• 0

Aanslag van HBD (hoofdbedrijfschap detailhandel)

Vorig jaar heb ik een eenmanszaak opgestart. Ik verkoop zelf gemaakte software via het internet. Ik heb zojuist weer een aanslag gehad van het Centraal Registratiekantoor voor het hoofdbedrijfschap detailhandel.

 

Is er ook een manier om hieronder uit te komen? Ik heb het gevoel dat ze niets voor bij doen. Ze zijn gericht op winkels die fysiek een vestiging hebben. Ik vind het dan ook zonde van het geld.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

 

[titel verduidelijkt - mod]

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Johannes,

 

Om diezelfde redenen als jou (online cadeauwinkel) heb ik bezwaar aangetekend bij de HBD. Daarop kreeg ik als antwoord dat iedere onderneming die valt onder de werkingssfeer van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel registratieplichtig is. Die werkingssfeer staat in het Instellingsbesluit en daarin schijnt te staan dat het HBD is ingesteld voor ondernemingen waarin de detailhandel wordt uitgeoefend (en detailhandel is dan weer het verkopen van waren aan particulieren). Helaas valt daar ook verkoop via internet onder >:(.

 

Ik hoop voor je dat anderen beter nieuws hebben, maar ik krijg de indruk dat ze zich behoorlijk ingedekt hebben om toch hun geld te kunnen vangen :'(.

 

Succes!

 

Susanne van Berkum

Link naar reactie
  • 0

Ik moet 70 euro betalen. Ik verkoop voor 90% aan bedrijven. Totale omzet aan particulieren is misschien 700 euro per jaar. 70 euro voor het lidmaatschap is dan nogal fors. Ik heb er helemaal niets aan. Ik vind het bijna gelijk staan aan diefstal. Alleen omdat ik eerlijk ben geweest bij de kvk moet ik nu jaarlijks dat lidmaatschap betalen.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie
  • 0

Ook ik vind het ontzettend belachelijk dat je voor zaken dient te betalen waar je werkelijk niets voor terug krijgt. Ook ik dien 70 euro te betalen, dus volgens mij is dat een vastgesteld bedrag voor een eenmanszaak.

 

Maar in principe werkt het bij de KvK toch ongeveer hetzelfde, je betaalt geld, je krijgt er niets voor, zelfs voor een gesprek betaal je nog 30 euro. En wat ik heb meest absurde vind, is dat je per kalenderjaar betaal (nu heb ik dus 60 euro betaald voor 2 maanden omdat een voorlichter me onjuist heeft ingelicht)

Link naar reactie
  • 0

Ik was ook al verkeerd voorgelicht bij de kvk. Ik heb zeer duidelijk gevraagd of er nog andere vaste kosten waren voor een eenmanszaak waren dan de kosten van de kvk. Ze zeiden van niet.

 

Ik moet nu HBD betalen. De kvk is hier toch ook van op de hoogte? Bovendien heb ik geloof ik begin dit jaar een aanslag waterschapslasten betaald terwijl ik geen druppel water gebruik. Ik voer mijn bedrijfje part-time op de zolderkamer uit.

 

Nu ik toch aan het klagen ben. Zoals gezegd voer ik mijn bedrijf part-time uit. Hierdoor kan ik er geen enkel financieel voordeel eruit halen. Alle winst moet ik opgeven. Er is geen enkele kortingsregeling waarvan ik gebruik van kan maken.

 

Ik vind dat de overheid startende ondernemers moet stimuleren. Op deze manier (kosten HBD, waterschapslasten, geen kortingsregeling) wordt het niet echt aantrekkelijk gemaakt om een onderneming te starten.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bovendien heb ik geloof ik begin dit jaar een aanslag waterschapslasten betaald terwijl ik geen druppel water gebruik.

 

 

 

Dan klopt er toch iets niet: ik heb ook een kantoor aan huis, maar hoef er geen cent meer waterschapsbelasting over te betalen. Het blijft toch 1 adres.

 

 

Zoals gezegd voer ik mijn bedrijf part-time uit. Hierdoor kan ik er geen enkel financieel voordeel eruit halen. Alle winst moet ik opgeven. Er is geen enkele kortingsregeling waarvan ik gebruik van kan maken.

 

 

 

Ja, wacht ff: voordat je gaat klagen: winst is omzet min kosten. Jij hebt het over kosten die je onterecht vind. Kortingsregeling ??? :o : je bent toch ondernemer! In plaats van klagen moet je maar meer omzet draaien, daar wordt je vrolijker van dan klagen.

De overheid vind trouwens ook dat ze ondernemerschap moeten stimuleren, maar volgens hun voorstellen ben je pas ondernemer boven 10 fte.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk. Met klagen schiet je niets op. Met een kortingsregeling bedoel ik oa de kleineondernemingsregeling. Hiervoor moet je een minimaal aantal uren maken. Aangezien ik mijn bedrijf part-time uitvoer kom ik niet aan dit aantal uren.

 

Mijn bedrijf is een uit de hand gelopen hobby. Ik doe het niet zozeer voor het geld maar meer omdat ik het leuk vind. De winst vind ik de graadmeter voor het success.

 

De laatste maanden gaat het goed. Ik heb zelfs aan IBM geleverd. Dat is toch wel een eer.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn bedrijf is een uit de hand gelopen hobby. Ik doe het niet zozeer voor het geld maar meer omdat ik het leuk vind. De winst vind ik de graadmeter voor het success.

 

De laatste maanden gaat het goed. Ik heb zelfs aan IBM geleverd. Dat is toch wel een eer.

 

 

 

Waaarom is daar dan niet meer van te maken? Als je er een goede verkoopmachine van maakt, is hier dan niet een aardig inkomen uit te halen? Kun je weer een nieuw product ontwikkelen, en steeds ietsje minder werken in loondienst. Anderhalf jaar bestond Youtube toch? Succes!

Link naar reactie
  • 0

Waarom heeft het HBD iets te maken met de verkoop van software? Is dat van toepassing bij verkoop aan paticulieren? Valt dat binnen de definitie van detailhandel?

 

En wat gebeurt er vervolgens? Betaal je een vast bedrag, een omzetafhankelijk bedrag? Het voortbestaan van de HBD staat volgens mij nu ter discussie, omdat er meer mensen (en het grootwinkelbedrijf) vraagtekens plaatsen bij zo'n publiekrechterlijke instelling.

 

“Totaal onzinnige instellingen die alleen maar geld kosten, niets opbrengen en zich tot meerdere glorie van zichzelf in stand houden.” Het is een van de reacties die Ondernemen! ontving naar aanleiding van een internetenquête over de toekomst van de product- en bedrijfschappen onder de achterban van MKB-Nederland. Ruim 70 procent van de driehonderd respondenten wil dat de schappen verdwijnen. Veel van deze ondernemers – vooral detaillisten - zijn het zat verplicht jaarlijks honderden tot zelfs duizenden euro’s te betalen waarvoor ze in hun ogen nauwelijks iets terugkrijgen. Bijna tweederde geeft aan dat de schappen geen waarde aan de bedrijfsvoering toevoegt.

Toch wijst een meerderheid (65 procent) het werk van de schappen niet af. Van deze groep vindt daarom de helft dat de schappen al dan niet afgeslankt in stand moeten blijven. De andere helft is mening dat de brancheorganisaties hun taken kunnen overnemen. Overigens weet driekwart van de respondenten niet of slechts in grote lijnen wat de schappen voor hen doen. Meer dan 70 procent zegt nooit gebruik te maken van de diensten en kennis.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Waarom heeft het HBD iets te maken met de verkoop van software? Is dat van toepassing bij verkoop aan paticulieren? Valt dat binnen de definitie van detailhandel?

 

Ik verkoop zelf gemaakte software hoofdzakelijk aan bedrijven maar ook aan particulieren. Bij de KVK sta ik geregistreerd als: "Groothandel en detailhandel in software". Dit is volgens mij correct. Aangezien het woordje detailhandel erin staat val ik onder het HBD. Misschien moet ik de omschrijving in de KVK aanpassen.

 

Ik betaal een vast bedrag per jaar van 70 euro. Dit is het laagste bedrag wat je kunt betalen. Ik heb geen vestigingen en ook geen personeelsleden.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom heeft het HBD iets te maken met de verkoop van software? Is dat van toepassing bij verkoop aan paticulieren? Valt dat binnen de definitie van detailhandel?

 

En wat gebeurt er vervolgens? Betaal je een vast bedrag, een omzetafhankelijk bedrag? Het voortbestaan van de HBD staat volgens mij nu ter discussie, omdat er meer mensen (en het grootwinkelbedrijf) vraagtekens plaatsen bij zo'n publiekrechterlijke instelling.

 

“Totaal onzinnige instellingen die alleen maar geld kosten, niets opbrengen en zich tot meerdere glorie van zichzelf in stand houden.” Het is een van de reacties die Ondernemen! ontving naar aanleiding van een internetenquête over de toekomst van de product- en bedrijfschappen onder de achterban van MKB-Nederland. Ruim 70 procent van de driehonderd respondenten wil dat de schappen verdwijnen. Veel van deze ondernemers – vooral detaillisten - zijn het zat verplicht jaarlijks honderden tot zelfs duizenden euro’s te betalen waarvoor ze in hun ogen nauwelijks iets terugkrijgen. Bijna tweederde geeft aan dat de schappen geen waarde aan de bedrijfsvoering toevoegt.

Toch wijst een meerderheid (65 procent) het werk van de schappen niet af. Van deze groep vindt daarom de helft dat de schappen al dan niet afgeslankt in stand moeten blijven. De andere helft is mening dat de brancheorganisaties hun taken kunnen overnemen. Overigens weet driekwart van de respondenten niet of slechts in grote lijnen wat de schappen voor hen doen. Meer dan 70 procent zegt nooit gebruik te maken van de diensten en kennis.

 

Volgens mij verwar je het HBD met MKB-Nederland, of is HBD onderdeel van MKB-nederland?

Link naar reactie
  • 1

Ik verkoop zelf gemaakte software hoofdzakelijk aan bedrijven maar ook aan particulieren. Bij de KVK sta ik geregistreerd als: "Groothandel en detailhandel in software". Dit is volgens mij correct. Aangezien het woordje detailhandel erin staat val ik onder het HBD.

 

Hallo Johannes,

 

Volgens mij is je inschrijving bij de Kvk niet correct. Groothandel en detailhandelsbedrijven verkopen producten die zij bij anderen hebben ingekocht. Dat is handel.

Jij handelt niet, maar produceert softwareproducten. Dat je er vervolgens voor kiest deze direct aan de gebruiker te verkopen maakt jouw bedrijf geen handelsbedrijf. Ik heb even voor je gezocht naar de Bikcodes op de kvk site

http://assets.kvk.nl/assets/Handelsregister/productassets/BIK2005-04%20april%202005.doc

 

Daar vond ik:

722   Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software; softwareconsultancy

7221   Ontwikkelen, produceren en uitgeven van standaard software

7222   Ontwikkelen en produceren van maatwerk software; softwareconsultancy

722201   Ontwikkelen en produceren van maatwerk software

722202   Ontwerpen en bouwen van websites; webdesign

722203   Software consultancy (onafhankelijk advies)

722204   Applicatiebeheer, interim systeembeheer, software implementatie e.d.

722205   Detachering van automatiseringspersoneel

722206   Softwarebureaus (allround)

722207   Automatiseringsbureaus (allround)

 

Voor zover ik kan beoordelen hoor je thuis in rubriek 7221 en zeker niet bij de handelsbedrijven. Je betaalt volgens mij dus onterecht die 70 euro...

 

Mijn advies is daarom inderdaad eens een bezoekje aan onze vrienden van de kvk te brengen en hen te verzoeken je inschrijving met terugwerkende kracht te wijzigen in de juiste.

 

Succes ermee

 

Karen

 

[edit mod] quote goed geplaatst [/edit]

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu ik toch aan het klagen ben. Zoals gezegd voer ik mijn bedrijf part-time uit. Hierdoor kan ik er geen enkel financieel voordeel eruit halen. Alle winst moet ik opgeven. Er is geen enkele kortingsregeling waarvan ik gebruik van kan maken.

Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, want zaken als arbeidskorting en heffingskorting zijn algemeen. Bovendien heb je financieel minimaal risico omdat je inkomen al van elders komt en ben je 'verzekerd' voor WW en aanverwante werknemers-luxes...

 

En je kunt dat urencriterium natuurlijk ook uitleggen als een stimulans om er meer energie in te steken ;) (En het urencriterium slaat al op een parttime bezigheid hoor; dat is maar iets van 4 à 5 uur per dag.)

 

Maar het HBD verhaal is inderdaad een kwestie van aanpassen van de omschrijving van je bedrijfsactiviteiten. (Had zelf indertijd ook een stukje tekst erbij staan in de trant van 'verkoop via internet'. Toen ik hoorde van de mogelijk bijkomende lasten die daaruit konden volgen, heb ik dat maar even gewijzigd.) Je moet gewoon van je kernactiviteit uitgaan, hoe je eea verkoopt is niet echt relevant.

Eerlijk zijn is een goed ding, maar je hoeft niet meer te vertellen dan noodzakelijk is... (Zeker niet richting overheid.)

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Is iemand hier nog iets verder gekomen? Oude topic, maar blijft een issue.

 

Ik vind de aanslag van € 79,- totaal nutteloos. 1 x in het jaar ontvang je een foldertje met de rekening voor het komende jaar.

In de kleine lettertjes staat dat je ook als webwinkel dus verplicht bent te betalen.

Overvalpreventie en andere zaken die ze in het eenmalige foldertje aanbieden is niet van toepassing. Het lijkt weer zo'n haags hobbyclubje waar dan weer wat instanties in verenigd zijn.

 

Als iedereen blijft betalen dan hou je dit geneuzel in stand, het zou goed zijn om over de waarde te discussiëren, het gaat niet om 79 euro maar om het principe. Het bedrag van de kvk zou volgens mij genoeg moeten zijn.

 

tijd om een commissie tot afschaffing op te richten?

gt

Hans

 

Link naar reactie
  • 0

Hou maar op... verschrikkelijke instantie en ze doen niks (althans niet voor mijn hobbyzaakje).

 

Ik ben vorig jaar verhuisd. Ze hebben de aanslag + blijkbaar een herinnering naar mijn oude adres gestuurd. Vervolgens sturen ze de laatste herinnering + administratiekosten naar mijn nieuwe adres.

 

Blijkbaar moet je dus zelfs een verhuizing doorgeven aan die uitzuigers instantie. Toen ik mij inschreef bij de kvk hadden ze me binnen no-time gevonden. >:(

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Van de week had ik weer een nota van het HBD. Ik zeg weer, omdat ik er aan het begin van het jaar ook al een heb gekregen. Mijn administratie ligt nog bij de boekhouder dus ik kan die andere rekening even niet inzien maar ik heb dit jaar al een keer betaald. Aangezien ik 15 oktober jl van start ben gegaan, hoefde ik over 2008 geen heffing te betalen.... dus heffen ze 2009 maar dubbel? De schade: maar liefst 149 euro. Ik heb niet eens een winkel (ben webwinkelier). Ze doen niets voor me, maar ik mag wel betalen. Voor dat geld mogen ze wel eens wat gaan doen aan de kartelvorming tussen groothandels en bricks tegen webwinkels. Maar ja, dat zal wel naief gezwets zijn van mij ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap deze discussie niet zo goed... mijn kvk en alle andere informatiepunten over het hebben van een eigen zaak geven duidelijk aan dat als je spullen aan particulieren verkoopt, dus detailhandel, je verplicht valt onder het HBD.

Als je dat niet weet voordat je je als webshop inschrijft bij de KvK heb je je huiswerk niet goed gedaan.

 

Iedereen in de detailhandel is verplicht ingeschreven bij het HBD, dus ook webshops.

Of software verkoop detailhandel is weet ik niet, om bij de oorspronkelijke TS te blijven.

 

Daar staat of valt het terecht zijn van deze aanslag mee volgens mij.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

dat het verplicht is is wel duidelijk ja (hoewel ook ik dat pas achteraf te horen kreeg bij de eerste factuur en niet door de KvK was medegedeeld).

 

Punt is dat die instantie waar ik verplicht lid van ben helemaal niks voor mij doet maar enkel maar mijn ofline concurenten ondersteund en ik dus moet meebetalen aan een organisatie die mijn concurent helpt en daarmee mijn concurentie positie duis verslechterd.

 

Als je dit bij ze aangeeft is het antwoord dat ze wel degelijk ook voor internet winkels wat doen, maar kunnen helaas niet vertellen wat ze dan wel doen...

 

Verder zie ik inderdaad enkel dat soort stomme foldertjes over veiligheid in stenen winkels...

 

Mijn bezwaar is dus dat ze met het geld dat ik betaal voor 99% mijn concurent helpen voordeel te behalen en maar voor 1% mij (er even vanuitgaande dat ze inderdaad wat doen voor internet).

 

Ik vermoed dat deze HBD geleid wordt door een stel oltimers die waarschijnlijk net als een groot deel van de KvK helemaal niks af weten van internet of er zelfs nog nooit van gehoort hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0
dat het verplicht is is wel duidelijk ja (hoewel ook ik dat pas achteraf te horen kreeg bij de eerste factuur en niet door de KvK was medegedeeld).

 

Als je dit bij ze aangeeft is het antwoord dat ze wel degelijk ook voor internet winkels wat doen, maar kunnen helaas niet vertellen wat ze dan wel doen...

 

Ik vind dat inderdaad wel een verantwoording van het KvK die ze maar al te vaak verzaken. Dat het moet is nu eenmaal niet anders, andere branches hebben iets vergelijkbaars.

 

Dat ze niet voor webshops doen is niet waar.

Op 1 januari 2008 is de verpakkingenbelasting ingevoerd. De opgaaf en eerste betaling moesten op 30 september 2008 binnen zijn bij de Belastingdienst.

 

Minder dan 15.000 kg verpakkingsafval of alleen lastminuteverpakkingen? Geen verpakkingenbelasting!

Verbruikt u minder dan 15.000 kilogram verpakkingen? Of verbruikt u meer dan 15.000 kilogram verpakkingen, maar zijn dit verpakkingen die pas op het moment van verkoop worden toegevoegd (oftewel: lastminuteverpakkingen)? Dan hoeft u, mede dankzij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), geen verpakkingenbelasting te betalen.

 

Hoewel ze dit vast met name voor traditionele winkels hebben gedaan ("wilt u er een tasje bij?"), heb je hier als webshop juist meer baat bij.

 

Zo langzaam aan beginnen ze wakker te worden voor webshops. Ik ben het wel met Vossie eens dat "...deze HBD geleid wordt door een stel oltimers die waarschijnlijk net als een groot deel van de KvK helemaal niks af weten van internet of er zelfs nog nooit van gehoort hebben". Dus het gaat nog wel even duren voordat je je als webwinkelier vertegenwoordigd voelt door HBD.

Link naar reactie
  • 0

Wat het HBD doet voor webwinkels.

 

2 interessante quotes: "Het HBD betaalt Nederlandse detailhandelsspecialiten in Brussel om Europese ambtenaren optimaal te informeren over de consequenties van het voorgenomen beleid en daarmee de regelgeving voor de detailhandel hanteerbaar te houden. "

 

en

 

"Maar het HBD financiert ook de activiteiten van het Platform Detailhandel Nederland dat regelmatig als spreekbuis en belangenbehartiger van de detailhandel optreedt naar media en politiek."

 

Ze betalen o.a. lobbyisten dus om jullie belangen te verdedigen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ze kunnen naar mijn mening veel beter voor online bedrijven een andere organisatie oprichten als ze zo nodig een overkoepelende organisatie verplicht willen stellen (hoewel ik echt niet begrijp waarom dat op verplichte basis moet en niet vrijwillig kan).

Maak dan bij thuiswinkel.org een soort van verplicht basis lidmaadschap, die hebben veel meer versatnd van onze zaken en kunnen ons veel beter vertegenwoordigen.

 

Belangen voor internet ondernemers zijn heel erg anders als die van ofline bedrijven.

Link naar reactie
  • 0
Ze betalen o.a. lobbyisten dus om jullie belangen te verdedigen.

 

Als ik al iets over die organisatie lees of hoor gaat het in 99% van de gevallen altijd over de ofline detailhandel waarvoor ze zich inzetten en daar heb ik dus niks aan, wordt enkel mijn concurent beter van.

Link naar reactie
  • 0
Als ik al iets over die organisatie lees of hoor gaat het in 99% van de gevallen altijd over de ofline detailhandel waarvoor ze zich inzetten en daar heb ik dus niks aan, wordt enkel mijn concurent beter van.

 

Dat probleem heb je bij thuiswinkel.org ook. Die behartigen alleen de belangen van de grote leden, kleintjes proberen ze te weren.

Link naar reactie
  • 0

Als ik al iets over die organisatie lees of hoor gaat het in 99% van de gevallen altijd over de ofline detailhandel waarvoor ze zich inzetten en daar heb ik dus niks aan, wordt enkel mijn concurent beter van.

 

Dat probleem heb je bij thuiswinkel.org ook. Die behartigen alleen de belangen van de grote leden, kleintjes proberen ze te weren.

 

Dat zal deels wel kloppen, maar daarbij heb ik veel overeenkomsten met de grote leden en voor een belangrijk deel dezelfde belangen.

Dus als ze daarvoor wat deon heb ik er (indirect) ook wat aan.

 

Bij de belangen die door het HBD behartigd worden wordt ik er over het algemeen juist slechter van.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.