• 0

Wel of niet inkopen in BV waar nog geen omzet in staat?

Zit een beetje in dubio. Ik kan me inkopen in een BV (werkmij.) waar nu 2 DGA's (met hun eigen holding, welke echt loaded zijn) in zitten en we gaan naar 1/3,1/3,1/3 . De BV heeft een schuld aan een andere BV van ong. 20K. Zelf ga ik een holding opzetten en koop me voor "slechts" 6K in. Ik mag een managementfee van 5K per mnd. onttrekken uit de BV waar ik me op in ga kopen. Wat is mijn risico indien er geen omzet zal worden gemaakt na bijvoorbeeld een jaar? de schuld zal alsmaar groter oplopen in de BV (werkmij.) doordat ik 5000K aan MF maandelijks onttrek richting mijn holding. Na 1 jaar zal er 80000K schuld zijn (als er geen omzet gemaakt zal worden) waar ik voor 1/3 op in heb getekend dus ong. 27000K van mijn holding aan de BV (werkmij) Is dit mijn "risico"? dan loop ik toch geen risico? ??? ik heb dan toch nog 33000K in mijn holding danwel via salaris laten uitbetalen. En mijn schuld zal naar de toekomst als we het zo door laten gaan oplopen als er geen omzet zal worden gemaakt maar ik blijf de fee ontrekken. Of zie ik dit te simpel. Wie o wie kan mij vertellen wat wijsheid is en wat kan een reden zijn om mij voor 1/3 te laten inkopen??? Zit er een addertje onder het gras?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe gaat die werk BV de managementfee betalen als er geen omzet in zit?

 

Eerlijk gezegd heb ik van BV constructies niet veel verstand (anderen op dit forum gelukkig wel) maar bij een scenario als wat jij schetst lopen me de rillingen over de rug.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ze sluizen geld van een werk mij (waar per jaar 1,2 miljoen winst gemaakt wordt) waarin ze ook allebei voor 50% in zitten door als lening/voorschot voor de werkmij waar ik voor 33% eigenaar van ga worden. Voelt idd wel een beetje raar maar goed mensen met veel geld doen soms vreemde dingen. Wie o wie kan me goed adviseren......

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee een schimmige constructie waar ik behoorlijk jeuk van krijg maar wellicht kunnen de experts hier wel een plausibele (legitieme) reden voor bedenken. Die BV waar jouw holding een aandeel in neemt en een management fee van ontvangt barst dus van de schulden aan andere BV's waar jij/jouw holding ook voor aansprakelijk is.

Die 5.000 fee per maand is bruto, gaat nog het e.e.a. aan belasting af. Hoe hoog is de schuldenpositie van die BV?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan er nog niet veel over zeggen maar komt op onderstaande neer.

De BV zal een aantal interessante besparing tools voor verzekeraars ontwikkelen.

Er zal gebruik worden gemaakt van bestaande tools die gebruiksklaar worden gemaakt voor

besparingsmodellen tbv verzekeraars. Een aantal van deze ideeën komen uit mijn koker.

 

Ik zal de taak/functie omschrijving "commercieel directeur" krijgen en "verantwoordelijk" dus voor de sales,

DGA 1 en 2 houden zich niet operationeel bezig met deze BV. De BV waar de investering/lening vandaan komt is voor 50/50 van deze 2 DGA's

Link naar reactie
  • 0

In de openingspost lijk je er vanuit te gaan dat in de BV het eerste jaar nog geen omzet gemaakt zal worden.

Ook geef je aan dat er een aantal besparingstools ontwikkeld zullen gaan worden. Wat zijn de activiteiten van de BV tot nu toe geweest, en waardoor is de schuld ontstaan?

 

Zorg ervoor dat je alle feiten op een rij hebt, laat je vooral goed adviseren door iemand met verstand van zaken.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een medewerker (familielid) van de "investerings" BV al een half jaar aan het "werken" voor

de BV waar ik me op inkoop. Enkel logo voor de website is inmiddels klaar en voor de rest is er niets

noemenswaardig bijgedragen. Vandaar ook mijn "angst" op geen omzet...waar ik natuurlijk zelf wel

voor kan dragen, maar met een medewerker welke misschien wel fungeert als blok aan mijn been....

Link naar reactie
  • 0

Het is dus een heel ander verhaal.

 

Jij gaat als directeur van de BV nieuwe producten ontwikkelen.

 

[*]een BV met een verleden

[*]een BV waarin je geen meerderheidsbelang in aandelen in hebt

[*]een BV waar anderen aan de touwtjes trekken

[*]een BV waar jij als dagelijks bestuur wel de volle verantwoordelijkheid voor draagt.

 

 

Ik raad je aan het volgende te doen

Stel om te beginnen een businessplan op waarin je voor jezelf duidelijk krijgt welke investeringen er nodig zijn voor de komende paar jaar.

Kijk welke stakeholder belangen er spelen, wie zijn je partners en wie zullen weerstand bieden tegen jouw marktbenadering.

Ga met die partners om tafel zitten die voordeel hebben van jouw tool en kijk of je samen met hun deze tool kunt ontwikkelen.

 

Als dat niet lukt en het gaat niet zonder investering door derden dan kun je alsnog kijken of deze investeerders mee willen doen.

Ik raad je wel aan om met een schone BV te beginnen en te zorgen dat je een meerderheidsbelang hebt in deze onderneming.

 

Edit jouw post gemist

Weet je zeker dat je dit met familie wil doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat er vanuit de BV van die twee andere aandeelhouders geld wordt gestort in een BV waar feitelijk "niets" gebeurt maar waar wel al een half jaar een familielid "werkt" (en vermoedelijk wordt uitbetaald). De betaling van loon of management fee moet dus komen uit het geld wat die twee anderen erin stoppen vanuit een andere BV.

Riekt niet fris.

Naast het feit dat ik me afvraag of hier geen sprake is van ongeoorloofde (witwas?) constructies loop je ook het risico dat die twee toffe geldschietende aandeelhouders geen geld meer schieten, er geen omzet is in de BV, jouw management fee dus niet kan worden uitbetaald en jij ook nog eens aansprakelijk bent voor de inmiddels ontstane schuld aan de twee geldschieters. Wie wordt er aansprakelijk voor het feitelijke bestuur van die BV? Ik begrijp dat die andere aandeelhouders niets anders doen dan geld schieten. Als jij statutair directeur wordt benijd ik je positie niet.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nico, je hebt gelijk ik kan het ook prima zelf zonder een te grote investering.

Het "werkende" familielid is familie van de 2 andere DGA's en dus geen familie van mij.

Marjan, loon en MF moet idd komen uit leningen van de 2 anderen. Ik teken in op 1/3 van de schuld welke dus kan oplopen als er geen omzet gemaakt zal worden. Stel ik ben niet aansprakelijk zal worden voor het feitelijk bestuur? wat kan dan een risico voor mij zijn?

Link naar reactie
  • 0

Een van de gevolgen kan zijn dat de curator die de failliete boedel onder zijn hoede heeft eventuele tools aan derden verkoopt.

 

Als je zelf de ontwikkeling kan dragen zou ik gaan voor eigen ontwikkeling, dan ben je 100% eigenaar en pluk je 100% van de vruchten als het succesvol word.

 

Bij een samenwerking kijk je ook vaak naar de bijdrage die andere partners inbrengen, op dit moment lijkt dat in jouw geval eigenlijk alleen maar geld dat je zelf zegt niet eens nodig te hebben voor de ontwikkeling van de tools.

 

Waarom zou je dan de zaken compliceren?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er natuurlijk voor kiezen om eigendomsrecht en gebruikersrecht voor de tools voor 50% bij mijn persoonlijke BV onder te brengen. En als ik nu een mooie MF onttrekt uit de werkmij. en de omzet stagneert daar, dan is er mi geen probleem toch (afgezien van de schuld van mijn persoonlijke holding aan de werkmij.) of is dat te kort door de bocht? en niet netjes?

Link naar reactie
  • 0

Nico en Marjan, bedankt voor jullie kritisch noten. Ik heb besloten voorlopig zelf in mijn eigen bv mijn ding te gaan doen. Het bewuste fam.lid van 1 van de DGA's stond geen eens op de loonlijst van de BV waar in me op in zou kopen maar op 1 van de andere BV's van de 1 van de 2 DGA's , maar toch moest ik me inkopen op dit reeds uitbetaalde halve jaar salaris, want dat bedrag/incl FTE zou worden doorgeschoven!???. Daardoor zou de BV opeens dik in de min staan ( 60K ) .

 

Ik heb aangeboden dat ze me altijd tegen vergoeding mogen invliegen (als ik tijd over heb) en ik voor deze uren gewoon een nota stuur vanuit mijn eigen BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.