• 0

schade lease auto - kosten eigen risico

Ik heb een shortlease auto en krijg een gepeperde rekening voor eigen risico schades van de lease maatschappij. Ik woon in Amsterdam en elke kras is een aparte schade:

schade op de A10 aan tegenpartij €200,- eigen risico.

Schade zijscherm €200,- eigen risico.

Schade achterbumper €200,-eigen risico.

Schade instap €200,- eigen risico.

Poetskosten buitenkant €100,- eigen risico. (auto is een half jaar niet gewassen en is niet schoon te krijgen)

 

De laatste vecht ik zowie zo aan, auto is wel gewassen. Maar goed.

 

De vraag is nu: kan ik dit op de BV boeken of moet ik dit prive betalen?

Lees overal: onder werktijd = zakelijk dus werkgever. gaat dat als zelfstandige ook op?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zit met een zelfde casus.

 

De bus die op mijn eenmanszaak staat heeft schade gehad. De verzekeringsmaatschappij vergoed het bedrag excl de BTW. De BTW en een bedrag voor het eigen risico moet ik terugbetalen.

 

Mag ik de btw ook weer als voorbelasting terugvragen?

 

Het eigen risico dat ik heb betaald mag ik dat van mijn winst aftrekken of is dit iets prive?

Link naar reactie
  • 0
Mag ik de btw ook weer als voorbelasting terugvragen?

Uiteraard. Dat is namelijk ook exact de reden waarom verzekeraar de schade aan jou ex btw vergoedt: jij kunt die BTW verrekenen, dus is het voor jou geen onderdeel van het te vergoeden schadebedrag

 

Het eigen risico dat ik heb betaald mag ik dat van mijn winst aftrekken of is dit iets prive?

zijn gewone bedrijfskosten

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Zo simpel kan het zijn. Toch kan deze zwart-wit-btw-benadering door verzekeraars ertoe leiden dat je (ook) bij verhaalbare schade toch met extra kosten blijft zitten. De btw is namelijk slechts verrekenbaar voorzover de auto zakelijk wordt gereden. Bij toepassing van het forfait maakt dat verder niet uit, maar een ondernemer die de btw-aftrek corrigeert op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/prive (dus volgens de huidige hoofdregel), draagt wel degelijk een deel van de btw zelf.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
maar een ondernemer die de btw-aftrek corrigeert op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/prive (dus volgens de huidige hoofdregel), draagt wel degelijk een deel van de btw zelf.

Mee eens, maar daarvoor geldt in principe het zelfde als voor ondernemers die BTW slechts deels kunnen verrekenen op basis van het verrichten van zowel BTW belaste als onbelaste prestaties: er kan in de verzekering rekening worden gehouden met gedeeltelijke BTW verrekening. Maar dat gebeurt dan dus op basis van een inschatting vooraf, niet achteraf na schade na afloop van een boekjaar.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.