• 0

Geschil over stroomaansluiting

Hallo allemaal,

 

In mijn (kleine) magazijnruimte is - nádat ik er ben ingetrokken - een stroomaansluiting geplaatst. Deze bleek veel te groot. Dit erkennen de netwerkbeheerder en stroomleverancier ook. Hierdoor betaal ik elke maand vele tientallen euro's meer aan vastrecht.

 

Deze aanvraag is destijds niet door mij gedaan maar door een externe partij, ingeschakeld door de vastgoedbeheerder. Zij hebben dus een absurde aansluiting daar laten plaatsen.

 

Na twee maanden contact zoeken en wachten heb ik eindelijk de bevestiging gekregen dat er een kleinere aansluiting geplaatst mag worden. Echter, deze kosten dien ik zelf te voldoen.

 

Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik wil ook de reeds gemaakte extra kosten (het verschil dus tussen de huidige aansluiting en de nieuwe) op de vastgoedbeheerder verhalen. Immers, ik kan er toch niets aan doen dat ze een verkeerde aansluiting hebben geplaatst?

 

Ze houden voet bij stuk, ik krijg niets verrekend en dien zelf de kosten te betalen.

 

Ik wil hier toch op een of andere manier werk van maken. Weet iemand daarom of ik hierin een kans van slagen heb? En bij welke organisatie je als ondernemer kunt aankloppen voor zoiets? En is het verstandig om ondertussen toch niet zelf de aansluiting te laten wijzigen of maar gewoon doen (immers, elke dag dat ik wacht kost me extra geld).

 

Het gaat niet om een mega bedrag, dus een gang naar de rechter is niet de moeite, maar toch te zonde om het maar te accepteren (bovendien is het ook wel een principe kwestie, vind ik).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit je huurcontract in elkaar?

 

Als je het abstract bekijkt klinkt het als een ongevraagde buitenproportionele verbetering aan je magazijn. Lijkt me vreemd dat je daar als huurder standaard voor opdraait.

 

Kun je je magazijnruimte omschrijven? Hoe groot, hoe hoog, wat sla je op, voer je nog werkzaamheden uit of is het enkel opslag etc etc???

 

Stel je voor dat je een magazijn hebt van 100 m2 en je verhuurder maakt je "blij" met het graven en aanleggen van 4 laad/los docks zodat de grote opleggers je makkelijker kunnen bedienen en ... o ja, de huur gaat met 1.000 euro per maand omhoog, dan lijkt het mij niet dat je dan zegt "nou, dank je wel, altijd makkelijk".

 

In het recente verleden zijn de gas en electriciteit netwerkbeheerders hun kosten gaan doorbelasten mede aan de hand van de capaciteit van de aansluiting (ipv enkel het verbruik). Bij aanleg is daar natuurlijk geen rekening gehouden. Sterker nog vaak zal gezegd zijn "doe maar wat extra, je weet maar nooit waar het handig voor is en het kost nu 60 euro extra". Gevolg: heel veel bedrijven hebben een veel te grote aansluiting en betalen veel te veel vastrecht. Daarnaast ligt er een netwerk wat op een verkeerde capaciteit is berekent. De electriciteitsbedrijven hadden destijds een "coulancetarief". Voor 50 euro kon je je capaciteit terugschroeven (ze draaiden dan 3 lichtere zekeringen in je meterkast). Die gasboys zijn minder coulant, tenminste Stedin dan, die hanteren bedragen van 800 euro. (terwijl concullega Liander? elders in Nederland het voor de helft doet). Fijn zo'n "vrije" energiemarkt. Hoezo vrij? Ik ben verplicht om zaken te doen met 1 netwerkbeheerder?

 

Dus even kijken of je wat kunt via je huurcontract. Anders op zoek naar een ander magazijn of je "principes" maar even in de koelkast zetten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

In mijn (kleine) magazijnruimte is - nádat ik er ben ingetrokken - een stroomaansluiting geplaatst. Deze bleek veel te groot. Dit erkennen de netwerkbeheerder en stroomleverancier ook. Hierdoor betaal ik elke maand vele tientallen euro's meer aan vastrecht.

 

Deze aanvraag is destijds niet door mij gedaan maar door een externe partij, ingeschakeld door de vastgoedbeheerder. Zij hebben dus een absurde aansluiting daar laten plaatsen.

 

Na twee maanden contact zoeken en wachten heb ik eindelijk de bevestiging gekregen dat er een kleinere aansluiting geplaatst mag worden. Echter, deze kosten dien ik zelf te voldoen.

 

Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik wil ook de reeds gemaakte extra kosten (het verschil dus tussen de huidige aansluiting en de nieuwe) op de vastgoedbeheerder verhalen. Immers, ik kan er toch niets aan doen dat ze een verkeerde aansluiting hebben geplaatst?

 

Ze houden voet bij stuk, ik krijg niets verrekend en dien zelf de kosten te betalen.

 

Ik wil hier toch op een of andere manier werk van maken. Weet iemand daarom of ik hierin een kans van slagen heb? En bij welke organisatie je als ondernemer kunt aankloppen voor zoiets? En is het verstandig om ondertussen toch niet zelf de aansluiting te laten wijzigen of maar gewoon doen (immers, elke dag dat ik wacht kost me extra geld).

Het gaat niet om een mega bedrag, dus een gang naar de rechter is niet de moeite, maar toch te zonde om het maar te accepteren (bovendien is het ook wel een principe kwestie, vind ik).

Ik zou het maar laten veranderen, waag er een telefoontje aan of het voor wat minder geld kan.

Energiebedijven werken ook met onderaannemers die ze graag aan het werk willen houden in deze ook voor hun moeilijke tijden.

 

@starterscoach, Liander is idd, wat coulanter, en ook misschien bereid tot een prijsverlaging. Met wie heb je te maken, je kan ze niet uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Het is bedoeld voor opslag, dus geen typische bedrijfsactiviteiten of detailhandel. In het contract (met de vastgoedbeheerder) staat helemaal niets over de elektra aansluiting. Wel een begeleidende brief van de makelaar (die de oplevering deed) dat het aansluiten van de stroom en plaatsen van de meterkast (er kwam alleen een kabel uit de grond, dat was alles) voor rekening van de verhuurder kwam. Dit was op mijn verzoek, om zo geen onverwachte kosten te krijgen.

 

Die kosten van de plaatsing heb ik ook niet gehad. Totdat de rekeningen binnenkwamen van Nuon en er iemand van Liander aan mij vroeg of hij zo vrij mocht zijn wat ik daar in godsnaam voor activiteiten had, ivm deze absurde aansluiting.

 

Ik begrijp wel dat ze kunnen doen wat ze willen, maar het idd zoals het voorbeeld van starterscoach met die laaddocks. Ik vraag me dus af in hoeverre ik hiervoor belast kan worden als je het redelijkerwijs bekijkt. Het is een feit dat deze aansluiting te groot is (de buren hebben ook een kleinere, echter deze zijn niet geregistreerd bij Liander -ik ben de enige- dus ze hebben voorlopig mazzel), bovendien hebben Nuon en Liander dit verklaard dat de aansluiting vergeleken met anderen erg groot is.

 

Ik ben dus benieuwd of er ook organisatie is waarbij ik kan aankloppen. Zoiets als de consumentenbond of ombudsman, maar dan voor bedrijven. Ik zit niet bij een of andere branchevereniging aangesloten.

 

Overigens zijn het voor zover ik weet standaard tarieven van Liander, het kan ook maar op één manier aangevraagd worden, dus daar lijkt me toch niets op af te dingen?...

Link naar reactie
  • 0

 

Die kosten van de plaatsing heb ik ook niet gehad. Totdat de rekeningen binnenkwamen van Nuon en er iemand van Liander aan mij vroeg of hij zo vrij mocht zijn wat ik daar in godsnaam voor activiteiten had, ivm deze absurde aansluiting.

 

Ik ben dus benieuwd of er ook organisatie is waarbij ik kan aankloppen. Zoiets als de consumentenbond of ombudsman, maar dan voor bedrijven. Ik zit niet bij een of andere branchevereniging aangesloten.

 

Ik denk het Nma

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, het is maar een kleine ruimte (50m2) waarbij in principe alleen een stroomaansluiting zit voor de TL-verlichting. Immers, het is bedoeld voor opslag. Ze hebben een 3x35A aangesloten en het mag nu teruggebracht worden naar 3x25A.

 

Scheelt 55 euro per maand aan vastrecht. De aanpassing gaat dacht ik 190 kosten.

 

Het zijn geen enorme bedragen, als je het teveel betaalde van de afgelopen maanden meerekent ook niet, maar als ik die paar honderd euro kan terugvorderen dan doe ik dat natuurlijk. Daar moet ik anders hard voor werken.

Link naar reactie
  • 0

3 x 35A is helemaal niet extreem groot. Wat wel groot is de manier waarop jij deze discussie aandikt.

Je doet het overkomen alsof je een aansluiting hebt gekregen voor een fabriekscomplex terwijl je een aansluiting hebt gekregen waar niks abnormaals aan is.(menig woonhuis heeft een 3 x 35A aansluiting)

 

3 x 25A is zelfs aan de krappe kant voor een bedrijfspand.

Voorbeeld, als jij een krimptunneltje (3 fase) hebt staan om pakketjes mee te sealen en een goed koffiezetapparaat die toevallig op dezelfde fase zit als de verwarmingselementen van de krimptunnel dan kan zomaar de hele boel bij jou plat gaan.

 

Dan had je hier een discussie gestart over de te krappe aansluiting en hoe je het verlies door de stroomstoring kunt verhalen op de verhuurder.

 

Al met al praat je over 55 euro per maand meer die je kunt voorkomen door eenmalig 190 euro (inclusief BTW!) uit te geven.

As die besparing absoluut noodzakelijk is om de continuïteit van je bedrijf veilig te stellen, waar wacht je dan nog op?

 

Verder snap ik niet waar je die 55 euro vandaan haalt, is dat niet toevallig een maandelijks voorshot ?

 

Op de site van Liander staat:

 

Aansluitdienst voor huishoudelijke en zakelijke kleinverbruikers

 

Dit is het overzicht van de tarieven voor de aansluitdienst voor onze klanten in Flevoland, Friesland, Gelderland en Noord- en Zuid-Holland met een elektriciteitsaansluiting tot en met 3x80 ampère (huishoudens en kleinzakelijk).

 

Voor een aansluiting op het elektriciteitsnet betaalt u een vast bedrag per maand voor het instandhouden van de aansluiting (periodieke aansluitvergoeding, ook wel ‘vastrecht aansluiting’ genoemd). Het tarief hiervoor is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.

Aansluittarieven 1 2012 voor kleinverbruikers

Aansluiting

Vastrecht per maand in €

Incl. btw   Excl. btw

 

t/m 3x25A    1,90   1,60

> 3x25A t/m 3x35A   2,94   2,47

> 3x35A t/m 3x50A   2,94   2,47

> 3x50A t/m 3x63A   3,57   3,00

> 3x63A t/m 3x80A   3,57   3,00

 

Toelichting tabel

 

> = groter dan

A = Ampère (stroomsterkte)

 

PS weet je zeker dat ondernemen wel iets voor jou is ?

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk draait het daar juist om: is het abnormaal of niet. Dat is een vrij relatief begrip. Voor jou is dat wellicht iets anders dan voor mij.

 

Ik ga af op de verklaringen van Liander en Nuon, die mij vertellen dat dit dus niet normaal is. Het is -zoals vermeld- een opslagruimte, geen bedrijfspand waar machines e.d. staan te draaien. Voor deze categorie is een 3x35A kennelijk te groot.

 

Nu is er een medewerker van een installatiebedrijf die de aansluiting heeft geregeld (op verzoek van de verhuurder) en op eigen houtje beslist heeft dat er een 3X35A aansluiting moet komen, terwijl vergelijkbare ruimtes allemaal een 3X25A hebben. Zo word je toch de dupe van een foutieve beslissing van een ander?...

 

Als ondernemer heb je uiteraard te maken met een ondernemersrisico, niet op alles heb je invloed. Ook bijv. niet op een debiteur die zijn rekeningen niet betaald en niet te verhalen valt via een incassobureau. Weg geld. Hoort bij het ondernemen. Maar je gaat het toch éérst via een incassobureau proberen ipv het ophalen van je schouders en denken 'jammer maar helaas',

 

En dat is nu precies wat ik hiermee wilde vragen: of er een mogelijkheid is om die kosten te verhalen. En lukt het niet, dan is het idd onderdeel van het ondernemersrisico. Het is dus niet enkel investering voor de toekomst (eenmalig de kosten voor aanpassing betalen en zodoende maandelijks kunnen besparen). Inclusief het (al dan niet) teveel betaalde aan vastrecht praat je over 400 euro.

 

Wat betreft jouw bedragen, het vastrecht is opgebouwd uit 3 tarieven. Ik heb ze genoteerd nadat ik dit telefonisch vernam van Liander. Het verschil aan vastrecht per maand tussen deze 2 aansluitingen is 55,91 euro (en ik zie nu ook dat dit incl.BTW is).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand.

Ik ben per januari verhuist naar een nieuw pand.

 

Gas

Ik heb mijn netjes als nieuwe gebruiker gemeld en wat blijkt, na 2 maanden in de kou te hebben gezeten, de aansluiting is buiten afgesloten. Kosten €300,- om de kraan buiten weer open te zetten.

Vervolgens heb ik gebeld met de mededeling dat het niet meer nodig is, omdat de winter al voorbij is.

Wat schetst mijn verbazing ik moet nu toch vastrecht betalen omdat de meter nog aanwezig is (g25). Ik word dus ongevraagd verplicht zaken te doen met de netbeheerder.

 

Stroom

Nog ingewikkelder, betreft een 3x 1000A aansluiting. Al ruim twee maanden mee bezig en het blijft stil aan de kant van netbeheerder. Daarover later meer als ik een compleet verhaal heb.

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat Nico al zegt: 3x35 amp is niet idioot veel voor een (kleine) bedrijfsruimte. Uiteraard is het meer dan je nodig hebt om de lampen te laten branden, maar als je bijvoorbeeld een draaibank oid had staan in die ruimte dan was het al snel het minimaal vereiste geweest. Zelfs in een woonhuis met een electrisch fornuis is deze stroomsterkte niet ongebruikelijk.

 

Maar goed, als je er vanaf wilt kun je ook eens kijken wat overstappen op een andere leverancier kan opleveren: je kunt best vragen om een deal waarbij je voor enige tijd (bijv 2 jaar) afnemer wordt bij een willekeurige leverancier, en als vergoeding daarvoor 'gratis' aanpassing van je installatie wilt. Praktisch betekent het niet meer dan het plaatsen van lichtere (hoofd)zekeringen, dus zo'n strop hoeft dat niet te zijn voor een nieuwe leverancier.

Link naar reactie
  • 1
Ik ben dus benieuwd of er ook organisatie is waarbij ik kan aankloppen. Zoiets als de consumentenbond of ombudsman, maar dan voor bedrijven. Ik zit niet bij een of andere branchevereniging aangesloten.

 

Beste joelphil,

 

Hierbij een overzicht van waar je terecht kunt voor juridische hulp bij geschillen.

 

De ombudsman behandelt alleen klachten over de overheid. Verder vermoed ik dat de NMa zich niet zal mengen in een discussie tussen 2 private partijen.

 

 

Groet, Nynke

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je dat berichtje plaatst Nico.

 

Inmiddels is mijn meter verlaagd van 3x40 (was nog hoger dan ik aanvankelijk dacht) naar 3x25. Enkele dagen na de verlaging zag ik een uitzending van Tros Radar met aandacht voor het feit waar ook de Telegraaf over bericht. Hierin beloofde een meneer van Liander dat iedereen met een te grote aansluiting deze kosteloos kon verlagen, of de kosten die reeds gemaakt zijn verrekend krijgen. http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1970/onverwachte-naheffing-door-liander/?tx_brmenu2010[year]=2012

 

Kort erna kreeg ik de factuur, waarop ik Liander heb gebeld. Zij vertelden dat het om gas ging. Maar nee, deze meneer had het óók over elektra.

 

Na weer 2 telefoontjes verklaarde Liander dat ze nog niets concreets hadden beloofd in die uitzending en dat het nog in onderzoek was. Binnen afzienbare tijd zou ik er in de media over vernemen.

 

Ik ben benieuwd, de factuur ligt hier nog onbetaald...

Link naar reactie
  • 0

Om het verhaal af te sluiten: ik heb gisteren een vergoeding ontvangen van Liander, naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar.

 

Ze hebben erkend dat er een veel te grote aansluiting zat, waardoor ik teveel kosten had aan vast recht, zonder dat dit nodig was.

 

De vergoeding is niet voor het verkleinen van de elektra aansluiting (deze is door een extern bedrijf aangevraagd die was aangesteld door de vastgoed beheerder, zij hebben dit dus verkeerd gedaan, maar zij geven niet thuis), maar wel voor het aantal maanden dat ik teveel heb betaald aan vast recht.

 

Toch netjes opgelost. Uiteindelijk de warme douche voor Liander wat mij betreft dus ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.