Ga naar inhoud
  • 0

UWV en uitkering personeel na sluiten VOF wegens economische redenen

Hallo allen,

Allereerst het verhaal:

10 augustus 2011, na 2,5 jaar, mijn restaurant gesloten. Er was geen cashflow meer of zicht op verbetering. GEEN sprake van faillissement dus.

Een week later hebben we de VOF opgeheven, omdat (itt andere berichten die ik lees op dit forum) de gemeente de deur dicht gooit als je vanuit een rechtspersoon hulp vraagt. Alle schulden zijn nu hoofdelijk, ik hou regelmatig contact met de crediteuren en op de logge bedrijven als T-Mobile na, houden zij zich vooralsnog koest in afwachting op uitspraak rechter of toenadering van Zuidweg. Nogmaals: GEEN faillissement.

Ik en mijn toenmalige compagnon zijn een saneringstraject ingegaan. Omdat hij in een andere gemeente staat ingeschreven dan ik, loopt dit traject via andere bedrijven. Hij: GKB, ik: Zuidweg & Partners. Door een achtergestelde lening heeft Zuidweg voor mij eerst toetreding tot WSNP getracht, maar de rechter vond dat een minnelijk traject ook geprobeerd moest worden.

(overigens, Gemeentelijke Krediet Bank is een DRAMA. Zuidweg is super!)

Mijn huis staat in de gedwongen verkoop, zodra verkocht zal er een voorstel aan de ruim 50 crediteuren worden gedaan. Geschatte totale schuld na verkoop huis: 200K. (100% van de crediteuren uit de VOF + tekort hypotheek).

Ik heb me goed ingelezen en ben inmiddels weer aan het werk, heb er vertrouwen in dat het goed komt. Mits een minnelijk traject of WSNP lukt. Bij faillissement zijn de rapen gaar, maar daar gaan we maar even niet van uit.

Er is alleen 1 probleem: Ten tijde van sluiting hadden we 1 werknemer in dienst. Met wederzijds goedvinden en inachtneming van opzegtermijn hebben we de arbeidsovereenkomst ontbonden. rond 10 augustus 2011. Openstaande schuld: 1 maand salaris en 20 vakantiedagen. De relatie tussen ons is nog steeds prima (maar niet van vleselijke aard ;)).

Werknemer heeft begin september 2011 contact gezocht met UWV. Konden niets doen, zolang er geen rechterlijke uitspraak is over surseance of faillissement. Ook zijn vader heeft geïnformeerd, zelfde verhaal. Na uitspraak rechter dat toelating WSNP 'op de plank' ligt tot uitkomst minnelijke schikking heb ik zelf ook contact opgenomen met UWV.

Zelfde verhaal, en sterker nog: UWV keert alleen achterstallig salaris uit in de 13 weken voorafgaand aan een rechterlijke uitspraak die een surseance of faillissement behelst. Dit vind ik vreemd, als de rechter het druk heeft, vervalt het recht van personeel om dit geld te krijgen?

Omdat ik VOORAL het met de werknemer netjes wil oplossen en in de toekomst mogelijk nog met hem wil samenwerken stoort me dit.

Mijn vraag: is er een mogelijkheid om de schuld die ik bij hem heb over te laten nemen door het UWV? Bij faillissement of surseance gebeurt dit wel, maar ik acht de kans klein dat het zover komt. Mijn doel: de werknemer zijn volledige schuld te laten voldoen door UWV en een minnelijk voorstel aan de UWV te doen, zodra hier sprake van is.

Het hele verhaal van het faillissement: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=40431

Heeft nogal wat voeten in de aarde.

Alvast bedankt voor jullie feedback!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn vraag: is er een mogelijkheid om de schuld die ik bij hem heb over te laten nemen door het UWV? Bij faillissement of surseance gebeurt dit wel, maar ik acht de kans klein dat het zover komt. Mijn doel: de werknemer zijn volledige schuld te laten voldoen door UWV en een minnelijk voorstel aan de UWV te doen, zodra hier sprake van is.

Nee.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dijkstra.W,

Het bedrijf is stopgezet op bedrijfseconomische gronden en de enige arbeidsrelatie is via een normale opzegging beeindigd. De werkgever zelf dient de eindafrekening aan loon, vakantiedagen, vakantiebijslag etc te voldoen. Dat wordt helaas echt door niemand anders overgenomen.

Zoals u zelf al heeft geconstateerd is er een speciale regeling op basis van de WW waarbij het UWV na een faillissement de achterwege gebleven betalingsverplichtingen (max 13 weken) van de gefailleerde werkgever overneemt. Maar dat speelt niet bij u. Er is dus ook geen deal met het UWV te sluiten omdat het UWV ook geen wettelijke basis heeft voor zo'n betalingsovername.

Sterkte,

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 1-3-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Mijns Inziens ligt het toch genuanceerder.

Eerst de praktijk. In mijn uitgebreide ervaring heb ik nog niet meegemaakt dat het iemand gelukt is in een dergelijke situatie het UWV de betalingen te laten overnemen.

Nu de theorie:

Er bestaat recht op uitkering wegens betalingsonmacht in het volgende geval:

-Binnen een week na het niet betalen moet melding door werknemer zijn gedaan aan het UWV

-Er is geen uitzicht op herstel van de betalingen.

-(Vrijwel) alle werknemers zitten in deze situatie.

-Schuldeisers worden niet meer betaald.

-Er is geen uitspraak van de rechter.

Bron: uwv betalingsonmacht

Ook moet aangetoond worden door het wederzijds ontbinden van de arbeidsovereenkomst dat het niet betalen geheel door de betalingsonmacht is veroozaakt (artikel 62 WW).

Betalingsonmacht (artikel 61 WW)

Aangifte bij UWV binnen een week (artikel 63 WW (mogelijk in strijd met Europees recht))

Gezien ontbinding 10 augustus, verwachte betaaldatum eind augustus en melding UWV begin september, zou ik toch rechtsbijstand zoeken.

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.