeltelijk met dezelfde vragen als waar jij mee zit.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.