• 0

Afzetontwikkeling van nieuwe producten

ik ben mij aan het verdiepen in modellen ter voorspelling van de afzetontwikkeling van nieuwe producten. het lijkt er op dat het bass-model het meest gebruikt wordt om deze in te schatten. dat model maakt een onderscheidt in innovators en imitators, waaronder de early adaptors en andere groepen vallen. leuk zo'n modelletje, maar nog leuker dat dit model bewezen werkt. hebben jullie ervaring met dit of andere modellen?

 

ps: als er interesse is, wil ik best een spreadsheetje opzetten met een eenvoudig bass-model zodat het eventueel gebruikt kan worden bij het opstellen van ondernemingsplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

je hebt een inschatting gemaakt van de verkoop van een nieuw product. je denkt uiteindelijk uit te komen op een afzet van bijv. 1000 producten per maand. maar wat is je omzet in de eerste maanden, hoe snel groei je naar die 1000 toe? de eerste maand 10, dan 25, dan 100? sneller of langzamer? dat bedoel ik met afzetontwikkeling.

 

dat bass-model gaat uit van die twee genoemde groepen, waarbij de ene een vast percentage van de overgebleven doelgroep is (deze vertegenwoordigt de klanten die uit zichzelf je product kopen) en de andere een percentage van de gewonnen klanten (deze kopen je product onder "sociale druk"). zo bouwt de afzet zich op.

 

grote bedrijven passen dit toe bij de introductie van nieuwe producten. toen meneer bass dit bedacht was de kleurentelevisie in opkomst en met zijn model voorspelde hij het plafond in de verkopen. en dat klopte dus ook nog. hier meer info.

 

en het leek mij dus ook wel bruikbaar voor starters. als je je plan maakt kan je dit relatieve eenvoudige model gebruiken om je groeipad te onderbouwen.

Link naar reactie
  • 0

 

Interessant. Hij voorspelde hoeveel kleurentelevisies er verkocht zou worden. Dat zou je nu kunnen toepassen op flatscreens. Dan praat je dus over een nieuw product dat een bestaand product vervangt. Uit de eerste statistieken kun je het verloop van de totale curve afleiden. Voor Philips, Samsung en Sony interessant om de totale marktontwikkeling in te schatten, maar lastig om daar een marktaandeel uit te extrapoleren. En nog lastiger voor individuele detailhandelaren. Je zou kunnen zeggen dat ze gezien hun huidige marktaandeel ongeveer zoveel moeten verkopen van dat nieuwe product, maar hoe bouw je verstoringen in als een Aldi die plots met flatscreens gaat stunten?

 

Extra nadeel voor starters is dat ze geen startpunt hebben om vanuit te extrapoleren. Als ik vandaag flatscreens ga verkopen in Zwolle, en uit het totale verwachte volume is af te leiden dat er in mijn regio dit jaar tienduizend stuks verkocht gaan worden: wat is dan een redelijke verwachting voor mezelf? Toch moet het mogelijk zijn om de vraagontwikkeling te voorspellen, zoals waarschijnlijk de inzakkende vraag naar website-bouwdiensten een paar jaar geleden voorspeld had kunnen worden.

 

Misschien een leuke testcase! In webbouw zie je nu overcapaciteit, en prijzen die bijna onder het kostenniveau zakken. Hoe kunnen beginnende webbouwers dat op hun regio toepassen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar is het niet zo dat je eigen marktaandeel in prinsiepe er niet toe doet in zo'n schatting... het gaat toch om de verwachting van de totale hoeveelheid flatscreens of homepages in jouw omgeving verkocht zullen worden... pas als je die gegevens hebt kun je aan de slag met wie of wat de kansen en bedreigingen zijn binnen je regio. om vervolgens een "worst case scenario" maken met daarin bijvoorbeeld een actie van de Aldi... en daarna moet je aan de slag met je eigen USP waarom komen klanten bij jou en slaan ze concurent over...

 

na mijn mening is de "verstoring" niet van belang in dit model... het is juist een model om de afzet binnen een regio te bepalen. Geen ultiem model om je verkoop aan af te leiden...

 

nu nog wat vragen :)

 

TS het klinkt als een handig model voor sommige starters en misschien ondernemers die willen uitbreiden e.d. Maar wat behandeld dit model nu precies, nieuwe producten of vernieuwingen van een bestaand product. en wat is de maximale periode die kan worden voorspeld... hebben wij hier binnen deze homepage eigenlijk ruimte voor het plaatsen van handige modellen? en mogen wij deze zomaar plaatsen zonder een copyright te schenden?

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien een leuke testcase! In webbouw zie je nu overcapaciteit, en prijzen die bijna onder het kostenniveau zakken. Hoe kunnen beginnende webbouwers dat op hun regio toepassen?

 

hmm, maar is het niet zo dat je met dit model alleen maar de totale behoefte aan websites kunt berekennen... en omdat er overcapasiteit is zou er geen enkele beginnende webbouwer aan de slag kunnen volgens het model...

 

een model wat na mijn mening voor beginnende webbouwers veel handiger zou zijn zou een differentiatiemodel zijn welke de behoefte van de verschillende aspecten van webbouw weergeeft... bijvoorbeeld, is er binnen de regio behoefte aan redesign, techniekverbetering, aplicatie uitbreiding enz.

 

Dit differentatie model en een omgevingsanalyse van de verschillende webbouw bedrijven binnen de regio zou men samen kunnen trekken en tot een grafiek maken... waarin men kan zien welke behoefte er binnen de regio is en of zij daar in kunnen voorzien

 

en daarmee bepalen of hun bedrijfje levensvatbaar zou zijn

 

 

P.s.

ik zie dat ik een adminstrator aanval/bekritiseer... mijn ene puntje karma zou er morgen toch niet af zijn he!? ;D

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
  • 0

een model wat na mijn mening voor beginnende webbouwers veel handiger zou zijn zou een differentiatiemodel zijn welke de behoefte van de verschillende aspecten van webbouw weergeeft... bijvoorbeeld, is er binnen de regio behoefte aan redesign, techniekverbetering, aplicatie uitbreiding enz.

 

Ik kende dat Bass-model eerlijk gezegd niet, maar blijf me afvragen of zulke macro-modellen op micro-niveau toe te spitsen zijn. Om binnen de totale vraag bovendien te kunnen differentiëren, zul je toch ergens extra gegevens vandaan moeten halen. Ga weer terug naar kleurentelevisies: zou je aannemen dat bijvoorbeeld het aandeel dure design-toestellen overal gelijk is, of kan dat wellicht samenhangen met welstandsklassen in je regio? In food is al jaren sprake van sensus-data (alle kassagegevens van alle supermarkten in één database), maar dat ideaal is ook nog lang niet gerealiseerd.

 

P.s.

ik zie dat ik een adminstrator aanval/bekritiseer... mijn ene puntje karma zou er morgen toch niet af zijn he!? ;D

 

Karma? Daar staat minimaal onthoofding op! 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

een model wat na mijn mening voor beginnende webbouwers veel handiger zou zijn zou een differentiatiemodel zijn welke de behoefte van de verschillende aspecten van webbouw weergeeft... bijvoorbeeld, is er binnen de regio behoefte aan redesign, techniekverbetering, aplicatie uitbreiding enz.

 

Ik kende dat Bass-model eerlijk gezegd niet, maar blijf me afvragen of zulke macro-modellen op micro-niveau toe te spitsen zijn. Om binnen de totale vraag bovendien te kunnen differentiëren, zul je toch ergens extra gegevens vandaan moeten halen. Ga weer terug naar kleurentelevisies: zou je aannemen dat bijvoorbeeld het aandeel dure design-toestellen overal gelijk is, of kan dat wellicht samenhangen met welstandsklassen in je regio? In food is al jaren sprake van sensus-data (alle kassagegevens van alle supermarkten in één database), maar dat ideaal is ook nog lang niet gerealiseerd.

 

P.s.

ik zie dat ik een adminstrator aanval/bekritiseer... mijn ene puntje karma zou er morgen toch niet af zijn he!? ;D

 

Karma? Daar staat minimaal onthoofding op! 8)

 

onthoofding nogwel *wegduikt* :D

 

*vanachter de kast roept*:

Als het model een beetje aardig is uitgewerkt zal het wel rekening houden met de verschillende inkomensklassen binnen je regio... maar ik ben het met je eens dat dat op regionaal niveau niet als basis kan dienen. Het zou ook wel heel naief zijn als je dat als basis voor je beslissing zou nemen... De basis van een klein (regionaal) bedrijf is toch gedeeltelijk een *niet van duitste uitspraken houdt :D* fingertoppen gevoel... om weer op de fijne kijkkastjes terug te komen... ook al heb je een rijke omgeving... als al die rijke mensen geen geld over hebben voor protserige tv's zal het ook niet verkopen... dat zul je toch zelf moeten inschatten.

 

wat ik meer wou aangeven met mijn opmerking over dat het model niet handig zou zijn voor beginnende webbouw bedrijven, is dat er soms best behoefte is aan een speciefieke dienst. Maar als je alles op één bult gooit je nooit op een positief resultaat komt. Zeker niet in deze tijd... dat een testcase dus onzinnig zou zijn. Maar dat een uitwerking van een voorbeeld-model/manier van kijken naar je omgeving, best een aantal mensen kritisch tegen hun startideën aan zouden kunnen laten kijken... lijkt mij beter dan tegen een voorspelbaar negatief stel statistieken op te lopen... (ik hoor mijn docenten in mijn achterhoofd al schreeuwen dat ik niet mag stellen voordat ik ze pas goed heb bekeken en berekend ;D)

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
  • 0

Nou wat die Bass destijds blijkbaar goed duidelijk heeft gemaakt is dat de afzet van duurzame consumptiegoederen zich volgens een tamelijk vast en voorspelbaar patroon ontwikkelt. Interessant voor televisieproducenten en autofabrikanten die op grote schaal actief zijn en redelijk goede marktgegevens hebben. Msteer weet daar vast meer van.

 

Of die modellen ook lokaal bruikbaar zijn, hangt waarschijnlijk af van de beschikbaarheid van lokale data. Je moet toch het begin van een curve kunnen opzetten. Maar dat zou je ook met aannames kunnen doen.

 

Wat mij echter vooral intrigeert is of zoiets als de vraag naar websites te modelleren is. Een jaar of vijf geleden was er zoveel vraag en zo weinig expertise dat offertes van 50.000 gulden niet ongewoon waren. Nu gaan ze voor 500 euro over de toonbank. Als je dat ziet aankomen, kun je als leverancier tijdig een niche opzoeken. Of een ander vak. Maar toegegeven, ik zit de boel een beetje op te stoken hier.

 

::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou wat die Bass destijds blijkbaar goed duidelijk heeft gemaakt is dat de afzet van duurzame consumptiegoederen zich volgens een tamelijk vast en voorspelbaar patroon ontwikkelt. Interessant voor televisieproducenten en autofabrikanten die op grote schaal actief zijn en redelijk goede marktgegevens hebben. Msteer weet daar vast meer van.

 

Of die modellen ook lokaal bruikbaar zijn, hangt waarschijnlijk af van de beschikbaarheid van lokale data. Je moet toch het begin van een curve kunnen opzetten. Maar dat zou je ook met aannames kunnen doen.

 

Wat mij echter vooral intrigeert is of zoiets als de vraag naar websites te modelleren is. Een jaar of vijf geleden was er zoveel vraag en zo weinig expertise dat offertes van 50.000 gulden niet ongewoon waren. Nu gaan ze voor 500 euro over de toonbank. Als je dat ziet aankomen, kun je als leverancier tijdig een niche opzoeken. Of een ander vak. Maar toegegeven, ik zit de boel een beetje op te stoken hier.

 

::)

 

stoken is okkkaayyyyyy ;D

 

momenteel is er dus een overvloed expertise of/en minder vraag...

 

daarom kun je volgens mij momenteel beter een niche opzoeken... een USP zoeken... komen we terug op mijn eerste opmerking... zoek op welk vlak er behoefte is door te differentiëren... daar heb je een stuk meer aan...

 

het is best een leuk idee om zelf een keer iets op te zetten met alle highlevelaars... wat jij zegt een (test)case opzetten lijkt me opzich best leuk! iedereen medenken, iedereen zoeken... leerzaam voor iedereen lijkt me... komen vast leuke links naar gegevens boven!

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
  • 0

er blijkt al een model beschikbaar. zie http://www.outlier.be/nl/vb4_frame.htm.

 

deze werkt met het begin van de curve en trekt deze door. de formule heeft drie variabelen (m=afzet, p=innovator-factor, q=imitator-factor) die met drie perioden waarnemingen kunnen worden ingeschat. die variabelen kan je echter ook afleiden uit voorgaande, vergelijkbare productintroducties, of schatten mbv marktonderzoek.

 

een ander interessant artikel over de verschillen in diffusie staat op http://www.pdma.org/visions/oct02/diffusion.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.