• 0

Leverancier failliet

Beste leden,

 

Hierover vindt ik echt niets op internet.. Het is een vreemde situatie maar vier jaar geleden ben ik met hulp van een leverancier gestart. Kosten destijds opgelopen tot 40k waarvan er nu nog ca 19k openstaat. Wij draaien lekker, lopen in op deze "hulp", hebben geen vette boterham, maar gezien de potentie verwacht ik die snel.

 

Deze leverancier heeft het nu zwaar, heb hem uitgebreid aan de tel gehad waar zij aangeeft eerdaags failliet te gaan... Wellicht krijg ik dus bezoek van de curator? Mijn vraag aan jullie; hoe los je dit op een goede manier op?

 

Natuurlijk ben ik bereid gewoon aan mijn verplichtingen te voldoen, alleen die 19k heb ik nu niet beschikbaar. Zou een curator openstaan voor een regeling, of werken ze daar niet mee?

 

Hoor graag jullie adviezen en reacties!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Curatoren staan meestal wel open voor een regeling. Zijn er afspraken gemaakt over het tempo waarin terug wordt betaald? Want een curator kan dat afgesproken tempo niet versnellen zonder jouw toestemming. Is er geen afspraak, dan is het bedrag direct opeisbaar.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voorde reactie! Er is geen schriftelijke, maar een mondelinge afspraak.

Standaard aflossing per week, eventueel aanvullend met wat extra wanneer dat mogelijk is.... Die 19k heb ik nu niet liggen, ik hoop dat we hier een regeling voor kunnen treffen?

 

Ik heb ook wel eens gehoord voor afkoop op een bepaald percentage? Zijn daar gangbare voorbeelden van, of kan ik beter gewoon even afwachten op de brief van de curator?

Link naar reactie
  • 0

Hold your horses. Wacht rustig op een bericht van de curator. Een beetje curator zal vde openstaande vorderingen op zijn to-do- lijstje hebben, maar er zijn ook genoeg die nalaten om daarop dadelijk actie te nemen. Pas actie ondernemen als de curator aan de deurvklopt. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat de schuld - in termijnen - moet worden voldaan.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dank. Absoluut, ik voldoe "graag" aan mijn verplichtingen en ren hier ook niet voor weg. Ik ga zorgen dat de gegevens op papier staan wat betreffende de terugbetaling in termijnen.

 

Nogmaals even terugkomend op het percentage, word er door de curator iets van een voorstel gedaan, of stuurt hij gewoon een brief; openstaande vordering waarop u dient af te lossen, zelfde bedrag, ander rekeningnummer?

 

Of reageer je met dat je bijvoorbeeld 30% wilt betalen en dat het daarmee klaar is? Ik kan me voorstellen dat dit voor de curator het snelst geld binnenhaalt?

Link naar reactie
  • 0

Ga er vanuit dat de curator in beginsel een briefje zal sturen voor het volle pond. Het is vandaag de dag niet meer zo dat curatoren alleen maar oog hebben voor het belang van de crediteuren. Als de boedel erbij gebaat is dan zal de ccurator bereid zijn om een werkbare regeling af te spreken met een debiteur. Of dat ook kan door slechts een deel van de schuld te voldoen, hangt af

Van de omstandigheden. Ga uit van 100% in termijnen. Een deelbetaling is denk ik alleen haalbaar als de verhaalspositie van de debiteur sterk tevwensen over laat en een deelbetaling meer zekerheid biedt dan een regeling in termijnen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dank u vriendelijk. Ik ga er voor nu dus gewoon even vanuit dat ik kan overmaken naar een ander rekeningnummer.

 

Kan ik wellicht iets beter slapen dan dat ik had gedacht, was er bang voor dat mijn zaak er nu ook aan onderdoor zou gaan door dit voorval... Als ik jullie reacties goed begrijp is er overleg met de curator mogelijk en zijn afbetalingen bespreekbaar.

Link naar reactie
  • 0

een heel ander punt.... ben je afhankelijk van deze leverancier?

Als deze failliet gaat, kan je dan dus zo overstappen naar een andere leverancier voor je producten?

Als dat namelijk niet kan heb je een veel ernstiger probleem en moet je eerst maar eens kijken waar je je producten dan zou kunnen gaan inkopen.

Want zonder inkoop geen verkoop en dus geen omzet en dus geen aflossing van de schuld.

Link naar reactie
  • 2
Het is een vreemde situatie maar vier jaar geleden ben ik met hulp van een leverancier gestart. Kosten destijds opgelopen tot 40k waarvan er nu nog ca 19k openstaat.

 

Het afgelopen jaar zijn we al flink overgestapt. We doen nog 10% bij deze partij,

 

Wij draaien lekker, lopen in op deze "hulp",

 

Zou jouw leverancier misschien (mede) door dit en zijn coulante opstelling over betaling van de schuld in de problemen geraakt zijn?

 

Wellicht kan je een reikende hand aanbieden nu het bij jouw zo "goed" gaat.

Link naar reactie
  • 0

19k is bij 400k inderdaad een druppel op een gloeiende plaat. Ik zou er wel van uit gaan dat een curator niet zo maar klakkeloos akkoord gaat met een aanbod van 30% als je zelf niet echt in zwaar weer zit. Of de curator moet het snel af willen handelen omdat hij er zelf geen brood in ziet.

 

Denk na over een haalbare regeling en stel die voor zodra het ter sprake komt. Maar maak wel afspraken die je na kunt komen zonder zelf in de problemen te komen.

Link naar reactie
  • 0

De kogel is door de kerk, vanmorgen telefoon gehad van de aangestelde curator. Een erg aardige man welke mij kon vertellen "voorlopig" accoord te gaan met de afbetalingsregeling zoals reeds werd gehanteerd.

 

Ik heb hem uitgelegd dat ik hier erg blij mee ben, en dat ik dat coulant vindt. Omdat ik er graag een keer klaar mee wil zijn, en dit veel van mijn gemoedsrust vergt heb ik hem gevraagd dat ik wel eens heb gehoord dat er in dit soort situaties ook genoegen wordt genomen met een deelbetaling.

 

Hij gaf direct aan dat hij dit prettiger vond, en dat als ik nu 11k overmaakte dat het ook klaar was. Uiteraard heb ik dat niet liggen en heb hem gevraagd dat ik wellicht bij mijn broer wat kan lenen, maar dat dit hooguit 5k is. De beste man wist mij te vertellen dat hij dan even een maand wil afwachten wat de boedel verkoop doet, en dat ik dan even de tijd heb om hier achteraan te gaan. Mijn vraag, wat moet ik gaan zeggen?! Die lening zou mogelijk zijn voor een bedrag van 7k.

 

Dit soort situaties zijn echt erg onprettig, ik ben blij met de regeling , maar als het sneller kan scheelt dat een hoop zorgen en grijze haren. Ook omdat de curator altijd het recht heeft om direct op te eisen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de voordelen ook van het in een keer betalen van een x bedrag, helemaal omdat ik hier dan mee klaar ben en me weer op de toekomst kan richten...

 

Onze zaak loopt beter als vorig jaar, wederom een stijgende lijn. Maar wat voor bedrag is verstandig om te noemen, zodat dit serieus overkomt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.