• 0

Aangifte omzetbelasting

Hallo,

 

Ik heb sinds kort een onderneming en moet elk kwartaal omzetbelasting aangeven doormiddel van een formulier. Ik heb deze week het formulier binnengekregen en ik zit een beetje vast bij het invullen van (binnenlandse/buitenlandse) "leveringen en diensten".

 

Mijn vraag is: Waar vul ik dit op het omzetbelastingformulier in? Als ik het uberhaupt al in moet vullen. Of de omzet uit het binnenland of buitenland komt is natuurlijk wel duidelijk, alleen is het een "dienst" of een "levering", voor zover ik zie is het geen van beide. Kan iemand mij hierbij helpen?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien jij de vraag stelt:

is het een levering of een dienst

en het omzetbelastingformulier daar namelijk geen verschil in maakt denk ik dat je de fout gaat maken om bij 2a iets wil invullen.

Let wel dit gaat om leveringen en diensten in het binnenland waar de heffing van de ob naar jou verlegd is en dat komt eigenlijk alleen voor bij zaken als onderaanneming.!!

 

Wat je moet weten is:

Mijn dienst is het binnenland: dan bij 1,

is het buitenland binnen EU 3b (3c komt ook bijna niet voor), is het buitenland buiten EU dan 3a

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor jullie reacties,

 

Ik verricht diensten voor buitenlandse ondernemers buiten de EU. Dit moet ik dus aangeven in vak 3c? Dit houd dan in dat ik hierover geen omzetbelasting over hoef te betalen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik las even dit bericht door, maar er hoeft toch helemaal niks bij

3A ingevuld te worden?

 

Bij 3A staat : Levering naar landen buiten de EU (uitvoer)

 

als je dan bij de toelichting van belastingdienst leest wordt gezegd:

 

Uitvoer

Uitvoer betekent: goederen verzenden naar een land buiten de EU of goederen opslaan in een douane-entrepot. Bij uitvoer zijn de leveringen van goederen belast met 0% BTW.

 

RLV zegt zelf: Ik verricht diensten voor buitenlandse ondernemers buiten de EU

 

Of zie ik het nu verkeerd? :-\

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marijke1978 leest het goed,

 

Bij leveringen (dus fysieke tastbare leveringen) zijn ten allertijde aan zowel particulier als zakelijke afnemers belasting vrij uit te voeren naar buiten de EU. Indien het gaat om een dienst (en daar ben ik ook nog niet helemaal uit) zou dat volgens mij moeten worden vermeld op 1e.

 

En volgens mij ook geleverde diensten aan zakelijke afnemers buiten Nederland maar binnen de EU.

 

Voor diensten binnen de EU geld dat de dienst in het land van de afnemer wordt belast. (mits deze zakelijk is en dus een BTW heeft)

 

Ik heb gebeld met de belastingdienst over waar te vermelden de geleverde diensten aan een zakelijke ondernemen binnen de EU op de aangifte omzetbelasting. Zij beweren bij hoog en laag dat dat nergens hoeft te worden vermeld omdat de BTW is verlegd naar het buitenland?

 

Op zich vindt ik het vreemd dat dergelijke posten nergens moeten worden vermeld? Iemand hiet ervaring mee??

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wat informatie opgedaan bij de belastingdienstsite en heb gevonden dat reclame onder de diensten valt. De belastingdienst heeft verder ook bepaald dat reclamediensten voor buitenlandse bedrijven uitgevoerd door nederlandse bedrijven buiten de BTW vallen.

 

Zie hier voor de uitleg: http://www.belastingdienst.nl/buitenland/5a6d7fd.htm

en http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a67b70.htm

en verder hier ook nog wat uitleg: http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a79d2f.htm

 

Ik werk ook nog samen met een bedrijf in nederland, deze dienst word dus puur verricht in nederland, dus neem ik aan dat dit onder de 19% procent valt?

 

Weet iemand hier meer van?

 

Iedereen bedankt voor zijn reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien jij een Nederlandse onderneming bent en je opdrachtgever ook dan geld gewoon het 19% tarief.

 

Het gaat er dus om of de afnemer van de dienst (ook al wordt die dienst in Nederland uitgeoefend) een Nederlands bedrijf is dus 19%, is het een bedrijf buiten Nederland maar binnen EU dan 0%.

 

En indien buiten EU bedrijf of particulier altijd 0%.

 

Overigens is het geen verplichting dat in het bedrijf die aan de voorwaarde voldoet om ook daadwerkelijk 0% te factureren. Ik doe zaken met een bedrijf uit Finland die betaald gewoon 19% want anders moet hij achteraf in Finland alsnog belasting betalen en wel het Finse tarief van 21%. Aangezien er aan het Europese belasting beginsel is voldaan mag de Finse belasting dienst NIET de als belasting heffen ook geen 3%.

 

 

Ik heb wat informatie opgedaan bij de belastingdienstsite en heb gevonden dat reclame onder de diensten valt. De belastingdienst heeft verder ook bepaald dat reclamediensten voor buitenlandse bedrijven uitgevoerd door nederlandse bedrijven buiten de BTW vallen.

 

Zie hier voor de uitleg: http://www.belastingdienst.nl/buitenland/5a6d7fd.htm

en http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a67b70.htm

en verder hier ook nog wat uitleg: http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a79d2f.htm

 

Ik werk ook nog samen met een bedrijf in nederland, deze dienst word dus puur verricht in nederland, dus neem ik aan dat dit onder de 19% procent valt?

 

Weet iemand hier meer van?

 

Iedereen bedankt voor zijn reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb gebeld met de belastingdienst over waar te vermelden de geleverde diensten aan een zakelijke ondernemen binnen de EU op de aangifte omzetbelasting. Zij beweren bij hoog en laag dat dat nergens hoeft te worden vermeld omdat de BTW is verlegd naar het buitenland?

 

Op zich vindt ik het vreemd dat dergelijke posten nergens moeten worden vermeld? Iemand hiet ervaring mee?

 

Ik snap niet met wie je gesporken hebt bij de belastingdienst, maar alle omzet dient vermeldt te worden op je BTW aangifte, ook die posten waarover je geen btw verschuldigd bent.!!!

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap niet met wie je gesporken hebt bij de belastingdienst, maar alle omzet dient vermeldt te worden op je BTW aangifte, ook die posten waarover je geen btw verschuldigd bent.!!!

 

Leek me ook, ik heb het dus zelf vermeld op het BTW formulier onder punt 1E. Ik heb wel eens 3 keer met de belastingdinst gebeld en kreeg drie verschillende antwoorden. Schiet dus lekker op!!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij laten vaak goederen versturen vanuit landen buiten de EU naar bijvoorbeeld ook buiten de Euro maar ook bijvoorbeeld van buiten Europa naar Lidstaat Spanje. Wij facturen dan bijvoorbeeld naar een klant in Spanje . De goederen blijven buiten

Nederland . Mij vraag is nu : moet ik deze bedragen buiten de aangifte laten ??

 

En indien ik ze wel in de aangifte Omzetbelasting moet zetten bij welke vraag de verkoopfactuur ?

 

Want de goederen gaan rechtstreeks van onze fabriek ( onze opdracht ) buiten Europa naar andere lidstaten en ook buiten

Europa .

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er stond ex Korea en als je EXW bedoelde dan is dat de incoterm waaronder je inkoopt en niet verkoopt ;D.

Zoals ik het nu beoordeel verkopen jullie DAP of DDU(als jullie de oude incoterms nog gebruiken) BTW technisch komt dit neer dat jullie tot aan de grens leveren en dat de douane aangifte voor rekening van de ontvanger geschied. Jullie klant betaald dus de de BTW en invoerrechten hierdoor leveren jullie tegen 0% BTW omdat dit om een transactie uit een z.g 3e land(niet EU land) is.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.