• 0

Ondernemen is aanpassen

Soms roep ik dat wij in de tijd van Darwin leven en dan doel ik op het zakelijk aspect. De evolutietheorie loopt daar parallel aan en ik merk het aan mijn bedrijf waarbij de opzet zo sterk is als de vraag in de markt.

 

De kern van je kracht vinden en dat op de juiste manier vertalen naar je bedrijf, ik erken dat het een heel proces is maar het levert wel resultaat op.

 

Zelf begon ik met een bedrijf in reisartikelen, dat werden relatiegeschenken en nog een zijstap gedaan richting de goede doelen. In mindere tijden ging ik bijbuffelen en parallel in loondienst om uiteindelijk het doel te willen bereiken.

Inzicht bracht mij tot het punt dat een verkoop van diensten/producten mij het beste ligt en dan toegespitst op het telefonische vlak richting de zakelijke markt.

 

Per saldo: Ik heb mijn richting bepaald en nu nog de verdere evolutie om die te verdiepen.

 

Hoe staat het met jullie? Kun je veranderen, is de wil of de noodzaak er en zijn je bedrijven uiterlijk anders maar is de kern voor jezelf herkenbaar?

 

Ben benieuwd,

 

Met ondernemersgroet,

Rick.

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De noodzaak om te moeten aanpassen is herkenbaar, in mindere tijden ben ik ook uitgeweken naar andere kunsten. Later bleek dat niet alleen noodzaak, maar ook heel prettig te zijn (toen het geen noodzaak meer was): het talent om snel te kunnen schakelen tussen vaardigheden is denk ik wel ondernemers eigen. Maar doordat we vaak de weg kiezen die ons op dat moment het meeste succes biedt, sneeuwen andere talenten wel eens onder.

 

Mindere tijden zorgen er bij mij dus ook voor dat ik op een andere en minder rechtlijnige manier moet blijven ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

De noodzaak om aan te passen is herkenbaar, vanwege marktverandering of economische aspecten. Het is voor mij persoonlijk wel een traject met vallen en opstaan geweest om het in te zien. Van origine ben ik een hardcore drukwerkexpert, waarbij ik zowel technisch, adviserend als uitvoerend een hele degelijke kennis heb door het zelf te doen. Naarmate de jaren vorderden heb ik mij verdiept in websites, interactief ontwerp en nu sinds een paar jaar ook in app design. Het is iedere keer wel een leuke uitdaging geweest om in iets nieuws te stappen, je erin vast te bijten en alles er proberen uit te halen wat mogelijk is binnen mijn persoonlijk kunnen. Het opzoeken van nieuwe grenzen en deze te doorbreken is wel mijn drive.

 

Door aan te passen blijf je op zich ook scherp, maar kan je ook op nieuwe ideeën komen, waar je met de start van je bedrijf geen eens aan dacht. Zo ben ik er zelf achter gekomen dat mijn kracht ligt in het uitdenken van concepten voor apps/websites. Een verborgen talent, waar ik in eerste instantie niks mee had, maar nu wel een soort passie van mij is geworden naast het grafische vak. Uiteindelijk wil ik hier wel meer mee doen, gezien ik heb gemarkt dat dit mij tegenwoordig makkelijk af gaat.

Een verrassing voor mij zelf, maar wel een aangename. Zonder markt verandering was ik hier denk ik niet op gekomen en was ik vastgeroest gebleven in mijn vaste patroon, puur drukwerk.

 

De grafische sector staat momenteel onder druk. De uurtarieven en prijzen in het algemeen zijn gekelderd, mede omdat iedereen op zijn of haar portemonnee let. En het feit dat door de technologische revolutie meer websites met standaard-oplossingen worden geboden zijn mensen nu wel gemakzuchtiger om een niet zo uniek logo aan te schaffen voor een paar tientjes dan een servicegericht bedrijf in te huren voor een paar duizend euro. Mensen kiezen meer voor gemak, ik zie het terug in de resultaten van logo's en sites die gemaakt worden. Op zich niks mis mee, maar als bureau/ontwerper of vormgever is het handig om dit te signaleren. Er zijn nog tal van klanten die persoonlijke kwaliteit wensen om onderscheidend op de markt te komen, het is dan ook zaak deze ondernemers te koesteren en het maximale eruit te halen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.