• 0

Winstgevend worden

Beste Dames,Heren

 

Ik heb sinds oktober 2011 een webshop in computerartikelen. Elke maand leg ik weer geld bij. Heb 1 grote order gehad, maar de voor de rest heb ik slechts 4 tot 6 orders per maand. Aangezien ik maar een kleine marge heb, red ik het hier niet mee. Ik sta in de prijsvergelijkers(Met 100.000+ bezoekers per maand, veel shops halen er een omzet uit van 10-20.000 per maand) Ik dus niet, terwijl ik vaak in de top 5 sta qua prijs, met de beste (5 sterren) reputatie.

 

Mijn maandlasten zijn ook te verwaarlozen, rond de 100,-.

Ik zie nu echter geen uitweg meer, steek er ontzettend veel uren in, maar het betaald zich niet uit.

 

Heb verschillende prijsvragen, verlotingen etc geprobeerd.

 

Groeten,

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met maandlasten van maar 100 euro en 4 tot 6 orders er toch nog geld op toe moeten leggen is je marge te laag.

 

Je zegt in de top 5 te staan qua prijs maar dat zegt niet zoveel, alleen de eerste plaats is belangrijk als het om de goedkoopste gaat. Dus of kiezen voor een nog kleinere marge en massa draaien, prijsstunter blijven en een specifieke doelgroep aanspreken zoals bv B2B of de prijzen omhoog gooien en je op andere zaken gaan profileren.

 

Er kan er maar 1 de goedkoopste zijn en als jij dat niet bent dan heeft het weinig zin om het in dat segment te blijven proberen wat voor actie's je ook gaat bedenken.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

De markt voor computer supplies is onderhand echt oververzadigd en zijn er talloze webshops, die dezelfde artikelen verkopen. Consumenten zien onderhand door de bomen het bos niet meer en zullen veelal uitwijken naar de gerenommeerde groothandels (denk aan salland, alternate, enz). Op zich vind ik je webshop er netjes uitzien en aan de prijzen zal het denk ik ook niet liggen. Minpuntje is denk ik wel dat je aanbod wellicht te beperkt is. Maar grootste probleem is naar mijn gevoel vooral veel te veel concurrentie.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

BEdankt voor de reactie's!

 

het gaat om de webshop www.liquid-cooling.nl

 

Ik vind je site er professioneel en duidelijk uitzien.

 

Je geeft zelf al aan dat je marges laag zijn. Is dat een bewuste keuze geweest? Waarom? Wat stond er oorspronkelijk in je businessplan? Was je van plan met lage marges en hoge volumes te gaan werken, wat voor strategie had je om die hoge volumes te gaan behalen en waarom heeft die strategie niet gewerkt?

Link naar reactie
  • 0

Leuke shop zo te zien!

 

Je hebt klanten, je hebt reviews en je hebt een mailcontact. Is het een optie dat je persoonlijk die klanten een mail stuurt of belt? Vraag waarom ze voor jou gekozen hebben. Ik heb al een aantal punten gezien:

 

- Geen advertenties

- Direct mailcontact

- Snelle respons op e-mails

- Etc.

 

Dat zijn dus punten die echte klanten, mensen die geld overmaken, blijkbaar van belang vinden.

 

Dan kijk ik op je site en zie ik weinig van die punten terug terwijl dat juist je USP's kunnen worden. 'Daan is een toffe kerel die doet wat afgesproken is, snel reageert en ook het extra stapje service zet.' Dat lijkt uit de reviews een beetje het verhaal.

 

Verwerk dat in je communicatie en marketing. "Uw shop voor watercooling en modding" zegt zo lekker niks. Zolang je klein bent zou je zelfs met een slechte slogan als "Daan helpt u persoonlijk aan de juiste producten voor uw systeem" nog beter scoren.

 

Mensen die dit gaan lezen: http://www.liquid-cooling.nl/service/about/ zullen wellicht wat angstig worden, je hebt het al over de grotere bekendere namen. Die stralen op een of andere manier een bepaalde betrouwbaarheid uit. Ook al krijg je wellicht een minder betrokken helpdesker aan de lijn als je belt.

 

Kijk dus goed, en vraag, wat jouw unieke punten zijn. Waarom kiezen mensen om bij jou te bestellen en ga je daarop focussen. Dat kan je later doorvoeren in je teksten, beeldmateriaal etc.

 

[edit]

 

Zie nu ook je financiële post. Als je 3 euro marge (excl. BTW?) hebt per order/product weet je zo ongeveer wat je qua aantallen moet draaien. Dat is erg veel wil je er echt van leven. Als bijbaantje kan het echter wel mits je de kosten laag weet te houden. Het probleem met zo'n lage marge is dat je weinig advertentiebudget hebt en groeien dus wat lastig is. Je strategie met recensies en service lijkt in elk geval goed. Of je dat vol kan houden is een 2de. Je wilt veel persoonlijke service leveren en prijsvechter zijn. Dat is een lastige combinatie.

 

Qua financieel: Om een realistische prognose te maken zou je eens kunnen uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent met de webshop x een normaal uurtarief als je ergens zou gaan werken. Dan deel je dat door je marge per order en je weet hoeveel orders je moet doen om break-even te draaien. Dat geeft je wellicht wat basis inzicht en in Excel kan je er mee testen qua aantallen, uren etc. zodat je kan zien wat de gevolgen zijn als je bijvoorbeeld meer zou willen verdienen, meer kosten moet gaan maken etc.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 30 seconden op je site gekeken.

 

Als ik het goed volg lever je o.a. waterkoeling voor een PC?

 

Er zijn 2 doelgroepen die dat kunnen kopen:

1. de groep die weet wat dat is en hoe het werkt > die weten ook precies waar ze dat willen kopen en hebben 0,0 ondersteuning nodig.

2. de groep die het bestaan van die dingen niet eens kent. Maar als ze er goed over geïnformeerd worden en ze krijgen een duidelijke handleiding (foto/video) dan durven ze het misschien wel aan om er eentje te bestellen.

 

De meeste bedrijven richten zich op 1.

 

Jij zou je kunnen richten op 2.

 

Dat vereist een andere aanpak. Veel presales info. Een blog wellicht. Youtube filmpjes.

Niet gaan concurreren op artikelnummer niveau (de watercooler 27388829 van Samsung) maar op oplossing niveau (als u uw gamecomputer sneller wil laten draaien pak je onze watercooler A, zie onze youtube film over het inbouwen van watercooler A).

 

Of je verlaat deze markt met hyperconcurrentie en richt je op andere producten ...

Link naar reactie
  • 0

Mijn marge''s zijn ~2,00. Plus nog een euro winst op de verzending en 0.30 cent op de iDeal betaling. Hiervoor gekozen omdat ik niet anders kon. Als je in deze markt niet bij de top 5 hoort, heeft het geen zin.

Zoals hier te zien sta ik redelijk goed, met goede reputatie:

http://nl.hardware.info/productinfo/113039/intel-core-i5-2500k#tab:prijzen

Persoonlijk ga ik alleen voor de goedkoopste wanneer het producten betreft die onderling niet verschillen. Als jij € 200 vraagt voor een processor inclusief verzending en je concurrent € 198 dan bestel ik bij je concurrent. Bij een prijsvergelijker telt de prijs en wanneer je niet de goedkoopste bent, loop je omzet mis.

 

Nog een vergelijking: jij hebt 5 sterren met 4 shopervaringen en Azerty heeft 4 sterren met 469 shopervaringen. Dan wegen die 4 sterren toch zwaarder. Daar kan je op dit moment weinig mee dus je zou dus ergens een verschil maken. Je zou voor minimale winst kunnen kiezen en écht gaan concurreren op prijs of een andere weg inslaan en elders adverteren.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 1

 

Er zijn 2 doelgroepen die dat kunnen kopen:

1. de groep die weet wat dat is en hoe het werkt > die weten ook precies waar ze dat willen kopen en hebben 0,0 ondersteuning nodig.

2. de groep die het bestaan van die dingen niet eens kent. Maar als ze er goed over geïnformeerd worden en ze krijgen een duidelijke handleiding (foto/video) dan durven ze het misschien wel aan om er eentje te bestellen.

 

De meeste bedrijven richten zich op 1.

 

Jij zou je kunnen richten op 2.

 

 

Nadeel. Mensen die dit niet kennen, zoeken niet en vergelijken niet. Dan zal je veel meer geld moeten besteden aan marketing of errug slim zijn. Slim zijn betekent bv daar zijn waar mensen belanden die met overhittingsproblemen kampen. Wellicht speciale sites opzetten of landingspagina's voor specifieke problemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn 2 doelgroepen die dat kunnen kopen:

1. de groep die weet wat dat is en hoe het werkt > die weten ook precies waar ze dat willen kopen en hebben 0,0 ondersteuning nodig.

2. de groep die het bestaan van die dingen niet eens kent. Maar als ze er goed over geïnformeerd worden en ze krijgen een duidelijke handleiding (foto/video) dan durven ze het misschien wel aan om er eentje te bestellen.

 

De meeste bedrijven richten zich op 1.

 

Jij zou je kunnen richten op 2.

 

 

Nadeel. Mensen die dit niet kennen, zoeken niet en vergelijken niet. Dan zal je veel meer geld moeten besteden aan marketing of errug slim zijn. Slim zijn betekent bv daar zijn waar mensen belanden die met overhittingsproblemen kampen. Wellicht speciale sites opzetten of landingspagina's voor specifieke problemen.

Voor mijn gevoel is het dus juist een voordeel dat ze niet zoeken en vergelijken. Je maakt je aanbod zo dat mensen geen inkoopgedrag gaan vertonen.

 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik je Google Analytics en weet je dus hoe mensen door je site navigeren en waar ze afhaken?

 

Ik zie een aantal kandidaten voor het vroegtijdig verlaten van je site, zoals:

- in je winkelwagen moet ik zelf een keuze maken tussen "gratis verzending binnen NL" en "TNT binnen NL" voor € 9,95; erg verwarrend (hoewel ik wel zou weten wat ik zou kiezen ;D)

- veel mensen hebben er een hekel aan om een account te moeten aanmaken om iets te kunnen bestellen; bij jou kun je wel zonder account afrekenen, maar dat is niet meteen duidelijk, in eerste instantie kan ik alleen kiezen tussen inloggen en een account aanmaken

- te veel gegevens vragen is ook een afhaker, waar heb je bijvoorbeeld mijn geboortedatum voor nodig?

- bij je betaalmethoden zeg je "Aan geen van deze betaalmethoden zijn kosten verbonden", maar in het bestelproces reken je vervolgens 1 euro voor iDeal ... :(

- kijk eens kritisch naar je "over ons" pagina; je gaat daar "ons" (meervoud) voorstellen en stelt vervolgens alleen jezelf voor

Link naar reactie
  • 0

Snap nooit dat mensen kiezen om in zo'n moeilijke markt een webshop te gaan starten.

Waarom ben jij in deze markt gestapt met zoveel concurrentie en met zo weinig marge?

 

Verder heb ik even snel op je site bekijken en je assortiment is inderdaad vrij beperkt waardoor het lastig is om een complete samen te stellen, hier mis je dus een kans.

 

Ben benieuwd naar je antwoord. Verder veel succes met zaken doen maar het lijkt mij erg lastig.

Link naar reactie
  • 0

Met jouw te kleine marge kun je misschien wat bijverdienen, maar ik kan me niet voorstellen dat je met alle uren die je maakt hier ooit van kunt leven.

 

Je hebt één grote order gehad. Dat was niet voor niets. Ik zou me richten op dit soort klanten. Jij hebt kennis en produkten die anderen niet hebben. Probeer met die kennis je brood te verdienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel eens met wat de overige posters. Beperkt assortiment, vééél concurrentie en je de naam van je bedrijf is beschrijvend en geeft een beperkte doelgroep aan. Op zich is je site wel goed, ik kan er alles snel op vinden maar is ook wel saai. Het eerste wat ik zag was een aantal gekleurde flessen op de voorpagina, niet echt het hoogtepunt van technologie.

 

Waterkoeling is nu vooral voor de computer enthousiast die het meeste uit zijn processor wil halen. Aan de andere kant staat de stille PC sterk in de belangstelling en dat is ook een kenmerk van waterkoeling. Standaard word bij iedere test nu het aantal dB meegegeven en zijn er al een aantal sites in de lucht specifiek voor dit onderwerp. Jouw winkel is voor mij te algemeen en niet onderscheidend genoeg.

 

John,

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daan

 

Je bent er dus achter dat een webshop in deze vorm niet genoeg opbrengt. Dit komt omdat je concurrentie door grotere inkoop betere kortingen krijgt bij de groothandel.

 

Door mijn ervaring in jouw branche weet ik dat het met deze producten een keer tegen zit. Bijvoorbeeld dat een klant schade claimt (door lekkage van de door jou geleverde onderdelen) of een garantieclaim die je niet kunt terug claimen bij de fabrikant of gewoon een zoekgeraakt postpakketje. Voor dit soort dingen moet je eigenlijk ook een stukje winst reserveren maar die maak je dus het lijkt me ook geen goede situatie om te continueren.

 

Aan je site zie ik dat je passie hebt voor dit soort producten en ik weet dat er vraag is. Misschien kun je het verdienmodel veranderen en je richten op het adviseren over en het inbouwen van waterkoeling sets. Er zullen zeker klanten zijn die het graag uit handen geven en daar een prima prijs voor willen betalen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.