• 0

Voor- en nadelen van starten bedrijf in Belgie

Als eerste wil even kwijt dat ik dit forum jaren te laat heb ontdekt wat veel relevante informatie is hier te vinden en scherpe en goede reacties. Na een aantal dagen lezen zou ik graag een vraag stellen hier.

 

Wij zijn aan het starten met een nieuwe onderneming wij zullen onze producten bij fabrikanten uit Azie importeren en deze distribueren binnen de EU. Hiervoor hebben wij een magazijn nodig van ca. 8.000 m2 (5.000 palletplaatsen) + kantoor nu hebben we onze bedrijfsmakelaar de opdracht gegeven opzoek te gaan naar locaties. Vorige week met de makelaar op enkele locaties geweest (voornamelijk regio Breda/Tilburg). Wij hebben nog geen ideale locatie gevonden, tijdens een tegenvallend bezoek afgelopen vrijdag merkte de makelaar op waarom niet in Belgie??..

 

Nou heb ik van het weekend eens op internet te hebben gezocht ben ik gisteren in de auto gestapt en wat locaties in Antwerpen en West Vlaanderen. En direct al een paar interessante locaties gevonden. De huurprijzen zijn ook een stuk lager dan in Nederland zeker in West-Vlaarnderen.

 

Waar we in NL ca. EUR 55.- m2 p/j moeten betalen kost vergelijkbaar in BE slecht EUR 25,- waar we dus in NL praten over een jaarhuur van ca. 450.000,- kom je in BE met 200.000,- er al.

 

Nu ben ik dus opzoek naar de grote verschillen tussen ondernemen in NL en BE

 

Wat ik al gevonden heb:

- Rechtsvormen komen overeen

- Personeel is duurder in Belgie door het sociale stelsel, wel zijn hier vele premiesubsidies voor. Wel is er makkelijker ongeschoold personeel te krijgen.

- In NL kunnen we de BTW verleggen in BE alleen is hier een garantie voor nodig dit is wel op te lossen om een bonded warehouse te beginnen maar hier hangt veel administratieve rompslomp omheen en wij exporteren alleen binnen de EU dus heeft verder geen meerwaarde

-VPB NL 25% VPB BE 33.9%

-...

 

Hebben jullie nog ervaringen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste deraaf,

 

Kijk even naar dit artikel; http://www.z24.nl/economie/artikel_295539.z24/Kwart_Belgische_bedrijven_wil_weg_uit_Belgie.html

 

Ik werk bij een organisatie die ondernemers kosteloos ondersteunt bij het starten van een bedrijf, het oriënteren op en aanvragen van subsidies, het zoeken naar een geschikte en betaalbare locatie, etc. Verder kan ik advies geven over de verschillen in fiscale regelgeving tussen België en Nederland en de diverse aspecten die daarmee samenhangen.

Stuur me even een berichtje per PM, dan neem ik contact met je op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.