• 0

Aanslag van HBD (hoofdbedrijfschap detailhandel)

Vorig jaar heb ik een eenmanszaak opgestart. Ik verkoop zelf gemaakte software via het internet. Ik heb zojuist weer een aanslag gehad van het Centraal Registratiekantoor voor het hoofdbedrijfschap detailhandel.

 

Is er ook een manier om hieronder uit te komen? Ik heb het gevoel dat ze niets voor bij doen. Ze zijn gericht op winkels die fysiek een vestiging hebben. Ik vind het dan ook zonde van het geld.

 

Groet,

 

Johannes Postma

JavaAtWork - file & folder upload solutions

http://www.javaatwork.com

 

[titel verduidelijkt - mod]

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb met mijn softwarebedrijf ooit aangegeven dat ik niet aan particulieren verkoop, dus ik krijg de nota niet.

Ik kreeg laatst weer wel een vraag of ik niet muziek draaide in de onderneming, daar is ook weer een aparte 'belasting' voor. Dan hebben we nog de verpakkingsbelasting en de kopieerbelasting.

En de meeste KvK's hebben het daar ook niet over.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zit het verschil dat ik mij een dierenwinkel voel, ik heb alleen een virtuele winkel en geen fysieke van stenen maar ik ben een dierenwinkel, verkoop dierbenodigdheden en ben dus ook lid van de overkoepelende organisatie voor dierbenodigdheden. DAT is mijn branche...

 

Webwinkels vind ik helemaal geen branche en ik vind thuiswinkel.org dan ook maar een rare organisatie die mijn inziens veeels te duur is.

 

Ik betaal het HBD ook een toeslag voor de dierenbranche.

Wat het HDB daarvoor doet is vooral gericht op de fysieke winkels met stenen..

Ik doe gewoon lekker mee met die acties fysieke winkel of niet.

Het is maar net hoe je ermee omgaat.

 

Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat de KvK je er niets over heeft gezegd, dit soort dingen hoor je al in je ondernemingsplan meegenomen te hebben en die info is echt wel te vinden. Op de startersdag is dit bij mij ook wel vermeld, maar mijn inziens zijn dit zaken die je zelf al wel had kunnen weten...

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0
ik vind thuiswinkel.org dan ook maar een rare organisatie die mijn inziens veeels te duur is.

Dat ze veel te duur zijn ben ik helemaal met je eens. is ook 1 van de 2 belangrijkste redennen dat ik er geen lid van ben.

Maar als er een verplicht lidmaadschap zou zijn van thuiswinkel.org voor het bedrag dat ik nu aan HBD betaal (dus in plaats van het lidmaadschap van de HBD) zou ik daar veel minder moeite mee hebben als dat ik met dat nutteloze lidmaadschap van de HBD zou hebben.

 

Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat de KvK je er niets over heeft gezegd, dit soort dingen hoor je al in je ondernemingsplan meegenomen te hebben en die info is echt wel te vinden. Op de startersdag is dit bij mij ook wel vermeld, maar mijn inziens zijn dit zaken die je zelf al wel had kunnen weten...

 

Of ik er van te voren nu wel of niet van wist, blijf het zonde en onrechtvaardig vinden om te moeten betalen om mijn concurent te helpen een betere positie als mij te krijgen... dat is concurentie vervalsing.

Vandaar dat ik liever heb dat ze het HBD afschaffen voor internet winkels en daarvoor in de plaats thuiswinkel.org verplicht stellen (tegen een vergelijkbaar bedrag als HBD dus)

Link naar reactie
  • 0
... daarbij heb ik veel overeenkomsten met de grote leden en voor een belangrijk deel dezelfde belangen.

Dus als ze daarvoor wat deon heb ik er (indirect) ook wat aan.

 

Bij de belangen die door het HBD behartigd worden wordt ik er over het algemeen juist slechter van.

 

Daar heb je dan ook wel weer gelijk in, grotendeels. Lang niet alles wat thuiswinkel.org doet is in je voordeel. maar dan wel weer meer dan wat HBD tot nu toe doet.

 

Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat de KvK je er niets over heeft gezegd, dit soort dingen hoor je al in je ondernemingsplan meegenomen te hebben en die info is echt wel te vinden. Op de startersdag is dit bij mij ook wel vermeld, maar mijn inziens zijn dit zaken die je zelf al wel had kunnen weten...

 

Dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Het is natuurlijk de verantwoording van de ondernemer om zich goed te (laten) informeren. HBD is nou niet echt een organisatie die bij het publiek bekent is. Als particulier heb er natuurlijk ook niet aan, maar voordat je ondernemer bent ben je toch eerst die particulier.

 

KvK ken bijna ierdeen wel. Ook zo'n oragnisatie waar je voor moet betalen maar bijna niets voor terugkrijgt. Zij zijn toch wel een eerste "aanspreekpunt" voor startende ondernemers en kunnen je dus informeren, doen ze ook nog wat voor dat "lidmaatschap".

 

Ik zie KvK en HBD maar gewoon als een soort van belasting, je kan je er wel druk om maken maar betalen moet je toch terwijl het er niet leuker op wordt.

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg begin deze maand een pasje van het HBD waarmee ik ook ambulante handel kan bedrijven, terwijl ik hier helemaal niet aan doe. Ik heb er donderdag achteraan gemaild maar heb nog geen reactie mogen ontvangen.

 

Er staat op vestiging + ambulante handel. Dit terwijl ik op het moment nog enkel online verkoop. Als ik het van de site goed begrepen heb betaal ik hier ook nog eens €67,- extra voor, of krijgt elke ondernemer zo'n pasje? Vast niet, maar ik vraag het toch even.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor dat linkje Joost!

 

Ik heb inmiddels nog steeds geen reactie ontvangen, dus ik doe vandaag maar eens een gewone brief de deur uit. Ik ga er toch vanuit dat bij zo'n instantie ik een normale brief i.p.v een aangetekende kan sturen?

 

Ik weet dat een aangetekende brief vaak verstandiger is, maar het gaat om een klein bedrag welke niet echt in verhouding staat met de verzendkosten, plus de brievenbus is om de hoek, en het postkantoor is best een eindje weg.

Link naar reactie
  • 0

De VVD/Charlie Aptroot in het bijzonder is sterk tegen het voortbestaan van produktschappen en strijdt hier al jaren tegen. Maar ook de PVV vindt dat deze opgeheven moeten worden

 

Er zijn zeer veel ondernemers (agrariers vooral) die al jaren weigeren premies te betalen omdat ook zij vinden dat zij er niks voor terug krijgen. . Sommigen zijn al jaren aan het procederen om onder het verplichte lidmaatschap uit te komen. Sommigen moeten meer premie betalen dan zij als winst uit hun onderneming overhouden. Bovendien zijn edrijfsschappen verenigingen waar leden geen enkele inspraak hebben, en dat is wel het vreemdst van alles...

 

Maar wellicht is hun einde daar als PVV en VVD in de nieuwe regering komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je blij zijn als de heffing blijft beperkt tot deze 79 euro.

 

Branche afhankelijk wordt er namelijk vaak een toeslag geheven waardoor het bedrag meer dan verdubbelen kan.

 

Of zij voor jou branche iets doen interesseert hun totaal niet.

 

Ook voor een lobby club vindt ik de bijdrage erg hoog gezien het aantal ondernemingen wat verplicht bijdraagt en er niets aan heeft.

 

Had gehoopt dat met vermindering regelgeving ook deze club werd opgeheven, maar zal wel in stand worden gehouden om gesjeesde politici een leuke baan te geven in Den Haag of Brussel.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is 79 euro ook gewoon echt een (extra) drempel, aan de andere kant moet je je afvragen of het echt goed is als er geen financiele barrieres zijn voor starters, en of het goed is als starters compleet onafhankelijk van branche verenigingen en organisaties zomaar hun eigen weg kunnen gaan.

 

In ieder geval is het een kostenpost die veel webwinkeliers bij de opstart niet direct duidelijk is.

 

Dit onderwerp op Higherlevel is niet de enige kritiek vanuit webwinkels op het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en enkele ondernemers zien het nieuwe kabinet als een kans om toch weer een petitie tegen deze verplichting te starten.

Link naar reactie
  • 0

 

Da's het oude gilde-denken. Is lang geleden afgeschaft omdat het de toetreding en mededinging beperkt. Ideologie is nu: regel wat in het belang is van de volksgezondheid en maatschappelijke randvoorwaarden (milieu, sociale voorzieningen) en laat de rest aan de markt over.

 

Bij de bedrijfsschappen en productschappen hebben ze al diarree uit vrees voor een nieuw kabinet. Er gaan nu enorme bedragen naar activiteiten die het bestaansrecht rechtvaardigen. Daar verdienen adviseurs en dienstverleners goed aan. Maar elke scheet moet door een commissie beoordeeld worden. De economie is beter af zonder zulke instanties. Saneren maar!

 

Ik heb net gestemd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb vandaag ook een brief gekregen dat ik ook bij de HBD hoor ???

 

Heb trouwens ook tegen deze onzin gestemd. (wel toevallig 20 jaar geen last van gehad.)

 

Is ook erg vriendelijk hoe ze het doen. Reageer je niet dan ben je het haasje.

 

Zoon hekel aan moet je weer bezwaar aantekenen enz. enz. Laat me met rust heb genoeg te doen :(

Link naar reactie
  • 0

je kan natuurlijk ook kijken wat ze wel voor je doen, uiteraard zal het voor iedereen verschillend zijn of je er wat aan hebt.

ik kan me voorstellen dat je er als webwinkelier niet veel aan hebt....

 

Ik maak gebruik van hun cijfers, onder andere koopstromen onderzoek.

Momenteel zijn wij in ons centrum bezig een ondernemersfonds op te richten waarbij de HBD kosteloos goede hulp biedt.

Zij hebben veel kennis en expertise in huis waardoor wij het wiel niet wederom zelf hoeven uit te vinden.

 

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

je kan natuurlijk ook kijken wat ze wel voor je doen, uiteraard zal het voor iedereen verschillend zijn of je er wat aan hebt.

ik kan me voorstellen dat je er als webwinkelier niet veel aan hebt....

 

Ik maak gebruik van hun cijfers, onder andere koopstromen onderzoek.

Momenteel zijn wij in ons centrum bezig een ondernemersfonds op te richten waarbij de HBD kosteloos goede hulp biedt.

Zij hebben veel kennis en expertise in huis waardoor wij het wiel niet wederom zelf hoeven uit te vinden.

Mooi om te zien dat er ook positieve reacties zijn!

 

Wat natuurlijk vreemd is, wat je vaak ziet in dit soort situaties, is dat je concurrenten de dienstverlening die jij krijgt mede betalen. Bijvoorbeeld de webshops die er verder weinig tot niets aan hebben. Dat is toch een vreemde situatie?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Wat natuurlijk vreemd is, wat je vaak ziet in dit soort situaties, is dat je concurrenten de dienstverlening die jij krijgt mede betalen. Bijvoorbeeld de webshops die er verder weinig tot niets aan hebben. Dat is toch een vreemde situatie?

 

en daarmee heb je nu precies het bezwaar van de meeste webshop houders tepakken.

Deze club met oude fossielen weet amper wat internet is en werkt daarom voor meer als 90% voor de winkeliers met stenen winkels.

Dan zou het dus ook zo moeten zijn dat webshop eigenaren dus ook maar laten we zeggen 10/25% van het bedrag betalen dat stenen winkels betalen.

 

Helaas komt het er in de praktijk op neer dat als zoiets ingevoerd word dat het voor webshops net zo duur blijft en voor de stenen winkels heel erg verhoogd word en is dat dus ook geen oplossing.

 

Maar feit is dat webshops in verhouding tot wat er voor ze gedaan wordt veel te veel betalen.

 

 

Het is zelfs geheel overbodig. er zijn namelijk ook andere organisaties als tuiswinkel.org die de belangen van webshops behartigen dus die verplichting is niet nodig.

Webshops die zich vertegenwoordigd willen zien kunnen lid worden van thuiswinkel.org. Is wel wat duurder maar heb je ook meer aan (hoewel ook bij thuiswinkel.org natuurlijk het meeste werk gedaan wordt voor de grootste leden maar is dan in elkgeval nog wel in de juiste markt)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is zelfs geheel overbodig. er zijn namelijk ook andere organisaties als thuiswinkel.org die de belangen van webshops behartigen dus die verplichting is niet nodig. Webshops die zich vertegenwoordigd willen zien kunnen lid worden van thuiswinkel.org. Is wel wat duurder maar heb je ook meer aan (hoewel ook bij thuiswinkel.org natuurlijk het meeste werk gedaan wordt voor de grootste leden maar is dan in elk geval nog wel in de juiste markt).

 

 

Follow the money!

 

Als Thuiswinkel.org een project wil uitvoeren en financiering zoekt, kunnen ze aankloppen bij suikeroom HBD. Vaak zie je in de financiering van opleidingen, deskundigheidsbevordering, voorlichting, collectieve campagnes en marktonderzoek opzetjes waarbij de schappen meebetalen: 7,5 miljoen aan zgn beleidsprojecten volgens het laatste jaarverslag. Zo lijmen de schappen het maatschappelijk middenveld (werkgeversorganisaties en vakbonden) en verzekeren ze hun voortbestaan. Want dat is bij wet gebaseerd op draagvlak - oftewel betrokkenheid middenveld. Doordat die organisaties indirect geld krijgen van de schappen, kunnen ze hun ledenbijdragen laag houden en toch activiteiten betalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je blij zijn als de heffing blijft beperkt tot deze 79 euro.

 

Blij zijn dat je minder-meer mag betalen? Er zijn een aantal instanties waarvoor verplicht betaald moet worden maar geen toegevoegde waarde voor een ondernemer hebben. Misschien komt ooit een moment dat de overbodige instanties worden opgeheven.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik krijg als webshop eigenaar ieder jaar een nota van het HBD. In mijn ogen een nutteloze organisatie, vooral voor de kleinere zelfstandige webshopper. Ze kunnen me ook niet uitleggen wat ze voor mij betekenen en eisen feitelijk dat de nota betaald wordt.

 

De situatie:

 

- Begin juli ontvang ik de HBD heffing nota voor 2011.

- Ik maak begin juli direct bezwaar en geef argumenten waarom deze nota voor mij als webshop niet terecht is. HBD levert mij niets concreets (maar dan ook echt niets) en de nota is echt buiten proporties t.o.v. bijvoorbeeld een retailer welke hetzelfde betaald maar hier wel diensten voor terug krijgt.

- Ik krijg 6 maanden later (februari 2012) reactie met daarin wederom het bericht dat ik verplicht ben te betalen. Niet betalen zou "niet eerlijk zijn" tegenover andere webshops en retailers.

- Ik reageer met onderstaande reactie:

 

Ik heb dan eindelijk van jullie een reactie ontvangen, 6 maanden na mijn initiële vraag. Ik zal u moeten teleurstellen, de boeken voor 2011 zijn al gesloten. We kunnen dus niet meer voldoen aan dit (veel te late) bericht.

 

Daarbij wil ik nog steeds graag met u kijken naar de HBD heffing voor 2012 en verder. Het feit dat u claimt “..oogpunt van gelijke rechtsbehandeling onjuist zijn ten opzichte van degene die met detailhandel hun brood moeten verdienen..” vind ik een erg kromme stelling, vooral omdat u mijn situatie niet kent. Nogmaals, ik ben er volledig voor dat bedrijven een bijdrage leveren voor detailhandel, ik zit echter 100% in de e-commerce met een kleine webshop. Voor deze branche leveren jullie (nog steeds) helemaal geen toegevoegde waarde. Ik zou daarom willen stellen dat het vanuit het oogpunt van gelijke rechtsbehandeling onjuist zou zijn om kleine webshops net zo zwaar te belasten als een detailhandel die wel door jullie wordt ‘geserviced’. We zouden dus kunnen stellen dat bij een gelijke rechtsbehandeling kleine webshops waar niets noemenswaardigs voor wordt ondernomen door het HBD een andere behandeling dienen te krijgen en te worden gevrijwaard van een onproportioneel hoge heffing.

 

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en kijk uit naar uw reactie.

 

Met andere woorden ik ben het er nog steeds niet mee eens en vind ook dat ze te laat reageren en daarmee hun informatieplicht niet zijn nagekomen.

 

- deze week ontvang ik nogmaals de nota (wellicht geautomatiseerd) dat er voor begin april betaald moet zijn.

 

 

Nu mijn vraag, moet ik dit betalen? Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar ze inhoudelijk niet op ingaan en veel te laat met reactie komen. Daarnaast vind ik het echt een farse deze organisatie, ik ben ze liever kwijt dan rijk.

 

Mocht iemand hier informatie over hebben dan hoor ik het graag!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik krijg als webshop eigenaar ieder jaar een nota van het HBD. In mijn ogen een nutteloze organisatie, vooral voor de kleinere zelfstandige webshopper. Ze kunnen me ook niet uitleggen wat ze voor mij betekenen en eisen feitelijk dat de nota betaald wordt.

 

 

Samengevoegd met lopend topic.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.