Ga naar inhoud
  • 0

Idee beschermen maar toch publiceren?

Beste forumbezoekers,

Wij zijn een beginnende onderneming gesitueerd in Eindhoven en hebben een idee wat we graag op de markt willen brengen.

Om ons idee te kunnen bewerkstelligen zullen we meerdere partijen moeten benaderen en hun interesse wekken om in ons te investeren.

Aanvankelijk was ons plan om een NDA op te stellen en die door de partijen te laten tekenen alvorens informatie over ons idee te verstrekken. Echter, zouden we graag een aantal schetsen/scenarios willen publiceren op verschillende Blogs om zo reclame te maken voor het idee en wellicht interesse te wekken bij verschillende bedrijven.

Zoals je merkt, is dit een beetje tegenstrijdig, we laten een partij een geheimhoudingsverklaring tekenen, maar publiceren het idee wel online. Daarom onze vraag of het publiceren op verschillende blogs al voldoende bescherming biedt zodat de bedrijven waaraan we het idee willen presenteren er niet zomaar van door mee kunnen gaan.

Volgens mij is het zo dat als je aan kunt tonen dat het idee van jou is, dmv copyright en auteursrecht, je in principe al voldoende bescherming hebt. Maar stel het bedrijf gaat er daadwerkelijk met ons idee vandoor, is dit dan aan te vechten met alleen copyright en auteursrecht?

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt,

Estatic Design

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoals je merkt, is dit een beetje tegenstrijdig, we laten een partij een geheimhoudingsverklaring tekenen, maar publiceren het idee wel online. Daarom onze vraag of het publiceren op verschillende blogs al voldoende bescherming biedt zodat de bedrijven waaraan we het idee willen presenteren er niet zomaar van door mee kunnen gaan.

Publiceren op een blog is openbaarmaking van het idee.

Door als eerst erover te schrijven kun je misschien de boeken in als de bedenker.

Publicatie op een blog biedt verder geen enkele bescherming tegen concurrenten.

Waar heb je vandaan dat publicatie op een blog bescherming bied?

Link naar reactie
  • 0

Auteursrecht op een idee bestaat niet. Je kan alleen auteursrecht krijgen op de manifestatie van dat idee. Als ik bv een groen jurkje bedenk (suikerspin met zeewier en eigeel) kan ik dat idee niet beschermen met copyrights, de specifieke uitvoering wel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat was dus eigenlijk de vraag, of blogs inderdaad bescherming bieden. Er zijn namelijk een behoorlijk aantal sites zoals yankodesign.com bijvoorbeeld waar vrij innovatieve ideeen op gepubliceerd worden, die vaak niet verder uitgewerkt zijn dan een aantal concept schetsen. Kunnen deze ideeen dan zomaar overgenomen worden?

Link naar reactie
  • 0

(ondertussen is er al aardig gereageerd zie ik, maar ik plaats mijn reactie die ik in de tussentijd getypt heb toch maar even :) )

Een idee op zich is eigenlijk heel moeilijk tot niet te beschermen.

Volgens mij is het zo dat als je aan kunt tonen dat het idee van jou is, dmv copyright en auteursrecht, je in principe al voldoende bescherming hebt. Maar stel het bedrijf gaat er daadwerkelijk met ons idee vandoor, is dit dan aan te vechten met alleen copyright en auteursrecht?

Auteursrecht zou alleen slaan op het door jouw geschreven stukje. Stel dat je een verhaal schrijft over hoe jouw idee is van hoe een tijdmachine zou werken. Vervolgens publiceert iemand anders datzelfde verhaal en doet alsof het zijn verhaal is. Dan kan je aanspraak maken op je auteursrecht en het verhaal laten verwijderen en al dan niet een schadevergoeding eisen.

Maar stel dat iemand daadwerkelijk die tijdmachine zou maken en op de markt zou brengen, dan heb je hoogst waarschijnlijk een zwak verhaal tegen over de rechter. De exacte werking en uitvoering van productie van het apparaat zal niet identiek zijn aan hoe jij het beschreven hebt. Immers kom je op het hele traject van idee tot aan de daadwerkelijke productie en verkoop veel obstakels tegen die overwonnen moet worden. Het 'idee' aan zich zal dus aangepast worden en niet meer identiek zijn aan hoe jij het ooit omschreven hebt. Bovendien heb jij nooit een tijdmachine gemaakt Bewijs dan maar eens dat er iets van jou gestolen is.

Volgens mij is de enige manier om een idee goed te beschermen dit idee goed uit te voeren. De kracht van een idee zit in de uitvoering. Een alternatief zou kunnen zijn om prototypen (indien van toepassing) te maken en daar octrooi op proberen aan te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Een val waar mensen vaak in trappen is proberen veel publiciteit en hype te genereren, ipv langzamer, anoniemer, te groeien.

Als je al snel bekend wordt, worden je, onvoorkoombare, fouten en langzamere dan gehoopte groei ook breder uitgemeten. Je wordt sneller gezien als yesterday's news. En je ontwikkeling raakt in een stroomversnelling die je vaak niet bij kunt benen.

Het is een tegenstelling: om investeerders te paaien moet je resultaten kunnen laten zien, maar vanuit strategisch oogpunt is het vaak beter om Sun Tzu's strategie te gebruiken: The quality of decision is like the well-timed swoop of a falcon which enables it to strike and destroy its victim.Sun Tzu's Art of War

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lastig dit. In ieder geval, bedankt voor de reacties!

Ik denk dat we er slim aan doen om vooralsnog niks te publiceren en alvorens we bij een bedrijf gaan presenteren we ze een geheimhoudingsverklaring laten tekenen. Pas als het idee voldoende ontwikkeld/uitgewerkt is (prototypes e.d.) zullen we wellicht iets gaan publiceren, maar dan is de volgende vraag: wanneer is een idee voldoende ontwikkeld/uitgewerkt?

Link naar reactie
  • 0

maar dan is de volgende vraag: wanneer is een idee voldoende ontwikkeld/uitgewerkt?

Als het bijna af is

Wanneer is het dan bijna af?

Als je op 95% zit

Hoe weet je wanneer je op 95% zit en niet op 92 of 97%

Dat weet je niet, alleen in je achteruitkijkspiegel is iets voor 95% af in vergelijking met de huidige stand van zaken.

Dit is mijn 5e wet van innovatie, een vinding is nooit af.

Het punt waar je naartoe wil ligt altijd in de toekomst, als je dat 100% punt hanteert als lanceerdatum dan kom je er nooit want het nu ligt altijd onder de 100%.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.