• 0

Als Nederlands bedrijf werken in België?

Mijn vriend,Hongaar officieel wonend in Belgie, zou graag starten als zelfstandig schilder en stukadoor. In Belgie dient hij bedrijfsbeheerkennis te bewijzen, wat hij ,gezien het nog niet zo goed beheersen van de taal, nooit kan halen. Daarom dachten wij om vanuit NL te opereren.Iemand raadt ons aan om 2 ltd met daarboven een euro cv op te richten . Met zulke constructie zou hij steeds in de buurlanden kunnen werken. Een andere spreekt dan van 1ltd met euro cv en BTW nr in Belgie. In dat geval zou hij enkel als onderaannemer kunnen werken. Stel mij dan opnieuw de vraag hoe hij een BTW nr in Belgie kan krijgen zonder bedrijfsbeheerskennis. daarbij is het de bedoeling om zowel voor particulieren als voor btw plichtigen te werken.

Hoe meer ik navraag en uitzoek hoe verwarder de situatie wordt. Krijg de indruk dat iedereen een cent wil verdienen en blijven verdienen en dat hij uiteindelijk nergens zal geraken. Daarbij vraag ik mij ook af waar hij uiteindelijk de belastingen zal betalen ? Ik vermoed voor de euro cv in Nl . personenbelasting ??

IK heb ook gemaild naar de KVK in NL : geen enkele reaktie !

Naar ik zie zijn er veel kosten voor 2 ltd en euro cv en ben je dan toch nog voor 100% verantwoordelijk . Voor de belastingen lijkt dit interessant Maar wat gebeurt dan als je de zaak stopzet? betaal je dan nog eens op het opgespaarde kapitaal ? Een BV komt niet in aanmerking omdat er geen startkapitaal is.

weet iemand een oplossing ?

 

[titel AANGEPAST - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou een taalcursus en een verzoek om extra tijd bij het examen voor bedrijfsbeheerkennis niet een veel logischer keuze zijn als allerlei exotische bv constructies. die taalcursus zal toch niet duurder uitvallen als alle advieskosten rond het oprichten én in stand houden van die constructies..

 

Ik kan me niet voorstellen dat Belgische klanten staan te springen om een Hongaar, die nauwelijks Nederlands / vlaams spreekt, vanuit een Engelse rechtsvorm en gevestigd in Nederland werkzaamheden uitvoerd erg behulpzaam zal zijn bij de succesvolle start van zijn bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

_ Hij heeft in Belgie 3 jaar Nederlandse cursussen gevolgd, maar na 7 jaar hier is hij nog altijd niet in staat om zich duidelijk verstaanbaar te maken(toch niet voor iedereen).Heeft blijkbaar een injectie"anti-talen" gehad :)

hij is wel een perfecte stielman met 25jaar ervaring. Voor de administratie enz kan ik altijd bijspringen

- als Hongaar in Belgie een firma openen dient hij zoals iedereen bedrijfsbeheerskennis te bewijzen. Dus daar zit hij blok.

- Ik merk wel dat er Polen, Roemenen ed met een firma vanuit hun land van oorsprong in Belgie werken en factureren.

Kan er echter niet achter komen hoe ze dit doen. Ziet er uit als een publiek geheim.

Of is dit volkomen prutswerk ?Deze mensen hebben constant werk. iemand een idee hoe zij dat dan doen ?

- Belgie zou het enige land zijn waar ze zo moeilijk doen om te starten. Naar ik vernomen heb kan men altijd vanuit een buurland factureren, daarom gedacht aan NL. Het is niet de bedoeling om in NL te gaan wonen

- ben er ook niet voor te vinden om ingewikkelde constructies op te bouwen. Daarom mijn vraag voor hulp aan jullie

Link naar reactie
  • 0

Ik raad hem aan eens bij Syntra te passeren voor de cursus 'bedrijfsbeheer voor anderstaligen'.

 

Hier in Belgie heb je ook ondernemers zonder bedrijfsbeheer, maar ze werken samen met iemand die dat wel heeft. Zo kan je het ook omzeilen. Maar zelf het bedrijfsbeheer behalen lijkt me simpeler en goedkoper.

Link naar reactie
  • 0

ter herinnering : wonen in Belgie, firma openen in Nederland, werken in beide landen

we zijn er eindelijk aan uit gekomen :)

het is perfect legaal om in nl een zaak te openen en te werken in buurlanden. . In dit geval, bouwsector, dienen wij enkel in het buurland ( B) een btw nummer te openen en daar dan de desbetreffende btw aangiftes te doen. zo simpel en volledig volgens de europese normen.hebben gekozen voor éénmanszaak.

als je dan rondvraagt waar de persoonsbelasting moet betaald worden heb je een nieuw probleem : niemand die het duidelijk kan zeggen OOK DE BELGISCHE BELASTINGSDIENST NIET !! horen steeds verschillende versies.

Iemand goed op de hoogte hiervan ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Marpolt,

 

Als je in Belgie woont, ben je onderworpen aan de Belgische personenbelasting. De firma in Nederland is onderworpen aan de Nederlandse inkomstenbelasting en België verleent eventueel een voorkoming dubbele belasting. Ik zeg eventueel, omdat ik me afvraag of de firma (naar Belgische normen) ook daadwerkelijk in Nederland is gevestigd. Is er sprake van een vaste basis in Nederland?

 

Door in Nederland een firma te vestigen en van daaruit in België te werken, moet je nog steeds aan een aantal voorwaarden voldoen om in België werkzaam te mogen zijn. Kijk maar op http://www.limosa.be/.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor uw reaktie. Heb contact opgenomen met limosa en wacht op antwoord. Géén enkele boekhouder heeft ons hierover ooit gesproken.

De éénmanszaak is gevestigd in NL en heeft geen filiaal o d in Belgie. Ik vermoed dat deze dan toch volledig nederlands zou zijn ?

zijn klanten zijn grootdeels Belgisch.

Het systeem dient eenvoudig te zijn maar niemand kent de juiste antwoorden. Om zot te worden! alle hulp is meer dan welkom. Hou u op de hoogte

groetjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.