• 0

Objectieve blik gezocht!

Postte is een aantal dagen geleden nog dat het beginnen van een eigen winkel doorgaat, https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=40948, nu slaat de twijfel toe...

 

Graag zou ik van jullie een objectieve mening willen over de volgende feiten.

Het winkelpand ligt op een A2/B1 locatie, randje centrum.

Het VVO is 44 m2. en de totale vaste lasten per maand komen op +/- 1500,-

Het assortiment (woonaccessoires en cadeau-artikelen) zal in het lagere, betaalbare segment zitten. Gemiddelde verkoopprijs ongeveer 5 euro. (uitschieters van 20,- maar ook vanaf 0,50 cent.)

 

Ik zal 5 dagen per week geopend zijn en kinderopvang heeft mijn man kunnen opvangen door flexibel te werken.

Ik heb slechts een totaalbudget van 10.000 euro.

Hiervan moet de inrichting betaald worden (kasten 2e hands van MP) de bankgarantie van 3 maanden huur plus de eerste maand. Tevens moet ik nog een deel van de voorraad kopen.

 

Het komt hier op neer dat ik ongeveer 3000 euro overhoud op de rekening. Ik houd er rekening mee dat ik de eerste 2 jaar geen salaris zal hebben uit de zaak.

Wanneer ik een snelle berekening maak, dan zal ik minimaal 4000 euro per maand moeten omzetten om uit de kosten te komen en weer opnieuw in te kunnen kopen. Dit komt neer op minimaal 200 euro per dag omzetten.

 

En hier komt mijn angst en twijfel om de hoek zetten. Komen er wel zoveel klanten per dag in mijn winkel en wat als ik twee maanden niet genoeg heb omgezet? Dan heb ik dus al een probleem!

 

Moet ik mijzelf en ons gezin wel deze onzekerheid aandoen??? Ik weet het, ondernemen is risico. Maar is dit al niet bij voorbaat gedoemd te mislukken???

 

Woensdag moet ik het huurcontract tekenen, dus vandaag moet ik een beslissing nemen van mijzelf.

Mijn man vind dat ik door moet gaan, want hij ziet het wel zitten. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er ontzettend veel zin in, en geloof in mezelf. Maar ik wil niet iedere klant naar binnen moeten kijken omdat ik anders failliet ga...

 

Helpppppp.

 

Groet Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel eerlijk gezegd, is naar mijn mening de huur op zijn zachtst gezegd aan de hoge kant.

 

Volgens mij moet er best een locatie te vinden zijn die of beter is of 50% lager. Dus mijn antwoord is, nee niet met zo'n huur.

 

Ik lees het als huur inclusief alle andere vaste lasten.

 

Het financieel plan opzich is erg krap.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

op basis van deze getallen.... twee jaar geen salaris, weinig reserves, geen inzicht in omzetverwachting. NU NIET DOEN.

ga nog eens een keer rekenen op basis van je uitgangspunten, zoek producten met hogere marges.

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla, die 6000 klopt niet helemaal.

3 x 900 euro huur plus de maand april is dus totaal 3600 euro.

 

Voor de rest ben ik het met je eens dat er weinig reserve overblijft.

Vooral het feit dat het lastig inschatten is wat de omzet zal zijn, maakt het moeilijk.

Ik zal naast de winkelomzet ook omzet genereren uit het geven van workshops, maar ook dat is een onstabiele factor.

 

Regelmatig sta ik op grote fairs in Noord Nederland. Mijn omzet per dag zit dan rond de 200 euro op een goede zaterdag. Is het dan niet naief om te denken dat, wanneer ik "slechts" 200 euro op een fairdag omzet met gericht publiek, ik deze 200 euro wel om ga zetten op een doordeweekse dinsdag of woensdag met willekeurige voorbijgangers in de winkel???

Natuurlijk is het assortiment in de winkel uitgebreider, en de weersomstandigheden niet zo zeer van invloed, maar toch...

Link naar reactie
  • 0

Regelmatig sta ik op grote fairs in Noord Nederland. Mijn omzet per dag zit dan rond de 200 euro op een goede zaterdag. Is het dan niet naief om te denken dat, wanneer ik "slechts" 200 euro op een fairdag omzet met gericht publiek, ik deze 200 euro wel om ga zetten op een doordeweekse dinsdag of woensdag met willekeurige voorbijgangers in de winkel???

 

Ik denk dat je nu 2 soorten kopers door elkaar haalt.

Mensen die naar een fair gaan zijn andere kopers dan de kopers die jij in je winkel gaat krijgen.

 

Verder hebben stenen winkels ook als het regent veel koopjes publiek, mensen gaan bij slecht weer alleen op pad om dingen te kopen die ze echt nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Regelmatig sta ik op grote fairs in Noord Nederland. Mijn omzet per dag zit dan rond de 200 euro op een goede zaterdag. Is het dan niet naief om te denken dat, wanneer ik "slechts" 200 euro op een fairdag omzet met gericht publiek, ik deze 200 euro wel om ga zetten op een doordeweekse dinsdag of woensdag met willekeurige voorbijgangers in de winkel???

Natuurlijk is het assortiment in de winkel uitgebreider, en de weersomstandigheden niet zo zeer van invloed, maar toch...

 

200 euro als totale dagomzet op een grote fair is al héél erg weinig, ik ken internet ondernemers met soortgelijk assortiment die rond de 2000 draaien.per dag.

Uitgaande van dit feit zal je eens kritisch naar het assortiment moeten kijken, de artikelen die je nu hebt zijn "bijartikelen" en het is niet reëel te verwachten dat je daarmee een winkel kan runnen. Je zal dus op zoek moeten gaan ook duurdere producten.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

...

Ik zal naast de winkelomzet ook omzet genereren uit het geven van workshops, maar ook dat is een onstabiele factor.

..

Goed dat je al aan workshops dacht, ik wilde het net als tip posten. Weet niet of je er al aan dacht, maar soms is het interessant ook andere workshopgevers te laten komen (en bv % provisie af te spreken) aangezien je ook tijd nodig heb om de zaak door te laten lopen. Is er in deze winkel wel genoeg ruimte voor workshop? Lijkt me handig als het in dezelfde ruimte kan omdat het ook vaak gezellige uitstraling geeft. Je ziet tegenwoordig winkels gericht op koken en taarten / cupcakes die dan dus ook workshops geven, wellicht kan je keer met zo iemand tips uitwisselen aangezien je geen concurrent bent.

 

Ik persoonlijk zou de neiging hebben nog even verder te zoeken qua huurruimte, met het idee dat je wellicht in de tussentijd verder geld kan sparen, en vooral ook zoeken naar huurmogelijkheden waar je bv makkelijk eerder mag stoppen, moet volgens mij wel kunnen met de huidige hoeveelheid leegstaande panden, of valt dat bij jouw omgeving wel mee? Het idee na paar maanden al te moeten stoppen of toch geld te moeten lenen lijkt me zwaar, zou toch wel flinke tegenvaller zijn als het zo loopt.

Link naar reactie
  • 3

Allen bedankt voor de reacties.

 

Ik heb zojuist besloten om niet door te zetten. De makelaar en de bank zijn gebeld, dus het is definitief!

En ik moet zeggen, ik ben er niet eens zo heel erg verdrietig over. Alsof er een last van mijn schouders valt...

 

Ik had er echt ontzettend veel zin in, maar in de aanloop ernaar toe ging er al een en ander mis, waardoor ik riep dat het wellicht niet zo moest zijn. Misschien is dat ook wel zo...

 

Nu ga ik druk bezig met de webwinkel, weer een aantal fairs inplannen en dan zien we wel waar het schip strand.

Misschien ooit....

 

Groet Bianca

Link naar reactie
  • 0

Altijd jammer als een plan in duigen valt maar eigenlijk zegt het mij al genoeg dat je zegt "Alsof er een last van mijn schouders valt..."

Dat dit plan niks wordt betekent niet dat een volgend plan hetzelfde verloop zal hebben. Ongetwijfeld heeft dit verhaal jouw inzichten gebracht die je automatisch meeneemt in vervolgplannen. Met deze inzichten zul je plannen sneller af kunnen schieten als ze niet kloppen. Haalbare plannen zullen sneller boven komen drijven.

 

Denk dat het niet zozeer de vraag is of er een vervolg komt maar veel meer wanneer je met het volgende plan aan de slag gaat.

Vroeg of laat zit daar iets bij waar

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de reacties.

 

Ik heb zojuist besloten om niet door te zetten. De makelaar en de bank zijn gebeld, dus het is definitief!

En ik moet zeggen, ik ben er niet eens zo heel erg verdrietig over. Alsof er een last van mijn schouders valt...

 

Ik had er echt ontzettend veel zin in, maar in de aanloop ernaar toe ging er al een en ander mis, waardoor ik riep dat het wellicht niet zo moest zijn. Misschien is dat ook wel zo...

 

Nu ga ik druk bezig met de webwinkel, weer een aantal fairs inplannen en dan zien we wel waar het schip strand.

Misschien ooit....

 

Groet Bianca

 

Een heel dapper besluit!

Soms moet je een droom nog even daar laten, zie het als een runderlapje, hoe langer je het laat sudderen hoe lekkerder deze wordt.

Bij mij staan er veel ideën in de kast en die komen eraf als de tijd rijp is en het goed voelt.

 

Ik was alles aan het lezen en bij mij kwam ook de webwinkel op, nu ik lees dat je die hebt, bouw die uit!

Ga ook met de workshops aan de slag, laat het doorgaan bij een x aantal personen, hiervoor huur je dan voor die dag(en) een ruimte af en kan je tevens je producten aanbieden.

Zo heb je geen onnodige kosten (je huurt pas een ruimte bij een x aantal personen) en kan je je idee op een veilige manier in de markt brengen en de interesse peilen.

Als je een stabile klantenkring hebt opgebouwd kan je beter een inzicht krijgen in je omzet en een berekening maken op een vast pand.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

dapper dat je het besluit hebt genomen, maar wat let je om eens verder te kijken?

er staan momenteel genoeg winkels leeg op goede locaties, in deze markt kan je goed onderhandelen over huurprijzen...

 

Uitgaande van dit feit zal je eens kritisch naar het assortiment moeten kijken, de artikelen die je nu hebt zijn "bijartikelen" en het is niet reëel te verwachten dat je daarmee een winkel kan runnen. Je zal dus op zoek moeten gaan ook duurdere producten.

daar zat ik ook al aan te denken, ik vond het ook al zo weinig klinken..

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.