• 0

VAR ROW in de zorg

Hallo,

 

Mijn vrouw is op zoek naar een baantje, nu heeft ze iets gevonden in de zorg. Maar..

 

Ze willen dat ze als ZZP'er gaat werken.

Nu zeg ik dan moet jij je inschrijven bij de KVK en een btw id hebben, en minimaal 3 opdrachtgevers hebben.

 

Maar hun zeggen dat is niet nodig omdat er een VAR ROW nodig is, en dat ze geen facturen hoeft te schrijven en dat ze ook geen btw hoeft af te dragen (hun dragen btw af over de bemiddeling(ofzo)).

 

De situatie ziet er dan ongeveer zo uit.

- aantal opdrachtgevers: 1

- verwachte winst: 10.000 - 15.000

- aantal uren: 700 of meer

 

Kan en klopt dit?????

 

Mijn mening is dat ze zich moet inschrijven bij de KVK en een BTW ID nodig heeft en facturen moet schrijven en de belasting (19%) en de belasting voor schijf 1 (Belastbare inkomsten uit werk en woning) moet afdragen en minimaal 3 opdrachtgevers nodig heeft (waarvan niet meer dan 70% bij 1 opdrachtgever).

 

Kan iemand hier advies over geven?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee.

 

Ik wil zo ook wel een bedrijf runnen met 1000 "medewerkers". Wel de lusten niet de lasten.

 

Deze constructie zag je vaak bij Gastouderschap. Al die oppas-oma's konden hun zuurverdiende centjes een jaar later tijdens de IB aangifte weer compleet inleveren. Maar dat vertelt deze werkgever er niet bij.

 

Ze moeten gewoon maar een arbeidscontract aanbieden en loonheffing inhouden. En anders niet in zee met deze club.

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
  • 0

Warrig verhaal. Misschien kan je het een beetje ontwarren:

 

- Je vrouw wil werken bij een bepaalde organisatie in de zorg. Alleen krijgt zij geen arbeidscontract, maar wordt ze een soort ZZPer/freelancer of zoiets. Klopt dat?

- Wat wil de opdrachtgever nou precies hebben van je vrouw? Een VAR-ROW?

 

Als dat het geval is, dan lijkt het mij niet zo moeilijk. Volgens mij kan zij dan gewoon een VAR-ROW aanvragen (die zal ze wel krijgen).

Zij moet zich niet inschrijven bij de KvK (ik denk niet eens dat een freelance-zorgmedewerker zich in kan schrijven), zeker niet als zij maar ‘voor één baas’ gaat werken.

En haar werkzaamheden (in de zorg) zullen vrij van BTW zijn, dus een BTW-nummer is ook niet nodig. Of doet zij iets in de zorg dat niet echt bij de zorg hoort (zoals administratie bijvoorbeeld)?

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo

Sorry dat het verhaal warrig overkomt, maar dat komt het bij mij ook niet helemaal.

 

-Mijn vrouw wil bij een zorg organisatie werken en hun willen nog geen arbeidscontract geven het 1e jaar, daarvoor willen ze graag een zzp'er hebben.

-Ze willen dus dat mijn vrouw met een VAR-ROW bij hun werk komt verrichten, zonder een btw-id en een kvk inschrijving.

 

De werkzaamheden zijn zeker wel in de zorg.

De var is inderdaad niet zo moeilijk, alleen komt het verhaal niet tot mij over. Ik snap dit dus niet omdat het in mijn ogen anders hoort.

Maar ze moet zich dus niet inschrijven bij de kvk en ook geen btw nummer hebben?

En wat moet ze dan voor afdrachten doen bij de belasting dienst??

 

Maar zoals ik het van u al begrijp is dit helemaal geen raar verhaal.

 

@Inputout

 

dat is dus wat ik ook al dacht, ik ben er een beetje huiverig voor. vandaar dat ik er ook informatie over in wil winnen voordat we het wel of niet doen.

Link naar reactie
  • 0

-Ze willen dus dat mijn vrouw met een VAR-ROW bij hun werk komt verrichten

 

De kans bestaat dat ze een VAR-loon krijgt en dat ze fiscaal toch gewoon in loondienst is.

 

Maar zoals ik het van u al begrijp is dit helemaal geen raar verhaal.

 

Dat vind ik het wel. Het is een werkgever die onder de lasten van het werkgeverschap uit probeert te komen met een rommelige constructie. Voor je vrouw zou dat betekenen: werken met weinig rechtszekerheid, misschien geen doorbetaling bij ziekte, geen recht op ww, geen pensioenopbouw etc. Dat is een acceptabele oplossing voor bijbaantjes of incidentele klussen, en voor mensen die bewust kiezen voor het zelfstandigenbestaan (maar dan normaliter wel met KvK, Btw, arbeidsongeschiktheidsverzekering etc.), maar niet voor gewone werknemers die ervan moeten leven.

 

Verder heeft je vrouw met een VAR-ROW waarschijnlijk niet de fiscale voordelen van het ondernemerschap (1 opdrachtgever is daarvoor bijvoorbeeld te weinig), maar misschien wel beperkte administratieve verplichtingen en de last van een eigen ib-aangifte met 'inkomen uit overig werk' (voorheen: resultaat uit overige werkzaamheden). Dit hangt ervan af of de werkgever loonheffing etc. inhoudt (wat bij een VAR-ROW in eerste instantie ter beoordeling van de werkgever is, en wat hij in dit geval vermoedelijk wel zou moeten doen).

Link naar reactie
  • 0

Maar zoals ik het van u al begrijp is dit helemaal geen raar verhaal.

 

Nou...

Ik denk niet dat het op zich zo “raar” is (lees: ongebruikelijk in sommige sectoren) tegenwoordig, maar of je vrouw dit nou moet doen is een tweede.

Zij (de opdrachtgever) vindt kennelijk dat zij genoeg zekerheid krijgen als je vrouw de genoemde VAR kan overhandigen.

En of zij, zoals René terecht opmerkt, van plan zijn om inhoudingen te doen is onbekend. Maar dat lijkt mij persoonlijk niet zo’n punt, want als zij geen inhoudingen doen dan moet je vrouw wel zelf een beetje op zij leggen voor de belastingen straks.

 

Je vrouw kan natuurlijk ook, zoals eerder voorgesteld, een arbeidscontract proberen te eisen. Maar persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat zij dat krijgt (want dan waren zij niet met deze constructie gekomen, lijkt mij).

 

Wat bieden ze dan per uur eigenlijk en wat is een vergelijkbaar loonbedrag in een zorg CAO?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iemand met één opdrachtgever ook ondernemer kan zijn voor de btw, dus dat een btw-plicht wel zou ontstaan. Kun je iets specifieker omschrijven wat je vrouw gaat doen? Dan kan die btw-vrijstelling ook beter beoordeeld worden.

Als alle diensten die je vrouw verricht vrijgesteld zijn van btw zou je elk kwartaal een nihil-aangifte in gaan dienen, dat is natuurlijk ook niet zo interessant. In dat geval zou je kunnen stellen dat je weliswaar formeel btw-ondernemer bent, maar dat het voor iedereen makkelijker is als je de aangiftes maar laat zitten.

 

Inschrijving bij de KvK is bedoeld (verplicht zelfs geloof ik) als je 'deelneemt aan het economisch verkeer'. Zolang je vrouw één opdrachtgever heeft en haar diensten niet aan anderen aanbiedt en vrijwel niet aan inkoop doet, lijkt de deelname aan het economisch verkeer mij verwaarloosbaar en kan die KvK-inschrijving dus achterwege blijven.

 

3 opdrachtgevers is een fabel. Met 3 opdrachtgevers ben je niet ineens een ondernemer, en met 1 opdrachtgever kun je ook nog ondernemer zijn. Het gaat om het geheel van omstandigheden. Het is wel zo dat het bij die beoordeling enorm helpt als je een groot aantal opdrachtgevers kan laten zien. Je vrouw zal onder deze omstandigheden niet snel in de categorie 'winst uit onderneming' belanden, wat dus betekent dat je geen aanspraak kan maken op zelfstandigenaftrek.

 

Over haar inkomen zal ze dus net zo veel inkomstenbelasting betalen als wanneer ze in loondienst was gegaan, en daarnaast zal ze ook de bijdrage zorgverzekeringswet (5% dacht ik?) moeten betalen. (als je in loondienst bent betaalt je baas die). Als haar opdrachtgever niet al wat belasting afdraagt, zal ze zelf wat opzij moeten zetten.

Na afloop van het jaar doen jullie belastingaangifte en worden deze inkomsten meegenomen.

 

Als je vrouw in deze constructie meegaat, zet ze een hoop werknemers-rechten aan de kant, waar Rene al op wees.

Daar zou dan wat tegenover moeten staan, vandaar dat ik ook heel benieuwd ben naar hoe het tarief zich verhoudt tot een normaal salaris in die sector.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er inderdaad geen loonheffingen worden ingehouden,maar daar zullen we dan snel genoeg achter komen.

Mocht dit niet zo zijn, wat is dan het advies om achter de hand te houden voor de belasting? zelf dacht ik aan 50%, dan zal het altijd wel genoeg zijn, en als er aan het einde van het jaar dan nog bij betalingen moeten plaats vinden, dan is het geld er gewoon nog, en als er niet meer terug hoeft, dan hebben we een leuk potje.

 

Het loon lijk me wat aan de lage kant met een € of 15.. maar goed, de belofte is dat ze na een jaar wel gewoon een contract gaat krijgen.

 

maar bedoelde moet of het een raar verhaal is, meer of het geen illigale praktijken zijn.

 

Maar wat als de belasting dienst een var-loon toekent?

zijn wij dan de loonheffingen verschuldigd aan de belasting of de opdracht gever?

 

Verder wil ik iedereen wel even bedanken voor zijn of haar reactie, want voor mijn is de vraag beantwoordt.

Link naar reactie
  • 0

Het loon lijk me wat aan de lage kant met een € of 15.. maar goed, de belofte is dat ze na een jaar wel gewoon een contract gaat krijgen.

 

Gaat ze werken in een ziekenhuis of elders in de zorgsector? Sla in elk geval de betreffende CAO er eens op na. Het heeft er veel van weg dat de instelling die haar wilt inhuren probeert een loopje te nemen met haar verplichtingen als zij wel personeel zou zijn. € 15 Per uur is een fooi als zelfstandige. Denk maar na. Voor dat bedrag heeft zij:

- geen recht op WW

- geen recht op WIA

- geen pensioenopbouw

- geen vrije dagen

- geen ATV dagen

- geen recht op de werkkostenregeling

- geen overurentoeslag

- etc.

 

En tot slot: zorg dat het contract met de instelling ook echt voorziet in de eisen die leiden dat een VAR-ROW ook echt klopt. Zie ook mijn column over de VAR.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me volledig aan bij Joost hierboven.

 

Je vrouw gaat werken voor een fooitje, gelukkig zijn jullie waarschijnlijk fiscaal partners dus wordt de pijn verdeeld tijdens de IB aangifte.

 

Deze werkwijze is niet illegaal, maar zeker wel discutabel. En het heeft allemaal weinig meer met het concept van VAR te maken.

Dit is namelijk gewoon verkapt dienstverband.

 

Ik vind het trouwens wèl barmhartig dat ze "beloven" een contract aan te bieden over een jaar.

 

Mag die belofte op papier, met handtekeningen eronder?

 

Als ze volgend jaar een arbeidscontract kunnen aanbieden, dan kunnen ze nu ook een arbeidscontract aanbieden.

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.