• 0

Hoe van start als ZZP-ers

Beste ondernemers,

 

Ik ben 18 jaar en behoorlijk handig met websites. Ik klus her en der graag bij, bij zowel particulieren als bedrijfen die mij inschakelen. Ik heb daarom een week of 2 terug een KVK-nummer aangevraagd en sta sinds kort te boek als ZZP-er. Een schatting van mijn omzet is €6000,- per jaar.

 

Hoe ga ik te werk? Ik weet dat ik 19% BTW moet heffen over mijn diensten, en deze aan het eind van het kwartaal af moet dragen aan de belastingdienst. Tevens betaal ik 33% inkomstenbelasting. Stel mijn omzet van een bepaalde maand is €600,-. Moet ik dan €600,- overmaken naar mijn privé-rekening en in gedachten houden dat ik aan het eind van het jaar 33% hiervan terug moet betalen of kan ik er ook voor kiezen om €400,- over te maken en de inkomstenbelasting op mijn zakelijke rekening te laten staan?

 

Kan ik er nog een slaatje uit slaan om een VAR-WUO aan te vragen? Hoe werkt dit?

 

Zoals duidelijk wordt uit bovenstaand verhaal heb ik geen idee hoe ik te werk moet gaan. Alle informatie is voor mij zeer, zeer welkom en daar ben ik jullie dan ook zeer, zeer dankbaar voor.

 

Groet,

Gideon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tevens betaal ik 33% inkomstenbelasting.

 

Dat is een schatting van je gemiddelde belastingdruk. Hoeveel belasting je werkelijk betaalt is een ingewikkelde verhaal van boxen, schijven, heffingskortingen, aftrekposten etc.

 

Stel mijn omzet van een bepaalde maand is €600,-. Moet ik dan €600,- overmaken naar mijn privé-rekening en in gedachten houden dat ik aan het eind van het jaar 33% hiervan terug moet betalen of kan ik er ook voor kiezen om €400,- over te maken en de inkomstenbelasting op mijn zakelijke rekening te laten staan?

 

Of je de ib nu zakelijk of privé op een rekening laat staan, maakt niet zoveel uit. Handiger is om je winst te schatten, een voorlopige aangifte ib te doen, en die gespreid te betalen. Zodoende betaal je elke maand al een deel van de IB en is de slotafrekening na afsluiten van het boekjaar, definitieve aangifte en aanslag, minder groot.

 

Kan ik er nog een slaatje uit slaan om een VAR-WUO aan te vragen?

 

Dat is geen slaatje, dat is een verklaring waar je opdrachtgevers om kunnen vragen, zodat ze weten of ze op betalingen aan jou loonheffing moeten inhouden.

 

Waar je waarschijnlijk op doelt is ondernemer worden voor de inkomstenbelasting. Dat levert allerlei aftrekposten op ja, mits je aan de criteria voldoet, waaronder het urencriterium (1.225 uur in een jaar aan je onderneming besteden).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gideon,

 

Leuk dat je voor jezelf gaat beginnen!

 

Een tip die ik je in ieder geval kan meegeven is dat als je een omzet hebt van 6000 euro je bij de belastingdienst een aanvraag kan doen om per jaar je BTW aan te geven. Dit scheelt weer wat werk elk kwartaal. Daarnaast kom je met deze omzet in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling. Zolang je niet meer dan € 1.345 BTW zou moeten betalen krijg je een korting á dat bedrag. Tussen de € 1.345 en € 1.883 BTW krijg je een gedeeltelijke korting. Meer informatie over de KOR vindt je op de belastingdienst website.

 

Wat betreft je IB constructie. Het maakt naar mijn weten niet uit waar je het geld stalt. Op het moment dat jij je IB wil gaan betalen kan je een privé onttrekking van je zakelijke rekening doen en daarvan het gedeelte IB betalen.

 

Als je nog specifieke vragen hebt horen we het wel!

 

edit: stuk over zelfstandigenaftrek klopte niet.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 1
kan je in 2012 gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. Het urencriterium is dit jaar als eis komten te vervallen.

 

Huh? Je slingert zo een raar misverstand de wereld in. In november 2011 heeft een meerderheid in de Tweede Kamer de regering gevraagd om een onderzoek naar alternatieven voor het urencriterium. Bedoel je dat?

 

Voorlopig geldt het urencriterium nog gewoon en de situatie van de rijksbegroting is niet zo rooskleurig dat we in de nabije toekomst belastingvoordeeltjes kunnen verwachten.

Link naar reactie
  • 0

kan je in 2012 gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. Het urencriterium is dit jaar als eis komten te vervallen.

 

Huh? Je slingert zo een raar misverstand de wereld in. In november 2011 heeft een meerderheid in de Tweede Kamer de regering gevraagd om een onderzoek naar alternatieven voor het urencriterium. Bedoel je dat?

 

Voorlopig geldt het urencriterium nog gewoon en de situatie van de rijksbegroting is niet zo rooskleurig dat we in de nabije toekomst belastingvoordeeltjes kunnen verwachten.

 

Ik was in de veronderstelling dat het urencriterium was geschrapt. Blijkbaar is dat voorstel er niet doorheengekomen.Bedankt voor de correctie. Zie o.a.: http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/id6103-zelfstandigenaftrek-zonder-urencriterium.html en het bericht dat het inderdaad niet wordt veranderd: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/themas/ondernemersfaciliteiten/artikel/202/het-urencriterium-wordt-(nog)-niet-afgeschaft

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

 

Een tip die ik je in ieder geval kan meegeven is dat als je een omzet hebt van 6000 euro je bij de belastingdienst een aanvraag kan doen om per jaar je BTW aan te geven. Dit scheelt weer wat werk elk kwartaal. Daarnaast kom je met deze omzet in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling. Zolang je niet meer dan € 1.345 BTW zou moeten betalen krijg je een korting á dat bedrag. Tussen de € 1.345 en € 1.883 BTW krijg je een gedeeltelijke korting.

 

EN vergeet het genoten voordeel van de kleine ondernemers regeling niet aan te geven in de inkomstenbelasting; je betaalt geen/minder omzetbelasting maar dit voordeel moet wel aangegeven worden in de inkomstenbelasting!

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Ontzettend bedankt voor de informatie, uiterst waardevol. Jullie commentaar werkt ontzettend verhelderend.

 

Vandaag heb ik de VAR-Loon verklaring ontvangen. Schiet ik dus in principe vrij weinig mee op. Dit komt waarschijnlijk omdat ik heb opgegeven dat ik (slechts) 3 tot 7 opdrachtgevers heb. Ga dus meteen bezwaar aantekenen waarin ik verklaar dat ik al zodanig veel opdrachtgevers heb gewonnen sinds ik mijn verklaring heb aangevraagd dat ik er rond de 10 ga krijgen, mijn opdrachtgevers hebben liever een VAR-WUO. Hoop dat het wat wordt.

 

Overigens had ik nog een vraagje over de betaalwijze. Ik heb nog geen zakelijke rekening, maar het lijkt me wel handig zodat er geen onduidelijkheden kunnen ontstaan over wat ik uit kan geven en wat niet. Bovendien werkt het verhelderend voor de administratie om online alle relevante transacties in te kunnen zien. Nu zie ik dat ik bij ING een tweede rekening af kan sluiten, die ik via dezelfde manier (Mijn ING) kan beheren, onder mijn eigen naam, met een aparte betaalpas en rekeningnummer. Dit kost €3,75 per kwartaal, tegenover een zakelijke rekening (á €92,- per jaar). De voordelen van een zakelijke rekening (goedkoop telefoonabonnement, overrated Google coupons, blablabla) kunnen me niet zoveel schelen. Mag dit? Ik was vandaag bij de ING en die vertelde mij een of ander vaag iets over de KVK die dan per se een zakelijke rekening, volgens mij wilde hij me gewoon in een zakelijke rekening duwen. Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben.

 

Alvast dank,

Gideon

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke rekening is niet verplicht. Volgens mij is het niet eens verplicht om uberhaupt een rekening te hebben, maar pin me daar niet op vast ;) (werkt ook niet echt handig natuurlijk ;D ) Verder vind ik het wel apart dat je een VAR-Loon hebt gekregen bij 3 tot 7 werkgevers, terwijl je duidelijk zegt hier in wilt doorgroeien en begint met €6000 omzet. Die WUO moet gewoon mogelijk zijn...

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke rekening is idd niet verplicht, een betaalrekening in prive volstaat. Zeker als je relatief kleinschalig begint is een rekening op naam helemaal niet raar en ook geen probleem.

 

Ter overweging:

Een zakelijke rekening staat wel wat professioneler naar buiten, zeker als ook je onderneming wat groter wordt in de toekomst.

Overigens kun je met een zakelijke ING rekening ook gewoon inloggen in mijn ING, werkt op precies dezelfde manier als de prive betaalrekening van ING. Die 94,00 euro zijn zakelijke kosten en dus aftrekbaar, en het eerste jaar is gratis ...

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.