Ga naar inhoud
  • 0

Uitkoopsom huurder

Beste lezers en adviseurs,

Graag wil ik meer weten over mijn rechtspositie en advies van jullei krijgen wat het beste is voor mij!

Ik huur al 28 jaar een mooie historische woning uitbouwjaar 1900. Nu wil mijn huidige verhuurder het verkopen en een woningcorporatie. Mijn huidige verhuurder is de gemeenste zelf. Ze zijn vandaag nij mij langs geweest voor een mondelinge gesprek. Dat mijn huurwoning over 3 jaar wordt verkocht aan een professionele woningcorporatie. En dat ik 3 keuzes heb:

A. ik mag het huis zelf als eerste kopen voor 190.000 euro.

B. ik mag mijn woonwensen geven en word er een andere wonin aangeboden.

C. De huurwoning wordt met mij als huurder verkocht en ik kan dan maximaal 3 jaar lang blijven wonen tegen het huidige huurovereenkomst.

Nu is mijn probleem dat ik het zelf niet kan en wil kopen met die 10 % huurderskorting. Omdat er teveel onderhouds werkzaamheden aan te pas moeten komen. Want het wooncomfort en binnehuiskwaliteit is nog steeds van de jaren '50.

Mijn voorstel :

Ik wil me sterk maken en eisen dat mijn huidige huurovereenkomst voor onbeperkte/opbepaalde tijd wordt geaccepteerd door de nieuwe verhuurder, ipv alleen max. 3 jaar. Vraag is: Kan ik dat eisen? Is dat mijn wettelijke recht of heb ik daar geen recht in.

Of

Ik eis een uitkoopsom van alle huur die ik de afgelopen 28 heb betaald plus allerlei woonkosten. Waarom?

Omdat het een unieke en grote huis, unieke straat, unieke lokatie betreft. Dit wordt me dan allemaal afgenomen als ik zomaar naar een andere huurwoning ga en die accepteer. Want in het centrum hebben ze geen soort gelijkwaardige huurwoning/straat meer in het binnenstad. Het is en blijft een feit dat ze me geen soortgelijkwaardige huurwoning in combinatie met mijn huidige huurcontract kunnen aanbieden. Is dit dan mogelijk en redelijk om te eisen tegen mijn huidige verhuurder of sta ik hier machteloos over???? Graag wil ik hier dat iemand mij hier over kan helpen.

Mijn huidige woonstitiatie is:

350 euro huur p/m

160 m2

300 m3

4 slaap kamers

Woonkamer 30 m2

tuin 30 m2

Binnenstad

Het is een ideale woonstraat met een monumentale uitzicht op een wandel park met daarachter een keline sfeervolle jachthaven kanaal. Verder is het een heel bijzondere straat met een historische verleden voor mijn kinderen hier heb ik ze nml groot gebracht en hebben ze jaren lang vol plezier buiten gespeeld in het parkje en langs het kanaal. Elk weekend komen ze vol enthousiasme naar mij en deze straat terug. Kortom het is een woonlocatie waar je geen dag in kunt vervelen, Je ziet veel historische aspecten er in gecombineerd met moderne hedendaagse stijl en kunstobjechten in het uitzicht. Elke dag begint de dag met een intense glimlach als je naar buiten kijkt of gaat. Verder is er veel variatie wat betreft de woningen van de buren. Van historische panden tot moderne stijlvolle huizen in herenhuis vorm. Alle woninegn in deze buurt zijn minimaal 3 ton waard.

Daarnaast organiseer ik elek jaar met volel plezier een buurtstraatfeest. Kortom dit zijn woonwaarden voormij die onbetaalbaar zijn voor mij. Omdat ik dit nietzomaar weg kan geven omdat de gemeente zo graag het huis wil verkopen.

Wat is het beste advies voor mij?

Alvast bedankt!

Mvg. Jonas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.