• 0

Balans op financieel plan (accountancy vraag)

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je je vraag iets specifieker stellen? Begrijp je niet hoe een balans werkt? Heb je moeite met de zaak in evenwicht krijgen?

 

Laat ik alvast wat schieten:

- de eerste post op je balans is 'property and equipment'. Omdat het onder de vaste activa gerangschikt staat, neem ik aan dat hiermee de bedrijfsmiddelen bedoeld worden waar je op afschrijft. Dat betekent dat je, wanneer je iets koopt dat een redelijk bedrag kost (meestal gaat men uit van 450,- ex btw) en wat langer dan een jaar meegaat, de aanschafprijs op de balans gezet wordt. De waardevermindering komt via de afschrijvingskosten terug in je verlies-en-winst (P&L) en op die manier wordt tot uitdrukking gebracht dat je bezittingen minder waard worden.

Ik zie op je balans in april je vaste activa van 0,- naar 4.000,- gaan. Je hebt dus kennelijk voor 4.000,- spullen aangeschaft (bent dat van plan).

In mei zie ik je vaste activa van 4.000,- naar 1.000,- gaan. Je hebt dus kennelijk voor 3.000 aan activa weer verkocht, of er is iets anders aan de hand (je hebt de auto total-loss gereden).

 

Als je het goed wil doen, zorg je dat de post 'property and equipment' uit een post 'aanschaffingen' en een post 'afschrijvingen' bestaat. Samen vormen ze de boekwaarde. Een aanschaffing komt BIJ het reeds eerder aangeschafte, niet in de plaats van. Daarnaast ga je afschrijven. De maandelijkse afschrijvingskosten komen in je P&L EN worden OPGETELD bij de post 'afschrijvingen' op de balans.

Ik zie nu dat je de aanschaffingen als kosten hebt opgevoerd in je P&L. Dat is ook een manier om die aanschaffingen te beschouwen, maar dan komen ze niet op je balans. (en het is bedrijfseconomisch nogal ongebruikelijk, maar ach)

 

 

Ik laat het hier even bij. De post riep bij mij eerste heel erg het gevoel op van een huiswerkopdracht, maar toen ik naar je eerdere posts keek, kreeg ik een ander beeld.

De ingevulde getallen roepen bij mij 1000 vragen op, en ik denk dat je er baat bij kan hebben als je je die vragen ook stelt, dus in dat opzicht complimenten voor het werk wat je hier in hebt gestoken. Er klopt boekhoudkundig wellicht niet zo veel van, maar je hebt er wel over nagedacht, dus hulde.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als de bedoeling van je ondernemingsplan is om 100.000 bij de bank te lenen, zonder eigen vermogen, dan denk ik dat je een geweldig plan moet hebben met een waterdicht financieel gedeelte. Daar zal je dan toch een prof bij nodig hebben.

 

Met een doe-het-zelf plan lijkt het mij uitgesloten dat je dit voor elkaar kan krijgen.

Maar misschien doe je het alleen voor jezelf en dan is het natuurlijk wel goed genoeg zo.

 

Link naar reactie
  • 1

Is geen huiswerk opdracht. Eigen vermogen is 0, maar gaan waarschijnlijk een aandeel verkopen voor €20.000 tot €40.000

 

Dan is er dus toch eigen vermogen.. het is alleen niet van jou :)

 

Een balans aan een financieel plan koppelen is erg moeilijk om dat per maand te doen. Je zult van elke regel in je financieel plan moeten bepalen waar ze invloed op hebben op de balans..

 

- dus kosten is gekoppeld aan crediteuren, maar je kunt crediteuren niet eindeloos laten oplopen. en kosten direct ten laste van de bank boeken is ook niet altijd reëel, je cashflow overzicht bepaald als het goed is het timingsverschil tussen het moment van kosten boeken en het moment van betalen., dus dat het op de balans verschuift van crediteuren naar bank

 

- Omzet is gekoppeld aan debiteuren, en zelfde verhaal als crediteuren er zal een timingsverschil zijn en je moet

 

- Omzet en kosten in de P&L zijn excl BTW dus je moet ook de btw positie bepalen per maand en de afdracht per kwartaal.

 

- Investeringen lijden tot een toename van de vaste activa en afname van het banksaldo

- afschrijvingen zorgen voor een afname van de vaste activa en kosten in de P&L, maar hebben geen effect op de bank.

 

Kortom.. je kunt de P&L als basis gebruiken en de cashflowplanning als timingsfactor..

MAar ik vraag me af of een investeerder of bank geintresseerd is om te weten dat jij in augustus een crediteuren stand van X verwacht en in september 20% minder.. feitelijk geeft je cashflow overzicht al indirect dat inzicht..

 

Een balansforecast maken is erg lastig en bewerkelijk.. Ik heb het zelf alleen gezien bij grote beursgenoteerde organisaties met vele 10tallen bv's waarbij je zonder balansforecast geen goed beeld kan krijgen van de ontwikkeling van je bedrijf maar voor een eenvoudige organisatie is het een erg bewerkelijke exercitie

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.