• 0

VOF of BV oprichten? Omzet bestaat uit provisie. Maximaal 10 uur werk per jaar.

 

Samen met een nieuwe compagnon heb ik een opdracht bij een klant binnengehaald. Nu zit ik na te denken over de juridisch vorm die wij moeten aangaan. Een VOF of BV? Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen. Alvast dank hiervoor.

 

Wij hebben een buitenlandse onderneming geintroduceerd bij nederlandse retail organisatie. Over de omzet ontvangen wij van de buitenlandse onderneming jaarlijks een provisie. Wij hoeven naast het uitsturen van de jaarlijkse factuur geen enkele werkzaamheden uit te voeren. De verwachte omzet is 20k(maw 10k pp). Wij zijn beiden werkzaam als werknemer bij een bedrijf, zitten in de hoogste schaal voor IB en hebben een eigen huis met rente als enige aftrekpost voor de IB.

 

De vraag is nu of wij deze activiteiten in vof of een bv moeten onderbrengen?

 

Als wij een vof oprichten hebben wij geen recht op zelfstandigaftrek ed. Jaarlijks moet ik over de winst IB betalen ongeacht of ik het geld prive opneem. Dus 52% over 10k = 5,2k belasting. Netto houd ik hier 4,8k aan over.

 

Indien ik een bv met zijn compagnon opricht komen daar eenmalige oprichtingskosten bij kijken. Ook moet ik jaarlijks een jaarrekeening maken. Wellicht komt dit te vervallen ivm flex bv recht. Daarnaast stel ik mij de vraag hoe ik dan het salaris. Als ik 10k per persoon op neem betekent het dat het resultaat van de bv 0 euro is. Ik schat mijn werkzaamheden hoogstens in op 5 uur per jaar. Dit komt dus neer op een uurtarief van 2000 euro. Ik heb op internet gelezen dat er wordt gesproken over 40k per jaar vaak als uitgangspunt wordt genomen. Grofweg betekent dit dus 20 euro per uur. kan ik voor mijzelf een jaarsalaris van 100 euro geven (5 uur x 20 euro)? Fiscaal gezien is dit voor mij het meest gunstig. Ik betaal over de winst van de bv dan 20% aan vpb. De winst van de bv is dan 19.800 euro. Netto winst komt uit op 15,8k. Als ik mijn deel aan dividend uitkeer betaal ik in box 2 25% (toch?) over 7,9k = ca 2k. Als ik jaarlijks dividend uitkeer houd ik hier 5,9k aan over. Ik heb dit geld op zich niet direct nodig en ik kan dit dus ook in de bv laten zitten als een soort van pensioenvoorziening. Ik betaal dan alleen bij ontvangen dividend IB in box 2.

 

Daarnaast moet ik natuurlijk wel 9k aan aandelenkapitaal storten. Is het mogelijk om dit bedrag direct weer prive terug te lenen en hier 5% rente per jaar aan de bv te betalen. Deze rente is op bv niveau belast voor vpb, maar op prive niveau niet aftrekbaar voor ib. In mijn rekenvoorbeeld houd ik met 450 euro rente geen rekening.

 

Mijn Conclusie is dat ik bij 20.000 euro (mijn deel 10k) met bv voordeliger uit ben. Als de omzet stijgt nemen mijn uren niet toe. Dus wordt een bv steeds voordeliger.

 

Wat is jullie advies aan mij in deze? Hoe kijken jullie aan tegen het salaris van 100 per jaar?

Als ik nog punten vergeten ben hoor ik het graag.

 

Alvast dank,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me af of je dit recht op omzet zou kunnen inbrengen in een VOF. In een VOF moet een onderneming gedreven worden en, je geeft het zelf al een beetje aan, het recht op omzet (noem het voor het gemak een winstrecht) vormt naar mijn mening geen ondernemingsvermogen, zeker niet als je daar niet of nauwelijks werkzaamheden voor verricht. Hooguit als box-1 werkzaamheid (en zelfs dat betwijfel ik). Indien dat het geval is, zou inbreng in de BV tot afrekening over eventuele meerwaarde kunnen leiden.

 

Ik vraag me eigenlijk af of dit recht niet gewoon tot de box 3 bezittingen moet worden gerekend. Het lijkt in mijn ogen nog het meest op een overig vermogensrecht met waarde in het economisch verkeer, dat gebruikelijkerwijs wordt belast in box 3. In dat geval zou ik helemaal niets ondernemen. Het recht moet dan wel worden gewaardeerd, zodat een waarde kan worden aangegeven in box 3.

 

Heb je hier al bij stilgestaan?

Link naar reactie
  • 0

Da's een aardige. Ik heb hier op HL ooit eens geroepen dat ik mijn kennis (en het rendement daarop) ook in box 3 vind thuis horen. M.a.w.: omzet op adviesdiensten is eigenlijk ook gewoon rendement in box 3. Nu nog bepalen wat de waarde van mijn kennis is. Zou ik dit mogen doen aan de hand van de opbrengsten van de afgelopen drie jaar?

 

Sorry, beetje off-topic maar het is nog steeds vrijdagmiddag ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Da's een aardige. Ik heb hier op HL ooit eens geroepen dat ik mijn kennis (en het rendement daarop) ook in box 3 vind thuis horen. M.a.w.: omzet op adviesdiensten is eigenlijk ook gewoon rendement in box 3. Nu nog bepalen wat de waarde van mijn kennis is. Zou ik dit mogen doen aan de hand van de opbrengsten van de afgelopen drie jaar?

 

Sorry, beetje off-topic maar het is nog steeds vrijdagmiddag ;)

 

Haha, en we naderen het einde van de dag!

 

De situatie van de heer Broekhuijzen is in die zin bijzonder dat hij (althans dat maak ik op uit zijn verhaal) als een soort intermediair heeft gefungeerd en daarvoor is beloond met het omzetrecht. Stel, dat zou in een geheel Nederlandse situatie gebeuren, dan zou die beloning, afhankelijk van de kwalificatie van de relatie tussen de verstrekker en de ontvanger veelal eerst als winst of als loon worden belast. Daarna zal het omzetrecht m.i. gaan behoren tot het box 3 vermogen. Er worden immers geen werkzaamheden meer voor verricht, dus van een onderneming is zeker geen sprake. Dit zou nog anders kunnen zijn als het recht gelijk kan worden gesteld met aandelen, waardoor eventueel box 2 in het vizier kan komen.

 

Als je kennis inzet voor het verlenen van diensten, vormt die kennis een bedrijfsmiddel, persoonlijke goodwill. Dat bedrijfsmiddel vormt ondernemingsvermogen, dus ik ben bang dat dat lastig gaat worden. Weet niet hoe destijds is gereageerd? Heb je nu al jaren een vaste box 3 post 'Mijn enorme kennis van zaken'? :-D

 

Link naar reactie
  • 0

LOL, nee ik zie nog steeds geen kans mijn kennis goed te waarderen, volgens mij is die namelijk veel meer waard dan die oplevert in consultancy en dan zou ik mezelf wel eens in de vingers kunnen snijden met het box 3 verhaal en geen ondernemersaftrek ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

LOL, nee ik zie nog steeds geen kans mijn kennis goed te waarderen, volgens mij is die namelijk veel meer waard dan die oplevert in consultancy en dan zou ik mezelf wel eens in de vingers kunnen snijden met het box 3 verhaal en geen ondernemersaftrek ;)

 

Kennis wordt helaas maar al te vaak ondergewaardeerd. Dat is van alle dag. We hebben het er maar mee te doen vrees ik Marjan..

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor het meedenken.

 

Het is mijn nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt in box 3. Wellicht kan iemand mij dit verder toelichten.

 

Mijn tegenpartij verwacht wel dat ik hen een factuur stuurt. Zij moeten immers een titel hebben om mij een bedrag te betalen. Hoewel het een buitenlandse tegenpartij is moet ik wel een btw nummer hebben. In dit geval zal ik aan bd de intracommunautaire levering diensten moeten melden. Als ik een Nederlandse tegenpartij zou hebben betekende het dat ik wel factuur met btw moet opmaken. Vervolgens moet ik de btw afdragen. Mijn inziens kan dit alleen als ik een onderneming heb. Danwel via vof of bv. Indien het vof is ziet de bd mij als ondernemer en zal ik de balans en p&l moeten melden.

 

De link met box 3 kan ik dus niet maken. Graag jullie hulp.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor het meedenken.

 

Het is mijn nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt in box 3. Wellicht kan iemand mij dit verder toelichten.

 

Mijn tegenpartij verwacht wel dat ik hen een factuur stuurt. Zij moeten immers een titel hebben om mij een bedrag te betalen. Hoewel het een buitenlandse tegenpartij is moet ik wel een btw nummer hebben. In dit geval zal ik aan bd de intracommunautaire levering diensten moeten melden. Als ik een Nederlandse tegenpartij zou hebben betekende het dat ik wel factuur met btw moet opmaken. Vervolgens moet ik de btw afdragen. Mijn inziens kan dit alleen als ik een onderneming heb. Danwel via vof of bv. Indien het vof is ziet de bd mij als ondernemer en zal ik de balans en p&l moeten melden.

 

De link met box 3 kan ik dus niet maken. Graag jullie hulp.

 

 

 

Het punt is dat je feitelijk geen dienst meer verleent. De dienst is al verleend en daar heb je een omzetrecht voor ontvangen. Als de buitenlandse onderneming contractueel met jou vastlegt dat ze, in ruil voor de door jou verleende dienst (de intermediairsfunctie) een deel van de omzet aan jou moeten betalen, vormt naar mijn mening de toekenning van dat recht een betaling waarover BTW verschuldigd is. Als je het recht eenmaal hebt, dan valt dat volgens mij in box 3.

 

Vergelijk: als ik iemand zou betalen voor een dienst in natura in de vorm van een pakket aandelen, dan is in beginsel BTW verschuldigd over de waarde van de aandelen ten tijde van de toekenning. Op eventuele latere dividenden die opkomen uit de aandelen drukt geen BTW. Dit is niet veel anders dan jouw situatie.

 

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik denk zeker dat hiervoor wat valt te zeggen. Ben benieuwd naar de opinie van de heren experts.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.