• 0

Opstellen W&V en Balans voor IB2011 - ik loop vast

Beste forumleden,

 

Ik heb een vraag over W&V en Balans die ik bij de IB2011 moet invullen. Eigenlijk is mijn situatie heel simpel (ik heb bv. geen openstaande vorderingen/schulden), maar ik kom er zelf toch niet helemaal uit omdat ik nu in mijn tweede jaar (en dus tweede aangifte) een aantal zaken tegenkom waarvan ik niet weet hoe ze te verwerken:

 

-   de aankoop van een laptop à €900 ex BTW. Deze denk ik met over twee jaar versnelt af te kunnen schrijven, dus met €450 per jaar.

-   KOR: BTW ontvangen – BTW af te dragen: €1119

 

Cijfers van mijn eenmanszaak:

- Ondernemingsvermogen per 31/12/10 = €249 (het getal dat onderaan de balans staat op 31/12; het ondernemingsvermogen)

- Omzet = €7.093 (omzet ex btw) + €1.119 (KOR) = €8.212

- Kosten = €1.281

- Winst = €6.931

 

Mijn vraag is nu hoe ik de onderstaande W&V en Balans kloppend kan maken. Ik heb er echt al veel tijd ingestoken en ben voor mijn gevoel / voor mijn doen nu redelijk op de goede weg, maar het klopt nog niet (helemaal). Hopelijk zien de experts al snel waar ik de mist in ga :)

 

W&V:

DEBET:

- kosten: 831 (totale kosten van 1281 - 450 afschrijving)

- afschrijving 450 (laptop)

- winst: 6931

CREDIT:

- omzet: 8212

 

Balans:

ACTIVA: 257

- Waarde op 1/1/11: 249 debet (openingssaldo, OV per 31/12/10)

- Inventaris/laptop:

450 debet (originele waarde 900 / 2 --> versnelt afschrijven?)

- Bank:

8212 debet (omzet)

1281 credit (totale kosten)

7173 credit (opname prive)

 

PASSIVA: -643

- 249 credit (openingssaldo, OV per 31/12/10)

- EV:

7373 debet (prive opname)

6931 credit (winst volgens W&V)

450 debet (afschrijving laptop)

 

Ik maak ergens een of meerdere fouten, hoogstwaarschijnlijk met de afschrijving / waarde van de laptop, want als ik beide posten weghaal (dus de 450 aan beide zijden), dan zijn de activa en passiva wél gelijk, namelijk beide -193. Dit kan echter niet de juiste methode zijn, omdat de laptop sowieso op de balans moet terugkomen, correct?

 

Voor het gemak heb ik als bijlage een afbeelding toegevoegd met de W&V rekening en de balans, dat leest wellicht iets makkelijker dan bovenstaande opsomming :)

 

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie input!

               

wv_balans.thumb.gif.1d76bf4a635ed7bb02dabc141b3a6154.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Mijn motto bij het ondernemen is altijd:

- zorg dat je core competence overeenkomt met je core business

- doe je core business zelf, en besteedt de rest uit.

 

Een zzp boekhouder doet jouw boekhouding altijd goedkoper en beter dan jij. Jij verdient in jouw uren meer als je je eigen ding doet, en niet boekhoudt, en zeker niet als je dan vastloopt. Mijn ervaring is ook dat een externe boekhouder meer aan besparingen oplevert dan 'ie kost aan uren.

 

:-)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet zo goed wat die 249,- op je balans doet (zowel debet als credit). Op je balans staan debet je bezittingen, het ondernemingsvermogen op 1 januari is geen bezit.

Wel een bezit is je banksaldo per 31 december. en wel het werkelijke saldo van je zakelijke bankrekening, niet het banksaldo dat je berekend hebt.

Ook een bezit is inderdaad de laptop, als je die 50% afschrijft zou die nog een fiscale waarde hebben van 450,-

 

Als je een geen schulden hebt, is je ondernemingsvermogen je enige post aan de creditzijde, en die is dus per definitie even hoog als je bezittingen bij elkaar opgeteld.

 

 

Vervolgens dient het verschil in ondernemingsvermogen tussen 1 januari en 31 december gelijk te zijn aan je winst minus je privé opnames.

Ik snap niet waarom je je afschrijvingskosten nog eens extra aan de creditzijde vermeldt. Ik begrijp uit je verhaal dat je 831 euro 'echte kosten' hebt en 450 afschrijvingskosten, in totaal dus 1.281 kosten, klopt dat?

 

Helpt dit?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo zie heb je twee problemen:

 

- Ten eerste heeft de afschrijving geen plaats in de balans, die is immers al meegerekend in de winst.

- Ten tweede schrijf je als ik het goed lees je laptop dubbel af. Ik neem aan dat je met: (totale kosten van 1281 - 450 afschrijving) bedoeld dat 1281 inclusief de hele laptop is? Dan heb je eigenlijk maar 1281-900 kosten. Die laptop heeft immers nog waarde. Vervolgens wordt die laptop minder waard en dat is dan de 450 euro die je bij "afschrijvingen" opneemt.

 

(Sowieso is de manier waarop je de balans nu opstelt eigenlijk niet een echte balans, maar meer een mutatieoverzicht. Normaal gesproken bevat een balans een overzicht van bezit/schuld op een bepaalde datum.)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Als ik het zo bekijk ben ik bang dat ik toch minder op de goede weg ben dan ik had gehoopt. ???

 

@ Christine,

je hebt uiteraard helemaal gelijk en datzelfde vertel ik anderen ook... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch ook wel uitdagend vond om deze puzzel (wat dit voor mij is) op te lossen. Dit is denk ik wel de laatste keer dat ik dit probeer, want het kost me inderdaad erg veel tijd. Punt is nu echter dat ik na dit weekend eigenlijk niet meer in staat ben om hier tijd en aandacht aan te besteden, dus ik kan het helaas ook niet meer uitbesteden ivm de tijd die het kost om iemand te zoeken en alles te regelen. Maar ik heb de mental note aangemaakt ;)

 

@ Marcel,

Dat helpt zeker :) die 249 hoort inderdaad niet zo los op de balans te staan. Dit was het bank saldo en EV bij het sluiten van de balans afgelopen jaar. Ik verplaats het meteen even.

 

Ik heb in totaal 1.281 aan kosten gemaakt, waar de 900 van de laptop al bij in zit. Dus de laptop buiten beschouwing gelaten, heb ik slechts 381 aan kosten. Als de afschrijvingskosten à 450 hier ook bij horen, kom ik inderdaad op 831 uit.

 

@Michiel,

Okay, ik heb nu dus de afschrijving weggehaald bij de passiva op de balans.

 

Wat betreft het dubbel afschrijven, waar doe ik dat? op de W&V of op de balans? N.a.v. deze opmerking heb ik op de balans nu de kosten aan de activa zijde met 900 verminderd, zodat de laptop er nu niet meer inzit.

 

Ik begrijp wat je bedoelt wbt het mutatieoverzicht. Maar is het niet zo dat als ik de "mutatieposten" weghaal en enkel hetgeen laat staan wat "onderaan de streep" overblijft aan bijvoorbeeld EV, dat het dan wel de balans is? Ik heb nu namelijk inderdaad de losse elementen erbij gezet om voor mezelf te kunnen zien wat ik er al wel/niet in meegenomen heb.

 

Mijn W&V lijkt in orde? Als bijlage de "geupdate" balans:

wv_balans2.thumb.gif.c0580cf94858e5e854b945915bc24fac.gif

Link naar reactie
  • 0

 

Wel een bezit is je banksaldo per 31 december. en wel het werkelijke saldo van je zakelijke bankrekening, niet het banksaldo dat je berekend hebt.

 

Volgens de vraag van Marcel heb je gegeven dat het saldo op het begin van 2011 (eind 2010) op 249 stond en dat het gelijk was aan het (Begin) Vermogen. Maar volgens de vraag van Marcel: Wat is het werkelijke bank saldo op 31-12-2011. Dit moet dus (zakelijk zijn). Geen prive.

 

De BTW zullen we weggewerkt denken met de KOR.

Hoe heb jij je prive opname van 7373 bepaald ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Brood, mijn excuses als ik de opmerking van Marcel niet goed heb begrepen. Het bedrag dat op 31/12/11 daadwerkelijk op mijn rekening stond was € 1.970.

 

De prive opname van 7373 is de som van alle bedragen die ik van mijn zakelijke rekening naar mijn privé rekening heb overgemaakt. Deze heb ik heel eenvoudig via internet bankieren opgezocht.

 

Bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

Als de kosten en omzet ook nu goed zijn heb je en winst van € 7381

Klopt dit volgens jou?

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
         

      W&V      

   

   

      W&V      

   

   OPMERKINGEN   
         

      debet      

   

   

      credit      

   

      
   KOR      

            

   

   

      1119      

   

      
   omzet      

            

   

   

      7093      

   

      
   kosten      

      381      

   

   

            

   

      
   afschrijving      

      450      

   

   

            

   

      
   winst      

      7381      

   

   

            

   

      
         

      (winst)      

   

   

      (verlies)      

   

      
   Totaal      

      8212      

   

   

      8212      

   

      

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er klopt iets niet Ruud.

Ik ben nu niet blij met je hoge bankrekening. Ben je zeker dat je die zakelijk beschouwen moet, want als je dat bedrag hebt en je hebt 7373 ook nog opgenomen, dan heb je meer opgenomen dan wat je om-ge-zet hebt?

 

Omzet+btw = 8441 (7093+ btw)

Je banksaldo is vermeerderd met: 1721, je hebt opgenomen : 7373 Totaal 9094

 

Als de bankrekening goed is dan zijn je prive opname maar € 5210,-

 

Bank en prive samen zouden 7180 moeten zijn. Dan klopt het.

 

Kun je dat ergens verklaren?

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht komt het doordat ik vorig jaar niet gekeken heb naar het bedrag dat daadwerkelijk op mijn rekening stond, maar naar het berekende bedrag.. en zoals jij net al vertelde is dat niet de bedoeling.

 

- Het berekende bedrag van 249 komt niet overeen met het daadwerkelijke bedrag van 1.734 dat per 1/1/11 op mijn zakelijke rekening stond. Dit houdt dus in dat er (1734-249 =) 1485 extra op de balans komt te staan, dus 1734 ipv 249 (?).

In ieder geval is mijn rekening dus niet met 1721 vermeerderd, maar met slechts 236 (van 1734 naar 1970).

 

- En kijkend naar wat ik van de zakelijke rekening heb afgehaald als privé opnames, moet er bij die 7373 nog 323 opgeteld worden: dat maakt dan 7696.

 

(Ik heb eigenlijk geen goede reden dat ik deze 323 niet eerder bij mijn privé opnames heb opgeteld, enkel dat ik dat op 2 januari heb overgeboekt naar privé en ik meende dat dit geld was dat ik in het jaar ervoor (2010) had verdiend. Probeer dit (gebrek aan) logica maar niet te begrijpen haha :) )

 

Komen we hiermee al dichter in de buurt bij de bedragen die jij noemt, Brood?

 

EDIT: hieronder update W&V en Balans

wv_balans3.thumb.gif.76d1cafa7b3d574f8e7137421f2f516e.gif

Link naar reactie
  • 0

Het is niet de bedoeling dat je niet berekend wat het zou kunnen zijn.

 

Je volgende uitspraak klopt dus niet, of wel?l

....die 249 hoort inderdaad niet zo los op de balans te staan. Dit was het bank saldo en EV bij het sluiten van de balans afgelopen jaar. Ik verplaats het meteen even.

Zo lopen we in een cirkeltje en dat houden we niet lang vol.

 

De 249 is het Eigen Vermogen op het begin van het jaar. Dat je wellicht ook aan de belasting hebt aangegeven. Als je daar vanaf gaat wijken moet er een goede reden genoemd worden.

 

[*]Dus EindVermogen (EV opgegeven aangifte 2010) is €249. Klopt dit?

[*]Begin saldo Bank (zakelijk ) € 1734 klopt dit?

[*]Prive opgenomen volgens overboekingen in 2011 € 7373. Klopt dit

[*]Eindsaldo Bank (zakelijk) € 1970 Klopt dit?

[*]Op 2 januari 2012 (dit jaar) € 323 opgenomen naar prive. Klopt dit?

Alles nog even goed nagaan.

 

Nog even een vraag die me binnen valt.

Heb je de laptop van € 1071 (incl BTW) via Prive betaald of direct van de Zakelijke bankrekening (gepind) ? En dezelfde vraag over eventuele kosten die geboekt staan?

 

Verder geen updates meer geven van je balansen, heeft geen zin.

Ik zal kijken of er dan verder wat te breien valt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle berichten die telkens andere cijfers lieten zien helemaal doorgespit. Maar als jullie even uitgaan van de laatste balans en resultatenrekening die wordt getoond dan zit er in de telling van de balans een verschil van 900. Dat klopt ook wel want middels de mutaties op de bankrekening is geen rekening gehouden met de aanschaf van de computer voor 900.

 

Ik mag overigens wel adviseren voor volgende jaren met een echte boekhouding te beginnen want de huidige aanpak leidt gegarandeerd tot grote ongelukken in de administratie.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle berichten die telkens andere cijfers lieten zien helemaal doorgespit. Maar als jullie even uitgaan van de laatste balans en resultatenrekening die wordt getoond dan zit er in de telling van de balans een verschil van 900. Dat klopt ook wel want middels de mutaties op de bankrekening is geen rekening gehouden met de aanschaf van de computer voor 900.

Ik schep geen waarde aan de getoonde balans met 900 verschil van Ruud en mede ook door je volgende regel.

 

Ik mag overigens wel adviseren voor volgende jaren met een echte boekhouding te beginnen want de huidige aanpak leidt gegarandeerd tot grote ongelukken in de administratie.

 

Ben ik met je eens. Dit had ik ook voor de laatste post gepland om te vermelden. >:(

Ik denk dat we er wel uitkomen.

Goed dat iemand anders meekijkt overigens.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Ecofin,

Staat genoteerd. Ik zoek na deze aangifte inderdaad iemand die mij hierbij helpt / dit voor mij kan doen. Ik dacht onterecht dat ik er zelf wel uit zou kunnen komen, omdat mijn situatie objectief gezien waarschijnlijk vrij simpel is voor jullie. Ik ga proberen iemand bij mij in de buurt (A'dam West) te vinden die dit voortaan tegen een redelijke prijs voor mij uit handen kan nemen.

 

Wat betreft je opmerking over de balans, waar zou ik die 900 dan moeten vermelden? als creditpost bij bank?

 

@ Brood,

Ik heb wel degelijk geprobeerd te rekenen met de cijfers die ik gaf aan de hand van hetgeen jij zei, het is niet zo dat ik hier wat cijfers post en verwacht dat iemand anders mijn rotzooi opruimt. Ik hoop ook niet dat ik die indruk weg, want dat is absoluut niet mijn bedoeling. Mijn probleem was alleen dat ik niet snapte waar de 7180 die jij noemde vandaan kwam en ik begreep uiteindelijk dus niet waar ik "heen moest rekenen".

 

Maar ik waardeer je hulp zeer! Hieronder de antwoorden op jouw vragen:

 

 

[*]Dus EindVermogen (EV opgegeven aangifte 2010) is €249. Klopt dit? JA

[*]Begin saldo Bank (zakelijk ) € 1734 klopt dit? JA

[*]Prive opgenomen volgens overboekingen in 2011 € 7373. Klopt dit Nee, die 323 dient hier nog bij opgeteld te worden. Dat maakt samen dus 7696

[*]Eindsaldo Bank (zakelijk) € 1970 Klopt dit? JA

[*]Op 2 januari 2012 (dit jaar) € 323 opgenomen naar prive. Klopt dit? Nee, dat was 2 januari 2011

 

Nog even een vraag die me binnen valt.

Heb je de laptop van € 1071 (incl BTW) via Prive betaald of direct van de Zakelijke bankrekening (gepind) ? En dezelfde vraag over eventuele kosten die geboekt staan?

 

Ik heb die laptop à 1072 (incl BTW) vanaf mijn privé rekening voorgeschoten, maar heb dit bedrag vervolgens vanaf mijn zakelijke rekening weer naar mijn privé rekening overgemaakt. Wat de overige 381 aan kosten betreft is het een mengelmoes, want ik heb een aantal zaken (bv treinkaartjes) met mijn privé rekening betaalt, maar andere zaken weer wel direct vanaf mijn zakelijk rekening. Helpt het ons als ik dit exact bekijk, dus een lijstje opstel met welke kosten ik direct van de zakelijke heb betaald en welke ik vanuit privé heb voorgeschoten? Dan doe ik dat nu even:

 

Van die 381 heb ik:

[*]218 vanaf privé betaald

[*]163 vanaf zakelijke rekening betaald

 

Overigens kom ik nu ook tegen dat ik vanaf mijn zakelijke rekening een gift heb gedaan van € 250 aan de stiching van een bekende van mij. Ik denk dat dit ook van belang is, ookal zijn het wel geen kosten.

 

EDIT: en ik laat de balans in het vervolg wel weg

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we dan maar wat cijfers hard maken.

 

[*]Materiele Activa € 450,- (laptop)

[*]Je eind banksaldo: € 1970,-

[*]Je winst: € 7381

 

 

Nu loopt het zeker niet in balans met het beginvermogen van €249,-

En je prive opname vind ik nog steeds dubieus:

Dus:

Dit beginvermogen zou ik daarom gelijk willen zetten met je Banksaldo van € 1734

En de prive opnames gaan dan naar € 6695,- Op die manier kun je de aangifte rond krijgen. OK?

 

Dan moet jij het maar met die prive opnames van € 7696, weten te rijmen.

Het ligt wel heel dicht bij een verschil van € 1000,- (+ €1) of dicht bij de prijs van de laptop.

 

Nog voor de zekerheid:

Heb je geen rekenfout (6 i.p.v. 7) op de prive optellingen gemaakt?

Heb je de laptop toch in 2011 aangeschaft?

Heb je nog een schuld van €1001 ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog voor de zekerheid:

Heb je geen rekenfout (6 i.p.v. 7) op de prive optellingen gemaakt? Inderdaad, ik heb een afrondingsfout gemaakt, de prive opnames zijn in totaal 7697 (dus niet 7696)

Heb je de laptop toch in 2011 aangeschaft? Ja

Heb je nog een schuld van €1001 ? Nee

 

Ik vind het prima om de prive opnames aan te passen en het beginvermogen op 1734 te zetten als dat betekent dat ik de aangifte kan indienen. Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet precies hoe alles nu zit zodat ik de aangifte kan invullen. ???

 

Ik kan het verschil van €1000 verklaren denk ik!! Ik zie net dat ik €1000 heb overgemaakt naar deze zakelijke rekening vanaf mijn andere VOF!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het prima om de prive opnames aan te passen en het beginvermogen op 1734 te zetten als dat betekent dat ik de aangifte kan indienen. Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet precies hoe alles nu zit zodat ik de aangifte kan invullen. ???

 

Ik kan het verschil van €1000 verklaren denk ik!! Ik zie net dat ik €1000 heb overgemaakt naar deze zakelijke rekening vanaf mijn andere VOF!

 

-Prima vinden om de prive opnames aan te passen?

-Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet precies hoe alles nu zit zodat ik de aangifte kan invullen. ???

-€1000 verklaren denk ik...

 

Wil je niet afkraken, maar een administratie voeren doe je niet met posten aan te passen, niet begrijpen wat je waar moet invullen of denken dat je iets gaat verklaren! Deze zijn allemaal gebaseerd op onderliggende stukken/documenten!

 

Zoek professionele hulp!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het prima om de prive opnames aan te passen en het beginvermogen op 1734 te zetten als dat betekent dat ik de aangifte kan indienen. Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet precies hoe alles nu zit zodat ik de aangifte kan invullen. ???

 

Ik kan het verschil van €1000 verklaren denk ik!! Ik zie net dat ik €1000 heb overgemaakt naar deze zakelijke rekening vanaf mijn andere VOF!

 

-Prima vinden om de prive opnames aan te passen?

-Ik begrijp eerlijk gezegd alleen niet precies hoe alles nu zit zodat ik de aangifte kan invullen. ???

-€1000 verklaren denk ik...

 

Wil je niet afkraken, maar een administratie voeren doe je niet met posten aan te passen, niet begrijpen wat je waar moet invullen of denken dat je iets gaat verklaren! Deze zijn allemaal gebaseerd op onderliggende stukken/documenten!

 

Zoek professionele hulp!

 

Geen probleem, maar wordt wel een beetje een herhaling van zetten zo, aangezien we dat nu al een aantal keren vastgesteld hebben in dit topic. Het is niet dat ik het niet met je eens ben (en ik heb ook al aangegeven dat ik dat na deze aangifte ga doen), maar momenteel heb ik die mogelijkheid niet.

Link naar reactie
  • 0

Ruud,

 

n.a.v. een eerdere opmerking mijnerzijds heb ik je even een pm gezonden.

 

Succes met de aangifte verder

 

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Goed, ik neem aan dat je die prive opname kunt verklaren. Is dus niet € 7695,-. Maar € 6695,-

De verlies en winst rekening, weet je nu hoe je die moet invullen, niet?

Je zet dus de €1119 (KOR) . Bij buitengewone Baten, en niet bij “overige opbrengsten”

 

Je moet in de aangifte bij de vraag : “Is het fiscale ondernemersvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fiscale ondernemersvermogen aan het eind van het boekjaar?” Met NEE aanvinken.

 

Dan krijg je bij de activa en passiva twee kolommen:

Daar vul je zowel voor het begin van 2011 als voor het eind van 2011 de onderstaande gegevens in.

Bij prive onttrekkingen: € 6695 invullen.

De rest is dus normaal invullen.

 

                  

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               
      Activa      

   Begin   

   

   

   Eind   

   

      Mat. Activa      

   0,00   

   

   

   450,00   

   

      Liquide middelen      

   1734,00   

   

   

   1970,00   

   

      Passiva      

      

   

   

      

   

      Ondernemersvermogen      

   1734,00   

   

   

   2420,00   

   

            

      

   

   

      

   

      Prive onttr.      

      

   

   

   6695,00   

   

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het verschil van €1000 verklaren denk ik!! Ik zie net dat ik €1000 heb overgemaakt naar deze zakelijke rekening vanaf mijn andere VOF!

 

 

Waarom je dat doet is voor jouw rekening, kan ik weinig mee. Beschouw het dan maar als prive storting, en bij de vof als prive opname. Dus €1000 storting maakt effectief jouw opname (€ 7.....) de opname op €6695 (afrondingen weggelaten).

Link naar reactie
  • 0

Mijn privé onttrekking was 7697, als ik hier die 1000 vanaf haal kom ik op 6697 uit.

 

Ik ga proberen om de genoemde cijfers in te vullen in mijn aangifte.

 

EDIT:

Brood, ik kan niet vinden waar ik de privé onttrekking moet opgeven. Gevonden, niet in het W&V of balans venster zoals ik dacht, maar later bij Box 1 dus.

 

De activa en passiva zijden komen nu mooi overeen, beide zijn 2.420. Ik heb ook de KOR ingevuld bij buitengewone baten, zoals jij aangaf.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak ergens een of meerdere fouten, hoogstwaarschijnlijk met de afschrijving / waarde van de laptop, want als ik beide posten weghaal (dus de 450 aan beide zijden), dan zijn de activa en passiva wél gelijk, namelijk beide -193. Dit kan echter niet de juiste methode zijn, omdat de laptop sowieso op de balans moet terugkomen, correct?[/Quote]

 

95983045.jpg

 

Hoi Ruud,

 

Toelichting op de balans en winst- en verliesrekening die ik heb samengesteld op basis door jou verstrekte gegevens volgt hieronder.

 

In de boekhouding moet je het onderscheid tussen ontvangsten en opbrengsten (omzet) en tussen uitgaven en kosten goed onderkennen. Ik zal dit even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Alle uitgaves zijn kosten, maar niet alle kosten zijn uitgaves. Afschrijvingskosten zijn kosten, maar geen uitgaves want je hebt al betaald voor de laptop (bank/kas vermindert), alleen je smeert het bedrag over meerdere jaren uit in verband met waardevermindering/slijtage (kosten ten laste van de winst- en verliesrekening). Alle ontvangsten zijn opbrengsten, maar niet alle opbrengsten zijn ontvangsten. Zo heb je omzet die je meeneemt in een jaar (opbrengst/omzet), maar het bedrag is nog niet ontvangen van je debiteuren (dus krijg je een vordering op je balans terwijl je niks op je bank of in je kas krijgt). Ik hoop dat deze uitleg bepaalde principes van boekhouding heeft opgehelderd.

 

In het licht van het verhaal hierboven hoort overige kosten inclusief BTW -want dat is wat je in je handen of op je rekening krijgt- in mindering gebracht te worden op je bank en exclusief BTW op de debetkant bij je winst- en verliesrekening. Je hebt 900,- EUR incl BTW voor je laptop uitgegeven dus daarmee vermindert ook je bank. Bij de winst- en verliesrekening komt alleen de afschrijving op de debetkant. Deze zie je niet terug op de balans. Je ontvangsten bestaan uit je omzet incl BTW, want daarmee is je bank toegenomen terwijl op je winst- en verliesrekening je omzet excl BTW voorkomt. Ten slotte reken je je af te dragen BTW uit, in dit geval had je meer te betalen BTW dan te vorderen dus wordt het opgenomen aan de passiva kant als schuld.

 

Via bepaalde formulieren pas je dan de KOR-regeling toe, misschien kan hierna je anderen daarmee helpen. Als laatste raad ik je aan om inderdaad je boekhouding uit te besteden ;).

Link naar reactie
  • 0

De aangifte is nu (bijna) gelukt! Ik ben nu nog even aan het kijken naar de cijfers van mijn andere onderneming (VOF), die moet ik uiteraard ook opgeven, maar daar heb ik geen afschrijvingen e.d. en dus is dat een stuk eenvoudiger.

 

Enige vraag die ik daarover heb is of ik, als ik kies voor het invullen van mijn deel van de cijfers van de VOF (dus mijn 50%), ik ook bij de W&V de helft van de omzet invul en de helft van de kosten e.d. Doe ik vervolgens hetzelfde voor de balans? Dus alle balansposten van het geheel delen door twee?

 

@Brood

 

Vriendelijk bedankt voor de tijd en moeite die je in je hulp aan mij hebt gestoken!

 

@Abulfadl,

 

Bedankt voor de uitleg, ik heb in dit topic inmiddels veel opgehelderd gekregen en begrijp de zaken in de basis nu iets beter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.