Ga naar inhoud
  • 0

Uit de VOF stappen bij een eigen baan of toch niet?

Hallo allemaal,

Kwam zojuist voor het eerst op deze site. Ik weet niet of ik mijn vraag in de juiste rubriek heb plaatst. Mocht dit niet zo zijn dan hoop ik dat een van de moderators of administrators dit voor mij doen.

Mijn vader heeft samen met mij een VOF op papier, waarbij de winst circa 30.000 Euro per jaar is. Verder heb ik samen met mijn vader een huis gekocht. 60% is van mij en 40% is van hem. Sinds kort heb ik een baan, waarbij ik 1600,- Euro bruto verdien. Dit is bijna 1300,- Euro netto. Van de 30.000 Euro uit de onderneming zie ik niks terug doordat mijn vader alle kosten voor mij betaalt (auto, hypotheek, verzekering, ziekenfonds, eten en drinken). Is het nu verstandig dat ik op papier uit de VOF stap nu ik een eigen baan heb? Verder heb ik ook naar de belastingschijven gekeken, maar kom daar niet zo goed wijs uit. Bij een inkomen tot 18.628 Euro zit je bij een belastingtarief van 33% en vanaf 18.628 Euro tot 33.436 Euro zit je bij 41,95%. Vanaf 33.436 Euro tot 55.694 zit je bij 42%. Mijn vraag is daarom of het verstandig is dat ik uit de VOF onderneming stap? Wat zijn de voordelen en nadelen voor mij en mijn vader. Een van de reden dat ik nu een baan heb is om extra bij te verdienen en wat ervaring op te doen. Over een of twee jaar ben ik wel van plan om terug te stappen in de V.O.F. onderneming.

Ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben of met mooie goede ideeën komen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Wim,

Een zin uit je post snap ik niet:

Van de 30.000 Euro uit de onderneming zie ik niks terug doordat mijn vader alle kosten voor mij betaalt (auto, hypotheek, verzekering, ziekenfonds, eten en drinken).
.

Betekent dat dat jullie de winst zo verdelen dat je vader alles krijgt en jij niks, en in ruil daarvoor veel kosten voor jou betaalt?

Kun je anders een indicatie geven van hoe jullie de winst verdelen?

M.b.t. de hypotheekrente: 60% is bij jou aftrekbaar, 40% bij hem, dat volgt uit de eigendomsverhouding van het huis. Met ingang van 2011 kunnen jullie volgens mij niet meer kiezen voor het fiscaal partnerschap, dus is voordelig herverdelen niet meer mogelijk.

Kun je vertellen wat de reden is dat je IN deze onderneming bent gestapt?

Het voordeel van uit de onderneming stappen is dat je, als je na een aantal jaren geen ondernemer te zijn geweest, weer instapt, je weer een aantal jaren startersaftrek kan krijgen.

Ik neem aan dat je geen fiscale oudedagsreserve (FOR) hebt opgebouwd in de VOF? Dan zou 'uitstappen' namelijk ook betekenen dat daar over afgerekend moet worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

In al die 8 á 9 jaren dat ik in de onderneming zit hebben we de winst eigenlijk nooit verdeeld. Van de winst gaat alles naar de zakelijke rekening. Dit bedrag wordt gewoon gespaard voor de onderneming. Het is eigenlijk min of meer reserves opbouwen. Met andere woorden is het niet zo dat hij alle winst krijgt en in ruil daarvoor dat hij alle kosten voor mij betaald. Het is eigenlijk min of meer gewoon gezamenlijk van ons allebei.

De reden dat ik 8 á 9 jaar geleden in de onderneming was gestapt was doordat mijn vader nog niet alle papieren had om een onderneming te starten en belastingtechnisch is het voordeliger om de winst op papier door twee personen te delen. De verdeling van het huis 60% en 40% is gedaan zodat ik later geen overdrachtsbelasting hoef te betalen zodra ik een dag die 40% gedeelte van het huis van mijn vader terugkoop.

Volgens mij heb ik geen fiscale oudedagsreserve opgebouwd in de VOF. Aan welk bedrag moet ik denken als ik dit moet afrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Zonder alle feiten te kennen, gaan er bij mij toch een paar hele grote alarmbellen rinkelen bij deze constructie. Hebben jullie deze zelf bedacht en opgezet?

Wie verricht er welke activiteiten binnen de VOF en hoeveel tijd zijn jullie daar per persoon mee bezit?

Hoe doen jullie aangifte over de resultaten?

Maken jullie daarbij ook gebruik van ondernemersfaciliteiten?

Zijn/waren jullie fiscaal partner (is er een andere fiscaal partner, hoe oud ben je)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Onze boekhouder had deze constructie bedacht. Ik heb nooit geld ingebracht in de onderneming. In ruil daarvoor kreeg ik steeds meer aandelen in het restaurant. We stonden allebei in de keuken en waren zes dagen per week open. De verhouding tussen ons is nu gewoon 50/50. We hebben het restaurant na 10 jaar weg gedaan en zijn nu samen met een andere horeca zaak begonnen. Nadat we het restaurant weg hadden gedaan regelt mijn broer de boekhouding. Hij doet tevens ook onze aangiftes van de resultaten. We maken wel gebruik van ondernemersfaciliteiten. Ik en mijn vader zijn fiscaal partner. Mijn moeder staat daar helemaal los van, alhoewel zij ook wel eens meehelpt in het bedrijf. Mijn ouders wonen gewoon thuis bij me en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ikzelf ben bijna 32 jaar. De reden dat ik hier mijn vraag stel is om van meerdere mensen meningen te horen wat ik het nu beste kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ouders zijn elkaars fiscaal partners en ik ben samen met mijn vader de VOF. Mijn moeder staat daar los van. Kunnen jullie ongeveer uitrekenen hoeveel ik en mijn vader van ieder apart aan inkomstenbelasting moet afdragen zodra ik samen met mijn vader in de VOF blijft en wanneer ik uit de VOF stap? Wat is het voordeligst en wat zouden jullie doen als jullie mij waren? Uit de VOF stappen of er toch inblijven en alles laten voor wat het is? Het andere obstakel is dat het huis waarin we nu wonen van ons allebei is. Ik 60% en mijn vader 40%, waarbij de hypotheek bijna 1200 Euro is.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel belasting je moet betalen is afhankelijk van je totale inkomen (brutoloon + winstdeel min hypotheek, grofweg).

Als jij minder winst krijgt omdat je er uitstapt, en je vader meer, zal je vader dus meer belasting moeten betalen, maar jij minder.

Hoeveel minder is o.a. afhankelijk van de hoogte van het winstdeel, of je naast je baan nog aan het urencriterium zou kunnen voldoen en zo meer).

Ik denk dat Marjan een punt heeft, dit is iets waar - zeker met de beperkte informatie die we hier hebben - geen zinnig antwoord op te geven valt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Kunnen jullie ongeveer uitrekenen hoeveel ik en mijn vader van ieder apart aan inkomstenbelasting moet afdragen zodra ik samen met mijn vader in de VOF blijft en wanneer ik uit de VOF stap?

Ik ga het niet voor je ‘uitrekenen’, maar ik wil je wel een indicatie geven:

De twee vennoten (jij en je vader) zullen bij een winst van 30.000 (en een beetje hypotheekrenteaftrek) – als jullie zelfstandigenaftrek met recht kunnen claimen wel te verstaan – géén inkomstenbelasting verschuldigd zijn lijkt mij (hooguit een beetje premie zorgverzekeringswet).

Ook niet als jij een baan hebt zoals nu (maar de vraag is natuurlijk of je dan nog steeds werkelijk zelfstandigenaftrek kan claimen…).

Als je vader een eenmanszaak heeft met 30.000 winst (en een beetje hypotheekrenteaftrek), dan zal hij waarschijnlijk ergens tussen de 1000 en 2000 euro kwijt zijn aan inkomstenbelasting/premie zorgverzekeringswet.

Daar staat dan weer tegenover dat je moeder (waarschijnlijk) hetzelfde bedrag kan terugvragen als niet-werkende fiscale partner.

Dus als met al: weinig tot geen verschil, omdat jullie toch niet zo veel winst maken.

Als je het hele verhaal verteld hebt dan natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter, bij de 30.000 zullen we wellicht niet zoveel inkomstenbelasting hoeven te betalen. Maar hoe zit het dan zodra ik zo’n 1600 Euro bruto per maand ERBIJ ga verdienen? Is het dan beter dat ik uit de VOF stap, aangezien ik over een of twee jaar weer in dezelfde VOF stap? Moet mijn vader mij uit de VOF kopen, waarbij ik over een of twee jaar mijzelf weer in de VOF koop?

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter, bij de 30.000 zullen we wellicht niet zoveel inkomstenbelasting hoeven te betalen. Maar hoe zit het dan zodra ik zo’n 1600 Euro bruto per maand ERBIJ ga verdienen? Is het dan beter dat ik uit de VOF stap, aangezien ik over een of twee jaar weer in dezelfde VOF stap? Moet mijn vader mij uit de VOF kopen, waarbij ik over een of twee jaar mijzelf weer in de VOF koop?

Ik ken jullie VOF-contract niet, maar meestal is afgesproken dat de winst vrij verdeelbaar is. Je kunt er toch voor kiezen om voorlopig jou € 500,00 aan winst per jaar toe te delen? Dan hoef je niet uit de VOF te stappen en scheelt dat weer in de aangifte IB. Ik zou de VOF niet gebruiken als een duiventil.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het dan zodra ik zo’n 1600 Euro bruto per maand ERBIJ ga verdienen?

Dat heb ik al gezegd:

"Ook niet als jij een baan hebt zoals nu (maar de vraag is natuurlijk of je dan nog steeds werkelijk zelfstandigenaftrek kan claimen…)"

Blijft hetzelfde dus. Er wordt namelijk al belasting bij je ingehouden (je verdient bruto 1600, netto 1300).

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het dan zodra ik zo’n 1600 Euro bruto per maand ERBIJ ga verdienen?

Dat heb ik al gezegd:

"Ook niet als jij een baan hebt zoals nu (maar de vraag is natuurlijk of je dan nog steeds werkelijk zelfstandigenaftrek kan claimen…)"

Blijft hetzelfde dus. Er wordt namelijk al belasting bij je ingehouden (je verdient bruto 1600, netto 1300).

Maar als de zelfstandigenafrek niet geclaimd kan worden, waar ik vanuit ga, wordt er over die € 15.000,00 winst ca. €3.750,00 IB/bijdrage zfw ingehouden.

Maar, zoals Marjan al schreef:

Ik denk ook niet dat het forum de geschikte plek is voor dergelijk maatwerkadvies, daar komt nogal wat bij kijken.

Laat in vredesnaam een fiscalist jouw bedrijf doorlichten, het klinkt mij veel te veel houtje-touwtje. En in deze zaken geldt, als altijd: penny wise, pound foolish.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.