• 0

Willekeurig afschrijven en investeringsaftrek

Hallo mensen,

 

Ik ben bezig met de aangifte I.B. over 2011. Hieronder heb ik een voorbeeld geplaatst, en ik hoop dat een van jullie mij kan vertellen of ik het goed heb gedaan. De informatie die ik heb gehaald uit diverse andere topics van dit forum hebben me hierbij geholpen:

 

Willekeurige afschrijving:

 

2010:

 

Op 01-12-2010 aanschaft en betaald: Machine van 2350 met restwaarde 250. Deze wou ik in 2010 over 5 jaar afschrijven.

Af te schrijven bedrag: 2100.

In 2010 afgeschreven: 2100/5/12 = 35

 

In 2011 wil ik gebruik maken van de willekeurige afschrijving en het bedrag van 2065 ( overgebleven boekwaarde) in een keer afschrijven. Is dit juist en volgens de regels?

 

2011:

 

Op 31-12-2011 aangeschaft en betaald: Machine van 5000 met restwaarde 1000. Ook deze wordt in 5 jaar afgeschreven.

Af te schrijven bedrag: 4000

In 2011 wil ik gebruik maken van de willekeurige afschrijving ( maximaal 50%) in dit geval dus 2000

Is dit juist en volgens de regels?

 

Het bedrag wat in 2012 overblijft is 2000, in hoeveel jaar moet ik dit afschrijven wanneer je niet meer gebruik mag maken van de willekeurige afschrijving?

 

 

Investeringsaftrek:

 

In 2011 heb ik voor 5000 geïnvesteerd, de restwaarde van deze aanschaf is 1000. Moet ik uitgaan van de 5000 of 4000 bij de investeringsaftrek?

 

Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.

 

Groet Mo

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha die Mo,

 

Er zijn in de inkomstenbelasting een aantal verschillende vormen van 'willekeurig afschrijven', en de een is wat willekeuriger dan de ander. De meest gebruikte zijn de willekeurige afschrijving voor starters en de willekeurige afschrijving in het kader van de crisis. Op welke bedoel je?

 

Met betrekking tot de investeringsaftrek: het door jou betaalde bedrag is je investering, dus vermoedelijk de 5.000,- Als de 5.000 echter de prijs inclusief btw is, en je de btw terug kunt vragen, dan is de investering lager.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ha die Mo,

 

Er zijn in de inkomstenbelasting een aantal verschillende vormen van 'willekeurig afschrijven', en de een is wat willekeuriger dan de ander. De meest gebruikte zijn de willekeurige afschrijving voor starters en de willekeurige afschrijving in het kader van de crisis. Op welke bedoel je?

 

 

Hoi Marcel,

 

Wat is het verschil tussen de starters en kader van de crisis?

 

Waarschijnlijk ben ik een starter omdat ik in 2010 ben begonnen. Zoals ik het via dit forum heb gelezen mag je de willekeurige afschrijving mbt de cris in de jaren 2009, 2010 en 2011 gebruiken.

 

Wat is jouw advies?

 

Groet!

 

 

Link naar reactie
  • 1

De versnelde crisisafschrijving kun je toepassen op in 2009 t/m 2011 aangeschafte* bedrijfsmiddelen, mits aan de voorwaarden (betalingscriterium, ingebruiknamecriterium) wordt voldaan. In dat geval kan ook in 2012 versneld worden afgeschreven, 2011 is alleen van belang voor de aanschaf.

*althans bedrijfsmiddelen waarvoor in die jaren de investeringsverplichting is aangegaan

 

De WASO (willekeurige afschrijving startende ondernemers) biedt meer ruimte, daarbij kun je ook volledig ineens afschrijven. Deze regeling kent wel eigen voorwaarden.

 

Je kunt dus de voorwaarden voor beide regelingen aflopen en kijken voor welke je aan de voorwaarden voldoet. Indien beide, dan kies je de mogelijkheid die voor jou het meest gunstig uitpakt. Zo ook voor bijvoorbeeld de VAMIL, als die van toepassing is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De versnelde crisisafschrijving kun je toepassen op in 2009 t/m 2011 aangeschafte* bedrijfsmiddelen, mits aan de voorwaarden (betalingscriterium, ingebruiknamecriterium) wordt voldaan. In dat geval kan ook in 2012 versneld worden afgeschreven, 2011 is alleen van belang voor de aanschaf.

*althans bedrijfsmiddelen waarvoor in die jaren de investeringsverplichting is aangegaan

 

De WASO (willekeurige afschrijving startende ondernemers) biedt meer ruimte, daarbij kun je ook volledig ineens afschrijven. Deze regeling kent wel eigen voorwaarden.

 

 

 

Super, bedankt!

Ik neem aan dat ik dit gewoon moet verwerken in mijn resultatenrekening zodat mijn winst lager wordt.....

 

Of moet ik dit alleen aangeven op de aangifte zelf?

Link naar reactie
  • 0

 

Willekeurige afschrijving:

 

2010:

 

Op 01-12-2010 aanschaft en betaald: Machine van 2350 met restwaarde 250. Deze wou ik in 2010 over 5 jaar afschrijven.

Af te schrijven bedrag: 2100.

In 2010 afgeschreven: 2100/5/12 = 35

 

 

Die 35 is je maandelijkse afschrijving. De afschrijving 2010 bedraagt 2100/12 = 420. Ik denk dat je het zo ook bedoelde, maar dacht je er toch even op te wijzen, anders betaal je straks teveel aan ome Fiscus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.