• 0

plantenbakken: materiaalkeuze en productiemogelijkheden: o.a. kunststof

Hallo HL-érs,

 

Inmiddels heb ik mijn ideeen wat concreter en ben ik bezig met de vertaling van mijn product ontwikkeling naar productie.

Ik wil plantenbakken (zeg maar meubilair voor buiten dat met grond en vocht , weer en wind in contact staat) laten produceren.

Heb een ontwerp gemaakt waar bloembakken een onderdeel van vormen. Ik ben nu aan het kijken naar de mogelijkheden om met diverse materialen te werken, zowel qua prijs, duurzaamheid maar ook qua minimaal productievolume. Waar ik aan denk is hout en kunststof. Voor beiden is wat te zeggen. Hout is natuurlijker, kunststof is welicht wat duurzamer. Moet erbij opmerken dat de bakken gekleurd/geverfd aangeboden worden. Ik ga het product online aanbieden als onderdeel van een totaalconcept (een oplossing in de richting van urban farming). Ik heb nog beperkt (in)zicht in de vraag. Slechts een gevoel en zie een tendens. Vandaar dat ik aanvankelijk mijn investeringen wil beperken. Eerst aan de slag, uitproberen, dan producten verfijnen en als mogelijk opschalen.

 

Mijn marketingstrategie is vooral die van diversificatie. Het product moet betaalbaar blijven, maar als mogelijk zo duurzaam mogelijk zijn (aantal jaren meegaan).

 

Ik heb nog geen ervaring met werken met/productie van kunststoffen. Ik weet dat voor kunststof verpakkingen matrijzen gebruikt worden, dus ga er vanuit dat dit ook voor grotere producten het geval is.

 

Mijn streven is naar een manier van produceren waarbij ik op kleine schaal aan de slag kan, toch een relatief hoogwaardig product kan bieden aan mijn eerste afnemers maar niet vast zit aan minimale afname/productievolumes.

Ik hoef niet direct aan de producten te verdienen. Het opbouwen van een naam vind ik belangrijker.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Hoe zijn anderen gestart met een soortgelijke situatie? Zijn er bedrijven die je ook in de opstartfase toch van dienst kunnen zijn zonder dat er meteen hoge opstartkosten mee gemoeid zijn?

 

Hoor graag jullie ervaringen, tips.

 

Alvast veel dank,

 

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Bas,

wellicht heb je er niets aan, maar kijk even naar deze video over urban farming. wie weet leidt het tot nieuwe contacten en ideeen.

TEDxTheHague - Rachelle Eerhart - Urban Farmer, Taking a Natural Cycles Perspective

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste Edo,

 

dank voor je reactie en hulp. De video is inspirerend. Wie weet geeft het nieuwe ideeen.

 

Ik zou mijn vraag ook anders kunnen insteken: Wat zijn de mogelijkheden om met kunststof producten te werken zonder direct met hoge basisinvesteringen te maken te krijgen. Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik neem even aan dat kunststof het meest voor de hand liggende materiaal is om plantenbakken te produceren omdat dit relatief lichtgewicht is (in vergelijking met hout), duurzaam (je hoeft het niet te schilderen). Nogmaals: De bakken bestaan in diverse kleuren. Als ik voor hout kies kan ik de productie relatief eenvoudig opstarten, voor kunststof ben ik hier minder in thuis.

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips of ideeen!

 

Veel dank

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je hout gebruiken als frame voor meubel/plantenbak en een standaard kunststof plantenbak erin zetten. Die zou je eventueel in semi bulk van een fabrikant kunnen kopen. Bespaart wat moeite en misschien kosten voor ontwikkeling van een eigen bak. Die houtenframes laat je dan weer ergens anders volgens jouw ontwerp maken, daar kun je vast wel mee beginnen in lagere aantallen.

 

Ik krijg het gevoel dat jij op basis van jouw gevoel een trend ziet. Dat kan misschien zo zijn, maar wanneer je een eigen ontwerp gaat maken en waarschijnlijk niet voortborduurt op een bestaand concept wat goed verkoopt, dan moet je wel wat precieser kijken naar het gebruik en de behoefte van jouw product voordat je een ontwerp bedenkt die daar niet op aansluit. Maar misschien was je dat al van plan....

 

succes!

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

@guus: neem ik mee. Dank! Heb jij zelf met polyester/matrijzen?

 

@veeveevee: Zeer nuttige feedback!. Bedankt.

MBT de doelgroep: Ik weet dat ik de doelgroep zal moeten verfijnen. Een zeer terechte opmerking van je. Misschien ligt voor mij hier nog wel de grootste uitdaging. Ik wil inzicht krijgen in wie voor mijn markt geschikt is zonder direct het idee publiekelijk te maken. Maar misschien kan ik deze vraag beter binnen een andere categorie op HL stellen. Mocht je hier nog tips in hebben, verneem ik deze graag!

 

dank,

Bas

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik heb daar geen concrete oplossing voor. Meest voor de hand liggende oplossingen:

- Vraag aan een deskundige; de voor de hand liggende deskundigen kunnen ook jouw concurenten zijn, dus de vraag of die voldoende meewerken

- Zoek statistieken op internet, CBS site etc, maar dan moet de trend wel op iets gebaseerd zijn wat in statistieken uit te drukken zijn, maar probeer het wel te bedenken/vinden, want dit soort cijfers helpen jouw wel om een hard businessplan te maken.

- Voer enquetes uit, daar waar jouw doelgroep rondloopt. Mogelijk bij tuincentra of huishoudbeursen, ik roep maar wat. Ken jouw idee niet volledig. Vraag wel om toestemming in deze twee voorbeelden. Je zou ook aan kunnen bellen bij de mensen die een vergelijkbaar product hebben gekocht, mocht je dat toevallig in hun achtertuin/voortuin zien,maar sommige mensen zijn daar mogelijk niet zo van gedient.

 

Succes en goed dat je op het forum terugkoppelt!

 

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf niet met polyester matrijzen, maar het wat ze zo veel voordeliger maakt is dat ze niet hitte bestendig moeten zijn. Hierdoor hoef je niet per se metaal als mal te gebruiken. En in de matrijs hoeft geen uitstoot mechanisme gemaakt te worden omdat je ze toch met de hand eruit haalt. Vooral dit laatste is vrij kostbaar.

Link naar reactie
  • 0

Zelf zou ik kiezen voor kunststof, vind ik zelf een fantastisch materiaal veel vormvrijheid.

En je kan ook denken aan rotatiegieten bijvoorbeeld, daarnaast zijn er zat goedkope manieren om een eerste kleine serie te produceren zonder hoge kosten te maken.

Dan ziet het er ten minste meteen professioneel uit en de eerste serie is toch waar je de indruk mee moet maken!

 

Ik kan je nog wel meer tips geven over dit soort 'productieproblemen' als je daar behoefte aan hebt want dat is waar ik me dagelijks mee bezig hou ;D

 

 

 

 

O.P.

Spuitgieten voor kleine series en exclusieve producten zonder matrijskosten | Ook serieproductie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.