• 0

KOR in IB aangifte

Beste forumleden,

 

Zoals velen ben ik bezig met de IB 2011 aangifte voor mijn eenmanszaakje en vof, maar vroeg me het volgende af:

 

Ik pas de kleine ondernemersregeling toe omdat ik < €1.345 aan BTW zou moeten afdragen voor de OB. Ik weet van dit forum dat je het bedrag aan BTW dat je door de KOR tijdens de OB in je zak houdt vervolgens wel bij je IB aangifte als omzet moet optellen.

 

Klopt het dan als ik het volgende doe:

 

Omzet: €7.093

Kosten: €1.281

Winst: €5.812

 

+ KOR: €1.119

 

Winst voor de IB2011: €6.931 --> Vul ik dit bedrag dan in bij mijn netto-omzet in de aangifte? Ik weet anders niet waar ik de KOR terug zou moeten laten komen.

 

Bedankt voor jullie input! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog bedankt John voor je antwoord.

 

Volgens mij begreep je inderdaad goed wat ik vroeg, namelijk waar ik het bedrag aan KOR moest invullen. Ik vroeg me namelijk af of ik dat bij mijn netto-omzet moest optellen of elders aangeven (zoals bv in mijn voorbeeld in de bijlage).

 

Nu plaats ik het totaalbedrag aan omzet + KOR gewoon onder netto-omzet.

kor.thumb.gif.79230271823f7913f06a365e400fe9e1.gif

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruud,

 

De KOR is een directe bate uit je ondernemingsactiviteit en hoort bij de netto-opbrengst. Dat je 'm in je administratie als bijzondere bate, overige opbrengst o.i.d. boekt, soit. Dat is aan jou. Maar zoals je het in je eerste post beschreef is het correct.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals: de vraag was: waar vul ik de KOR in op mijn IB-aangifte en dat is toch gewoon bij het resultaat uit je onderneming.

 

groet,

 

John

 

Er is niets mis met de manier waarop je het invult, want het leidt tot dezelfde verschuldigdheid aan belastingcenten.

 

Als je het netjes wilt doen, dan kan je het scherm opbrengsten sluiten en kan je een ander schermpje openen waar je bijzondere baten in kunt vullen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Met verrekening bedoel ik dit: pas in het 4e kwartaal werd mij duidelijk dat ik de KOR kon toepassen, dus de al betaalde BTW (van eerdere kwartalen) kon ik terugvragen.

Maar goed, mijn vraag was: moet ik nog het kwijtgescholden bedrag van de KOR elders dan bij de netto-omzet invoeren in de aangifte IB?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je dan in het 4e kwartaal opgegeven ? Is daar de KOR toegepast over alle kwartalen?

Als dat zo gegaan is, kun je de betaalde BTW met de ontvangen BTW wegboeken.

 

Het saldo van het BTW over de schulden (BTW bij verkoop) minus de vorderingen (BTW bij inkoop) komt dan bij de opbrengst. verder nergens.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik naast het opgeven van de KOR bij de netto-omzet deze ook nog als privé onttrekking opvoeren?

De verrekening is gewoon op mijn zakelijke rekening gestort.

 

Dit is wartaal.

 

Je hebt een X bedrag (dat als schuld bij je onderneming op de balans stond) niet hoeven te betalen, omdat het binnen de KOR viel. Dan moet je de schuld doorstrepen (debiteren dus) en een opbrengst (geen omzet, maar ‘overige opbrengsten’) registreren (crediteren dus).

Dat is alles.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik wil de KOR opgeven bij de overige opbrengsten.

 

Als je naar het onderstaande voorbeeld kijkt (eerder op forum vermeld), welk bedrag moet ik dan vermelden?

 

1. 684 euro ??(dus alleen KOR in 4e kwartaal) of

2. 684 + 569 (KOR in 3e kwartaal) = 1253 euro??

 

voorbeeld:

BTW in 2012: (omzet - voorbelasting = 5c)

 

1e kwartaal: 155 (ook betaald)

2e kwartaal 222 (ook betaald)

3e kwartaal: 569 (kor toegepast !! met 569, om niet te moeten betalen)

4e kwartaal: 436 (KOR toegepast met 684)

 

Totaal 1382

KOR 1253 (2.5*(1883-1382)

 

Werkelijk Te betalen BTW geheel 2012: 129 (1382-1253)

 

Omdat er al 377 (155+222) betaald is in het 1e en 2e kwartaal, denk ik 248 euro (377-129) terug te ontvangen

 

Dus in het 4 kwartaal vul ik het volgende in:

5c: 436

5d: 684 = KOR

 

- 248 (te ontvangen)

 

Mvg,

Stan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.