• 0

Webshop/bedrijf beginnen, heb ik nog wat over het hoofd gezien?

Dit is vast webshoptopic nummer zoveel

But i'll give it a try.

 

Een vriend van mij is ZZP'er (laat zich inhuren voor electricien), wij hebben gezamelijk een hobby en die hobby kan ik niet prijsgeven omdat dit nogal een product is die nog niet op de markt is, orgineel wel, niet op maat, maar qua vraag onder hobbyisten (zo een 250.000 in Nederland, maar daarvan een klein percentage die zover is dit product echt te willen gebruiken) wel echt groot is.Dus we hebben een product!

 

Ik doe momenteel verkoop en marketing op een bedrijfsafdeling, ik kan zelf alles bouwen qua websites, ook ken ik de regelgevind omtrent webshops grotendeels, want ik doe ook de webshop ernaast van het bedrijf, alleen het bedrijf die de webshop heeft gebouwd wilt zijn geheimen niet prijsgeven of advies geven mits wij het van hun kopen (simpele webhosting is iets van 100 euro per jaar met 50 mb ruimte, 1gb dataverkeer en 5 email adressen, dan kun je voor 40 euro per maand het facturatie/offerte en database programma gebruiken, en uiteindelijk komt er nog bij de webshopmodule van 20 euro per maand, en hun moeten zelf de website bouwen, wat waarschijnlijk boven de 900 euro gaat kosten.

 

Dit vind ik geen zaken doen op zo een schaal) . Hijzelf doet zijn eigen administratie en weet hoe het is een eigen bedrijf te hebben, ook gaan wij zelf het product bouwen, wij hebben al goedwerkende prototypes en die zijn onder wat mede hobbyisten zeer goed ontvangen, ook dat ons product beter is dan het orgineel en 25% goedkoper plus op maat gemaakt met zelfs betere onderdelen, dus de mankracht en grootste gedeelte know-how hebben wij ook.

 

Maar na half fok/google afgestruind te hebben weet ik nog steeds eigenlijk niet wat een geschikte webshopmodule is. Ik ken persoonlijk ook niemand die een eigen webshop heeft, ik wil niet het onderste van de kan, maar wel een mooie webshopmodule.

 

Dit blijft hobbymatig en op kleine schaal, het is nog niet bedoeld om een mooie inkomen te krijgen, dat komt later wel want we willen ermee ook naar Spanje waar er ook vraag naar is (plus ik kan vloeien spaans en weet op het eiland Mallorca waar mijn familie vandaan komt ook zat potentiele klanten die naar dit product op zoek zijn)

 

later willen we wel echt uitbreiden naar de standaard dingen van de hobby, we gaan eerst kijken hoe het product loopt, of iedereen echt wel so enthousiast is over het product als ze voordoen (dit zijn geen vrienden of familie)

 

Dus mijn vraagpunten zijn:

 

- Weet iemand een simpele en betaalbare webshopmodule die ikzelf kan inbouwen met 'kladblok'?

- Heeft iemand informatie over webshop? dan niet het opstarten ervan (dus dat je eerst 3 A4tjes krijgt met het verschil tussen dromen en doen en dat soort onzin) maar nog net even de achterliggende dingen zoals rechten en plichten van de klant voor kopen op afstand (misschien zijn er nog speciale regels voor customized producten, ik heb er niks over gevonden, maar het kan zijn van wel). ik had ooit eens een mooie website 2 jaar terug over de algemene plichten en regels, maar ik kan die niet terug vinden.

- Zijn er nog tips en advies?

- Kritiek?

- Vragen?

 

Alvast bedankt. Sorry dat ik geen duidelijkheid kan geven over het product, maar ik heb altijd geleerd, weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet Ik had ooit eens wat handigs uitgevonden voor een kalender op de hangen voor een klant tijdens mijn stage, nooit meer aan gedacht of het idee het te patenteren en 2 jaar later zag ik een bedrijf die er patent 1 jaar eerder voor had aangevraagd en ze produceerde en zou mooi zijn als iemand over 3 maanden opeens ook zo een webshop heeft lopen... (wat mij in 1e instantie sterk lijkt want de prototype heeft al een jaar ontwikkeling geduurd)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sanchos,

 

Als je aan consumenten gaat verkopen dan geldt de Wet Koop op Afstand. Hier

vind je informatie van de Consumentenautoriteit over dit onderwerp, o.a. over de zichttermijn en de producten waar deze niet voor geldt.

Aanvullende informatie over de plichten van consument bij het retour zenden van producten (wat mag je wel en niet uitproberen) vind je hier en hier

 

Groeten, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je zelf de inhoud van de webshop gaan verzorgen, zorg dan dat je betere interpunctie (en minder haakjes) gebruikt. Dat houdt het leesbaarder. Ik heb grote moeite om door je post heen te lezen namelijk.

 

Er zijn best wel veel webshop programma's. Welke bij jou past hangt helemaal af van wat jij wilt en kunt. Dat is moeilijk voor ons in te vullen. Probeer er eens wat uit, de meesten zijn gratis of gratis te proberen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Miki voor de reactie,

 

Deze sites had ik al in mijn favorieten gezet om erop terug te kijken maar bedankt voor ze te posten.

 

Maar de wet is duidelijk met op maat gemaakte zaken, dus geen grijs gebied? Dus als iemand zegt, ik wil dit zo lang, dit zo lang, en graag dit onderdeel want die is sterker, dan is dat gewoon op maat gemaakt en geen recht als ze hem opeens terug willen sturen omdat ze ze niet bevallen? Dit zijn producten vanaf 1500 euro en we starten met eigen geld, liever 100% zekerheid dan twijfel.

 

En ik moet nog werken aan mijn communicatieve vaardigheden, daar heb je gelijk in Wouter.

Maar dat is een zeer bruikbare link, bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Als je het simpel wilt houden en toch een nette shop wilt hebben dan kan ik woocommerce aanbevelen.

 

Woocommerce is een wordpress plugin. Met een paar extra modules voor betalen etc kom je maximaal rond de 150 euro uit.

 

Zeker voor een één product shop (zoals ik je verhaal begrijp) is dit een mooi alternatief in vergelijking met de gebruikelijke ecommerce pakketten zoals magento. Voor wordpress zijn legio gratis plugin's (modules) te verkrijgen en legio gratis templates. Met een beetje kennis kun je ook zelf templates aanpassen of nieuw ontwerpen.

 

Voordeel van wordpress is ook dat je er makkelijk informatieve content aan kunt toevoegen, er is een zeer grote community en je hebt geen zware server nodig om te starten.

 

In dit topic staat mijn demosite.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als een enkel product gaat verkopen, zou ik me zeker niet belasten met Magento. Zoals Derek-Jan al aangaf zijn er goede plugins voor Wordpress en Joomla te krijgen die je gratis kunt testen. (en in sommige gevallen ook gratis of low-cost in gebruik zijn)

 

Een paar tips:

 

- zoek een webshop plugin die meerdere talen ondersteund, als je in de toekomst gemakkelijk wilt uitbreiden met een Spaanse versie.

 

- neem een plugin die gratis is, of eenmalig een bedrag kost en geen 'huurwebshop'. Ik maak uit je bericht op dat je je webshop graag in eigen beheer hebt. Als je dan een keer ergens hulp bij nodig hebt, kun je altijd een expert inhuren obv een factuurtje.

 

- ik zou persoonlijk altijd even bellen bij offerte aanvragen. Dit omdat ze op maat zijn, en een aardig cent kosten. Ik denk dat je hiermee grotendeels kunt voorkomen dat er problemen ontstaan bij bestellingen. Je bent dan misschien niet verplicht om producten retour te nemen, maar je wil ook geen ontevreden klanten die hun onvrede op internet gaan uiten. :)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Maar de wet is duidelijk met op maat gemaakte zaken, dus geen grijs gebied? Dus als iemand zegt, ik wil dit zo lang, dit zo lang, en graag dit onderdeel want die is sterker, dan is dat gewoon op maat gemaakt en geen recht als ze hem opeens terug willen sturen omdat ze ze niet bevallen?

 

Beste Sanchos,

 

In boek 7 artikel 46D lid 4 sub b onder 1 Burgerlijk Wetboek (http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling9A/Artikel46d/geldigheidsdatum_01-03-2012) staat dat als een product volgens specificatie van de koper is gemaakt, de zichttermijn van 7 werkdagen niet van toepassing is. Het gaat in dit geval om de mate van op maat maken: gaat het om een kleine aanpassing van een standaardproduct of om een volledig nieuw ontwerp ? Waar die grens precies ligt, is uiteindelijk aan een rechter om te bepalen. Een grijs gebied is dus mogelijk.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Als een enkel product gaat verkopen, zou ik me zeker niet belasten met Magento. Zoals Derek-Jan al aangaf zijn er goede plugins voor Wordpress en Joomla te krijgen die je gratis kunt testen. (en in sommige gevallen ook gratis of low-cost in gebruik zijn)

 

Een paar tips:

 

- zoek een webshop plugin die meerdere talen ondersteund, als je in de toekomst gemakkelijk wilt uitbreiden met een Spaanse versie.

 

- neem een plugin die gratis is, of eenmalig een bedrag kost en geen 'huurwebshop'. Ik maak uit je bericht op dat je je webshop graag in eigen beheer hebt. Als je dan een keer ergens hulp bij nodig hebt, kun je altijd een expert inhuren obv een factuurtje.

 

- ik zou persoonlijk altijd even bellen bij offerte aanvragen. Dit omdat ze op maat zijn, en een aardig cent kosten. Ik denk dat je hiermee grotendeels kunt voorkomen dat er problemen ontstaan bij bestellingen. Je bent dan misschien niet verplicht om producten retour te nemen, maar je wil ook geen ontevreden klanten die hun onvrede op internet gaan uiten. :)

 

Succes!

 

Bedankt voor deze adviezen over webshops.

Het bellen voor informatie wilde ik liever ook, alleen waar ik bang voor ben is het niet zwart op wit hebben, dit kan later nog op het contract/factuur gezet worden, maar straks krijgen wij een: 'ja maar in ons eerste gesprek over de telefoon zei u'

 

 

Maar de wet is duidelijk met op maat gemaakte zaken, dus geen grijs gebied? Dus als iemand zegt, ik wil dit zo lang, dit zo lang, en graag dit onderdeel want die is sterker, dan is dat gewoon op maat gemaakt en geen recht als ze hem opeens terug willen sturen omdat ze ze niet bevallen?

 

Beste Sanchos,

 

In boek 7 artikel 46D lid 4 sub b onder 1 Burgerlijk Wetboek (http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling9A/Artikel46d/geldigheidsdatum_01-03-2012) staat dat als een product volgens specificatie van de koper is gemaakt, de zichttermijn van 7 werkdagen niet van toepassing is. Het gaat in dit geval om de mate van op maat maken: gaat het om een kleine aanpassing van een standaardproduct of om een volledig nieuw ontwerp ? Waar die grens precies ligt, is uiteindelijk aan een rechter om te bepalen. Een grijs gebied is dus mogelijk.

 

Groet, Nynke

 

Eerder grote aanpassingen, het is te vergelijk als een Spiegel reflexcamera, een grote op maat gemaakte body, een kleine op maat gemaakte body, zo een accu erin of een hogere capiciteit, een kleine lens, een gigantische lens, maar eenmaal in elkaar gezet is het niet echt een kwestie van 1,2,3 uit elkaar halen en de onderdelen op een ander model overzetten.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor deze adviezen over webshops.

Het bellen voor informatie wilde ik liever ook, alleen waar ik bang voor ben is het niet zwart op wit hebben, dit kan later nog op het contract/factuur gezet worden, maar straks krijgen wij een: 'ja maar in ons eerste gesprek over de telefoon zei u'

 

 

Gewoon een aangepaste offerte vragen, als er dingen over de telefoon besproken zijn natuurlijk. De uiteindelijke offerte die je wil ondertekenen is in dit soort gevallen nooit de eerste. Let ook op de aan/afwezigheid van technische ondersteuning tijdens en/of na het bouwen van de website. Dit kan verschillen bij de verschillende aanbieders.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen is wat over de telefoon is besproken per e-mail bevestigen, op die manier bevestig je zwart op wit wat je telefonisch hebt besproken.

 

Heb je al nagedacht hoe je de betalingen laat verrichten, dit in verband met extra plug-ins of modules? Zelf gebruiken wij de software van Logivert (softwarepakket, eenmalige aanschaf) en die heeft diverse betaalsystemen ingebouwd (en worden met updates uitgebreid).

 

Ik sluit mij zeker bij de vorige schrijvers aan, zoek een gratis pakket of een pakket dat je eenmalig aanschaft. De huurpakketten lijken op het eerste gezicht goedkoper, maar op lange termijn zijn ze toch duurder.

 

Succes verder.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.