• 0

Benzinebonnen en eigen auto

Ik heb echt heel veel gelezen op dit forum en wil toch heel graag mijn conclusie over mijn situatie gecontroleerd hebben. Sorry als ik voor jullie in herhaling val...

 

Situatie:

Ik ben net eind vorig jaar begonnen. Ik rij in mijn eigen auto. Ik reken 19 cent per km autokosten voor de IB. Elke zakelijke rit administreer ik netjes. Dat was alles wat ik deed.

 

Vraag:

Klopt het nu dat ik voor de OB mijn benzinebonnen en reparatiebonnen van de garage voortaan moet bewaren en van al die betaalde BTW 75% mag opvoeren bij de OB? Ook al zou ik de verhouding zakelijk-privé kunnen berekenen dmv begin-eind kilometerstanden. Echt alle benzinebonnen??? Klinkt te mooi om waar te zijn.

 

 

 

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

van al die betaalde BTW 75% mag opvoeren bij de OB?

Voor nog meer duidelijkheid: die 75%-regeling waar je aan refereert, heeft inderdaad bestaan. Tot in de loop van 2011. Op dit moment is er geen goedkeuring voor een vast percentage, en moet worden aangesloten bij de werkelijke verhouding (waarvoor geen km-admin vereist is, een onderbouwde, redelijke schatting is in beginsel voldoende).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar op beiden zit géén btw, dus valt er ook geen btw op terug te vragen.

 

Als je de auto zakelijk zou etiketteren zouden die ook aftrekbaar worden van de winst, maar daar staat dan weer een bijtelling tegenover.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Voor nog meer duidelijkheid: die 75%-regeling waar je aan refereert, heeft inderdaad bestaan. Tot in de loop van 2011. Op dit moment is er geen goedkeuring voor een vast percentage, en moet worden aangesloten bij de werkelijke verhouding (waarvoor geen km-admin vereist is, een onderbouwde, redelijke schatting is in beginsel voldoende).

 

Ehhm, er is weldegelijk een goedkeuring. Die ziet inderdaad niet op een fictief percentage van 75% zakelijk (ik neem aan dat je dat bedoelt), maar is vervangen door een vast percentage van de oorspronkelijk cataloguswaarde.

 

In het geval van Antoinette geldt dat sinds 1 juli 2011 zij alle BTW op de autokosten mag aftrekken als voorbelasting, maar dat ze voor het tweede half jaar 2011 1,5% van de cataloguswaarde moet corrigeren als BTW privégebruik. Uiteraard tijdsevenredig, dus 1,5% maal cat. waarde maal 6/12e.

 

Voor het eerste half jaar 2011 geldt de 75% regeling.

 

Voor beide goedkeuringen geldt overigens de stelregel dat als uit de boekhouding niet duidelijk is welke verhouding zakelijk/privé is, dat dan deze goedkeuringen toegepast mogen worden. Het bijhouden van alleen de zakelijke kilometers wil niet zeggen dat de verhouding zakelijk/privé volgt uit de boekhouding.

 

Zie ook hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het wordt me steeds onduidelijker ???

 

Ik ben pas na 1 juli 2011 begonnen dus heb alleen met die regels te maken.

 

 

In het geval van Antoinette geldt dat sinds 1 juli 2011 zij alle BTW op de autokosten mag aftrekken als voorbelasting, maar dat ze voor het tweede half jaar 2011 1,5% van de cataloguswaarde moet corrigeren als BTW privégebruik. Uiteraard tijdsevenredig, dus 1,5% maal cat. waarde maal 6/12e.

 

Voor beide goedkeuringen geldt overigens de stelregel dat als uit de boekhouding niet duidelijk is welke verhouding zakelijk/privé is, dat dan deze goedkeuringen toegepast mogen worden. Het bijhouden van alleen de zakelijke kilometers wil niet zeggen dat de verhouding zakelijk/privé volgt uit de boekhouding.

 

Zie ook hier.

 

groet

Joost

Ik heb ook dit draadje helemaal doorgewerkt:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=40285

 

Dus ik mag naast die 19 cent per km ook de BTW op de kosten voor onderhoud, benzine, etc aftrekken, maar dan moet ik ook een BTW correctie uitvoeren voor privé gebruik van 1,5% maal cat. waarde?

Ik heb maar even je schema erbij gepakt en snap het weer.

schema auto en BTW

 

 

Ik zet er maar even een rekenvoorbeeld tegenaan.

 

Stel dat ik de 4 maanden van mijn opstart deze cijfers zou hebben:

 

1000 km zakelijk en 4000 km privé. --> 190 euro als kosten opvoeren vanwege de 19 cent regel. Dat is duidelijk.

 

Nu het BTW verhaal. Ik schat even wat 4 maanden mij gekost heeft.

 

70 euro aan BTW (1000 km kost 80 liter benzine waarvan 0,25 euro BTW is grofweg, dus 20 euro BTW. En een reparatie van 300 euro geeft grofweg 60 euro BTW.) Deze BTW geef ik aan bij de kwartaalopgave OB.

 

De auto is uit 1996. Cataloguswaarde 15.000 ---> 1,5% is 225 euro voor een heel jaar, dus 225*4/12e=75 euro correctie privégebruik. Deze correctie geef ik aan bij het 4e kwartaal OB.

 

Saldo: 70-75=5 euro aan de staat geven.

Hum, in dit geval kan ik beter maar helemaal niets met de BTW doen. Mag dat ook?

 

 

Hoe duurder de benzine wordt en hoe meer onderhoud, hoe gunstiger dit plaatje dus wordt aangezien die BTW correctie vast is.

 

 

Maar in dit verhaal zie ik dus nergens meer de verhouding privé-zakelijk terugkomen. Klopt dat?

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Ha Antoinette,

 

Volgens mij klopt je rekenvoorbeeld.

Je kunt er echter ook voor kiezen om, in plaats van de 1,5%-correctie, de btw af te trekken naar rato van je zakelijke kilomters. In je voorbeeld rijd je 1.000 zakelijk en 4.000 privé, dus 20% van je kilometers zijn zakelijk dus 20% van de btw op gebruik en onderhoud van de auto is aftrekbaar.

 

Ik citeer Joost even uit de discussie die hierboven gelinkt wordt, en maak een deel van zijn citaat vet:

Als iemand met een KM-administratie een voor hem/haar gunstigere correctie kan bewijzen (let op dat woon-werk privé is!!), dan is dat mogelijk. Dat is ook het uitgangspunt van de regeling. Pas als er geen KM-admin is, kun je aansluiten met de goedkeuring van 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde.

 

Dus, die 1.000 zakelijke kilometers, is daar het woon-werk-verkeer uitgefilterd?

 

 

Overigens, maar waar bemoei ik me mee, als jouw auto inderdaad uit 1996 is, is deze in 2011 15 jaar oud geworden. Dan zou het wel eens gunstig kunnen zijn om de auto in je onderneming te stoppen, omdat de bijtelling dan beperkt blijft tot 35% van de economische (werkelijke) waarde.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ha Antoinette,

 

Volgens mij klopt je rekenvoorbeeld.

Je kunt er echter ook voor kiezen om, in plaats van de 1,5%-correctie, de btw af te trekken naar rato van je zakelijke kilomters. In je voorbeeld rijd je 1.000 zakelijk en 4.000 privé, dus 20% van je kilometers zijn zakelijk dus 20% van de btw op gebruik en onderhoud van de auto is aftrekbaar.

 

Ik citeer Joost even uit de discussie die hierboven gelinkt wordt, en maak een deel van zijn citaat vet:

Als iemand met een KM-administratie een voor hem/haar gunstigere correctie kan bewijzen (let op dat woon-werk privé is!!), dan is dat mogelijk. Dat is ook het uitgangspunt van de regeling. Pas als er geen KM-admin is, kun je aansluiten met de goedkeuring van 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde.

 

Dus, die 1.000 zakelijke kilometers, is daar het woon-werk-verkeer uitgefilterd?

 

 

Overigens, maar waar bemoei ik me mee, als jouw auto inderdaad uit 1996 is, is deze in 2011 15 jaar oud geworden. Dan zou het wel eens gunstig kunnen zijn om de auto in je onderneming te stoppen, omdat de bijtelling dan beperkt blijft tot 35% van de economische (werkelijke) waarde.

Ik heb geen woon-werk. Werkadres is woonadres.

 

Nou dit laatste vind ik geen bemoeienis, maar een zegen!! Daar ga ik even meer over zoeken zonder jou lastig te vallen ;-) Hij is inderdaad uit 1996 ;-)

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af welke 4 maanden je bedoelt?

 

Vanaf je starten in 2011 is 6 maanden in 2011. Je BTW bereken je per kwartaal (3 maanden). Of wil je schatten voor 2012 ?

 

sep, okt, nov, dec.

 

Maar ik wil het voor 2012 pas gaan gebruiken. Wist vorig jaar nog niets van deze regel dus geen bonnetjes bewaard. :(

 

Maar dit brengt mij wel op het punt dat je alleen per jaar een faire berekening kan maken. Pas eind van het jaar weet je de verhouding prive-zakelijk voor zowel alle kosten als de 1,5% bijtelling.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 1

Geldt dit alleen voor ondernemers/zelfstandigen of is dit ook toepasbaar voor werknemers, die met eigen auto rijden en hun woon/werk en andere zakelijke kilometers voor 19 cent per km bij hun baas declareren?

 

[edit]Oh wacht, werknemers zijn natuurlijk geen ondernemers voor de btw. Stomme vraag dus. Laat maar. Ik was er even met mijn hoofd niet bij[/edit]

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Geldt dit alleen voor ondernemers/zelfstandigen of is dit ook toepasbaar voor werknemers, die met eigen auto rijden en hun woon/werk en andere zakelijke kilometers voor 19 cent per km bij hun baas declareren?

Deze vraag is bij deze genomineerd voor de trofee van "meest verrassende vraag aangaande auto en btw op higherlevel 2012". Echt top! ;D

 

Andersgezegd vraag jij of de door werknemers betaalde btw ook als zakelijk betiteld kan worden? En vervolgens dus teruggevorderd kan worden?

(misschien in bredere zin nog interessant bij onkostenvergoedingen van andere aard)

 

De btw op woon-werkverkeer lijkt me trouwens als sowieso niet, die valt voor de ondernemer zelf immers ook buiten beschouwing.

 

De btw op zakelijke kilometers lijkt me verdedigbaar. Stel iemand rijd 30.000 kilometer totaal. Waarvan 15.000 als zakelijk (niet woon-werk) te betitelen zijn. Totaal betaalde BTW 1.000 euro. De helft van die BTW is dan zakelijk. 500 euro. Die zou het bedrijf dan als voorbelasting in mindering kunnen brengen bij de aangifte en uit kunnen betalen (netto) aan de werknemer. Dat is toch leuk geld, 500 euro.

 

Benieuwd wat de belastingprofi's van deze schets vinden ...

 

(edit: ten overvloede, ik vind het een interessante vraag)

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk was mijn vraag zo gek nog niet. Of word ik nou beetje in de zeik genomen? :)

 

Ik heb echt mijn dag vandaag niet. Qua werk doe ik nu ook de meest suffe dingen. Misschien maar eens gewoon alles neer leggen. Even lekker gaan sporten. En dan morgen weer fris en fruitig aan de slag.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel dat de BTW kosten niet per kwartaal genoteerd kunnen worden, aangezien de verhouding privé-zakelijk per kwartaal flink kan verschillen, dus als je dan de kosten per kwartaal in verhouding naar privé-zakelijk zou nemen, krijg je een hele scheve berekening.

 

Stel:

kwartaal 1

1000 zakelijk

9000 prive

400 BTW

verhouding privé-zakelijk: 1:10

100:1:10=10 euro

 

kwartaal 2

1000 zakelijk

2000 prive

300 BTW

verhouding privé-zakelijk: 1:3

300:1:3=100 euro

 

kwartaal 3

1000 zakelijk

9000 prive

400 BTW

verhouding privé-zakelijk: 1:10

400:1:10=40 euro

 

etc.

Kwartaal 4

1000 zakelijk

4000 prive

400 BTW

verhouding privé-zakelijk: 1:5

400:1:5=80 euro

 

Jaar totaal prive: 24000

Jaar totaal zakelijk: 4000

Correctie privegebruik: 1,5% catalogus 15.000 in verhouding 1:6 = 225 euro / 6 = 37,50 euro

 

Als je alle BTW optelt en dan ook die 1:6 verhouding neemt krijg je 1500 BTW / 6 = 250 euro, terwijl in de kwartaalberekeningen je 230 euro krijgt.

 

Nu waren dit vrij willekeurige voorbeelden, maar mijn punt is dat het raar is dat je de privé gebruik correctie jaarlijks doet met een jaarverhouding, terwijl je de kwartaal BTW kosten in een kwartaalverhouding berekent.

 

Ik vind dat vreemd.

 

 

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Als je al zover wilt gaan, dan kun je toch beter nauwkeurig je km administratie bijhouden.

 

Alles wat daaruit zakelijk is, wordt 19 cent/km op kosten gezet.

 

En elk kwartaal (zakelijke km’s / totale km) x totale BTW in kwartaal is zakelijke voorbelasting aan prive.

 

En correctie is NIET nodig. Was hier ook al geopperd

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn niet alleen benzinekosten, maar ook kosten van onderhoud e.d. Per jaar zou in dat geval alleen al voor mij veel beter uitkomen dan per kwartaal. Bv dit eerste kwartaal heb ik amper zakelijke km's gemaakt, omdat mijn opdrachtgevers zo ver weg zitten dat ik voornamelijk met de trein ga of thuis werk. Maar deze maand moet wel mijn auto worden gekeurd en zullen vast ook wel weer wat kleine puntjes naar boven drijven. Als ik per kwartaal moest verrekenen dan kon ik de btw van die rekening dus niet terugvragen. Maar in tweede kwartaal heb ik zeer waarschijnlijk weer een andere opdrachtgever, die veel dichter bij zit, zodat ik dus weer met de auto ga rijden.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het zijn niet alleen benzinekosten, maar ook kosten van onderhoud e.d. Per jaar zou in dat geval alleen al voor mij veel beter uitkomen dan per kwartaal. Bv dit eerste kwartaal heb ik amper zakelijke km's gemaakt, omdat mijn opdrachtgevers zo ver weg zitten dat ik voornamelijk met de trein ga of thuis werk. Maar deze maand moet wel mijn auto worden gekeurd en zullen vast ook wel weer wat kleine puntjes naar boven drijven. Als ik per kwartaal moest verrekenen dan kon ik de btw van die rekening dus niet terugvragen. Maar in tweede kwartaal heb ik zeer waarschijnlijk weer een andere opdrachtgever, die veel dichter bij zit, zodat ik dus weer met de auto ga rijden.

Precies vanwege dit soort situaties pleit ik voor een jaarverrekening van de BTW aangezien je deze in verhouding prive-zakelijk moet verrekenen.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet gewoon een boekhouder dat laten invullen?! Het kost een beetje maar dat scheelt in elk geval tijd en vaak ook geld ! Vaak vergis je je en loop je geld mis of betaal te teveel dan nodig is. Een kennis van mij attendeerde mij op een goedkope aanbieding voor opgave van inkomstenbelasting die hij had gezien. Deze geldt welliswaar voor particulieren maar waarschijnlijk kun je wel voor een leuk bedrag door hen alles laten invullen, ook als bedrijf zijnde.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk een keer gelezen te hebben (Roel?) dat de ontstane voorbelasting in het betreffende kwartaal verrekend dient te worden, wanneer je dus kwartaal aangiftes moet doen.

Daar was ik al bang voor, maar het blijft wel oneerlijk. Je moet dan zorgen dat je de meeste reperatiekosten hebt in het kwartaal dat je verhouding zakelijk-privé het grootst is....vertel dat je auto maar eens :-K

 

@bericht hierboven: ik vind dit leuk en ervaar het dus niet als verloren tijd ;D Ik wil gewoon graag weten hoe iets precies in elkaar zit. Uit de discussies die op dit forum altijd ontstaan, kun je dus niet verwachten dat diegene bij wie je het uitbesteedt, net zoveel weet als al de kennis die hier op het forum ontstaat.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.